Severin Friedenreich Meyer

Startet af Marianne Meyer, 30 Apr 2013 - 20:51

Forrige emne - Næste emne

Marianne Meyer

I FT 1801 Odense opsl. 230+231 finder jeg Severin og hans familie.
Han er født ca. 1755 i Glückstadt eller Itzehoe.
Han er Corporal i Dragonernes 4. esq.  i Odense. Gift med Anne Marie Leonhardt.

Jeg tror hans far er Johan(nes) Octavius Meyer, f. 1721 i Glückstadt.
Johan(nes) bliver gift i 1759 med Magarethe Elsabeth Längen f. 1733 i Glückstadt.
Jeg har fundet familien i Rootsweb. Der er bl.a. en søn Friederich som er født i 1762, og ham kan jeg følge i en FT 1801(DDD) i Stoense på Langeland.
Men jeg kan ikke finde bevis for hvem der er far til Severin Friedenreich Meyer.
Måske er jeg på galt spor mht Johan Octavius Meyer.
Kan I hjælpe mig?
Hilsen fra
Marianne Meyer
Venlig hilsen
Marianne Meyer

Hanne Fachmann

Hej Marianne.
Kender ikke nget til familien Meyer.
Men LEONHARDT siger mig noget.

Nu har jeg været inde og finde folketællinger fra Odense,
der er mange hits, vor Leonhardt indgår som mellemnavn.
Det er ikke lige til at se om de er i familie med hinanden.

Desuden har jeg fundet nogle tyske Leonhardt.
Som jeg må undersøge nærmere.

Er der nogen som læser med som kender til:
Coporal Meyer og hans kone Anne Marie Leonhardt. ?
Boende i Odense 1801.



Hanne Fachmann

Hejsa Marianne.
Kender du denne side, det ser ud som hele familien historie fortælles her.

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~hedvig/oerum/friedrich_meyer.html

Man kan skrive til hende der har oprettet siden, det er også hendes familie.

Marianne Meyer

Hej Hanne
Jeg er ret sikker på at den flotte hjemmeside som Hedvig Pitzner-Jørgensen har lavet beviser at jeg er på galt spor, for der er ingen personer efterrn Friedrich Meyer som er med i vores slægtstræ.

Hilsen Marianne
Venlig hilsen
Marianne Meyer

Hanne Fachmann

Ok, jeg mangler en skematisk opstilling også hos HedvigP. J. overslægten.
Citat:
FT 1801 Odense opsl. 230+231 finder jeg Severin og hans familie.
Han er født ca. 1755 i Glückstadt eller Itzehoe.
Han er Corporal i Dragonernes 4. esq.  i Odense. Gift med Anne Marie Leonhardt.

Jeg tror hans far er Johan(nes) Octavius Meyer, f. 1721 i Glückstadt.
Johan(nes) bliver gift i 1759 med Magarethe Elsabeth Längen f. 1733 i Glückstadt.


Er det en ide at få hjælp til hvordan man finder oplysninger i Glückstadt, det lå i de gamle Hertugdømmer.
Der har været en artkel i vores blad om søgning i Flenborg, mon ikke det er man skal læse den artikel igen og se hvilke tips man får der.

Marianne Meyer

Tak for hjælpen
Vh Marianne
Venlig hilsen
Marianne Meyer

Michael Adeler-Bjarnø

Kære Marianne Meyer,
Lidt opl. om Severin Bertelsen Meyer/(Maier, Mejer). Stambog for 4. eskadron af "Det lette fynske Regiment" hjemmehørende under 3. dragonregiment (tilhører garnisonen i Itzehoe) oplyser at Severin indrulleres 2.8. 1777 som 16 årig. Således født mellem 1755 og 1761 når oplysningen om alderen ved FT. 1801 tages med.
Af børnene døbes de 2 ældste sønner Niels og August ikke i Odense. Årsagen er vel at familien endnu ikke bor i Odense. Ved sønnen Leonards dåb 5.9. 1791, Skt. Hans' sogn er Severin dragon (4. eskadron).   
16.6. 1798 udnævnt til "Quartermester med god karakter", udnævnt 30.6. 1804 til korporal med nr. 25, udnævnt 1.4. 1804 til Vagtmester og pensioneres 17.12. 1806.

Gift med Anne Marie Leonardsdatter. Severin må være død mellem 1801 og 1834. Jeg har ikke fundet hans dødsfald i Odense eller Nyborg. Her dør enken 18. nov. 1835 og begr. 23. nov. fra Skt. Nikolaj kirke. Bor ved FT. 1834 hos datteren Marie Elisabeth og svigersønnen "coffardimatros" Jens Stephanus Holk/Halk på Skippergaden, brandmatr. nr. 185. De giftes 22.10. 1823 i Skt. Nikolaj kirke. M.E. er da tjenestepige i byen. Hun lever i 1849.
Da Anne Marie begraves skriver præsten 91 år gammel. Dog er der forskellige aldersangivelser (FT. 1801, 1834 og ved begravelsen). Hun kan være født mellem 1744 og 1753.
Min tilknytning til familien er gennem datteren Marie Sophie 1795-1853, gift med garver- og sadelmagermester i Ringsted Carl-Amunthe Lønberg, en søn til min ane garver- og sadelmagermester Mogens Peter Lønberg i Ringsted.

Oplysningerne fra "Stambogen" (Hærens arkiv) har jeg fra en fjern lønbergslægtning. Bertelsen som patronymikon er enten nævnt i "Stambogen" eller fra en af børnenes dåbsoplysninger. Vedr. opl. om børnene i FT. 1801 ses hos nogle forskelle ved sammenligning med deres dåbsopl..
Vedr. hjemmesiden om en familie/slægt Meyer tror jeg næppe denne slægt har relevans Severins familie.

Med venlige forskerhilsener og på genhør
Michael Adeler-Bjarnø


Marianne Meyer

Til Michael Adler-Bjarnø
Mange tak for dit indlæg. Jeg sender en mail til dig med flere oplysninger.
Vh. Marianne Meyer
Venlig hilsen
Marianne Meyer