Kerteminde, Odense fra 1741 og fremefter: Peder Laurentins søskende efterlyses

Startet af Hanne Fisker, 28 Apr 2013 - 12:17

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Hej igen

Ny opdatering af børnene da Birgit kom med løsningen på Anna Catharina - jeg havde hende født i 1747, men det skulle altså være 1746! beklager meget forvirringen og fejlen!

Sara Laurentin døbt 9. januar 1742 opslag 136

Peiter døbt 29. maj 1744 opslag 215, begravet i dec. 1750 opslag 366

Anna Catharina døbt 11. august 1746 opslag 226, begravet i april 1747 opslag 359   

Michels døbt 9. februar 1748 opslag 237

Christopher døbt 15. maj 1750 på opslag 249

Peiter døbt 27. juli 1752 opslag 261, død mellem den 10 og 11 marts 1819 i Århus Vor Frue Sogn, Århus Amt: KB 1814-1824 opslag 284 nr. 6

Niels døbt 11-11-1754 opslag 274

Anna Catharina døbt 11-04-1757 opslag 288

Marens dåb er ikke fundet endnu!

Mange tak for hjælpen Birgit.

Mvh
Hanne

Hej Hanne,

Du må have overset det på den omtalte hjemmeside, Maren er født januar 1760, så hun er nok døbt kort tid efter.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Ove Clausen

Hej Hanne

Maren bliver døbt den 19 januar 1761 kb 1761-1814 opsl

Solveig Bliesmann Clausen

Hanne Fisker

Hej Birgit

Ja du har nok ret.

Det med e-books er virkelig noget besværligt noget, jeg har oprettet mig som bruger på Statsbiblioteket, men hverken brugenavn eller den pinkode jeg fik virker.

Hej Solveig

Tak for hjælpen med Marens dåb.

Mvh
Hanne

Hej Hanne,

Jeg ved ikke, hvorfor dit brugernavn og pinkode til Statsbiblioteket ikke virker, men du behøver ikke at oprette dig som bruger. Du bestiller blot bøgerne på dit lokale biblioteket, så henter de bøgerne hjem derfra hvor de findes.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Jeg har bestilt bøgerne normalt via biblioteket.  :D

Og Maren var på opslag 3 i KB 1761-1814, så nu tror jeg næsten jeg har alle børnene.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Christen Laurentin begraves vist på opslag 411 i KB 1761-1814, og på opslag 410 står der allernedest noget om Peiter Laurentin - ser ud til at han var hos moderen under hendes mands sygdom!

Tilføjet: Hustruen Anna Maria Michels Datter bliver Trolovet/gift i 1767 med Anton Wilhelm Holtzapfel
KB 1761-1814 opslag 558.

Mvh
Hanne

Hej Hanne,

Ja, det er det allernemmeste at gøre det på den måde.

Godt du nu fandt alle børnene.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Ja du har helt ret.

Ved Anna Maria Michels Datters 2det ægteskab står der at der er forevist skifte bevis mellem hende og de 7 børn, og det passer med de ni jeg har, minus de to der døde som små.

Så nu kan jeg vist godt holde en pause før jeg kaster mig over børnenes videre livsforløb.

Tak for hjælpen til dig og Solveig og til de to der hjalp mig pr. mail.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej

Jeg fik tydet Saras dåb, Christen fulde navn er åbenbart: Christen Peitersen Laurentin

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,58719.0.html

Mvh
Hanne Fisker

Tilføjet: fandt denne http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Odense_1913-2078.pdf  på nettet se side 2049, her skrives der lidt om Christen Laurentin Peitersens gravsten.

Hanne


Hanne Fisker

Godaften

Jeg har vedhæftet Christen Peitersen Laurentins familieskema.
Han var Peiter Laurentins far.

Mvh
Hanne Fisker

[vedhæfting slettet af admin]

Hanne Fisker

Hej igen

Og her er Peiter Laurentins familieskema.

Mvh
Hanne Fisker

[vedhæfting slettet af admin]

Hej Hanne,

Jeg vil lige høre, om det er lykkedes dig at få fat på bogen Skiønne Efterretninger og de to artikler om Slægten Krag fra Mesinge og Slægten Bom med sidelinjer. Jeg fandt netop i mine gemmer den fulde artikel om Slægten Krag, Slægten Bom med sidelinjer har jeg kun i uddrag.

Hvis ikke du har kunnet få fat i artiklen Slægten Krag, så spørg om det, du har brug for. Slægten Bom kan jeg kigge på på Statsbiblioteket i morgen formiddag, hvis altså du når at se min besked inden da og kan give mig besked om, hvad jeg skal kigge efter. Ellers kan jeg kigge på det på et senere tidspunkt.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Jo tak det er lykkedes mig at få fat på alle tre bøger, jeg har nemlig også lånt Slægten Bom med sidelinjer. Men tak fordi du var så venlig at tilbyde mig at slå efter og bruge noget af din tid på mig.
Jeg værdsætter dit tilbud og håber at kunne gøre gengæld en anden gang.  :)

Nu vil jeg ønske dig en rigtig god weekend, og du må gerne skrive til mig privat hvis du mener jeg evt. kan hjælpe dig med noget.

Med mange venlige hilsner
Hanne Fisker

Lise Østerberg Bahr

#44
God aften.

Jeg har forsøgt at skrivet til bl.a. John&Lis - kan jo se de har nogle af "mine" i Haderslev/Schleswig/Flensburg - men ikke mange af disse med meget lange anetavler (hvordan de end så er samlet) lader høre fra sig - desværre, eller svarer meget kort, at de ikke kan se ...osv.

Håber i lægger tingene ud her, ellers går tingene jo bare i stå i 5-10 år igen .
MVH
Lise Ø Bahr

Hej Hanne,

Fandt du nogle oplysninger, du kunne bruge? Jeg har nemlig ikke kunnet få øje på, hvor forbindelsen er til Laurentin i artiklen om Slægten Krag, Slægten Bom har jeg som nævnt kun i uddrag.

Tak for dit tilbud om hjælp, det kunne jo godt blive aktuelt på et tidspunkt.

God weekend  :)

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Godmorgen i tråden

Til Lise

Da dette er en sidelinie til en af mine aner bliver der ikke lagt noget ud om dem her på Slægt og Data
og jeg ved ikke om jeg ligger dem på min hjemmeside pt. Hvis du selv begynder at ligger anetavler ud, kan det jo være at andre følger trop. ;)

Til Birgit

Jeg er ved ikke 100% om Krag har forbindelse til Laurentin endnu, eller til nogen anden af dem jeg sidder med, men jeg skal nok holde dig ajour hvis jeg finder en forbindelse.
Men en ven af mig har bestilt bogen om Krag så det var ikke spildte ord at skrive titlen her i tråden.
Men de andre bøger ser lovende ud og jeg er især glad for den der hedder "Skiønne Efterretninger" Provst Bøghs beskrivelser af de forskellige personer er spændene læsning.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker



Lise Østerberg Bahr

Tak for jeres hilsen.

Jeg gjorde bemærkning, da jeg også forsker i Krag - men der er lange udsigter før jeg er klar med at lægge ud på - noget af et skrivearbejde.

Krydser fingrene for en god sommer - i hvert fald.

MVH
Lise

Hanne Fisker


Hej Hanne og Lise,

Hanne, se denne side, hvor Laurentin er nævnt i noten:

http://birgitfamily.dk/getperson.php?personID=I2521&tree=Birgit

"Hans Andersen Krag (Kragh) (1754-73) var Søn af Bødker Anders Jakobsen i Kerteminde og Dorthe Lauritsdatter Krag......Han blev hjemmedøbt 3 Decbr. 1707. - Faderen døde allerede 1722, men Sønnen fortsatte som voksen hans Haandværk. Imidlertid søgte han i 1740 om at maatte blive Købmand, da han havde nedlagt Haandværket eller dog tilbudt at gøre det, blev hans Andragende bevilget ved Kgl. Reskript af 9. Decbr. S.A.
Den 10. April 1733 blev han gift med Maren Hansdatter Bom, Enke efter en anden Bødker i Byen ved Navn Mikkel Christophersen Fogt - han blev derved Stedfader til Laurentins Hustru."

Bemærkningen om Laurentin må være fra slægten Bom med sidelinjer under Maren Hansdatter Bom, jeg har siderne, men kan ikke lige finde dem.

Lise, Jeg kan se, du også forsker i Krag(h), måske du har relation til nogle af disse

http://birgitfamily.dk/search.php?myfirstname=&mylastname=kragh&mybool=AND&search=S%C3%B8g

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus



Hanne Fisker

Hej Birgit

Jeg har fundet den side i bogen om Slægten Bom m/sidelinier hvor det omtales.

Jeg sender dig lige en privat mail for jeg må indrømme at det er lidt kompliceret at læse for mig!

Mvh
Hanne

Rettet en stavefejl

Lise Østerberg Bahr

Hej Birgitte.


Det er det man kalder "et godt spørgsmål" . Ja, jeg har været på hjemmesiden, men er ikke den dygtigste til at trykke ting og sager frem på alle de forskellige websites folk gennem slægt på. Nogle er (for mig direkte ubrugelige) din er een af de bedste vil jeg nok sige).

Findes der et pointsystem omkring disse slægtsdatabase-modeller - ligesom Mercedes, Volvo, Folkevogn (VW) osv ?

Jeg skal jo selv en dag vælge en model til at plotte, eller (måske køber vi os til det) - men det har i andre måske gjort - professionelt arbejde ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hej Hanne og Lise,

Hanne, der er vist lige nu problemer med min internetudbyders mail, men på et tidspunkt må det jo gå i orden. Jeg vil gerne prøve og hjælpe med at udrede, hvad der står.


Lise, jeg er ikke den rette til at rådgive omkring slægtsprogrammer, jeg synes, du skulle kigge på nogle af de andre tråde med det emne her i DIS-forum.

Er der andre personer på hjemmesiden, du har i din familie, og hvor du gerne vil se, hvordan den slægtsmæssige forbindelse er til bestemte medlemmer af slægten Krag? Så kan programmet finde frem til det, jeg fortæller dig gerne hvordan, hvis du er interesseret.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Lise Østerberg Bahr

Tak for det Birgit.


Jeg skal lige have kontakt til min Krag-"konstellation" for at samle data - men jeg vil formode at den er i Sakskøbing, og dine var jo FYN - derfor har jeg lagt den ned i bunken. Men vender tilbage. Tak.

Med venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Hej Lise,

Mon du kan bruge denne hjemmeside, Krag i Sakskøbing er der også:

http://www.nielskrag.dk/Stamtavle.htm

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus


Hanne Fisker

Hej Birgit

Ok, havde selv problemer af den slags for et par dagen side, løste det ved at genstarte mit modem, der lå åbenbart en opdatering og drillede for den kørte fint bagefter.

Mvh
Hanne

Lise Østerberg Bahr


Hej Lise,

Jeg har kigget nærmere på det. Christian Krag i Sakskøbing er direkte efterkommer af slægten Krag i Mesinge. Og siden starter også med at fortælle om anerne til den første kendte Krag i Mesinge, Hans Knudsen Krag. Jeg synes, siden på en overskuelig måde viser, hvordan slægten hænger sammen.

I Slægten Krag i Mesinge er gjort rede for slægten frem til Erik Martinus Krag i Thoreby.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus