Hvem var Kaptajn Johannes Bruun, København?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 28 Apr 2013 - 14:40

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg søger oplysninger om Johannes Bruun bosiddende på Enghave vej 71.

Jeg finder ham to steder:

KB 1927 - 29 Hobro, Ondsild, Randers opslag 46
Her får den 19 årige ugifte Elly Anna Dagmar Laura Nielsen en søn døbt i Hobro.
ni-mådnersdagen før fødslen befandt hus sig hos Kaptajn Bruun, Enghavevej 71, II tv i København.

FT: København, Enghavevej, ulige nr. opslag 531.
Her står han anført som født i Sverige og Rejseinspektør i virksomheden - jeg tror der står - Forsikrings-Akts, Nutiden, Gl. Kongevej.

Det undre mig, at han både står som Kaptajn og Rejseinspektør. Hvad mon han var for en karl??
Jeg har en fornemmelse af, at han kan være faderen til Elly Anna Dagmar Nielsens søn?


vh.
Annette Damgaard

Bjarne Nielsen

Kære Annette

Din historie  er jo ganske klassisk. Den unge pige fra landet der tager til hovedstaden som tjenestepige og kommer hjem "iført" et barn.

Teorier og tanker om, at det så var herren i huset der var far til barnet er jo Toldfrie. Man at bevise at det forholder sig således er næsten umulig.

Alle dine oplysninger er rigtige. Om Johannes Bruun var kaptajn eller rejseinspektør kan jeg ikke svare på.

Men Elly bliver jo gift Hansen i 1932 og barnet bliver adopteret af hendes mand.

Men kom tilbage, hvis du har nye eller andre oplysninger

MVH
Bjarne Nielsen

Anne Mortensen

Fordi moderen har opholdt sig hos nævnte Bruun og på adressen siger det jo ikke at han er faderen.
-------------------
Der er ikke nævnt nogen udelagt fader i kirkebogen.
-------------------

FT 1930 opslag 531
oplyser at han bor sammen med hustru og svigermor og blevet viet i 1926.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Annette Damgaard Hansen

#3
Tak for dit input Bjarne og Anne.

Vi ved faktisk ikke, om det kunne være Johannes Bruun eller en bager fra Hobro, der er far til barnet (som er min nu afdøde svigerfar). Hvad vi ved er at Elly Anna Dagmar Nielsen opholdt sig hos familien Bruun timenedårsdagen før fødslen. Og derfor vil vi gerne vide mere om Kaptajn Johannes Bruun, hos hvem hun var i tjeneste.

Vi ved heller ikke, hvordan man kan få adgang til adoptionspapierene, og om der kunne stå noget der om, hvem den biologiske far er? Så næste skridt kunne måske være at finde ud af, hvordan man kan få mulighed for at kigge i de papirer  :)

Vh. Annette

Ole Holst Petersen

Hej Annette.
"Karlen" kan jo godt være både kaptajn og rejseinspektør.
Jeg mener at huske, at en skibskaptajn kunne være forblevet i rederiet efter afmønstring og har derefter virket som inspektør, udsendt af rederiet, til at hjælpe besætning og skib gennem en eller anden opstået krise.
Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder


Bjarne Nielsen

Hej Annette igen

Jo, der er en mulighed i adoptionssagen. Adoptionen sker i 1932 og er derfor ikke længere begrænset af 75 års reglen for offentliggørelse.

Jeg vil mene at adoptionen er sket i København og derfor behandlet af Københavns Overpræsidium. Sagsakterne herfra kan findes på Landsarkivet for Sjælland.

Du kan skrive en mail til  mailbox@ra.sa.dk og udbede dig kopi af adoptionssagen. Det koster et lille gebyr plus porto. Skriv alle de data du har, samt eventuelt kopi af Orlas dåbattest.

Men, men du må ikke blive skuffet, fordi der muligvis kun står navnet på den biologiske mor.

Men det skal vil prøves.

MVH
Bjarne Nielsen

Annette Damgaard Hansen

Hej Ole.

Det er noget i den retning jeg tænkte, og sandsynligheden for, at han faktisk er far til barnet (Orla),  er ikke umulig, men at bevise det eller modbevise det, er nok nærmest umuligt.

At han er gift, er ikke en hindring for utroskab, og denne gut var jo sømand :) - Det der kan være interessant her, er at flere af efterkommerne af Orla, er sømænd.

vh.
Annette




Annette Damgaard Hansen

Tusind tak Eva og Bjarne.

Jeg bliver ikke skuffet hvis faderen ikke er nævnt  ;) - men nu er der lidt at gå videre med

vh Annerre

Annette Damgaard Hansen

#9
Tusind tak Eva og Bjarne.

Jeg bliver ikke skuffet hvis faderen ikke er nævnt  ;) - men nu er der lidt at gå videre med. Tusind tak begge to.

vh Annette

Eva Morfiadakis


Han kan vara identisk med en Johannes Bruun som tjänstgör på fartyg från Köpenhamn till New York. Födelseår stämmer inte, men det är ju beräknat. Denne Bruun uppges vara dansk.

Eva M
Eva M

Bjarne Nielsen

Hej Annette

Du skal have en sød lille historie som ligner din historie meget. Jeg har lavet slægtsforskning for en særdeles god bekendt. Hun kan ikke finde sin biologiske farfar.

Men hendes farmor var på et tidspunkt tjenestepige hos en chokoladegrosserer, og min bekendt mener, at det er denne grosserer der er hendes farfar, fordi hun altid har haft en sygelige trang til chokolade og søde sager.

Således kan man jo også komme frem til et resultat.

PS Vi har har aldrig kunnet bevise noget !

God jagt
MVH Bjarne Nielsen

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1989969&searchname=polit_simple


Här är hans far. I FT 1916 finns Johannes på opslag 34 osv. Sankt Jørgens Allé 11. Han uppges vara född i Köbenhavn. Han tycks studera cand.phil.

Eva M
Eva M

Annette Damgaard Hansen

#13
Hej Eva.

Det er Johannes Bruun , 24-9-1894 , Sverige, Lövestad - hvilket svarer til fødselsdatoen på den Johannes Bruun, som Elly var i tjeneste hos. Der står i folketællingen at han er født i Sverige, men har dansk statsborgerskab - så dit første indlæg var lige i øjet  :)

KH Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej Bjarne.

Tak for historien, den er sød  ;)

Du ved, som den grundige efterforsker jeg er, så undersøges alle muligheder til bunds. Den anden mulighed (teori) jeg arbejder med er, at Orlas far er en bagersvend fra Hobro, men han er vanskeligere at efterforske, da der intet er at gå efter.

Men ret beset, så er det er nok vanskeligere for en bagersvend i Hobro, at løbe fra sit ansvar, end det er for en velbjærget sømand, der kan betale sig fra sit ansvar (det er også en teori).

Spændende at se hvad adoptionspapierene kan give af svar - eller ikke svar.

KH Annette


Eva Morfiadakis

Johannes Bruun i FT 1916 är  född 24/9 1894. Om du jämför Johannes och Viggo B:s registerblade har de samma adress 1915.

Det måste vara samma person.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

I FT 1925 är han hemma igen hos föräldrarna på Sct Jørgens Allé 11, opslag 97. Han har bott i Ringe, Fyn men det står en gatuadress till Tönder om jag ser rätt. F. 24/9 1894 i Köbenhavn.
Reiseinspecteur.

Jag undrar varför det står Sverige? Någon med tillgång till den svenska födelseboken kan nog finna förklringen.

Eva M
Eva M

Annette Damgaard Hansen

Hej Eva.

Jeg kan se i FT 1916 opslag 34, at

Viggo Søren Peter Bruun og Caroline Sofie Bruun må være Johannes forældre. Måske har forældrene været bosat i Sverige, da han blev født?

vh. Annette

Annette Damgaard Hansen

#18
Hej Bjarne og Anne Mortensen, Eva og Ole.

Som afrunding på denne tråd  - og snakken om tejenestepigen, der bliver gravid med "ukendt mand",
der, ifølge efterkommeres teorier og snak nok var herren i huset - vil jeg komme med familiens egen lille historie, der viser at ammestuehistorier sagtens kan have sin rigtighed.

Min mormor var født uden for ægteskabet i Grenå og hendes far var ukendt for os. Vi vidste at oldemor var datter af en træskomand fra Grenå, og at hun havde været i tjeneste på Hæstrupgård i Nordjylland. Vi har derfor ofte sagt, at det nok var godsejeren, der var far til mormor.

Godsejeren var det ikke, men det vise sig der imod at være Forvalteren af Hæstrupgård, der havde "iført" hende barn ;D

Det bedste er, at vi har fundet efterkommere af ham fra det ægteskab, han var bestemt til og har fået billeder tilsendt af ham. Deres kommentar var: Var han ude med riven før han blev gift, den slambert.

Tak til alle, der har givet input

vh
Annette