Conradt Lachur, 1700-tallet fra Nyborg - en henrettelse kendt fra Wads sedler

Startet af Keld Molin, 22 Apr 2013 - 22:11

Forrige emne - Næste emne

Keld Molin

På baggrund af Wads sedler, som jeg lige har stiftet bekendtskab med, søger jeg følgende oplysninger bekræftet i KB Nyborg 1703-1814 – som jeg synes, at jeg har lidt svært ved at finde rundt i.
Og selv om jeg synes, at jeg har fået lært at læse i kirkebøger, så er 1700-tallets gotiske håndskrift ikke det nemmeste.

Conradt Lachur (la Cour) skulle være gift med Barbara Helvig, d. 10-11-1726 i Nyborg.
Og så ved vi fra Wad – via KBB: Karen Brahes Bibliotek (vistnok i form af en skillingsvise) – at han har lidt den drabelige skæbne at blive henrettet, d. 28-5-1731. Han burde vel derfor også fremgå som afdød/begravet.

Jeg kender endnu ikke slægtsskabsforholdet, men går ud fra at Baltzer Lachur, er hans far; han er i forvejen kendt som far til to børn født i 1692 og 1698 i Skt. Hans sogn i Odense.

Til orientering (og måske interesse for nogen) har jeg fundet følgende tekst fra KBB:

Straf følger paa Synden Hvilcket denne Syndere her medvelbekiendt ved navn Conradt Lacuur, Som den.28 may Aar 1731 Udi Nyborg blef hen Rettet Saaledes bt Haand og Havedet blev af hug ven med Øxen der eftter blef Kropen lagt paa et HiUl Hovet og Handen paa Pellen Viisen har Synderen selv digtet paa Tydsk Isit Fensel paa Dansk ter begeren tryck paa Dansk Ach! Gud hvor ieg bedrøves Melod Hiertelig mio nu længes   

Odense Tryskt udi Otthense Aar 1731

[vedhæfting slettet af admin]

Elin Madsen

Hej

Parrets trolovelse finder du i KB Nyborg 1693-1753:

Ao 1726 d. 12 Junii hafde Conrat Lachur
*Gefrider af Capitain Schachs Compagnie og
Barbara Helvig Enckekoene tiennende ...
bemelte Capitain Schach deris Trolovelse
forloverne for æcteskabet ere disse
2de underskrefne som til Stadfæstelse
med Eigne hænder det haver underskrevet
Nyborg ut Supra
EliasSchneider
Jost Weingardt

* http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Gefrejder&query=gefrider

Vielsen har jeg ikke fundet ... endnu

venlig hilsen
Elin

Christel Pierson



Hej Keld!

Du skrev, at du netop havde fundet den meget interessante (læs uhyggelige:) beskrivelse af La Cours henrettelse i KBB. Hvordan søger man der? Jeg kan ikke se det nogetsteds på internettet.

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvis man aldrig spørger, lærer man jo heller ikke noget :-)

Hilsen Christel
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Keld Molin

Hej Christel

Jeg fik også hjælp til det af en anden her i forummet, som var klogere end mig!

Først går man ind på  https://alvis-bib.sdu.dk/uhtbin/cgisirsi/x/SIRSI/0/57/60/81/X?user_id=WEBSERVER
hvor man vælger Bibliotek: Karen Brahes Bibliotek og derefter feltet skriver "La Cour"

- og dejligt med en trolovelse - håber på og glæder mig til, at der venlige sjæle, som finder endnu mere. Og allerbedst såfremt der også findes en forbindelse til Conrads far.

Poul Eriksen

Jeg kan se, at andre allerede har fundet trolovelsen -
vielsen står i samme KB, opslag 139: viet 10. november 1726

Ingen indtegninger om begravelse i 1731.
Det er næppe så overraskende: ikke alene blev de henrettede ikke (på sædvanlig vis) begravet i indviet jord; deres død blev ofte heller ikke nævnt i kirkebogen.

I samme KB nævnes hustruen "Barbara Lachurs" ved dåb i 1727 (opslag 288 + 291). Hvis en af de to nævnte brødre hed Vilhelm, er det ham, der står fadder i 1727 (opslag 288- februar).

Forbindelsen til Baltzer L. kan i al fald ikke etableres gennem kirkebøgerne: Odense Sct. Hans begynder først i 1705.

Hilsen,
Poul

Christel Pierson

Jeg har fundet vielsen. Nå, nu ser jeg, at Poul allerede har nævnt den :-)

Det er nu ikke i den KB, som Elin fandt trolovelsen i -  KB Nyborg 1693-1753.

Vielsen står i KB Nyborg 1703-1814 Opslag 139

(1726)

November

d. 10. Conradt
Lachur med
Barbara Helvig


Hilsen Christel

PS. Tak til Keld for info om søgning i KBB!





Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Keld Molin

Det er dejligt at komme videre med denne slægt – men nye svar rejser nye spørgsmål. Der er angiveligt en Vilhelm Lachur, som er fadder ved en dåb i 1727. Ham kendte jeg faktisk ikke, men der eksisterer en del Vilhelm'er i de følgende generationer, så det er sandsynligt, at han er søn af Baltzer Lachur. Så nu mangler jeg både at få koblet Vilhelm og Conradt til Baltzer Lachur.
Jeg ser nu at jeg har angivet fejlagtige oplysninger om Baltzer Lachurs to kendte børns fødested, så her kommer det korrekte:

Josva Friderich Lachur, døbt 14. okt. 1692 i Nyborg. KB Nyborg 1646-1703, opslag 309
Anna Elsabet Lachur, døbt 30. marts 1698 i Odense, Skt Knud. KB Odense Skt, Knud 1698-1741, opslag 117

Det er således ikke Skt. Hans Kirke, som jeg fejlagtigt har anført; her får eks-soldaten Baltzer Lachur senere arbejde som graver, men det er en anden historie. Og siden dør han vist fattig, da det på de meget oplysende Wads sedler er anført, at han er for fattig til at betale skat.
Conradt bliver gift i 1726, og selv om det er en gisning, kan man således forestille sig, at han er født efter Anna Elsabet. Hvordan Vilhelm passer ind i søskenderækken er endnu mere uklart, men måske kan disse 2 drengebørn findes i ovennævnte sogne.

Jeg håber, at der er nogen som har mod på udfordringen og samtidige er skriftkyndige i gotisk håndskrift, hvilket jeg desværre ikke er. I stedet vil jeg kaste mig over at fremskaffe flere fakta om Conradt, som så ulykkeligt endte sine dage på hjul og stejle – det er ikke en historie, som man støder ind i så tit – og som jeg i givet fald gerne publicerer her for de interesserede.

Christel Pierson


De to børn, hvis dåbsdage er kendt,  står faktisk ikke opført med efternavnet Lachur, men som følger:

Josva Frederich Lacoer og Anne Elsebeth Lacouer (FS har Laecour)

I Josvas tilfælde står faderen som Baltzer og ved Anne Elsebeth står der Baltazar.

Her er teksten (lidt ufuldstændig) for Josva og Anne Elsebeth:

1692  KB Nyborg 1646-1703, opslag 309

14 Oct. blef Baltzer Lacoers xxxxxxx
Søn døbt oc kaldet Josva Frederic; Liutenant
Schötz's Frue Susanna Maria bar Barnet,
Fadderne xxx Adjudant Winterfeld, Claus Lange
Sergeant, oc Fridrich Zollkesens? Frue


1698 KB Odense Skt, Knud 1698-1741, opslag 117

Onsdagen d. 30. Martii en Soldat ved Nafn Baltazar Lacouer
et barn i Kirken kaldet Anne Elsebeth. Hr Madfig? Tour? bar
det mens Ludfig Tour gik? for. Leutnant Pxxxxrs Datter var
Fadder.


Hvis der er fejl, er der sikkert en venlig sjæl, der retter.


Hilsen Christel
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Elin Madsen

Hej

Jeg læser:

1692  KB Nyborg 1646-1703, opslag 309

14 Octob. blef Baltzer Lacoers Soldatiss
Søn døbt oc kaldet Josva Frederic; Liutenant
Schötz's Frue Susanna Maria bar Barnet,
Fadderne vare Adjudant Winterfeld, Claus Lange
Sergeant, oc Fridrich Zollkesers? Frue

1698 KB Odense Skt, Knud 1698-1741, opslag 117

Onsdagen d. 30. Martii Een Soldat ved Nafn Baltazar Lacouar
et barn i Kirchen kaldet Anne Elsebeth. Hr Madsis Kone bar
det Mads Kudskis Kone gich hos. Leutnant Skalches? Daatter var
Fa(d)der.

venlig hilsen
Elin

Christel Pierson


Hej Elin!

Jeg håbede netop, at du eller en anden ville lede teksten på rette spor :-)
Tak for det!

Det kræver megen øvelse at genkende alle bogstaverne, så det er godt at blive korrigeret.
Forhåbentlig kommer jeg efter det med tiden.

At falde i vandet og skrive "for", når der står "hos", huer mig ikke. Jeg ville ønske, det ikke sker igen, men man ved aldrig. Det er i hvert fald god træning at prøve kræfter med teksterne her.

Hilsen Christel
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Keld Molin

Jeg er glad for, at det ikke kun er mig der synes, at skriften er vanskelig at læse!
Og så gør det det ikke bedre at vores la Cour både er kendt under navnet Lachuur, Lacoer, Lacouer og andre stavemåder - sådanne fremmedartede navne blev vist dengang skrevet, som de blev udtalt - dengang tog man ikke stavningen så nøje.
Og nu håber jeg bare, at der er nogen der har mod på at finde de - indtil nu - ukendte brødre Vilhelm og Conradt... :-)

Christel Pierson



I et forsøg på at finde dåbsdata for Vilhelm og Conradt læste jeg årene 1699-1703 igennem i KB Odense Sct. Knud 1698-1741 - uden at støde på de to brødre.

Jeg nævner det bare, så andre springer de år over.


Genvejen via FamilySearch ville jo være hel del lettere, men det er ikke lykkedes mig at finde noget om dem der.


Hilsen Christel

Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Keld Molin

Efter en veloverstået konfirmation – ikke i KB men i virkeligheden – træner jeg med at læse den vanskelige tekst. Jeg har således være i gennem KB Odense Sct. Knud 1698-1741 frem til og med 1705 (opslag 202) uden at finde brødrene. Håber ikke, at jeg har læst hen over dem. Og så har jeg bestilt materiale på bibliotek for jeg/vi er nødt til at vide mere om den her henrettelse – det oplever man ikke så tit som slægtsforsker.