Valg af plejeforældre

Startet af Helle Rossini Hansen, 29 Apr 2013 - 00:35

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg har en del aner, som er kommet i pleje eller har plejebørn, igennem tiden. I de fleste tilfælde har det været slægtninge, der har taget sig af et barnebarn, en nevø eller niece.

Så er er der børn der kommer i pleje hos fremmede, hvordan blev de engentlig valgt? I dette tilfælde drejer det sig om et uægte barn født i 1829 (Slagelse, Sorø Amt), en tjenestepige var så "uheldig" at blive gravid med en Karl på gården. Det var måske mund til mund metoden den gang. Der er noget med at Fattigvæsnet skulle føre tilsyn, og at børn ved udlicitering sættes i pleje ved lavestbydende, jeg mener dog det først er senere man førte tilsyn.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

dorte frandsen

Hej Helle!

Børn, som kom i pleje hos fremmede via fattigvæsenet blev netop "udliciteret" til den lavest bydende. Det gjorde de voksne fattiglemmer også i vid udstrækning, indtil man begyndte at oprette fattiggårde.
Det resulterede nogle gange i, at de blev flyttet fra sted til sted efter hver ny "licitation". En del af disse børn havde utvivlsomt en kummerlig tilværelse, med meget arbejde og meget lidt omsorg!
Sognerådene stillede visse betingelser til plejeforældrene om undervisning, lægehjælp m.m., men ret langt op i tiden kontrollerede man ikke om kravene blev overholdt.

Med venlig hilsen Dorte

Helle Rossini Hansen

Tak for oplysningerne Dorte, galt det også før 1850?

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"


Helle Rossini Hansen

Tusind tak for linkene, jeg vil studere dem nærmere.

Hav en god dag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"