Kerteminde, Odense fra 1741 og fremefter: Peder Laurentins søskende efterlyses

Startet af Hanne Fisker, 28 Apr 2013 - 12:17

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

God søndag til jer alle

Jeg leder efter Peter Laurentins søskende som jeg kender fra dette skifte:

Skanderborg og Åkær amter Skifteprotokol (Erik Brejl)

951 Mikkel Laurentin i Odder Kro. 1.5.1793, fol.54.
A: søskende Peder Laurentin, købmand i Århus, Christoffer Laurentin, student i Kerteminde på Fyn, Niels Laurentin i Århus, der døde, Sara Laurentin g.m. løjtnant Birkholt i Vejle, Anne Cathrine Laurentin g.m. [Niels] Basse, præst i Højrup ved Ribe, Maren Laurentin g.m. [Ludvig Harbo] Kanneworff, præst i Åby ved Ålborg. Afdøde var forvalter på Åkær.

Jeg har Skifter efter flere af hans søskende, alle fundet på Erik Brejls hjemmeside!

------------------

Det er deres dåb jeg mangler i første omgang, men jeg har svært ved at læse Kertemindes KB, og kunne derfor godt bruge lidt hjælp fra jer.

De døbte fra 1741 starter på opslag 129 i KB 1719-1761.

Så hvis i har tid og lyst til at hjælpe mig vil jeg være taknemmelig for jeres hjælp.

------------------

Peters forældre er muligvis dem der bliver gift 25. januar 1741 på opslag 178 i samme KB!

------------------

Jeg har med stor sandsynlighed fundet Peter Laurentins dåb i Kerteminde:

Kerteminde, Bjerge, Odense Amt: KB 1719-1761 opslag 261 (lige over ordet september)

År 1752

Christen Laurentin og Hustrue Anna Maria Michels Datter liden Søn født og d:
27de ejusdem (Juli) Døbt og kaldet Peiter

Dåber er forkortet!

-------------------

Jeg har fundet Peter Laurentins hustru Dorthe Marie Assendrup og alle hans børn, samt begravelserne, med undtagelse af begravelserne af Anne Marie Laurentin født 1788 og Kirstine Sophie Laurentin født 1789.


Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Jeg har fundet disse folketællinger på nogle af dem:

Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Søndergade, Søndergade, 93 F 124, FT-1787, C1451
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Jacob Birchholtz 62  Gift Logerende Løjtnant a la Suite, ved Det Slesvigske Regiment Infanterie 
Sara Laurentin 45  Gift Hans kone    (født ca. 1742)
Catharina Birkholtz 10  Ugift Deres datter   
Anna Nielsdatter 18  Ugift Tjenestepige

Aarhus, Hads, Falling, , Hoved Gaarden Aakiær, 20, FT-1787, B2951 (Forkortet)
Michel Laurentin 39  - Forvalter Broderen Mikkel fra skiftet. (født ca. 1748)

Odense, Odense, Odense Købstad, Overgade, 574, 721, Ft-1787, C0708
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Liebe 58  Gift 1. Ga Husstandsoverhoved Skrædder 
Ane Marie Kamp 58  Gift 1. Ga Gift Med Husstandsoverhoved   
Ove Friderichsen 18  Ugift Tjenestefolk Skrædderlærling 
Karen Madsdatter 27  Ugift Tjenestefolk Tjenestepige 
Peter Christian Larsen 34  Ugift Logerende Prokurator 
Henning Rasmussen 13  Ugift  Skriverdreng 
Niels Laurentin 30  Ugift Logerende Feltskærersvend  Muligvis broderen Niels! (født ca. 1757)

Håber det er en hjælp?

mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Fandt lige Sara Laurentin, hun er døbt 9. januar 1742 opslag 136 i KB 1719-1761

mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen, igen  :D

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at det er Christopher der døbes 15 maj 1750 på opslag 249 i samme KB.

Mange hilsner
Hanne

Hej Hanne,

Kender du denne bog

Skiønne efterretninger, Provst Bøghs Beskrivelse af Kerteminde og Bjerge Herred 1770 v/Birgit Bjerre Jensen.  

Du skulle kunne låne den på biblioteket, heri er beskrevet Christen Laurentin og hans familie, men børnenes dåb står der ikke. Men i bogen henvises til disse to artikler af E.Juel Hansen:

Slægten Laurentin  i Danmark, Kbh., 1940 (mulig særtryk af Personalhistorisk Tidsskrift)
Slægten Krag fra Mesinge, Personalhistorisk Tidsskrift, 1929.

Jeg ved ikke, om du har mulighed for at låne Personalhistorisk Tidsskrift på biblioteket, hvis ikke, vil jeg gerne tage kopi på Statsbiblioteket og fortælle dig, hvad jeg finder. Jeg kan desværre ikke scanne dem ind til dig, da vores kopimaskine ikke virker.


Venlig hilsen
Birgit Djurhuus




Hanne Fisker

Hej Birgit

Nej jeg kender ikke den omtalte bog, men er glad for at du nævner den og de andre tidsskrifter.

Jeg har lidt svært ved at komme på biblioteket pt. men vil undersøge muligheden for at få dem bragt med bogbussen - hvis de kan skaffes!

Ellers vil jeg gerne have lov at have dit tilbud til gode i tilfælde af at jeg ikke kan få fat i dem, er det ok?

Mange tak for din venlighed.

mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej

Så fandt jeg Michels dåb den 9 februar 1748 i Kerteminde KB 1719-1761 opslag 237.

De fremhævede navne er fundet!

Skanderborg og Åkær amter Skifteprotokol 1792-1798 B 5 C - 216

951 Mikkel Laurentin i Odder Kro. 1.5.1793, fol.54.
A: søskende Peder Laurentin, købmand i Århus, Christoffer Laurentin, student i Kerteminde på Fyn, Niels Laurentin i Århus, der døde, Sara Laurentin g.m. løjtnant Birkholt i Vejle, Anne Cathrine Laurentin g.m. [Niels] Basse, præst i Højrup ved Ribe, Maren Laurentin g.m. [Ludvig Harbo] Kanneworff, præst i Åby ved Ålborg. Afdøde var forvalter på Åkær.

Så mangler jeg Niels, Anne Cathrine og Maren Laurentin, det gå da fremad.  :D

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej

Fik lige dette i en mail:

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=e&ret=14&vis=2&nr=5697&navn=Laurentin+Christen

Holtzapfel

Regimentsfeltskjær Anton Wilhelm Holtzapfel i Kjerteminde, Afsked ved Militairets Forflytt. fra Byen, hvor han blev boende; kaldes ved sin Død Chirurgus.

Gift 1) 9. Oct. 1767 med Anne Marie Mikkelsdatter Fogt (Enke efter Christen Laurentin, med hvem hun havde flere Børn, bl.a. Niels Laurentin, Esquadrons-Feltskjær i Odense), død 1. Dec. 1782, 63 Aar gl.

Gift 2) 18. Sept. 1783 med Jfr. Else Christine Claudi, født i Holsten.

Han døde 19. Jan. 1790, 56 Aar gl. (Kjerteminde Kirke- og Skiftebøger)

Dejligt med gode venner og hjælpere.  :D
Både Privat og her på Slægt og Data.

Tak til alle.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Fandt to børn mere.

Anna Catharina døbt 11 april 1747 opslag 226

Peiter - ikke min Peter - døbt 29 maj 1744 opslag 215, har fået oplyst at han døde i dec. 1750 opslag 366

Mangler stadigvæk Niels og Maren!

mvh
Hanne

Hej Hanne,

Du siger bare til. Slægten Krag fra Mesinge har jeg fundet som bog på Statsbiblioteket, den skulle du kunne bestille hjem til dit lokale bibliotek, og mon ikke den kan komme ud med bogbussen. Ligesådan Skiønne Efterregninger, den er også på Statsbiblioteket.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Tak for oplysningerne og for din venlighed.
Jeg vil i hvertfald forsøge.  :D

--------------------------------------------

Hermed en samlet oversigt over hvad der er fundet og givet mig af oplysninger:

Jeg startede med dette skifte:

Skanderborg og Åkær amter Skifteprotokol (Erik Brejl)

951 Mikkel Laurentin i Odder Kro. 1.5.1793, fol.54.
A: søskende Peder Laurentin, købmand i Århus, Christoffer Laurentin, student i Kerteminde på Fyn, Niels Laurentin i Århus, der døde, Sara Laurentin g.m. løjtnant Birkholt i Vejle, Anne Cathrine Laurentin g.m. [Niels] Basse, præst i Højrup ved Ribe, Maren Laurentin g.m. [Ludvig Harbo] Kanneworff, præst i Åby ved Ålborg. Afdøde var forvalter på Åkær.

Og har nu fundet:

Kerteminde, Bjerge, Odense: KB 1719-1761

Christen Laurentin og Hustrue Anna Maria Michels Datter gift 25. januar 1741 på opslag 178

Børn:

Sara Laurentin døbt 9. januar 1742 opslag 136

Peiter - ikke min Peter - døbt 29. maj 1744 opslag 215, har fået oplyst at han døde i dec. 1750 opslag 366

Anna Catharina døbt 11. april 1747 opslag 226

Michels døbt 9. februar 1748 opslag 237

Christopher døbt 15. maj 1750 på opslag 249

Peiter døbt 27. juli 1752 opslag 261, død mellem den 10 og 11 marts 1819 i Århus Vor Frue Sogn, Århus Amt: KB 1814-1824 opslag 284 nr. 6

Ifølge Wads Sedler:
Chriten Laurentins Hustru Anna Maria Michels Datter (Fogt) bliver gift med Regimentsfeltskjær Anton Wilhelm Holtzapfel i Kerteminde den 9. Oct. 1767

Samt fået henvisninger til følgende:

Skiønne efterretninger, Provst Bøghs Beskrivelse af Kerteminde og Bjerge Herred 1770 v/Birgit Bjerre Jensen.  

Du skulle kunne låne den på biblioteket, heri er beskrevet Christen Laurentin og hans familie, men børnenes dåb står der ikke. Men i bogen henvises til disse to artikler af E.Juel Hansen:

Slægten Laurentin  i Danmark, Kbh., 1940 (mulig særtryk af Personalhistorisk Tidsskrift)
Slægten Krag fra Mesinge, Personalhistorisk Tidsskrift, 1929.

Samt Wads Sedler.

---------------------------------

Mangler:

Christen Laurentins begravelse.

Hustruen Anna Maria Michels Datter (Fogt) vielse med Regimentsfeltskjær Anton Wilhelm Holtzapfel i Kerteminde den 9. Oct. 1767.

Hendes begravelse.

Niels og Maren Laurentins dåb.

Mvh
Hanne Fisker

Rettet en stavefejl


Hanne Fisker

Hej Birgit

Tak skal du have det er den der ligge højere oppe!  :o
Jeg må vist se at få nye briller, dem her er vist ikke gode mere.  8) Jeg kan jo ikke se ud af dem!

Tak Birgit fordi du lige henledte min opmærksomhed på den seddel igen.  ;D

Tror lige jeg holder en pause, den KB er bøvlet at arbejde med.

Kigger efter hans begravelse når jeg er tilbage.

Har du haft en god søndag?

mvh
Hanne

Hej Hanne,

Ja, jeg har en rigtig god søndag, vejret er dejligt med en masse solskin, kun lidt vind, dog lidt køligt, så nu skal vi have lidt forsinket eftermiddagskaffe i haven.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Glæder mig, håber i nyder kaffen.
Her er der også solskin og køligt.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

godaften til alle

Sara Laurentin blev gift med Johan Jacob Birchholtz som det ses af denne Ft:

Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Søndergade, Søndergade, 93 F 124, FT-1787, C1451
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Jacob Birchholtz 62  Gift Logerende Løjtnant a la Suite, ved Det Slesvigske Regiment Infanterie 
Sara Laurentin 45  Gift Hans kone   
Catharina Birkholtz 10  Ugift Deres datter   
Anna Nielsdatter 18  Ugift Tjenestepige

Skifte efter hendes mand:

515 [Johan Jacob] Birkholtz, landeværnskaptajn i Vejle. 1.7.1802, fol.556, 559.
E: Sara [Laurentin]. LV: [Jens Riddermann] Schiøtt, præst i Vejle. B: Christian Nikolaj 29, Louise Marie 28, Anne Marie g.m. [Bendix] Claudi i Lemvig, birkedommer [i Rysensten birk], Anne Cathrine 24. FM: Niels Kraft i Vejle, Hans Busch.

og Skiftet efter hende selv:

566 Sara Laurentin i Vejle. 3.6.1806, fol.670B, 689B, 735, 735B.
Enke efter [Johan Jacob] Birkholtz, [skifte 1.7.1802 lbnr.515]. B: Christian Nikolaj 34, Louise Marie 33 i København, Anne Marie 31 g.m. [Bendix] Claudi i Lemvig, birkedommer [i Rysensten birk], Anne Cathrine 29. FM: Jes Elbæk, murer.

Begge skifter er fra Vejle Købstads Skifteprotokol og er fundet på Erik Brejls hjemmeside.

Hvis du ser med Erik Brejl, så tak for det store arbejde du og andre har lavet på dette område!

Hvem var Johan Jacob Bircholtz og hvor blev de gift?

Mvh
Hanne Fisker

Hej Hanne,

Ifølge denne hjemmeside skulle han være født i Kerteminde:

http://www.dieckmann-family.dk/Dieckmann/Sider/Birckholdt.htm

Han er også omtalt i Skiønne Efterretninger, hvor han ægtede enken Sara Laurentin, f. Stefansdatter, død i Vejle 27. april 1802, 79 år. Med hustruen erhvervede han ejendommen Langegade 7, men der blev gjort udlæg i den i 1774, derefter flyttede han formentlig fra byen.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Ifølge Nygaards sedler befinder han sig i 1771 i Jelling, nogle børn er nævnt, så han er flyttet fra Kerteminde før da.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=32060&sort=e

Den hjemmeside, jeg nævnte i forrige indlæg, har mange oplysninger om Johan Jakob Birchholtz og hans børn.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Godaften Birgit

Dejligt at se dig igen.

Tak for linkene.

Glæder mig til at studere det nærmere.

Fik du kaffe?

Mvh
Hanne

Hej Hanne,

Ja, det gjorde vi, det er dejligt at kunne opholde sig ude i haven igen.

Sara Laurentin er selvfølgelig ikke født Stefansdatter. Hun var tidligere gift med skipper Stephen Madsen, som ejede Langegade 7 i Kerteminde, derefter ejer hun som enken ejendommen. Det samme gør sig gældende for ejendommen Præstegade 27, vestre del, som hun ejer indtil 1771. Så det er nok det år, de er flyttet til Jelling. Huset blev anvendt som rytterbarak.

Disse oplysninger har jeg fra

Historiske huse i Kerteminde, udgivet af Kerteminde Museum i 1989, i samarbejde med Kerteminde Bevaringsforening. Indledning, bygningshistorier og registre er udarbejdet af Kurt Risskov Sørensen. Bygningsbeskrivelser er udarbejdet af Jørgen Elsøe Jensen, p. 99 og 239.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Dejligt med en tur ude i haven.  :)

Du er et helt fund af oplysninger, denne bliver noteret ned sammen med de andre så jeg har noget at gå efter.

Tænkte nok der var noget galt med Sara's navn.  :D
Men rart at få det sat på plads.

----------

Jeg har lige fundet en Niels Laurentin døbt 11-11-1754 KB 1719-1761 opslag 274

Et barn mere på opslag 288 vistnok en pige, men jeg kan ikke læse det!
Har sendt den til en ven der måske kan tyde det for mig.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Godaften

Lige en sidste ting inden jeg slutter for idag:

Det barn jeg havde fundet på opslag 288 var en datter -

År 1757

d 12te Martij Sr Christen Laurentins
og Hustr. Anne Marie Mickelsdaatter 1 Liden Daatter
døbt kaldet Anne Catherina frembaaret til Daaben
af Jomfru Morsing fra ....ersgaard, og Jomfru
Norup gich hos. Jens Henrich ......., og Johan
Otte, Niels Christesen.

Tak for hjælpen jeg har fået idag, både her i tråden og privat i min mailboks.

Datteren Maren Laurentin fandt jeg dog ikke, men jeg tror hun er på et af de opslag hvor skriften næsten er usynlig.

I morgen vil jeg se om jeg kan låne de bøger der er henvist til i tråden af Birgit, jeg håber at se mere til dig Birgit.  ;)

Kan i alle have en god aften.

Vi ses i morgen.

Med mange venlig hilsner til alle.
Hanne Fisker

Hej Hanne,

Du kan på bibliotek.dk bestille en gratis e-kopi, søg under bøger (som du kan downloade direkte på din computer) af:


[÷] Slægten Laurentin i Danmark
E. Juel Hansen
I: Personalhistorisk tidsskrift, Årg. 61 (1940)

Også på bibliotek.dk kan du bestille artiklen (klik under Artikler)


[÷] Slægten Krag fra Mesinge
E. Juel-Hansen
I: Personalhistorisk Tidsskrift, 9. rk. bd. 2

Jeg kan ikke helt gennemskue, om du får den gratis, men du har mulighed for at chatte med en bibliotekar om det ude i højre kolonne.

Skiønne Efterretninger er hjemme på flere biblioteker på Sjælland, så den behøver ikke at komme fra Statsbiblioteket..

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus


Hanne Fisker

Godmorgen Birgit

Hvor er du bare sød, tusind tak fordi du undersøgte det for mig.

Vil kigge på det senere, kl. 5.00 er jeg ikke helt vågen endnu.  :)

Jeg håber du får en god mandag.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Godmorgen igen

Har her til morgen fået en mail med denne begravelse:

Kerteminde, Bjerge, Odense Amt: KB 1719-1761 opslag 359

År 1747

Aprilii

d 17de Dito Laurentins afdøde Barn Jordet paa den Søndre side Kirchegaarden

Det kan næsten kun være Anna Catharina fra 1747 der bliver begravet her, for Peiter fra 1744 bliver begravet i 1750 og Sara fra 1742 ser ud til at blive voksen da jeg ikke har set flere børn med dette navn - ikke endnu i hvert fald!

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Goddag igen

Ja, ja ikke så snart er man vågen før man bliver gjort opmærksom på en detalje som er meget vigtig!

Det barn som jeg fik tilsendt på mail, begraves i april, men Anna Catharina fra 1747 bliver jo døbt den 11 august 1747 det kan derfor ikke være hende som begraves.  :o

Men hvem er det så ???

Sara er døbt 09-01-1742
Peiter er døbt 29-05-1744, han dør i 1750

Er der plads til et barn imellem dem?

Kan det alligevel være Sara der er død, i så fald må der være et barn mere med dette navn, for der er jo en Sara i skiftet over Mikkel Laurentin!

Problemet er at der sagtens kan være flere børn for Kertemnde KB 1719-1761 er visse steder næsten umulig at læse.

Men jeg må nok gå alle opslag igennem igen og se om jeg har overset et barn, jeg har jo heller ikke fundet Maren endnu!

Men nu ved i altså at der er et problem med et barn.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Sidder der mon en talknuser herinde?
I så fald vil jeg gerne have hjælp til at regne ud om der kan være født børn imellem dem jeg har fundet, jeg kan desværre ikke selv regne det ud da jeg er talblind - talfrustreret!

Sara Laurentin døbt 9. januar 1742 opslag 136

Peiter døbt 29. maj 1744 opslag 215, har fået oplyst at han døde i dec. 1750 opslag 366

Ukendt barn begravet april 1747 opslag 359  ???

Anna Catharina døbt 11. august 1747 opslag 226

Michels døbt 9. februar 1748 opslag 237

Christopher døbt 15. maj 1750 på opslag 249

Peiter døbt 27. juli 1752 opslag 261, død mellem den 10 og 11 marts 1819 i Århus Vor Frue Sogn, Århus Amt: KB 1814-1824 opslag 284 nr. 6

Niels døbt 11-11-1754 opslag 274

Anna Catharina døbt 11-04-1757 opslag 288

Marens dåb er ikke fundet endnu!

Mvh
Hanne Fisker

Hej Hanne,

Prøv og se her:

http://johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I88555&tree=JM

Her er 8 børn, også Maren, hun skulle være født i 1760, 14. januar.

Slægten Bom er kilden til oplysningerne.  Den fulde titel er:

Stamtavle over slægten Bom med sidelinier : et bidrag til Kerteminde byes personalhistorie
Author: Ove Hansen; E Juel Hansen
Publisher: Fredericia : Dansk slægtsforskning, ©1982.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hej Hanne,

Anna Catharina er født i 1746, gå 3-4 opslag tilbage, så det er hende, der er død i 1747, jf. den hjemmeside, jeg henviser til.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit

Dejligt at se dig igen.  :D

Jeg har set Johnoglis hjemmesiden for et par dage siden, skrev til ejeren af den, men fik intet svar.

Tak for den fulde titel på bogen.

Skal ud på bibliotek.dk senere og bestille dem alle.  :D

Mvh
Hanne

Hovsa fik lige din besked om Anna Catharina!

Tusind tak Birgit du er bare alle tiders.  ;D

Hanne