Konfimation i Tistrup Sogn 1843, August Høirup

Startet af Henning Wisbech, 27 Apr 2013 - 12:53

Forrige emne - Næste emne

Henning Wisbech

Jeg har problemer med teksten i.f.m. August Høirups konfimation i 1843:
Tistrup kirkebog 1840-1863, opslag 45 (nr.3) - Ribe Amt:
Her er det teksten i kolonnen "Forældrenes eller husbondens eller plejeforældrenes navn og bopæl", hvor jeg har problemer med de 2 første linier.

Er der mon nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Henning Wisbech.
Med venlig hilsen
H. Wisbech

Jørgen Christensen

Jeg læser:
Slegfredbarn af pigen Mette Pedersdatter og ungkarl Hans Jepsen Skov af Øddis pastorat. Plejefader Jens Hansen Gaarde.

Hvis du ikke allerede har været der, så slå op i kirkebogen 1822 - 1845, Stepping sogn, Haderslev amt, og se om drengens fødsel - det er lidt specielt.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Henning Wisbech

Mange tak for det Jørgen.

Slegfredbarn ...? - og ja, jeg kender drengens fødsel, hvor han betegnes som hittebarn (så ganske rigtig noget speciel).
Jeg er ikke tidligere stødt på slegfredbarn (blandt mine aner) og er usikker på om jeg forstår betydningen korrekt.

Jeg mente, at der med Slegfredbarn skulle forstås, at den ene var gift og den anden ikke, samt at der var et eller andet særligt vedr. arveret.  Men da Mette anføres som 'pigen' og Hans som 'ungkarl' kan jeg ikke helt få det til at stemme.

Kan du (eller en anden) mon give mig den rette sammenhæng.

Med venlig hilsen
Henning.
Med venlig hilsen
H. Wisbech

Jørgen Christensen

På Google kan du finde mange gode forklaringer på ordet slegfredbarn, bl.a. her:

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retshistorie/slegfred

Venlig hilsen,
Jørgen.