Lyng - navnet

Startet af Kirsten Lyng Prisle, 06 Maj 2013 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Lyng Prisle

Jeg søger oplysninger om Vilhelm Villumsen Liungh født 1783 i Lille Lyngby, Nordsjælland, død 31. maj 1844 Store Lyngby. Min familie er muligvis efterforsket længere tilbage. Men jeg er havnet her.
Det har forlydt i familien, at vi har aner i Norge og muligvis Frankrig. Måske er springet til Norge med Vilhelm Villumsen Liungh ( Hans søn hed Søren Vilhelmsen Lyng). Jeg har været inde og søge på Liungh og får noget, men jeg har ikke kunnet udrede hvor forbindelsen er.
Jeg har læst en korrespondense, hvor andre har søgt på Lyng familien. Den sluttede for flere år siden. men jeg tænkte, at her var der vist noget jeg havde brug for. Desværre var mailaddresserne ikke brugbare mere.
Kirsten Lyng Prisle

Jane Valkær

Hej

En lille rettelse - det er Søren (Vilhelmsen) Lyngh, der er født i ca. 1783 i Ll. Lyngby og blev begravet i 1844, 60½ år (opslag 226 Ll. Lyngby sogn).
Hans far var Sognedegn? Hr. Lyngh iflg. begravelsesnotat.

FT 1801 Ll. Lyngby:
Samtlige personer i husstanden:
Frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Lille Lyndbye, , 2. Familie, FT-1801, A4489
Wilhelm Lyngh 44  gift Husbonde Sognedegn  - født ca. 1757
Zidse Sørensdatter 43  gift hans Kone           - født ca. 1758
Søren Lyngh 18  ugift deres Børn   
Ane Margrethe Lyngh 10  ugift deres Børn   
Christen Olsen 28  ugift Tjenestefolk   
Karen Nielsdatter 21  ugift Tjenestefolk

Tidligere tråd om faderen Wilhelm Lyngh:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,7321,7334

Mvh
Jane

Mike Lyng

Hej Kirsten

Jeg har lagt et link i en anden tråd om Mads Christensen og Fredgård.

Til andre, der er ud af Lyngslægten, lægger jeg også et link her.

https://sites.google.com/site/lillelyngbyslaegt/home/mike-lyngs-slaegt


Mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Mike Lyng

Citat fra: Kirsten Lyng Prisle Dato 06 Maj 2013 - 17:45
Jeg søger oplysninger om Vilhelm Villumsen Liungh født 1783 i Lille Lyngby, Nordsjælland, død 31. maj 1844 Store Lyngby. Min familie er muligvis efterforsket længere tilbage. Men jeg er havnet her.
Det har forlydt i familien, at vi har aner i Norge og muligvis Frankrig. Måske er springet til Norge med Vilhelm Villumsen Liungh ( Hans søn hed Søren Vilhelmsen Lyng). Jeg har været inde og søge på Liungh og får noget, men jeg har ikke kunnet udrede hvor forbindelsen er.
Jeg har læst en korrespondense, hvor andre har søgt på Lyng familien. Den sluttede for flere år siden. men jeg tænkte, at her var der vist noget jeg havde brug for. Desværre var mailaddresserne ikke brugbare mere.
Kirsten Lyng Prisle

De Liungh, der er i Norge, er efterkommere af sognepræst Svend Villumsen Liungh i Ørsted og Dåstrup ved Roskilde. Svend er født 1681 i Ledøje. Det er hans søn Ole Svendsen Liungh, der rejser til Norge.


mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Gunnar Martensen

Jeg er efterkommer af en Lyng slægt fra Verdal i Nord-Trøndelag i Norge.

mvh
Gunnar Martensen

Kirsten Lyng Prisle

Jeg er dybt taknemmelig for al den viden, jeg nu kan hente.
Jeg vil gøre brug af dit tilbud, Mike, når jeg har studeret stoffet lidt nærmere.
Tusind tak for hjælp fra alle.
Kirsten

Mike Lyng

Hej Kirsten


Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål. Som du kan se, mangler jeg stadig at lægge informationer om mange af mine aner på nettet.


mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Lise Østerberg Bahr

#7
Hej.

Har faktisk i dag set navnet Ljung/Liungh (Sverige ?)  (Gymnastikinstitut ?)(på side ? ca. midt i ud af 167 sider) eller hvordan det var stavet, i min tråd om aneefterlysning af slægt til

arkitekt Ivar og Andreas Bendtsen hvis historie fortælles af Andreas her:


http://www.historie-info.dk/files/historie-info.dk/Bygmester%20Andreas%Bendtsens%20optegnelser.pdf

(Takker meget for de og dette spændende link til min tråd).

= i Højskolebevægelsen (overalt i Danmark samt Sverige) besøg fra netop en Per Henrik Ling inspireret Idræts Igangsætter fra England til og i England, (fra Sverige - Appelrydgården som hun i sin alderdom -testamenterede til en nobel dame= Frederika Bremer fra Frederika Bremer Forbundet) (Kvindebevægelsen) Madame Martina Bergmann Østerberg gift med Gymnastikdirektør Edwin Ôsterberg, der blev besøgt af gruppen fra Danmark bl.a. Andreas. De tog jo også til Norge på besøg og omvendt fik besøg her i DK han var bygmester og lærer på Vallekilde, hvor han boede - ja du kan jo selv læse den spændende historie hvor præsteslægterne i DK jo også havde en afgørende rolle - en symbiose ?

Håber du kan finde det bestemte afsnit - måske du kan google nogle af ordene ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr