Gode ideer til at finde mine 6xtipoldeforældres fødsler eller død

Startet af Tom Smidth, 08 Jan 2011 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej Tom

Vi skal til den fine side af Finn Holbek: http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I36428&tree=2Kvinde 
Død  1775 
Tilknytning  Johanne Munk (relateret: Fadder for) 
Notater  ◦"bar barnet", ved niecen Johannes dåb, og nævnes som barnets faster.

Navn:

Ellen Christine Munch
Person-ID  I36428  Skeel-Schaffalitzky de Muckadell
Sidst ændret  28 nov. 2009 

Far  Morten Munk,   f. 1647,   d. apr. 1724, Helligaandskirken (Helliggeist), København   
Mor  Maren Fleischer,   f. 1670, København (Copenhagen) ,   d. okt. 1732, Helligaandskirken (Helliggeist), København   
Familie-ID  F16193  Gruppeskema

Familie 1  Lorents Rigelsen,   d. før 1729 
Gift  1714 
Sidst ændret  28 nov. 2009 
Familie-ID  F16473  Gruppeskema

Familie 2  Rasmus Hirchnach,   d. 1736 
Sidst ændret  27 okt. 2009 
Familie-ID  F16192  Gruppeskema


Kilder  1.[S65] Kirkebøger, A.O., 1722-1747, Vor Frue, Sokkelund, København, DK, opslag 267.


2.[S158] 'Stamtavle over Brygger Hans Munks desendenter, Johan Carl Louis Lengnick, (Jørgensen Bogtrykkeri 1841), s. 8.





Venlig hilsen
regelsen

Niels Ole Dahl

Hej

Jeg har et nysgerrigt spørgsmål ?

Hvad hedder forældrene (moderen) til Jacob From og Sognepræst Bertram Hansen From (1628-1690),

i tråden står der Hans Simonsen From og Jacobsdatter.

Hans Simonsen From skulle angiveligt have været gift 2 gange men måske også en 3 gang med en Jacobsdatter ?

1.gang med Cæcilie Jørgensdatter Schrøder omkring 1595
2.gang med Johanne Bertelsdatter Struck omkring 1620

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Vagn Lind

Citat fra: Tom Smidth Dato 18 Jan 2011 - 13:58
Oplysninger om Catrina Enevoldsdatter.

Fødslen er ret kort, men viser at hun også hed Silia:

Citatkirkebog, Sønder Starup og Grarup KB 1700-1763 s. 7 Fødte 1701 (AO opslag 8). 
Den 4 Decembe: Catrina Silia Enevolds Jørgensd. i Vandl. 

Den korrekte tekst i Kb er

Den 4 Decembr: Catrina filia Enevold Jørgensens i Vandl.

;) filia betyder datter!!  - så du kan godt stryge Silia-navnet på din anetavle, Tom !   ;)
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Vedr. Thomas From

Kender du den her: http://www.kirkebog.dk/

Hvis ikke: Søg på From, og du vil blive overrasket.

Anne

Tom Smidth

Tak til Torben for henvisningen til Finn Holbeks hjemmeside. Det plejer at være ok, selv om jeg også her finder mange ubekræftede datoer. Men sådan er det når vi er tilbage i starten af 1700 tallet

Så velkommen til Niels Ole, der er altid plads til en til  :D

Jacob Hansen Froms mor er Cæcilie Jørgendatter Schrøder f. ca 1576 i Haderslev og død omkr. 1615 i Hoptrup, en datter af sognepræst Jørgen Schrøder og Cæcilie Pepers. Hun vies ca, 1600 til Hans Simonsen From
Bertram Hansen Froms mor er Hans Simonsen Froms næste hustru Johanne Bertelsdatter Struck, født 1595 i Ribe og død omkr. 1626. En datter af Bertel Struck og Dorothea Sørensdatter Stage

Det 3. ægteskab skulle være med ?, ....?Jacobsdatter, f. ca. 1590, Haderslev, en datter af Jacob Outzen og ?. Der er såvidt jeg ved ingen børn af dette 3. ægteskab

Tak for rettelsen Vagn!
Det var fint du tjekkede min tydning. Så nu skulle hendes navn være på plads.

Hej Anne
Jeg kan godt huske den hjemmeside du nævner. Jeg har været inde på den i 2005, men har ikke tjekket den senere. Det skulle jeg nok lige gøre.

Så er jeg nået igennem de Bornholmske børnebørn til Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeld, uden at finde flere spor af Jacob og Else. Så 1713 er stadig det sidste sikre årstal på de to.

Så jeg arbejder videre med Holmens kB og børnebørnene.

God weekend
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Niels Ole Dahl

#95
Tak fordi jeg må være med , jeg har nu også aner i From slægten , Rasmus Thomasen From er min
tip 6 oldefar , hans datter Mette Magdalene Rasmus Thomasen gifter sig med Sognefoged Hans Simonsen , deres datter Anna Maria Hansdatter bliver gift med Hans Jessen han er født i Leerskov og efterkommer af nogle af dine andre aner  , jeg kan se du på din hjemmeside har skrevet Hans Jensen.

Ifølge de oplysninger jeg har set skulle Hans Simonsen From være gift 1. gang med Cæcilie Jørgendatter Schrøder  omkring 1595 , jeg kender her 2 døtre , men ingen sønner.

Den 1. ? Hansdatter From som gifter sig med Jep Thomassen, og de får sammen sønnen Thomas Jepsen

Den 2. Cæcilie Hansdatter From f.17-1- 1601 i Hoptrup bliver gift med  Jacob Jebsen omkring 1616

Et 3. barn skulle så efter dine oplysninger være Jacob Hansen From .

Hans Simonsen From skulle være gift 2. gang med Johanna Bertelsdatter Struck  omkring 1620 , jeg kender her 1 datter nemlig :

Dorothea Hansdatter From f. ca 1625 , hun gifter sig med Jens Ravn og de får 4 børn sammen,
Hans , Kiersten, Maren, Mathias
Hans Ravn, gifter sig med Hans Rasmussen Rosenfeldts enke, Bodild Iversdatter Nielsen og bliver dermed stedfar til Else Hansdatter Rosenfeldt.

Du skriver dernæst
Bertram Hansen Froms mor er Hans Simonsen Froms næste hustru Johanne Bertelsdatter Struck, født 1595 i Ribe og død omkr. 1626. En datter af Bertel Struck og Dorothea Sørensdatter Stage

Bertram Hansen From skulle være født 1628 og bliver begravet den 9 marts 1690 i Selde ved Viborg , hvor han har virket som sognepræst , men ifølge  S.V.Wibergs, Almindelig dansk præstehistorie , skulle han være født i Skåne


Det 3. ægteskab kender jeg ikke til . ( har du en kilde eller et eller andet )


Der er forresten et link her til de Bornholmske efterkommere
http://www.bornholm-stamtavle.dk/stamtavle/jochum/HTMLFiles/HTMLFiles_114/Thomas_Jacobsen_From_P11747.html
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Tom Smidth

#96
Hej Niels! og i andre

Der er flere ting som vi ikke har helt ens, men lad os se på det. fra en ende af med udgangspunkt i dit indlæg.

Hans Jessen som du nævner, vil jeg meget gerne hører nærmere om. Den Hans Jensen som jeg har, og som du mener er den samme, har jeg meget lidt kød på, så det kunne være rart med yderlige oplysninger.


Så er der Hans Simonsen From og hans 2 første ægteskaber og de medfølgende børn.

Mine oplysninger er flg.: (Men i må meget gerne komme med rettelser til datoer mm. da meget af dette materiale stammer fra 2005 og ikke er godt belyst med egne kilder. Jeg var sjusket dengang ???)

1. ægteskab: Cæcilie Jørgensdatter Schrøder (forældre nævnt tidligere). Viet c. 1600 ?, død omkr 1615 i Hoptrup.
Børn:
Hansdatter From (ca. 1600), viet til Jep Thomasen før 1630 og får sønnen Thomas Jepsen (ca 1630-efter 1690) viet til Karen Rasmusdatter før 1660 og forældre til bl. a. Jacob From (min 6xtipoldefar).
Cecilie Hansdatter From (17. 1. 1601-efter 1629) viet til Jacob Jebsen (1583-4. 4.1629)
Jørgen From (11.10.1605-19.8.1651) viet 10. maj 1646 til Else Scavenius (1625-29.3.1671)
Jacob Hansen From (efter 1605-efter 1636) bl. a. slotsfoged på Koldinghus

2. ægteskab: Johanne Bertelsdatter Struck (forældre nævnt tidligere) viet ca 1615, død omkr. 1626 ?
Børn:
Cecilie From (ca. 1620 i Hoptrup-?) viet 1639 i Hoptrup til Kristen Iversen (?-1651)
Dorothea From (ca 1621-efter 1665) viet 1650 til Jens Ravn og får 4 børn som jeg kender noget til omkr. 1650-1660
Bertram Hansen From: (ca. 1623 i Hoptrup-efter 1690)

min kilde til Bertram Hansen From stadig lever i 1690 i Diernæs kommer her, men da jeg har fået oplysningen i 2005, mangler jeg kildehenvisningen som er en tingbog:

CitatLoffuerdagen den 18. January 1690. Stod i Dag her inden Ting for Domp og Rett, Bertramb Hansen i Dierniss, oc gaff Rasmus Thombsen i Hoptrup fuldkommen Quitering, for alt huiss Hanss Salig Fader Thomas Jepsen effter det fordom Hoyloffligen Kongelig Gottorfficke Regiering Imellem dennem oprettede forlig, hannem schyldig woren, at Efftersom bemelte Rasmus Thombsen, forsagte Bertram Hansen derfor richtig oc nøyachtig Contenterit oc Betalt, Saa Kiender siy bemelte Bertram Hansen , for siy oc sine Arffvinger ingen videre ???istensier udi forsagte Salig Thomas Jepsens Gaard eller des Arffvinger at haffve, Mend tackede Hannem fore fyldess oc oprichtig Betahling i allemaade, oc Huis Breffer eller Documenter dette angaaendis Kand findes, Schall effterdags hermed Wahre Mortificeret død oc Magtesløss, oc Rasmus Thombsen eller hans Arffvinger icke Geraade eller Komme derudi till nogen Præjuditz eller Hinder, oc gaffe de hinanden derpaa i Retten deres Hænder. Rasmus Thombsen begiere dereffter Tingwinde
.

Den efterfølgende forklaring stammer fra en anden slægtsforsker, som ikke er med i denne tråd:

Forliget af 18. januar 1690, som omtales i tingbogen, har sin særlige historie. Bertram Hansen var Thomas Jepsens søstersøn. I 1674 blev Thomas Jepsen erklæret konkurs, og hans gård, samt en halvgård i Djernæs, blev vurderet af 12 mænd. De to gårdes værdi blev anslået til 2000 mark, resten af aktiverne til 659 mark og 12 skilling, mens passiverne var 3988 mark, 6 skilling og 5½ penning. Den største af kreditorerne var Bertram Hansen, om efter inventarium af 1653 havde et tilgodehavende på 1751 mark og 5½ penning, hans patrinomium. Og det var antage- lig ham, der havde foranlediget konkursen. Samtidig havde han en anden retsag verserende mod Thomas Jepsen. Dennes kone havde overfaldet ham og bl. a. "blameret hans salige fader". Man gætter næppe forkert, når man an- tager, at der er en sammenhæng mellem disse to begivenheder. Som det fremgår af tingbogen 1690, endte striden med et forlig, og alt tyder på, at Thomas Jepsen er blevet ved gården. Thomas Jepsens fader er antagelig død omkring 1653, da det tidligere nævnte inventarium blev oprettet - det vil sige, da der blev skiftet efter ham.

Kan det tænkes, at den sognepræst du har fundet hos Wiiberg i Viborg er en anden, end den Bertram som fødes i Hoptrup? Du nævner selv at han skulle være født i Skåne.

Så er jeg endelig blevet færdig med min gennemgang af Holmens KB døde for at finde de to børn af Jacob From og Else Hansdatter Rosenfeldt, som må være døde i den periode de bor i København. Desværre blev ingen af dem fundet!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Jeg er løbet ind i endnu en uklarhed, under min kontrol af kirkebøgernes oplysninger.

Det drejer sig om Johanne Sophie Amalie From f. 1702 på Antvorskov og dbt. 31 Jul. 1702 i Slagelse Skt. Peder Kirke.
Hendes død har jeg haft som 1780 i Odense med begravelse 6. jul. 1780. Men det kan jeg ikke få til at passe med Skt. Knuds Kirkebog.

Der læser jeg:

Citatkirkebog, Skt. Knuds KB 1742-1797 s. 1180 døde 1780 (AO opslag 1001). 
d. 10 Julÿ blev Jomfrue Froms Lieg begravet i 1. Part? Jord pa Sct. Knuds Kirckegaard, og blev holt lieg Prædiken over hende, og ringed med Sct Knuds Kircke Klokker. 

Men hvorfor skriv Jomfrue, hvis det er Johanne det handler om, som har været gift med Købmand Niels Ruhe (som jeg ikke har fundet en dødsdato på) og født 7 børn.

Er der nogen af jer andre som har en dødsdato på Johanne?
Er der nogen af jer andre som har en andet bud på hvem jomfruen kan være?

De syv børn af ovenstående ægtepar, gav heller intet spor af Jacob From og hustru. Jeg heller mere og mere til at de må være døde kort efter 1713, men jeg gør arbejdet færdigt med de sidste børn

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Niels Ole Dahl

Hej Tom
Jeg vedhæfter en pdf fil vedrørende Hans Jessen, så du kan se sammenhængen.

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Tom Smidth

Så er jeg kommet igennem Friderica Kierstine Froms børns fødsler.

Der er dukket nogle From , Kaalund og Ravn personer op, så i får dem her.

kirkebog, Vestenskov KB 1703-1743 s. 112a Fødte 1731 nr. 17 (AO opslag 67). 
CitatOnsdagen d. 11 april 1731 havde Monsr. Rodriqez forpagter på Fritzholm (Fredsholm) en ung søn til dåben, blev døbt Friderich Christian. Doctor Buchvalts Kiereste i Maribo bb. Faddere vare Magister Kaalund i Rubbelÿcke, Villats Andersen? i Vidbye (Vedby), Birkedommer Mads Bech på Rubierggaard, Monsr. Hans Raun i Nachschou og jomfrue Erdinger i præstegaarden.

kirkebog, Vestenskov KB 1703-1743 s. 114 Fødte 1732 nr. 21 (AO opslag 69). 
CitatOnsdagen d. 8. october (1732) havde forpagteren på Fritzholm (Fredsholm) Monsr. Rodriqez en søn i kirken, som tilforn var hiemmedøbt og fick navn Hans Jacob. Mad. Ravns af Nackschou bar barnet. Faddere vare Hr. From Præst i Fuglse. Doct. Buchwald, ? Kaas pg Jomfrue Rodriquetz af Mariboe og præsteenke Erdinger af Nachschou.

kirkebog, Maribo KB 1700-1799 s. 52 fødte 1735 (AO opslag 53). 
CitatOnsdagen d. 14 Sept. (1735) Monsr Roderitquis datter Johanne. Test.: Jomfr. Mina Roderitquis, Jomfr: Hofrem? Monsr. Brenneche, Monsr. Villumsøn, Monsr. Hans Reimer, Monsr. Muhe? Degnen af Skøringe Monsr. Valter.

degnen i Skørringe er den Niels Laursen Valter som netop i 1732 er blevet viet til Rebecca Malene From!

Den sidste er ret ulæselig, så I må godt komme med bud på forbedringer:

kirkebog, Maribo KB 1700-1799 s. 55 fødte 1737 (AO opslag 56). 
CitatOnsdagen d. 20. febr. (1737) Monsr Roderitquis datter Gundel Marie Hieromina. Test.: Mad. Lunds, Monsr. Tomas? ? ? Fr. Jørgensen, ? (ret ulæselig på AO)
Kirkegang 30. marts (1737). 

Men der er stadig ikke spor efter Jacob From og frue!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Det jeg skriver her er sikkert helt vildt og skævt, men ...

Kender du den Else Rosenfeldt,der bliver begravet i Nakskov den 13 apr 1721?

AO: Maribo amt sct Nikolaj Nakskov 1707-1757 opslag 242
1721: D 13 April. Else Rosenfeldt paa b: k: vid ii slet(?)


Kan man forstille sig af Jacob From hustru er havnet hjemme hos farmor?

Og, hvorfor tror jeg så det?
Jo, fordi i 1651 bliver Rasmus Rosenfeld begravet i samme sogn.

AO: Maribo amt Nakskov Sct. Nicolai sogn 1638-1707 opslag 351
1651: Junius 5. Rasmus Rosenfeld.

Han kunne meget vel være Hans (R)asmussen Rosenfeldts far.

Jeg har egentlig haft disse data i lang lang tid i min database, men jeg har noteret Else, som Rasmus Rosenfeld´s kone, død 1721 og ikke mere. Hvor jeg har det fra ved jeg ikke længere. Hvis denne Else var Rasmus Rosenfelds kone og Hans (R)asmussens Rosenfelds mor, må hun have været tæt 100 år, da hun døde. Det er næppe realistisk og i hvertfald en sensation, som præsten sikkert havde noteret

Kirkebogen giver ikke svaret, så hvem denne Else er, skal man finde et andet sted. Hvis du ikke allerede ved det.

mvh

Anne R





Anne Ravnskjær

Hej igen

Jeg har lige fundet disse indførelser. Det er næppe Friderica Kierstine From, der er mor til de børn, der bliver begravet. Begravelserne er alligevel ikke helt uden betydning, farens navn taget i betragtning.

AO: Maribo amt Sct. Nicolai 1707-1757 opslag 227
1710: D. 6 November. Proustens Mag. Rodriqezs datter Christina Amalia udj dend storre m.. de. begrafen er(?)

1710: D 14 November. Proustens Mag. Rodriqezs datter Anna Margrete i dend store M... Begravelse vid ii Sert(?)

Anne R

Tom Smidth

Hej Anne.

Helt sikkert tankevækkende!

Else Rosenfeld, død 1721 kan være:

Rasmus Rosenfelds hustru født ansl 1619 og gift før 1636 = ikke sansynligt med en alder omkring 100 år, som du selv skriver.

Johan Rasmussen Rosenfelds datter Else, født 1685 i Nakskov og dbt. 9. dec. 1685. Hende kender jeg ingen dødsdato på! men ville være 36 år i 1721

Jacob Froms hustru og datter af Hans Rasmussen Rosenfeld. Denne Else er født før 1668 på Lolland et sted, hun ville så være ca. 53 år

Så er der spørgsmålet om de to Rodriquetz døtre:

Det må være præsten Frederich Christians Rodriquets døtre.

Citat1710: D. 6 November. Proustens Mag. Rodriqezs datter Christina Amalia udj dend storre m.. de. begrafen er(?)

Hun er dbt i Nakskov 15. aug. 1706


Citat1710: D 14 November. Proustens Mag. Rodriqezs datter Anna Margrete i dend store M... Begravelse vid ii Sert(?)

Dette kunne være Johanne Margretha dbt. 28. sept. 1707 i Nakskov.

Tror du ikke?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Jeg giver dig ret i, at både Else Johansdatter og Else Jacob Froms er realistiske bud på hvem, Else Rosenfeldt d. 1721 i Nakskov er. Det mest sandsynlige er selvfølgelig Else Johansdatter. (Jeg kan desværre ikke se, at der står Else den 9 dec. 1685 pga. utydelig/forsvundet skrift)

Mht. Rodriquets døtre så står der faktisk: Joh Anna Margrete.
Skal jeg forstå det sådan, at Mag. Rodriquets og Mons. Rodriquetspå Fritzholm er to forskellige personer. Jeg kender dem ikke, men faldet over navnesammenfaldet.

Anne

Tom Smidth

Hej Anne.

Frederice Kierstine From f. 1703 og dbt. 19 nov. 1703 bliver før 1731 viet til degnen Carl Hans Rodriquets dbt. 4. apr. 1703 i Nakskov Kirke.
Han er søn af præsten Frederich Christian Rodriquetz (1668-1726) og Ida Sophie Hansdatter Hofmann (1683-1722) og det er sidstnævtes børn vi har fat i.

Carl Hans Rodriquets var gift 4 gange efter mine oplysninger:


1. Johanne Luttemelle Adelaer viet omkring apr. 1727, død nov 1728 i Sakskøbing
2. Friederica Kierstine From viet  før 1731, begr. 16. jan. 1738 i Hunseby
3. Anna Kirstine Dahl viet 15. okt. 1738 i Hunseby, begravet 4. sept. 1769 i Hunseby
4. Anne Friederichsdatter viet 1769 ? død efter 1770 hvor Carl Hans dør og begraves d. 28. april i Hunseby

Venlig hilsen
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Tak for udredningen af Rodriquets familieforhold.

Ved du, at der ligger en gård i Kindertofte, der hedder Rosenfeldt? Kindertofte ligger mellem Slagelse og Sorø.

Når jeg finder adressen/matrikelnr., vil jeg undersøge hvor gammel gården er, og hvem der ejede den tidligere. Jeg er jo jævnligt i Slagelse.

mvh

Anne R

Kathe Rasmussen


Hej Tom Smidth og Anne Ravnskjær;

Har I brugt disse hjemmesider i Jeres søgninger:
http://tom-stryhn.com (efternavn & fornavn søgning)
  http://www.mixpix.dk - her ligger der en masse KB fra Fuglse Herred, Maribo Amt, som er afskrevet af min broder, søgbare ctrl+b eller ctrl+f.....
Utterslev KB, L.N. Herred ligger ogsaa paa  mixpix

mvh
Kathe

Anne Ravnskjær

Hej Kathe

Tom-stryhns side kender jeg. Den sidste vil jeg undersøge.

Hej Tom

Her finder du lidt og Brorupgårdens historie og ejerforhold.

http://2sogne.dk/historie/valbygaard-gods/

MVH

Anne R

Tom Smidth

Hej Kathe.

Jeg er for nylig blevet gjort opmærksom på de mange folketællinger og Kirkebøger som findes afskrevet på mixpix.dk. En fin kilde som jeg har liggende i mine foretrukne.

Tom Stryhs side har jeg brugt gennem flere år og flere af mine oplysninger kan også findes via den side. Den er rigtig god for alle med tilknytning til Lolland og "sydhavsøerne"

Hej Anne

Det var fint med lidt historie om Brorupgård, som jo kun er en lille brik under Valbygaard godset. Historien er meget god til at forstå hvort stort skel der var mellem en godsejer, hans forpagtere, fæstebønderne og husmændene og endelig indersterne. Selv om der er langt til et klasseløst samfund, så er der trods alt sket en del :o

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Kathe Rasmussen

Hej Tom;
re. Tom-Stryhn's database under Boghylden/scannede kilder.

Faldt lige over denne information i Alfred Larsen's degne og skoleholdere - Lollands Nørre Herred, side 71, nr. 253 Christian Rasmussen Rønnow gift den 14. juli 1747 i Utterslev  med Cecilie Marie From f. 1698 i Slagelse, døbt 17. okt. (St.Peder), død 1782 i Birket (L-Nørre Herred) begr.  1. Nov. - Datter af Amtskriver og Ridefoged over Korsør og Antvorskov Amter Jacob From og Else Rosenfeldt. - Hun var gift første gang med Willars Andersen osv.- slaa selv op og læs hele afsnittet

Utterslev KB ligger paa mixpix og der forekommer masser af From'er heri -  KB er søgbar og let at gaa til, og Du kan tilmed  udskrive alle Dine fund, - Du/I kan derved ogsaa efterkontrollere min broders afskrift og tydning.

mvh
Kathe

Vagn Lind


Hej Tom

Imens i andre har arbejdet med bl. a. de tidlige From'er har jeg nu færdiggjort en linie fra nutiden tilbage til Peder Rasmussen From f. o. 1696)(søn af Rasmus Thomassen From)

Jeg har ikke ført linien helt frem til i dag af hensyn til nulevende personer.

Se vedlagte

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Anne Ravnskjær

Hej Vagn

Har du flere data på: Chresten Pedersen f. 6 Jan. 1728, Vilstrup, Haderslev?

Jeg har en Chresten Pedersen g. m. Maren Jørgensdatter. Hendes forældre er Jørgen Lauesen og Anna Marie Hansdatter Raffn i Vilstrup. Det kunne være samme person. Tid og sted passer.

Mvh
Anne R

Tom Smidth

Jeg vender tilbage senere med kommentarer men har brug for at høre om nogen af jer har fundet ægteskabet mellem Rebecca Malene From f. 4 jan. 1705 og degnen Niels Laursen Walter?

Jeg har rodet med Skørringe Kirkebog 1719-1798 og finder flere oplysninger mellem 1732 og 1733 som indkredser vielsen

* Først er der degnens forgående hustrus død:

Citatkirkebog, Skørringe KB 1719-1798 s. ? fødte og døde 1732 (AO opslag 24).  d. 7 sept. 1732 begr. min Sl hustrue Johanne Bergen. ætat 34 år 9 måneder 8 dage. 

* Så er der en angivelse af at "min kone Rebecca From" har gået hos:

Citatkirkebog, Skørringe KB 1719-1798 s? Fødte og døde 1733 (AO opslag 25).  D. 12 Søndag efter Trin (23 aug. 1733) Christent Wentzel Gartners søn kaldet i Dåben Christian. Degnens kone af Hillestrup bar ham. Test: Inspecteur Eschildsen, Sejer Eschildsen, Pey? Hollænder, Min kone Rebecca From...

* Og endlig er der fødslen af Rebecca og Niels Laursen Walters 1. søn Jens Jacob:

Citatkirkebog, Skørringe KB 1719-1798 s? Fødte og døde 1733 (AO opslag 25).  D. 19 Søndag efter Trin (11 oktob. 1733) Christent min liden Søn kaldet Jens Jacob.Madam Elers af Rødbÿe bar ham. Testes: Inspecteur Eschilsen, Sejer Eschilsen, Jacob Dahl paa Sædingegaard, Madame Kaalund, Jomfrue Felthuus Dansted. 

Min egen konklussion er at de ikke er blevet viet i Skørringe, men hvor så! Er der nogen kommentarer?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Vagn Lind

Til Anne.

Chresten Pedersen er opkaldt efter Cathrina Enevoldsdatters første mand, Chresten Jensen på Vilstrupgård.
CP må være død inden 1759, hvor han ikke nævnes blandt de efterladte børn af Peder og Catharina. Ellers har jeg ikke nogen data på ham.

Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Kathe Rasmussen

Hej Tom;

re. Dit indlæg #112
Da der i Tirsted ved flere daabe forekommer en Madmoiselle Rebecca i Præstegaarden, og jeg mener sidste gang er opslag 10, højre side som maa være 1732 Anden Søndag efter H3K.

Da degnen Niels Larsen Walther's kone,  Johanne Mathiasdatter Bergen, dør i Skørringe 1732, begr. 2. sept. 1732,  saa kan ægteskabet med Rebecca Magdalene From først være paa plads efter sept. 1732 - og mon Rebecca ikke er blevet gift i Tirsted.

Da KB for Tirsted nærmest er ulæselig for opslag 11, 12, 13, samt at opslag 14 venstre side=1733 5. søndag i Fasten, saa burde Du/I not kigge paa microkortene for disse tre opslag 11,12,13

mvh
Kathe
(jeg jagter min 4-tip Christiana Jensdatter; hendes første datter bliver døbt Rebecca i 1743 i Ryde nabosogn til Skørringe)

Anne Ravnskjær

Til Vagn

Jeg har ikke så meget om "min" Chresten Pedersen:

AO: Haderslev amt Vilstrup sogn 1776-1851 opslag 320
1781: Død Aug: 1. Beg. Aug: 5. Anna Maria Jørgens i Sønderbye-wilstrup, afgl: Landboelsmand Jørgen Lauesens Enke i ibid; og Gaardmand Hans Sørensen Raun og afgl: Maren Hansdatter i Houdst deres ægte Datter æt: 80 mindre 9 Uger og 3 Dage. Hun efterloud sig 1 Datter nemel Maren Jørgensdatter Landboelsmand Christen Pedersens Kone i Sønderbye-Wilstrup.

Det ser ud som om hen lever i 1781. Jeg kan dog hverken finde ham eller hans hustru i Vilstrup, i hverfald ikke indtil nu. Det er nok ikke samme person.

vmh
Anne R

Anne Ravnskjær

Til Tom

Jeg har ved hjælp af Wadskier fundet et skifte efter Sofie From g.m. underfoged Jacob From. Hun døde 5. febr. 1769 i Odense. Skiftet er dateret 18. Dec. 1769.

Der er desværre ingen spor af Jacob From eller Else Rosenfeldt, men.. Hendes søster Jomfru From nævnes, og en af underskriverne er Johanne Sofie Amalia From. Mon ikke det er hende der bliver begravet 10 juli 1780 i Sct. Knuds, Odense. Der udover nævnes Sophie Froms datterdatter Jomfru Sara Margrethe Brandt.

Den afdøde har nydt kost-penge fra Odense Hospital. Skiftet indeholder en lang liste over Sophies efterladenskaber (det er ikke mit ord), som bliver solgt på offentlig aktion.

mvh

Anne R

Jeg har taget fotos, men ved ikke endnu om teksten er læselig på billederne.

Tom Smidth

Hej Kathe!

Det er en rigtig fin ide du kommer med når du skriver:
CitatKB for Tirsted nærmest er ulæselig for opslag 11, 12, 13, samt at opslag 14 venstre side=1733 5. søndag i Fasten, saa burde Du/I not kigge paa microkortene for disse tre opslag 11,12,13

Jeg vil se om der er en i Forum som har kortene, men efter AO kom på banen tror jeg ikke der er mange som køber microkort. Jeg har også givet min egen kortlæser væk.

Til Anne!

Det lyder spændende med det skifte. Jeg håber teksten kan tydes!
Hendes begravelse omtales i Skt. Knuds KB:

Citatkirkebog, Skt. Knuds KB 1742-1797 s. 1180 døde 1780 (AO opslag 1001). 
d. 10 Julÿ blev Jomfrue Froms Lieg begravet i 1. Part? Jord pa Sct. Knuds Kirckegaard, og blev holt lieg Prædiken over hende, og ringed med Sct Knuds Kircke Klokker.

Hun var gift med Købmand Niels Ruhe 14 juni 1741 i Holbæk Kirke og fik med ham 7 børn mellem 1742 og 1751. Jeg ved faktisk ikke hvornår han dør!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær


Vedr. sophies skifte.

Pga. mit arbejde vil jeg ikke forsøge at tyde (resten) før i næste uge.

Anne

Tom Smidth

Fint!

Så er jeg blevet færdig med børnefødslerne efter Christian Wilhelm From og Abigail Marie Samuel (f. omkr 1717 i Vesterborg som datter af sognepræst Jans Petersen Samuel (1682-?) og Charlotte Sophie Müller (?) )

2 af de 3 fødsler rummer personer af nær familie (From) og andre må ha anden sammenhæng som jeg ikke lige kan gennemskue.

Citatkirkebog, Nakskov KB 579/1/002 s. 94 fødte 1737 August.  d. 4 Christian Froms barn døbt Charlotte Sophie. Sr. Hans Rauns hustru bar barnet, Amtsforvalter Renneman, Byefoged Rammel, Sr. Willads Andersen, Sr. Hans Dal, Mons. Riegelsen, Hr. Lindbergs hustrue, Conrad Rennemans hustrue, Andreas Brenneches hustrue, Jomfrue From, Jomfrue Margrete Samuels. 

Hvilken Hans Ravns hustrue er der tale om?
Hvem er Jomfrue From?

Citatkirkebog, Nakskov KB 579/1/002 s. 105 fødte 1739 marts.  d.6 Christian Froms barn døbt Else Cathrine . Madame Rammel bar barnet, HE Schiern, Mons. Hans Raun, Mons. Ernst Rammel, Madame SL. Rhodes, Jomf. Brenneche, Jomf. Samuels junior.

Citatkirkebog, Nakskov KB 579/1/002 s. 1xx fødte 1740 august.  d. 19 SL. Christian Wilhelm Froms barn døbt Christiane Wilhelmina. Madame Willads Andersen bar barnet, Degnen v. Walters hustrue* fra Schiørring. HE. Ulits, Conrath Renneman. Madme. Heitmand, Jomfru Else Jacobsdatter.
* Rebecca Malene From

Ser i andre sammenhæng?

Og stadig intet spor af Jacob eller Else!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]