Johan Joseph Storch - nogen der kan hjælpe med ham?

Startet af Finn Hansen, 29 Apr 2013 - 14:30

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej Alle

Jeg søger på et hængeparti, efter Johan Joseph Storch´s forældre.

Jeg har hans forlovelse og vielse i Svendborg, samt jeg har at han fik tvillinger og senere en datter, som jeg stammer fra, Maria Rosine Josephsdatter.

Johann Joseph Storch
Stilling: Indsidder / Fisker
Født: o, 1768 i Böhmen
Døbt:
Gift:      02 11 1798 Sct. Nicolai kirke
Død:      11 04 1853 Helsned
Begravet16 04 1853 Humble kirke
Alder:   ca. 80 eller mere

hans datter og hendes mand faderen til hendes barn:

Maria Rosine Josephsdatter
Født:       xx 05 1801 Humble Rene
Døbt:       25 05 1801 Humble kirke
Gift:        10 12 1831 Humble kirke
Død:       19 02 1876 Humble sogn
Begravet: 26 02 1876 Humble kirke
Alder: 75 år
.....................................................
FT 1834
Rasmus Rasmussen, 46 år, Gift, Husmand
Maria Josephsdatter, 36 år, Gift, hans kone
Ane Andersdatter, 12 år, ugift, deres barn
Karen Rasmusdatter, 9 år, ugift, deres barn
Inger Rasmussen, 3 år, ugift, deres barn
....................................................
FT 1860
Steffen Nielsen, 53 år, Husfader, Husmand, Lindelse S.
Marie Rosine Josephsdatter, 60, Gift, hans kone
Hans Steffesen, 22 år, ugift, deres børn, Mure,
Anders Madsen Hansen, 13 år, plejesøn
Rasmine Rasmussen, 4 år, pejebarn, Lindelse S.

Det er disse oplysninger i de 3 linkes herunder, som familien i USA spørger mig, om har noget at gøre med denne Johann Joseph Storch ???

http://elgezira.dk/Storch%201.jpg
http://elgezira.dk/Storch%202.jpg
http://elgezira.dk/Storch%203.jpg


Jeg er rimelig blank, og har kun, at han i sin konvetering til kristendommen fra den katolske tro indberetter, at han er fra Böhmen

Jeg har ligeledes fundet diverse militærpersoner i samtiden via folketællinger, men aner ikke om det er hans familie, selv om de bærere samme efternavn (patronym).


Er der nogen blandt jer, der enten har ham som familie eller kan hjælpe mig/Os videre med denne Johann Joseph Storch ??

edit: Det skal tilføjes at jeg har arbejdet med denne gren i temmelig mange år og har ganske meget om familien fra og med opholdet i Svendborg til deres død på Langeland.

Venligst
Finn Hansen

Cay-Erik Geipel

Ved ikke om det hjælper, men som nr. 4673 er der en Andreas Storch i Flensborgs borgerbog. Han stammer fra Ringkøbing er købmand og faderen er Peter Storch i Ringkøbing. Andreas døde i Flensborg 1.11.1784 i en alder af 86 år, dvs. han er født 1698. Han blev borger i Flensborg den 10.2.1739

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Finn Hansen

Hej Cay-Erik Geipel

Det lyder vældigt interessant, det kunne godt være en forbindelse.


Men problemet med vores Johann Joseph Storch ér, at vi ikke kender hans rigtige patronym bortset fra Storch, som jo godt kan være det reele patronym på ham.

Han får jo en datter som han bla. kalder "Rosine", hvilket bestemt ikke er dansk hvorimod "Maria" jo kan refererer til hans dengang katolske tro. Han konverterede efter at han havde fået børn og var blevet gift. det skete i Humble kirke på Langeland.

Det som jeg og den amerikanske familie spekulerer på, er om han er søn af en militærperson, som var med i napoleon krigen måske på dennes side!!! Det kunne jo være derfor, at sønnen kunne komme til danmark, da den danske konge jo var ekspert i at holde med de forkerte magter, dengang. Jeg håber ikke, at jeg får rodet historien sammen, da jeg ikke lige sidder med fakta ved hånden, så bær over, hvis der ryger et fejl årstal.

Venligst
Finn Hansen