Niels Nielsens ugifte forældre i Slagelse.

Startet af Helle Rossini Hansen, 25 Apr 2013 - 06:01

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg søger hjælp til Niels Nielsens forældre i Slagelse. Jeg ved hen hel del om Niels Nielsen selv, her er hovedpunkterne.

Han er født i Skt. Mikkel Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt (Opslag 20, nr. 24)
3. Juli 1829


Moderen Ane Sophie Mortensen var ungpige og tiende paa Pilegaarden, hvor Niels Nielsen var Ladefoged, Niels Nielsen flyttede derefter til Valbygaard, hvor han var ansat da sønnen Niels Nielsen blev født. Ane Sophie boede hos Enken Karen Jensdatter, som var en slags værge til Ane Sophie, sikkert fordi hun var mindreårig. Sønnen Niels kom hurtigt i pleje, da Ane Sophie sikkert ikke selv kunne tage vare på drengen.

1834-1840 I Pleje hos Hjulmand Lars Pedersen og hans kone Kirsten Christensdatter, i Brøndbyøster.
1844 Konfirmeret i Brøndbyøster Kirke (Opslag 213 nr. 6)
1864 Gift i Holmens Kirke med Ellen Rasmusdatter (Opslag 337 nr. 95)
1905 Død Trinitatis kirke (Opslag 20, nr. 101)


Niels Nielsen, faderen har jeg ikke kunne finde på DDD, det er næsten umuligt for Niels Nielsen er der så mange der hedder. Men ved sønnen Niels konfirmation i 1844, står der at Barnefaderen er på Nordruplund, hvilket ligger i Nordrupvester i Slagelse. Jeg fandt en Niels Nielsen i Nordrupvester i 1845, 30 år gammel, han skulle så være 16 år i 1829, men det er en anden gård.

Moderen Ane Sophie Mortensen, der fandt jeg i 1834, en pige i tjeneste hos Snedker Emanuel Gottlib Bahn, i Sorø Amt, Ringsted Herred, Braaby Sogn, Gisselfeld HovedGaards Bygninger, Et Huus. Problemet er dog at hun er 16 år, hvilket vil sige hun skulle være 11 år da hun fik sønnen Niels, er det muligt??? det kan måske være derfor at sønnen Niels kommer i pleje i 1834. Ved Niels konfirmation er hun listet som Ugift Fruentimmer, jeg ved ikke om det er hendes status i 1844 eller om det er ved sønnens fødsel. Så løber sporet tør.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Ved sønnens fødsel og dåb i 1829 opfatter jeg det der står således, at barnefaderen Niels Nielsen er ladefoged på Nordruplund og førhen var tjenende på Pilegården.

Hvis du så ser i tilgangslisten for Nordrupvester sogn, KB 1817-1852, opslag 281, 2. nederst, står at der ankommer i maj 1829 en Niels Nielsen, 21 år , Ladefoged Nordruplund, fra Brøndbyeøster sogn, født i Ringsted eller Holbæk.
Ser du så i afgangslisten i Brøndbyøster sogns kirkebog 1819-1854, opslag 52, forlader i maj 1829 en Niels Nielsen, 20 år, tjenestekarl på Pilegård, sognet og tager til Frederikslund ved Slagelse.

Før ovenstående:
I tilgangslisten i Brøndbyøster sogns kirkebog 1819-1854, opslag 202, ankommer i maj 1828 en Niels Nielsen, 20 år, tjenestekarl hos Hansen Pilegd., fra Frederikslund "Fresberg sogn"?. Frederikslund gods skulle ligger i Kindertofte sogn,
Som nr 2 efter Niels Nielsen på denne tilgangsliste står Ane Sophie Mortensen, 25 år, tjenestepige på samme sted, altså Pilegd., hun ankommer fra Frederiksberg.

Så nu ved du hvor gamle forældrene var.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

#2
Tusind tak Jens-Christian

Det skulle være nok til at jeg kan komme videre i forskingen. Jeg syntes nok at den Ane Sophie Mortensen jeg fandt var lidt for ung til at blive gravid, men tiderne var jo også lidt anderledes for 200 år siden. Jeg retter Valbygaard til Nordruplund, en fejl i tydningen kan virkelig få en på afveje.

Igen tak for hjælpen Jens, og hav en fortsat god dag.

Mvh
Helle

P.S. Jeg havde også været til- og afgangslisterne, men det har været de forkerte sogn.
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Her er mit bud på Niels født 1807:

I Sorterup sogn er en Niels Nielsen født  den 04-06-1807 og døbt i kirken den 28-06-1807, opslag 4.
Forældrene er gårdmand i Ollerup Niels Jørgensen og hustru Bodil (ved konfirmationen hedder hun Mortensdatter).

Niels Nielsen i Ollerup bliver konfirmeret i Sorterup sogn i 1822, opslag 113. Niels Nielsen er vacc. den 21-10-1811.

November 1824, afgangslisten, Sorterup sogn, opslag 248, Niels Nielsen 18 år fra Ollerup til Frederikslund.

1824, tilgangslisten, Kindertofte sogn, opslag 159, Niels Nielsen, 17 år, fra Sorterup sogn til forpagter Møller på Frederikslund.

1827, afgangslisten, Kindertofte sogn, opslag 190, Niels Nielsen, 19 år, til København fra forpagter Møller.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Hej Jens-Christian

Ja jeg så godt disse i Kindertofte, men jeg var noget i tvivl om at de kunne være ham, for da jeg gik ind på Krebsens Stednavnebase så jeg, at der også er et sted i Ottestrup Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt, der hedder Frederikslund. De oplysninger der stod skrevet i Nordrupøster at han skulle være født i Ringsted eller Holbæk, mon det så er en fejl? Det passer dog med at han opholder sig i Slagelseområdet, og med perioden, så måske har du ret

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Du havde ret Jens-Christian med hensyn til Niels, det kan simpelthed ikke være anerledes. Men så løber sporet også tør. Jeg checkede afgangslisterne for Nordrup, og der var en Niels Nielsen, alderen passer nogenlunde, som rejste fra staden i 1829 (opslag 346 øverst), desværre er det ikke klart hvor han rejste hen, så jeg har ikke ikke kunne bekræfte flytningen. Jeg slog op i Slaglille tilgangslisterne, da manden ovenfor kom fra Nordruplund og flyttede til Slaglille. På DDD har jeg heller ikke været heldig, på trods af at vi nu har alderen og sted, jeg har prøvet alle muligheder. Han er fraflyttet Nordrupvester, for han er ikke i folketællingen i 1834, han døde heller ikke i det sogn.

Med hensyn til Ane Sophie Mortensen, så er hun ikke i afgangslisterne for Brøndbyøster, på trods af, at hun dukker op i skt. Mikkel sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt hos enken Karen Jensdatter, hvor sønnen Niels bliver døbt. Hun er ikke i tilgangslisterne i 1828-1829 for Skt. Mikkels Sogn og heller ikke i afgangslisterne, de starter først i 1833, både hende og sønnen Niels er ikke noteret i 1833-1834. Hun er ikke fundet død i Skt. Mikkel Sogn, og heller ikke fundet i folketællingerne på DDD i 1834, og hendes navn er alligevel lidt usædvanlig. Hun satte sønnen Niels i Pleje i Brøndbyøster, så jeg checkede tilgangslisterne for at se om hun rejste med. Jeg fandt hverken hende eller Niels, og det var på trods af at Niels findes i Brøndyøster i 1834.

Jeg kan vist godt bruge et par forslag til at komme videre.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Jeg har også tidligere set på afgangslisten i Nordrupvester sogns kirkebog, opslag 346, hvor en Niels Nielsen, 21 år, forlader Nordruplund i nov. 1829, men ikke hvortil.
Jeg har også set efter om han tog med Niels Sørensen på 19 år, der samtidig forlader Nordruplund, til Slaglille sogn, men jeg finder heller ikke at Niels Nielsen ankom til Slaglille. Da jeg ikke kom videre denne vej skrev jeg det ikke til dig.

Her er så nogle flere brikker du kan se på:

Niels har en lillesøster, Anna Marie, der blev født den 11-04-1812 i Ollerup, Sorterup sogn, KB 1805-1815, opslag 8.

Niels' far, Niels Jørgensen, dør i Sorterup sogn den 18-05-1821, 72 år gammel, opslag 278.

Niels' mor, Bodil Mortensdatter gifter sig igen med en ungkarl Niels Pedersen på 46 år den 15-11-1822 i Sorterup sogn, hun er her 40 år, opslag 184. Hun havde også en aftale om ægteskab med en yngre ungkarl tidligere på året, der ikke blev til noget, se opslag 183.

Bodil Mortensen flytter 40 år gammel fra Ollerup i Sorterup sogn i forbindelse med sin vielse, afgangslisten 1822, til Sønderup sogn, opslag 245.

Niels' lillesøster, Anna Marie, bliver konfirmeret i Sønderup sogn den 02-04-1826, opslag 183.

Niels' stedfar, Niels Pedersen, må være død, for den 21-10-1831 bliver enken Bodil Mortensen født i Soelberg?, 50 år gammel, viet til Henrik Stephensen, 49 år gammel, Fårdrup sogn, opslag 89.


Ovenstående brikker passer på at det er din Niels der i FT-1834 er hjemme hos sin mor og lillesøster i denne husstand:
Sorø, Vester Flakkebjerg, Faardrup, Faardrup, , 20, FT-1834, C7202
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bodil Mortensdatter 55  Enke  Huusmands Enke 
Niels Nielsen 27  Ugift  en Søn, hjempermiteret Landsoldat 
Ane Marie Nielsdatter 22  Ugift  en Datter 
Kirsten Hendrichsdatter 5  Ugift  en Steddatter  


Niels mor gifter sig igen den 19-04-1834 i Fårdrup sogn med enkemand Peder Andersen, de er begge 52 år gamle, opslag 92.


Her er Niels' mor i FT-1840:
Sorø, Vester Flakkebjerg, Faardrup, Faardrup Bye, et Huus, 43-F1, FT-1840, B8620
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Andersen 63  Gift  Tømmermand 
Bodil Mortensdatter 63  Gift  hans kone 
Caroline 6  Ugift  Børn til Forsørgelse 
Jens 3  Ugift  Børn til Forsørgelse  


og her er hans mor i FT-1845:
Sorø, Vester Flakkebjerg, Faardrup, Faardrup By, Et Huus, 35, FT-1845, C1734
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Andersen 67  Gift  Hugger St Heddinge
Bodil Mortensdttr 67  Gift  Hans Kone Onsløv Sogn Sorø A
Ane Olsdttr 5    Deres Datter, uægte Barn Her i Sognet [Faardrup]  


og i FT-1850:
Sorø, Vester Flakkebjerg, Faardrup, Fårdrup By, 1 hus, 48, FT-1850, C9206
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Andersen 72  Gift  indsidderog daglejer St.Heddinge
Bodil Mortensdatter 72  Gift  Hans Hustru Ørslev, Sorø Amt
Ane Marie Olsen 10  Ugift  Barnebarn Her i Sognet  


Niels' mor dør den 21-02-1857 i Fårdrup sogn, 84 år gammel, opslag 191.

Jeg håber jeg har været på rette spor.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Hej Jens-Christian

Tak for oplysningerne, der er noget at gå igang med, jeg vil prøve at arbejde videre med Niels. Jeg fandt ham i afgangslisterne for Fårdrup, men har måtte bede om hjælp til tydning https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,58573.0.html
Søsteren rejser samme år Nov 1834 til Slagelse. Jeg gik også lige hurtigt tilbage for at se om jeg kunne finde Bodil født i Ørslev, Sorø Amt, men desværre går kirkebøgerne ikke så langt tilbage. Jeg fandt dog en Bodil Mortensdatter i 1787 og 1801.

Sorø, Alsted, Alsted, Alsted Bye, , 48, FT-1787, C2013
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Morten Pedersen   30    Gift   Mand   Inderste og Dagleyere   
Karen Larsdatter   41    Gift   hans Kone      
Bodil Mortensdatter   8    Ugift   Deres Børn      
Maren Mortensdatter   5    Ugift   Deres Børn

Sorø, Alsted, Alsted, Alsted by, , 13, FT-1801, B7317
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jesper Olsen   38    Separeret   husbond   bonde og gårdbeboer   
Ole Jespersen   12    Ugift   hans barn [Jesper Olsen]      
Karen Jespersdatter   11    Ugift   hans barn [Jesper Olsen]      
Anders Jespersen   8    Ugift   hans barn [Jesper Olsen]      
Hans Jespersen   5    Ugift   hans barn [Jesper Olsen]      
Margrethe Larsdatter   28    Ugift   tjenestepige      
Bodil Mortensdatter   21    Ugift   tjenestepige      
Lisbeth Jensdatter   15    Ugift   tjenestepige

Det er godt nok en anden by, så der er noget der skal bekræftes. Der er dog ikke ret mange muligheder, Bodil Mortensdatter er der ikke så mange af i Sorø, men dette er da et udgangspunkt.

Jeg vil nu gå alle dine oplysninger igennem og se om jeg kan komme op med nye spor.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Afgangslisten i Fårdrup sogn den 01-05-1834 har jeg også haft set på, hvor jeg læste at han stod som, tj. karl i Fårdrup, Niels Nielsen, 27 år, til Slots Bjergby.
Jeg har så prøvet at finde ham i Slots Bjergby sogn, uden held.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Tak for det Jens-Christian, så er der ingen grund til også at lede der, jeg er dog nysgerrig for at vide hvad anmærkningerne sagde.

Måske skulle jeg prøve at følge søsteren, Niels kunne være fadder til hendes børn.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Afgangslisten i Fårdrup sogn den 01-05-1834, opslag 137, giver os svar på Niels Nielsen.
Jeg forstår den tekst der står ved ham således, at han ikke er kommet afsted som planlagt og tyder det sidste ord som er skrevet til efterfølgende som "dødsfald".

Hvis jeg ser efter ham i Jevnførelses skemaet i kirkebogen, hvor han skulle være ført på folie 210, opslag 189, så står han der ikke.
Jeg finder ham på opslag 152, død den 11-04-1835, Niels Nielsen, 28 år, der står også at hans fader var Niels Jørgensen og at han var født i Ollerup i Sorterup sogn.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Hej Jens-Christian

Jamen det forklarer jo det hele, nu skal jeg bare have styr på alle disse nye informationer, som du har været så sød at finde til mig. Derefter må jeg igang igen med Ane Sophie Mortensen, hun kunne jo også være død siden sønnen kommer i pleje i 1834.

Tusind tak Jens-Christian.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

#12
Jeg ville lige skrive et sammenfattende notat af de informationer som Jens-Christian fandt til mig, og hvad jeg selv fandt ud af efter han hjalp mig. Der er stadig nogle huller i historien (i blåt), som jeg håber at nogen kan hjælpe mig med at udfylde.

Morten Larsen født i 1742, boede med hans kone Karen Christensdatter på en udflyttergaard, udenfor Soelbjerg Bye (En gård, hvor en bonde fik flyttet sin gård ud på den jord, han havde fået tildelt). Sandsynligvis et udstykke af de 175,3 hektar land som hørte til Solbjerggård Herregård. Morten og Karen må være blivet viet i en ung alder, de får en datter i 1766 da Karen er 20 år gammel.

I 1787 havde de 4 af deres voksne børn boende på gården, 14 år senere i 1801 bor deres søn Jens og yngste datter Bodil stadig hjemme, endvidere er barnebarnet, den 11 årige Kirsten Pedersdatter, datter af deres datter Anne, også boende på gården. Samme år, gifter Morten sin yngste datter væk till en noget ældre gårdmand fra Otterup, der vides ikke meget om gårdmanden andet end han var 30 år ældre end datteren, og at det ikke var hans første ægteskab. Året efter, den 7. November 1802, dør Morten, han forvilder sig i nærheden af sin gaard, og drukner i en tørvegrav. Hvad der skete med hustruen Karen Christensdatter f. 1746 efter Mortens død, vides ikke.

Bodil Mortensen blev født i 1778 i Ørslev/Solberg Sogn, Holbæk Amt, og var den yngste datter. Hun opvoksede i byen Solbjerg. Hendes far var Bonde og Gaardbeboer og moderen var madmoder. Ægteskabet med Niels Jørgensen var sandsynligt en aftale mellem Bodil's far og den 52 årige enkemand Niels Jørgensen fra Otterup, d. 29. Juli 1801 blev ægteskabet anmeldt, og cirka 3 måneder senere den 9. oktober 1801 blev de viet i Solbjerg Kirke. Bodil flytter med Niels til Otterup, og hun føder ham 2 børn, de får 20 år sammen inden Niels dør, den 18. maj 1821, 72 år gammel.

Efter Niels Jørgensens død, gifter Bodil sig igen med den 46 årige Ungkarl og Tjenestekarl Niels Pedersen af Sønderup, den 15. November 1822 i Sorterup Kirke, hun er her nu 40 år gammel. Niels Pedersen var ikke hendes første valg, hun havde en "aftale" om ægteskab med en yngre ungkarl Knud Nielsen i Januar 1822, men vielsen blev ikke til noget.

Bodil Mortensen flytter lige efter vielsen, hun slår sig ned i Sønderup Bye sammen med hendes nye mand, men også Niels Pedersen dør, og Bodil flytter i 1830 til Fårdrup for at bo hos den 49 årige Husmand Hendrich Stephensen, som hun gifter sig med den 21. oktober 1831, det er hendes 3. ægteskab. Ægteskabet varer ikke særlig længe, for Hendrich dør, kun 50 år gammel, allerede d. 22. oktober 1832, kun 1 år ind i deres ægteskab, De når at få en datter sammen. Hendes to ældste børn flytter ind hos hende i en periode, men Bodil finder sig en ny mand som hun gifter sig med d.19. April 1834 i Fårdrup Kirke, denne gang med enke- og Tømmermand Peder Andersen, af St Heddinge, de er begge 52 år gamle. Efter vielsen flytter børnene, Den ældste datter Anna flytter til Slagelse, hendes ældste søn Niels dør kun 28 år gammel i 1835, og hendes yngste datter Kirsten Hendrichdatter bliver sendt i pleje hos Avler Peder Jørgensen og hans kone Sidse Rasmusdatter i Klippede Bye.

Bodil og Peder Andersen får ingen børn sammen, men tager 2 børn, på henholdsvis 6 og 3 år, ind til forsørgelse i 1840. Bodils ældste datter Anna har ligesom hendes bror Niels, fået et uægte barn, dog tager Anna's forældre sig af den lille pige, som bor hos dem indtil bedsteforældrenes død. Anna Marie's skæbne er ukendt efter at hendes datter bliver født i 1841. Bodil og Peder forbliver sammen indtil Bodils død d. 21. Februar 1857, denne gang dør Bodil før sin mand, men han følger hende kun få måneder senere, han dør d. 27. Juni 1857.

Niels Nielsen født d. 4. Juni 1807 i Sorterup Sogn, var den ældste søn af Gårdmand Niels Jørgensen og Bodil Mortensdatter. Han opvoksede i et noget ustabilt hjem, hans far døde da han var 13 år, og hans mor Bodil giftede yderligere 3 gange. Så snart han blev konfirmeret i 1822 flyttede han hjemmefra, og blev Tjenestekarl hos Forpagter Møller på Gården Frederikslund i Kindertofte. Der var han tjenestekarl i 3 år før han kom på Pilegården i Brøndbyøster i maj 1828, som Ladefoged, det var der han mødte den lidt ældre pige Ane Sophie Mortensdatter. Den 25 årige Ane Sophie kom fra Frederiksberg til sognet på samme tid som Niels, og hun skulle også tjene på Pilegården. Ane Sophie bliver gravid ca. 5 måneder senere, men forholdet imellem Niels og Ane Sophie var ikke seriøst, Niels rejste fra Pilegården et par måneder før hans søn, som Ane Sophie fik døbt Niels Nielsen, blev født d. 3. Juli 1829.

Ane Sophie flyttede ind hos enken Karen Jensdatter i Slotsgade, og Niels drog videre til Nordruplund Gård i Nordrup, hvor han igen erhvervede sig som Ladefoged. I november 1833 ender han i Fårdrup Bye hos sin mor Bodil, og hans søster Anna Marie, han er listet som værende Hjempemiteret landsoldat (Ikke fundet i ordbogen), men han bliver der ikke længe, hans mor har planner om at gifte sig for 4. gang, så hans plan var at rejse videre til Slots Bjergbye, men dør pludselig af ukendte årsager, i en alder af 28 år, den 11. April 1835, han bliver begravet i Fårdrup Sogn.

Hvad der videre skete med Ane Sophie Mortensen vides ikke, efter sønnens dåb er hun forsvundet. Sønnen Niels bliver sat i pleje hos Hjulmand Lars Pedersen og hans kone Kirsten Christensdatter i Brøndbyøster, hvor han forbliver indtil hans konfirmation i 1844.

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Vedr.: Ane Sophie Mortensen
Jeg kan se at du skriver hun hedder Ane Sophie Mortensdatter, men det er ikke korrekt, hun står vist alle steder som Mortensen og ikke Mortensdatter.
Det at hun hedder Mortensen peger på, at vi skal finde hende født i en storby, havde hun heddet Mortensdatter var hun sikkert født på landet.


Først fandt jeg en i København, Trinitatis sogn, en Anna Sophie Mortensen født den 04-05-1800, opslag 124. Hun bliver senere konfirmeret i Slagelse, Sankt Mikkels sogn, i 1816, her er hendes navn Ane Sophie Mortensen, opslag 231. Et godt bud, men 3 år for gammel.


Ud fra tilgangslisten i maj 1828 skulle den Ane Sophie Mortensen vi leder efter være født i 1803, hvis det er korrekt at hun var 25 år som det var oplyst i tilgangslisten, det eneste sted hvor vi har hendes alder oplyst.
Jeg vil tro hun har familie i Slagelse, når hun føder sønnen Niels der, ugifte piger vendte ofte hjem når de skulle føde deres børn, der er da også et stykke vej fra Brøndbyøster til Slagelse, så der er en årsag til at hun tager til Slagelse, det er sikkert der hun føler sig hjemme.

Da Niels bliver født og døbt i juli 1829 er Ane Sophie Mortensen hos enken Karen Jensdatter boende hos daglejer Jens Andersen på Slottsgaden , hvem var denne Karen Jensdatter?


Her mit bedste bud på din Ane Sophie Mortensen:

Der er en Ane Sophie Mortensen der bliver konfirmeret i Slagelse, Sankt Mikkels sogn, i 1819, opslag 243. Hun er døbt den 12-02-1803 og datter af afdød skomager Hans Mortensen i Slagelse, det er ikke som på de andre konfirmander oplyst hvor hun er født.
Ved konfirmationen bor hun hos sin stedmor, Hans Mortensens enke i Slagelse.

Det der indirekte er oplyst ved hendes konfirmation er, at først er at hendes mor død, hvorefter hendes far, skomager Hans Mortensen, har giftet sig igen, så hun har fået en stedmor, hvorefter hendes far er død og er nu i en alder af 16 år i 1819 bor i Slagelse hos sin stedmor.
Denne stedmor er måske "enken Karen Jensdatter" som hun tager hjem til, da hun skal føde Niels.



I Slagelse er der i FT-1801 en ugift skomagersvend, Hans Mortensen på 23 år, det er måske hendes far, ja der er også en yngre læredreng med samme navn:

Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, Slagelse Kiøbstæd, Slottetsgade 14, 121, FT-1801, B6471
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christensen Holm 62  Gift Huusbond Skoemager 
Johanne Margrethe Bruun 52  Gift Hans Kone   
Daniel Holm 14  Ugift deres Søn   
Else Kirstine Holm 4  Ugift deres Datters uægte Datter   
Hans Mortensen 23  Ugift Tienestefolk Svend 
Conradt Bardmeier Holm 24  Ugift Tienestefolk Svend 
Johan Peter Lambech 27  Ugift Tienestefolk Svend 
Jørgen Petersen 13  Ugift Tienestefolk Læredreng 
Hans Mortensen 19  Ugift Tienestefolk Læredreng 
Marie Kirstine Johansdatter 31  Ugift Tienestefolk   



Der er i Sankt Mikkels sogn også en skomagersvend Peter Mortensen, måske en bror til Hans Mortensen.

Det er som om Hans Mortensen tager væk fra Slagelse,  jeg ser ham kun 2 gange i kirkebogen i Slagelse, som fadder til skomager Peter Mortensen mellemste børn:
Så skomager Hans Mortensen lever i december 1809. Her er han fadder til skomagersvend Peter Mortensen og hustru Maria Andregine Frik's datters dåb i Sankt Mikkels sogn i Slagelse, opslag 336.
Skomager Hans Mortensen lever også i sommeren 1811. Her er han fadder til skomagersvend Peter Mortensen og hustru Maria Andregine Frik's søns dåb i Sankt Mikkels sogn i Slagelse, opslag 342.

Den 22-02-1814 får skomager Peter Mortensen og hustru Maria Andregine Frik endnu en søn, her er skomager Hans Mortensen ikke fadder, men sønnen får navnet Hans Mortensen, da ingen børn bliver indskrevet i denne kirkebog med efternavne, er denne søn sikkert opkaldt efter skomager Hans Mortensen, der sikkert er død.

Ud fra ovenstående er Hans Mortensen død efter sommeren 1811 og inden foråret 1814, jeg har ikke fundet ham død i Slagelse, så hans enke med Ane Sophie Mortensen er måske først kommet til Slagelse efter hans død.

Det var lige en status på mine tanker.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Hej Jens-Christian

Tak for oplysningerne omkring Ane Sophie Mortensen, og lektionen omkring navne. Tænk jeg viste ikke det med efternavnet, jeg lærer noget nyt hele tiden.

Der er nogen oplysninger at gå igennem, på nuværende tidspunkt vil jeg mene at du er på rette spor, det faldt mig lidt mærkeligt, at enken Karen Jensdatter ved Niels Nielsens dåb, ligesom tog over, hun ligesom talte for Ane Sophie. Der kan kun være to muligheder for det, enten Ane Sophie var mindreårig, eller det var hendes "mor". Ane Sophie virkede ikke særlig selvstændig, så jeg vil gå igang med at kigge under døde kvinder i Slagelse efter enken, jeg tror at årsagen til at Niels Nielsen kom i pleje, var at "Stedmoderen" døde, og Ane Sophie blev alene med den lille dreng, hun kunne ikke klare det uden Enkens støtte. Vel det er jo gæt alt sammen, men jeg kan ikke få den dåb ud af hovedet.

Desværre starter afgangslisterne først i 1833, så jeg håber at de forblev i sognet.
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Ja Jens-Christian jeg har prøvet alt, og har ikke fundet hverken Hans Mortensen og Ane Sophie, selv efter dine nye informationer.

Dette er hvad jeg har checket indtil nu.

Ane Sophie Mortensen er ikke fundet født i følgende kirkebøger:
Frederiksberg, Københavns kirkebog (fra afgangslisten i 1828)
Frederiksberg, Lynge Kirkebog (stednavn i Sorø Amt)
Slagelse Skt. Mikkel Kirkebog (hun var konfirmeret der)
Kongens Lyngby, Københavns kirkebog (var streget ud i afgangslisten 1828)
Brøndbyøster, Københavns kirkebog (hvorfor arbejdede hun netop der? og sønnen kommer i pleje i dette sogn)

Ikke fundet i til- og afgangslisterne:
Afgangsliste - Brøndbyøster (var ikke registreret da hun tog hjem til Slagelse)
Tilgangsliste – Brøndbyøster (var ikke registreret da sønnen kom i pleje, kunne også være taget til bage efter sønnen fødsel)
Tilgangsliste – Skt. Mikkel (starter først i 1833)
Afgangsliste – Skt. Mikkel (starter først i 1833)

Ikke fundet på DDD i 1834 og efter, lige meget hvor meget jeg vender og drejer den.

Ikke fundet død i:
Slagelse Skt. Mikkel Kirkebog 1829-1845
Slagelse Skt. Peder Kirkebog 1829-1838
Brøndbyøster Kirkebog 1829-1854

Ikke fundet i FamilySearch
Ikke fundet i de indtastede folketællinger i Kildeportalen under Sorø og Københavns Amt
Ikke fundet i ancestry.com

Hans Mortensen, fandt jeg en vielse i ancestry.com mellem en Hans Mortensen og en karen Olsdatter viet d. 30. Maj 1802 i København, kan ikke bekræfte om det er Ane Sophies forældre, da jeg ikke fik oplyst kirken, prøvede at finde den på Familysearch uden held.

I 1787 fandt jeg en familie i Gerlev Bye i Slagelse, der passer med Hans Mortensens alder, der er ingen bror Peter, det er jo ikke ensbetydende med at han ikke har en ældre bror, som er flyttet. Moderen er 36 og enke på det tidspunkt, der er to yngre søskende på henholdsvis 8 og 3 år.

Jeg fandt denne Hans i født i Gerlev i 1778 (opslag 35), faderen er Gårdmand Mogens ???sen, jeg kan ikke rigtig tyde efternavnet, jeg kan ikke udmiddelbart se en Peder med gårdmanden Mogens, jeg har lidt svært ved at tyde skriften.

Fandt Peter Mortensens vielse i Slagelse Skt. Mikkel d. 31. Januar 1806, jeg ville se om Hans far var tilstede eller faderen var noteret. En forlover var Bager Morten Kock, men hans børn bliver kaldet Kock til efternavn i 1801 folketællingen, det passede ellers med Morten(sen), men jeg tror ikke det var faderen, så det passer nok med at faderen måske er død.

Kiggede efter enken Karen Jensdatter, fandt nogle stykker i Slagelse Skt. Mikkel under døde imellem 1829-1834, men ikke en vi kunne bruge til noget. Jeg kiggede for en sikkerhedsskyld i Slagelse Skt. Peder også uden held.

Nogen forslag?
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Jeg har været nogle af de samme steder og se efter dem, men har heller ikke fundet noget nyt endnu.

Når jeg ser på Peter Mortensen's vielse i 1806, som du henviser til, så står han som ungkarl, det er så ikke den opfattelse jeg får, når jeg læser registreringsforretningen i skifteprotokollen efter hans død, som du kan se af nedenstående.

Skomager Peter Mortensen, dør den 17-02-1829 i Sankt Mikkels sogn, 54 år gammel, han er altså født ca. 1775, opslag 408

Du finder Peter Mortensen i denne skifteprotokol på AO:
Sorø Byfoged Slagelse byfoged Skifteprotokol 1821 1830
Opslag 479, index med skomager Peter Mortensen.
Opslag 405, Registreringsforretningen efter Peter Mortensens død.

Som du vil se i skifteprotokollen oplyser hans enke, Maria Andregine Frik, at han med hende har 6 børn og fra sit første ægteskab har en datter, Ane Sophie, gift med en smedesvend Christian Lund i København.

Peter Mortensen har altså ligesom Hans Mortensen en datter Ane Sophie. Det kan ikke afvises at Peter og Hans har opkaldt deres datter efter deres egen mor, hvilket styrker troen på at Peter og Hans er brødre og at deres mor så skulle hedde Ane Sophie.

Her er Peter Mortensen's Ane Sophie i FT-1840:
København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Søetaten, Nyboder, 2. Divisions 6. kompagni, Crocodilgaden No. 8, Stuen Gaarden, 1, FT-1840, B2186
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Christian Lund 34  Gift  Smedesvend i Sø Etaten  
Ane Sophie Mortensen 39  Gift  Hans Kone  
Niels Rørvig Lund 17  Ugift  Hans Barn  
Frederike Lovise Lund 12  Ugift  Hans Barn  
Carl Teodor Lund 9  Ugift  Hans Barn  
Eduard Valdemar Lund 5  Ugift  Hans Barn  
Teodor Wilhelmine Lund 2  Ugift  Hans Barn  

og her i FT-1845 og 1850:
København, København (Staden), Søetaten, København, Crocodilgade No. 8, neden gaden, Ej oplyst, FT-1845, C2120
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Lund 39  Gift  Grovsmedsvend København
Ane Mortensen 44  Gift  Hans kone København
Frederikke Lund 17    Deres børn, syerske København
Carl Lund 14    Deres børn. København
Eduard Lund 10    Deres børn. København
Thora Lund 7    Deres børn. København
Christian Lund 2    Deres børn. København  


og

København, København (Staden), Nyboder, Nyboder, 2 divisions 4 kompagni, Krokodillegade no. 8 stuen gaden, 1517, FT-1850, C7847
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Lund 44  Gift  growsmedswend i søetaten, huusfader Kiöbenh.
Ane Mortensen 49  Gift  konen Do.
Frederikke Lund 22  Ugift  datter Do.
Vilhelm Lund 18  Ugift  søn artillerie lærling Do.
Eduard Lund 16  Ugift  Sön murerlærling Do.
Thora Lund 13  Ugift  datter Do.
Christian Lund 7  Ugift  Sön Do.
Peter Lund 4  Ugift  Sön Do.  


Peter Mortensen's datter, Ane Sophie Mortensen, ser altså ud til at være født i København omkring 1801 i fgl. folketællingerne, måske i 1800, for da hun bliver viet i Holmen sogn, Kbh., den 26-10-1827, her står hun med alderen 27 år, opslag 79.


For at gøre Peter Morgensen færdig, så dør hans enke den 08-05-1840 i Sankt Mikkels sogn, 67 år gammel, opslag 414.

Du finder hende i denne skifteprotokol:
Sorø Byfoged Slagelse byfoged Skifteprotokol 1839 1844
Opslag 473, index med skomager Peter Mortensen's enke, Maria Andregine Frik.
Opslag 35, hendes dødsanmeldelse.
Opslag 111, skiftet.


Til slut omkring skomager Peter Mortensen, der ifølge hans skifte havde en datter fra sit første ægteskab, der via folketællingerne er født ca. 1801 i København, så kunne det godt være ham vi har i denne FT-1801, med en anden datter, der blot døde som barn og derfor ikke er oplyst i skiftet:
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 37, 212, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Mortensen (Maa..) 27  Gift Huusbond Skomager  
Ane Cathrine [Mortensen] 30  Gift Kone  
Margrethe [Mortensen] 2  Ugift Datter  


Så om Peter Mortensen er der stadig noget at undersøge, om dette første ægteskab som skiftet siger han var i.

Et eller andet sted i en kirkebog må der også stå, at Hans Mortensen's datter, Ane Sophie Mortensen, blevet døbt den 12-02-1803, som der stod ved hendes konfirmation, så her skal der nok bruges noget tid også.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Hej Jens-Christian

Jeg vil kigge se hvad jeg kan finde på Peter. Jeg havde en anden ide, som jeg fuldte, jeg tror dog ikke at jeg vil komme nogen vegne, men jeg vil ikke helt opgive endnu.

Jeg fulgte sønnen Niels Nielsen, som kom i pleje i Brøndbyøster. Jeg syntes det var ligt mærkeligt, at han kom i pleje lige netop der. Der bor en Degleier på adressen som hedder Niels Mortensen, hvad nu hvis Niels Nielsen var plejesøn til Niels Mortensen og ikke Hjulmanden Lars Pedersen. Det kunne måske være en bror til Ane Sophie Mortensen, det passer med alderen og efternavnet. Jeg har prøvet at finde hans fødsel (1800), men har ikke været heldig endnu. Hvis det er en bror, så kan jeg måske være heldig at finde Ane Sophie samme sted.
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jens-Christian Emborg

Hej Helle

Jeg har også tænkt på, hvor det var Niels kom i pleje, nogen børn kom da i pleje i familien, så jeg så lidt på plejefamilien for et par dage siden, men nåede ikke til noget jeg kunne bruge.

Her er hvad jeg fandt om plejefamilien:

Dette er vist sønnen Niels der er plejebarn i denne FT-1834:
København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyeøster Bye, et Huus, 65, FT-1834, C2793
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Pedersen 60  Gift  Hjuulmand 
Kirsten Christensdatter 51  Gift  hans Kone 
Ane Larsdatter 25  Ugift  deres Datter 
Peder Christian Nielsen 1  Ugift  hendes Søn 
Niels Nielsen 5  Ugift  Pleiesøn 
Niels Mortensen 34  Ugift  Dagleier  



I ovenstående husstand bliver datteren Ane Larsen og daglejeren Niels Mortensen viet den 28-08-1836 i Brøndbyøsterser sogn, opslag 28.
Forlovere var gårdmand Morten Jensen og Ane's far Lars Pedersen.

Her er Niels Mortensen som gift, og Niels er stadig i pleje i FT-1840:
København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster by, Et huus, 12, FT-1840, B8820
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Pedersen 66  Gift  hjulmand 
Kirsten Christensdatter 57  Gift  hans kone 
Niels Mortensen 40  Gift  Indsidder 
Ane Larsdatter 31  Gift  hans kone 
Peter Christian Nielsen 7  Ugift  deres børn 
Ole Nielsen 4  Ugift  deres børn 
Mette Kirstine Nielsdatter 2  Ugift  deres børn 
Niels Nielsen 11  Ugift  Plejebarn  



Her er Niels Mortensen i FT-1845, hvor der står han er født i Ledøje sogn:
København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster, Et Huus, 15, FT-1845, C2790
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Mortensen 45  Gift  Arbeidsmand og Huuseier Lidøe, Kbh A.
Ane Larsdatter 37  Gift  hans Kone Her i Sognet [Brøndbyøster]
Ole Nielsen 9  -  deres Børn Do [Her i Sognet = Brøndbyøster]
Mette Kirstine Nielsdatter 7  -  deres Børn Do [Her i Sognet = Brøndbyøster]
Benthe Nielsen 3  -  deres Børn Do [Her i Sognet = Brøndbyøster]
Kirsten Christensdatter 65  Enke  Konens Moder (sælger Hvedebrød) Do [Her i Sognet = Brøndbyøster]  


Her er Niels Mortensen i FT-1850, hvor der står han er født i Smørum sogn:
København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster, et Huus, 42, FT-1850, C0506
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirsten Christensdatter 68  Enke  Hvedebrødskone, Huusmoder Do [BØ]
Niels Mortensen 50  Gift  Arbeidsmand, Inderste Smørum
Ole Nielsen 14  -  hans Børn BØ
Kirstine Nielsen 12  -  hans Børn Do [BØ]
Benthe Nielsen 8  -  hans Børn Do [BØ]  


Niels Mortensen er født i Smørum sogn den 11-12-1800, opslag 86.

Niels Mortensen og hans forældre ses her i FT-1801:
København, Smørum, Smørum, Smørumovre by, , 40, FT-1801, B8645
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morten Nielsen 30  Gift husbond husfæster uden jord, tjeneste ved jægerkor 
Mette Nielsdatter 32  Gift hustru [Morten Nielsen]   
Niels Mortensen 1  Ugift deres søn [Morten Nielsen/Mette Nielsdatter]



Niels Mortensen fik den 17-05-1805 en lillebror, Hans Mortensen, samme sogn opslag 96, denne lillebror blev boende i sognet som skomager og ses her i FT-1850:
København, Smørum, Smørum, Smørumovre Bye, Et Huus, 32, FT-1850, C9265
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Mortensen 45  Gift  Skomager, huusfader Her i Sognet
Ingeborg Hansdatter 43  Gift  Hans kone Her i Sognet
Jens Hansen 15  Ugift  Deres børn Her i Sognet
Lars Hansen 9  Ugift  Deres børn Her i Sognet
Sine Pedersen 7  Ugift  Pleiebarn Fødselsstiftelsen  


Da Niels bliver konfirmeret står der ved forældrene at han er den første af 2 sønner, så der var vist ikke flere børn i denne familie.
Selvom der er Mortensen og skomager, ser jeg ikke at der er nogen forbindelse til plejebarnet Niels eller hans mor Ane Sophie.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Helle Rossini Hansen

Hej Jens-Christian

Ja, hvem siger det skal være nemt! Det var da også sørens, jeg har ikke kunne finde en forbindelse med Plejefamilien, de må være tilfældige. Tror du så at det gik igennem fattighjælpen, hvis Niels ikke er i pleje hos familie? På den anden side er vi nok for langt tilbage i tiden, og vil ikke finde noget registreret.

Jeg må i tænkeboxen igen, og så se om jeg kan finde mere på Peter.

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"