Vedrørende personer der har meldt sig ud af folkekirken.

Startet af Niels Korsgaard Nyeboe, 24 Apr 2013 - 17:35

Forrige emne - Næste emne

Niels Korsgaard Nyeboe

Jeg vil gerne spørge, om jeg kan finde personer, der har meldt sig ud af folkekirken, indført som død i kirkebøgerne.
mvh
Niels
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Christel Pierson



Det har jeg set et eksempel på.

En bedstefar har en anmærkning i KB for dåb om, at han er er udmeldt af folkekirken, men i KB for død og begravelse står han bare opført ligesom alle andre - endda med præstens initialer i rubrikken for, hvem der foretog jordfæstelsen. Det sidste forstår jeg egentlig ikke selv.

Hilsen Christel
Venlig hilsen

Christel Pierson - 4912
@}-'-,-------

Niels Korsgaard Nyeboe

Hej Christel
Tak fir dit svar, så leder jeg lystigt videre.
Hilsen
Niels
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Arne Feldborg

Det vi kalder for en kirkebog er jo rettelig en ministerialbog. Og præstens / kordegnens rolle i det spil er ikke at være sjælesørger, men at være civil embedsmand (det er faktisk også derfor staten betaler en del af hans løn).

Alle fødsler og dødsfald skal anmeldes til præsten / kordegnen (eller en anden godkendt kirkebogsførende menighed) uanset om man er medlem af folkekirken eller ej.

Mht. dåb, konfirmationer, vielser, er man derimod frit stillet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Niels Korsgaard Nyeboe

Citat fra: Arne Feldborg Dato 25 Apr 2013 - 00:33
Det vi kalder for en kirkebog er jo rettelig en ministerialbog. Og præstens / kordegnens rolle i det spil er ikke at være sjælesørger, men at være civil embedsmand (det er faktisk også derfor staten betaler en del af hans løn).

Alle fødsler og dødsfald skal anmeldes til præsten / kordegnen (eller en anden godkendt kirkebogsførende menighed) uanset om man er medlem af folkekirken eller ej.

Mht. dåb, konfirmationer, vielser, er man derimod frit stillet.


Hej Arne

tak for dit svar, jeg lærer nyt hver dag, derfor søger jeg videre.
Med venlig hilsen
Niels
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe