Hjælp med at finde ud af hvem min fars biologiske far var? Moderen var Agnes Kri

Startet af Mathilde Hempel Kaalund Jespersen, 27 Apr 2013 - 14:10

Forrige emne - Næste emne
Hej jeg håber at finde hjælp her,

Min far, blev undfanget i synd og fterfølgende botadopteret, og derfor har han faderen ukendt.

Dog skulle der ligge nogle informationer om hvem han er.

Min far er født "Bent Hedegaard Jensen" d. 13 maj. 1937 - og døbt på samme sygehus (Såvidt jeg kan se er det Skive sygehus)

Moderen hedder Agnes Kristine Hedegaard Jensen, hun var vist enke og havde et barn i forvejen.

Jeg har hørt at hans biologiske mor er død, så derfor kan vi ikke få oplysningerne af hende.

Min far er ret syg, og vil meget gerne have en afklaring inden han skal til at sige farvel.

Jens Thomassen

Hej

Har du læst indførslen i kirkebogen for Skive Sogn.?

Det er kirkebogen for Skive sogn (Viborg amt) 1937 - 1944, fødte mænd opslag 19.

Der er også en indførsel i kirkebogen for Viborg Domsogn.

Se KB, Viborg Domsogn, fødte 1936 - 1943, opslag 46 nederst.

Ingen af stederne er der givet informationer om den biologiske far.

Måske skal du have fat i adoptionssagen.?

Statens Arkiver giver følgende vejledning med hensyn til adoptionssager:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/adoption_-_en_vejledning

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Inger Toudal


Fødslen ses i kirkebogen for Skive, Hindborg, Viborg 1937-1944, opslag 19, nr. 42
(http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger).

Moderen er ugift. I kirkebogen står kun moderens og adoptivforældrenes navne. Døbt på Skive Sygehus 13. maj 1937, fremstillet i Viborg Domkirke 4. dec. 1938. Under Anmærkninger står der: Skrivelse fra Justitsministeriet af 8. November 1938.

Vedr. adoptioner: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/adoption_-_en_vejledning

Oplysninger i adoptionssager
Adoptionssager indeholder oplysninger om adoptivbarnet, adoptivforældrene, den biologiske mor og evt. den biologiske far.  

Det må du se
Adoptionssager indeholder oplysninger om rent private forhold og er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.
Sagerne findes typisk i amtsarkiverne, statsamternes arkiver samt i Justitsministeriets arkiv.
Det må du se - om adgangsregler og ansøgning

Tips
Det er en god ide at starte med kirkebogen. For i den kirkebog, hvor adoptivbarnets fødsel er noteret, findes der en notits om adoptionsbevillingen. Der findes som regel en henvisning til den myndighed, der har behandlet sagen samt eventuelt et journalnummer eller dato for, hvornår den kongelige bevilling er udstedt.
Familiestyrelsen (tidligere Civilretsdirektoratet/Familiedirektoratet) har et kartotek over adoptioner. Kartoteket starter i 1887, og det er ordnet kronologisk efter adoptivbørnenes fødselsdato. Kartotekskortene indeholder også oplysninger om adoptivforældrenes navne og datoen på den kongelige bevilling samt sagens journalnummer.


Familiestyrelsen: http://www.familiestyrelsen.dk/

Da der endnu ikke er gået 75 siden adoptionen, skal der søges om adgang til at se adoptionssagen på arkivet.

Måske er der rejst en faderskabssag? Se her:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/faderskab_-_en_vejledning

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Nielsen

Hej Mathilde

Du har allerede fået 2 gode henvendelser på din efterlysning. Men jeg tillader mig at blande mig i koret af hjælpere, fordi jeg selv er adopteret, og dermed mener mig i besiddelse af en del viden om dette område.

Sagsakter om adoption skal være 75 år gamle før de er offentligt tilgængelige. Men i henhold til loven om aktindsigt kan din far få udleveret sagen.Men kun din far.

Adoptionssagen blev i sine tider behandlet af Stiftamtet/Statsamtet og sagsakterne kan du finde på Landsarkivet i Viborg. Der skal fremsendes en skriftlig ansøgning fra din far samt vedlægges kopi af hans dåbsattest.

Men som det også fremgår af vejledninger, indeholder adoptionssagen oplysninger om den biologiske mor, samt eventuelt oplysninger om faderen. Det er derfor ikke sikkert, at der står nogen om den biologiske far.

Held og lykke !

Med venlig hilsen
Bjarne Nielsen

Susan kirkeberg Johansen

Hej Mathilde.

Hvis du skriver til min mail adresse kan jeg hjælpe dig vidre. sukijo@kabelmail.dk

God dag.  :) Hilsen Susan

Lise Østerberg Bahr

GOd morgen..

Jeg ved jo selv pga. EN fondsophævelse i slægten m.v. TULIPANHUSET i Zytfensgade i Dragør, Fonden til minde om Emma Grubb og Anna Bahr, (veninden Bucha slægtens /veninde Anna Bahr) - og mere, at

det er en styrelse der henhører under JUSTITSMINISTERIET, dvs. senere FAMILIERETSDIREKTORATET, senere CIVILRETSDIREKTORATET, senere delt i CIVILSTYRELSEN OG CIVILSTYRELSEN på to forskellige adresser i København, og senest ad indenlandske ? Adoptioner, og Udenlandske Adoptioner nu : ANKESTYRELSEN, (i Amaliegade, over for A.P. Møllers bygning ved vandet) !.

(de er jo kontraktstyrede foretagender, der har en udløbsdato ligesom varerne i COOP f.eks. FDB)


Der henvises også i et omfang (husker ikke kriterierne) til RIGSHOSPITALETs fødselsarkiv/register) men prøv først den næsten spritnye (sidste år ??) ANKESTYRELSE !

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr