Niels Wichmann, født rundt 1740 hvor? Maribo/Musse?

Startet af Karen Strømmen, 25 Apr 2013 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Karen Strømmen

Hei!
Jeg er fra Norge, men er så heldig å ha to oldeforeldre fra Danmark :) Niels Wichmann, som jeg har nevnt i overskriften, er min 3 x-tippoldefar. Jeg har nå letet lenge og vel gjennom aktuelle kirkebøker for området Maribo, Musse og Stubbekøbing, uten resultat. Jeg finner ikke ut når og hvor Niels Wichmann ble født. Derfor poster jeg denne tråden nå, i håp om at noen av dere der ute kjenner til ham. Dette er hva jeg har funnet ut selv: Niels Wichmann fikk en sønn den 21. oktober 1781 - Hans Nielsen Wichmann - min tipp-tipp oldefar. Ved folketellingen i 1787 for Maribo/Musse/Maribo Købstad er det oppgitt at Niels Wichmann (heretter kalt NW), er 45 år og "daglejer", altså er han født ca. 1742. Ved folketellingen for samme sted i 1801 oppgis det at NW er 58 år, altså født ca. 1743. Da NW ble gravlagt fra Musse Kirke den 9. september 1808 står det i kirkeboken at "fredag den 9. september begravet i Fattigjorden Niels Wichman 60 aar." Altså født ca. 1748. Jeg har som sagt letet og lest gjennom mange kirkebøker for dette området - fra ca. 1740 til ca. 1750, uten å ha kommet videre. Enten har jeg oversett noe i kirkebøkene, eller så er NW ikke født i området. Har noen av dere som er kjent i området tips om hvordan jeg skal løse denne "nøtten"? NW hadde også en datter, Maren Nielsdatter, født ca. 1790 (igjen fra folketellingen i 1801). NW sin ektefelle, altså min 3x-tippoldemor, oppgis å hete Anne Jensdatter (finner henne både i FT 1787 og 1801). Jeg har heller ikke kommet noe videre med Anne Jensdatter, bortsett fra at jeg har funnet en Anna Jensdatter døpt i Stubbekøbing i 1742, oppslag Stubbekøbing 1700-1753, side/oppslag 155. Dom. 14 Trinitatis. Jeg blir svært glad for opplysninger/tips :) På forhånd takk!

Med vennlig hilsen - Karen Strømmen
Med vennlig hilsen
Karen Strømmen

Thestrup-Bjørn

#1
Hej Karen!

Niels Wichman er begravet i MARIBO ao-opslag 58 (ikke i Musse)


Jeg viser lige folketællingerne, så er det måske nemmere at hjælpe


Maribo, Musse, Maribo Købstad, Marieboe Kiøbstad, Søndergade No 14, , FT-1787, C6461
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Wichmand 45  Gift Hosbonde Dagleier  
Anna Jensdatter 46  Gift hans Kone [Niels Wichmand]  
Hans Nielsen 5  Ugift deres Søn [Niels Wichmand og Anna Jensdatter]  
 
--------------------------------------------------------------------------------


Maribo, Musse, Maribo Købstad, Mellemgade fra Torvet No 79, , 83de familie, FT-1801, B9472
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Wickman 58  Gift Huusbonde dagleier  
Anne Jensdatter 56  Gift hans kone [Niels Wickman]  
Maren Nielsdatter 11  Ugift deres datter [Niels Wickman og Anne Jensdatter]  
 


Har du set, om der er et skifte efter ham?
De findes her http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_skifter

Gå til Maribo byfoged - der er måske alfabet i sidste del af protokollen (eller i starten).


-----

FamilySearch har datteren her:

Maren Kirstine Nielsen
christening: 18 Jul 1788  MARIBO, MARIBO, DENMARK
parents: Niels Wichmandsen, Anne Jensdr

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#2


Niels Wichmandsen bliver gift 14 Dec 1779 i Maribo med Anne Jensdatter (Iflg. FamilySearch)


Parret får også en søn: Jørgen Nielsen, døbt 30 Nov 1783 i Maribo

Tjek den originale kirkebog for Maribo sogn - og husk at notere faddere og forlovere (testes)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karen Strømmen

Tusen, tusen takk, Bjørn! :D Jeg har prøvd å lese meg opp på kart, sogn og kirkebøker i dette området, men siden jeg ikke er kjent, har jeg nok ikke den fulle og hele oversikten, slik som jeg har i Norge - der jeg er lokalkjent. Jeg har arbeidet mye mer for å få oversikt over forfedrene mine i Danmark enn hva som er tilfellet i Norge. Men noen utfordringer må man jo ha, ellers blir det jo ikke spennende! Språket i kirkebøkene er selvfølgelig ikke noe problem, på denne tiden hadde man jo samme skriftspråk i Danmark som i Norge :) Jeg har imidlertid sittet tidligere og søkt og søkt på Familysearch, uten å finne giftermålet mellom Niels Wichmann (sen) og Anne Jensdatter, men det klarte jo du å finne, dessuten de to andre barnene sin dåp. Det hjalp antagelig å se saken med andre øyne enn mine, jeg har tydeligvis ikke klart å få frem helt riktig søkemekanisme  :( Takk igjen for god hjelp og gode tips om kirkebok, skifte og Familysearch!  :D
Med vennlig hilsen
Karen Strømmen