Underlige mails fra Nets?

Startet af Hanne Fisker, 10 Apr 2013 - 08:55

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godmorgen

Jeg har flere gange i den sidste tid modtaget nogle underlige mails fra noget der hedder Nets.
I mailen opfordres jeg til at gå ind på en hjemmeside der vistnok hed web-3D for at opdaterer mine kundeoplysninger.

Jeg har slettet mailen og også de foregående mails fra dette Nets, uden at trykke på de links der er i mailen.

Dette har jeg gjort da jeg også har modtaget mails fra Skat, der helt åbenlyst var falske, idet der stod at jeg skulle have penge tilbage for min politiske aktivitet!

Nu er jeg altså ikke politisk aktiv da dette ikke siger mig noget og jeg var ikke engang tilmeldt på Skat da jeg modtog disse mails.

Men jeg mener at kunne huske at der på Slægt og Data har været nævnt ordet Nets!

Hvordan kan jeg sikre mig imod disse mails fremover, eller sagt på anden måde er der fra Nets sendt mail ud til mig fra en mailadresse som har ordet web i sig?

Er der nogen som kan oplyse mig om at det jeg har gjort var rigtigt?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Leif Sommerdal

Det er helt rigtig, som du har gjort.
Der kommer en del mail fra "Nets" som bare er fake.
Kig på afsender. Det er heller ikke nets, men formentlig en adresse på Aruba
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Fisker

Hej Leif

Mange tak for svaret.
Da jeg har slettet den og glemte at skrive adressen kan jeg ikke sige om den kom fra Aruba.

Kan du have en god dag Leif.

mvh
Hanne Fisker

Georg Brandt Christensen

Hej Hanne Fisker
I flere mail programmer kan du, i mailoversigten, højreklikke på mailen og derefter vælge at specificere mailen som Uønsket mail eller Bloker afsenderen.
Hvis du vælger Uønsket mail vil mailen lande i din Uønsket mail mappe i stedet for i din indbakke.
Hvis du vælger Bloker... vil du aldrig se mailen.
Hvis du vælger bloker risikerer du at miste mails som fejlagtigt er blevet filtreret fra.

Jeg gør selv det at jeg sender alle mails, hvor jeg bliver bedt om at sende kundeoplysninger, - phishing mails - til politiet så de kan behandle sagen hvis de har resourcer til det.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Hanne Fisker

Hej Georg Brandt Christensen

Tak for dine oplysninger om at bloker eller markere en mail som uønsket.

Jeg ville gerne have sendt disse mail til politiet, men det kan vist ikke lade sig gøre fra min mailboks - Hotmail, den nye version. Jeg har i hvert fald ikke kunnet læse mig til hvordan det gøres!

Disse her med Nets har jeg fået i et stykke tid, dog med jævne mellerum, problemet er dog at jeg ikke aner hvad Nets er, men det må vel være en officiel virksomhed, jeg har derfor valgt at slette alle mails der hedder noget med Nets, hvilket jo i sidste ende betyder at jeg også sletter helt legale mails -hvis der er nogen - uden at vide det!

Mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Leif Sommerdal

Hej Hanne

Nets, www.nets.eu/dk-da/Pages/default.aspx, er det firma, der før hed PBS, som bl.a. styrer dankort/visa kortbetaling
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Georg Brandt Christensen

Hej Hanne

Citat fra: Leif Sommerdal Dato 11 Apr 2013 - 06:52
Nets, www.nets.eu/dk-da/Pages/default.aspx, er det firma, der før hed PBS, som bl.a. styrer dankort/visa kortbetaling

og Nets sender ikke mails til brugerne så der er tale om phishing mails.
Hvis du vil sende disse mails videre til politiet så skal du sende dem til it-kriminalitet@politi.dk.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Hanne Fisker

Hej Leif og Georg

Tak for oplysningerne. :)

Georg, Hvordan sender jeg dem videre til politiet?
Det er det jeg ikke kan hitte ud af!  ???

Mvh
Hanne Fisker

Martin Henriksen


Såvidt jeg lige kan huske, har jeg aldrig
oplyst e-mail-adresse til NETS, skulle
teoretisk ikke kunne få mails derfra.
Når jeg alligevel får mail fra NETS, er det
på en e-mail-adresse, jeg bruger i
forbindelse med min hjemmeside. Den
kan spammerrobotter jo finde.

Tror at politiet i forvejen har masser af
lignende anmeldelser.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Anne Marie Holck

Ja, skal vi ikke skåne politiet for alle de mails - hvis de skulle tage sig af dem, ville de ikke kunne foretage sig andet - de vælter jo ind i alle mulige udgaver, fra alle mulige afsendere osv.

Slet dem, og lad det blive ved det - det stopper aldrig alligevel ;D

Georg Brandt Christensen

Hanne
Jeg bruger ikke selv Hotmail og ved derfor ikke hvordan man specifikt gør det der, men almindeligvis kan man klikke på mailen og derefter anvende Videresend. Derved åbnes en ny mail hvor man kan indsætte til-adressen og indskrive eventuelle beskeder og derefter sende mailen.
Iøvrigt burde mails fra Nets blive sorteret fra inden du får dem hvis din mailudbyder har et ordentligt generelt spam- og virusfilter, som f.eks. TDC.

Jeg ved ikke om Hotmail har generelle filtre eller om du selv kan aktivere spam- og virus-filtre i Hotmail. Det må Hotmail brugere kunne hjælpe dig med!

Anne-Marie: Jeg er ikke helt enig i at man ikke skal sende phishing mails videre til politiet.
Politiet  har formentligt automatiske procedurer der ser på hvem der oprindeligt har udsendt mailen og kan derved se om der er et mønster som de kan reagere på.
Hvis ingen sender oplysningerne videre til politiet kan de jo slet ikke gøre noget.

Martin: Mailadresser fanger forbryderne mange steder fra. Som du skriver folks hjemmesider hvis ikke mailadressen er gemt væk, sociale fora som Facebook, virus-funktioner der henter folks adresselister fra deres adresseregistre m.m. Mulighederne er mange.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Hanne Fisker

Hej Georg

Tak for dit svar om videresendelse til politiet.
Jeg har fået det svar jeg skal bruge fra anden side men i kom mig i forekøbet.  :D

Hej Martin
Du har ret i det om hjemmesider og "robotterne".

Hej Anne Marie
Jeg har alligevel fået de svar jeg skal bruge, så nu slutter jeg med at deltage.

mvh
Hanne Fisker

Christian Grøndberg

Forbrugerombudsmandens "Klagevejledning ved spam" kan du se, hvortil du også kan videresende spam, når der henholdsvis er tale om danske/ikke danske mails.

Med venlig hilsen
Christian

Hanne Fisker

Hej Christian

Tak for denne oplysning.

Mvh
Hanne Fisker