Tydning af fødsel 1924, Nordby.

Startet af Torben Brinck-Søjberg, 25 Apr 2013 - 17:09

Forrige emne - Næste emne

Torben Brinck-Søjberg

Jeg mangler hjælp til at tyde fødslen på Nanke Brinck Gjermandsen:

Kirkebog for Nordby sogn, Skast herred, Ribe amt, 1904-1930, opslag 266, nr. 6,

Jeg kan ikke læse hvad der står i "anmærkninger". efter "Viede i Solbjerg kirke 22/9 1922".....

Kirsten Tatt

Hej,

Mon ikke der står 'Att. forevist' = Attest(er) forevist

vh Kirsten

Torben Brinck-Søjberg

ah.. selvfølgelig. Havde håbet på der stod noget mere omkring hvor vielsen havde fundet sted. Kunne nemlig ikke finde vielsen i Solbjerg.

Tak

Kirsten Tatt

Kan der være skrevet forkert - måske er det Skjoldbjerg kirke, Ribe amt ??

Thomas Kryhlmand

Se kirkebogen for Solbjerg sogn, Københavns amt, viede, 1919-1930, opslag 103, nr. 99.

Vielsen har fundet sted den 17. september 1922.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Holger Kjerulf

Hej

De er gift Solbjerg kirke, Sokkelun, København Amt.
Se kirkebogen 1919-1930 opslag 103

Med venlig hilsen
Holger

Torben Brinck-Søjberg

Du har da helt ret Holger!

Tusind tak. Jeg havde blot set at de ikke stod der d. 22/9 som præsten havde skrevet.

Men hold fast han har skrevet grimt. Jeg kan næsten ikke læse det. Hvor er han fra?

Thomas Kryhlmand

Kære Torben,

- nu er det jo en subjektiv betragtning, om en præst skriver grimt eller smukt. Og hvem siger, det er præsten, der er skribenten her?

Det er jo tydeligvis to forskellige personer, der er impliceret. Faddernes navne og teksten under 'Anmærkninger' er tydeligvis skrevet af en anden end den, der har skrevet barnets og forældrenes navne. Hvem af dem 'skriver grimt'?

I øvrigt er der fire sogne, der hedder Solbjerg, nemlig i København samt i Holbæk, Thisted og Aalborg. Så Holger har nok brugt lidt tid på opgaven.

Lissom' jeg gjorde  ;)

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Torben Brinck-Søjberg

Tusind tak ALLESAMMEN.

Jeg havde slet ikke set hverken Kirstens seneste indlæg eller dit, Thomas. Jeg fik kun én mail omkring at der var svar og troede kun der var ét indlæg. Men kan se at du allerede havde skrevet. Det beklager jeg. Du skal selvfølgelig krediteres for din tid og hjælp. Jeg er glad for al den hjælp jeg kan få herinde, da jeg stadig er meget grøn i slægtsforskning og ikke kan læse den ofte utydelige eller "spændende" skrift, der ofte er skrevet med i kirkebøgerne.
Jeg er glad for at jeg kan trække på jeres hjælp, og I må bære over med mig hvis jeg stiller for mange spørgsmål. I ved om nogen hvor grebet man kan blive af forskningen og derfor bare vil gå mere og mere i dybden med den når man har fået hul på bylden.