Gejl Å - hvilket sogn hører det til ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 24 Apr 2013 - 10:24

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg har aner, som kommer fra stedet Gejl Å eller skrevet Gehlaa eller lignende.

Det ligger lige nord for eller i Bov sogn i Aabenraa amt, men jeg har ikke kunnet finde disse aner her. Hvilket sogn kan det så være ?

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen



Hej Christian

Kan det tænkes, at du skal over i Ribe amt?

Her er, hvad KRABSEN har at sige om stednavnet Gejl: [KRABSEN: Ge%l]

Stednavnebase 

Fundet: 4 forekomster

Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning

Gedemål Bjergby Vennebjerg Hjørring  Bebyggelse.
Geddal Ejsing Ginding Ringkøbing  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Gejl Lunde Vester Horne Ribe  Bebyggelse.
Gerlev Købmandshandel Ukendt   Frederikssund lokalitet, Frederikssund Kommune, Bygaden

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Trap Danmark siger Holbøl sogn, Lundtoft-Vis herred.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Buchard

Gehlau/Geelå ligger i Holbøl sogn, men lige på grænsen til Bov - se www.slesvignavne.dk og www.digdag.dk

Hvad hedder anerne?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

#4
Hej Inger

Tusind tak for oplysningen.

Min ane hedder Anna Monsen nok født omkring 1740, datter af Mon Christensen. Hun bliver gift (nok omkring 1765-68) med Hans Christensen, født 1732 i Høgsholt i Ravsted sogn, han dør 1799 på Kragelund Mark i Bov sogn.

Men Anna's efternavn kan være andet, idet hun ved hans' død i 1799 benævnes "Hansen", har jeg stående.

Hilsen - og tak for din interesse.

PS: Også stor tak til Arne Feldborg

Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Hun hedder Hansen ved sin død efter sin afdøde mands fornavn - og hun dukker ikke op i min navnedatabase, så dér var ikke noget at hente.

Men Mon(s) er da et besynderligt fornavn?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Niels Bjøreng

Mons er et ganske almindeligt alternativ til Mogens.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger og Niels

Tak for jeres oplysninger.

Jeg skal nu igang med Holbøl sogn - fik en del kirkebøger herfra downloaded igår, så nu kan jeg komme igang med dette. Og så viser det sig nok, hvem hun er. Jeg har ikke fundet hende afdød endnu (men vel nok i Bov sogn).

"Mon" og "Mogens" kan givet være rigtigt, jeg synes at erindre, at jeg har set navnet "Mon" flere steder.

Det er i min Konstmann gren, at dette findes; de kommer mere eller mindre alle fra det østlige Sønderjylland, fra Haderslev i Nord og ned til Ejderen og Dannewirke i syd. Selve Konstmann (Kunzmann) kommer dog fra byen Stein, som ligger lige øst for Karlsruhe.

Inger - tusind tak for dit tjek i dit eget kartotek; der kunne jo have været en træffer  :)

PS:

Og så skulle jeg jo have tjekket i den oversigt over kirkesogne, som jeg har fået på landsarkivet i Aabenraa "Preussiske kommuner og ejerlav". Så ville jeg jo have set sognet Holebüll og stednavnet Gehlau.

Her er så også et andet stednavn - Behrendorf i Kliplev sogn, som jeg også har manglet viden om.

Sådan bliver man så klogere  ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Blot for at gøre denne tråd lidt mere færdig:

Anna Monsen hed selvfølgelig ikke Monsen til efternavn, men var datter af Peter Radmagers i Wilsbeck. Hun var først gift med kådner Christen Thomsen i Gehlau (i 1759) og derefter (i 1769) med Hans Christensen. Betegnelsen Wittwer fremgår også (lidt utydelig) ved hendes 2. giftermål i 1769.

Sådan går det, når man leder - og så først efter et par gange finder  ;)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.