Anders Andersen på Haubrogaard, senere på Lynnerupgaard i Skivum Sogn

Startet af Erik Bjerre Fisker, 09 Apr 2013 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Anders Andersen var muligvis født o. 1677. Han var gift med Birgitte Christensdatter født o. 1684 og død på Lynnerupgaard og begravet fra Skivum Kirke d. 2/2-1754. Anders Andersen nævnes første gang på Haubrogaard i Havbro Sogn i 1708, hvor han i kirkebogen er nævnt som forlover til et bryllup. Anders Andersen og Birgitte Christensdatter fik 8-9 børn sammen – alle født på Haubrogaard og døbt i Havbro Kirke. Præsten havde altid gode ord med på vejen til familien, og ved den første datter Johannes dåb skriver han:
Dnica XX post trinit: som indfaldt d. 2. november var velfornemme Anders Andersen og hans kæreste dydædle Birgitte Christensdatter på Havbrogaard, deres barn ved navn Johanne til dåbens konfirmation udi kirken, såsom barnet nogle dage tilforn var hjemmedøbt for sin svagheds skyld. Faddere: Mad. Antoinette Leschly på Mølgaard, som bar barnet, Siegn. Christian Stoltzig til Mølgaard, Niels N i Ulstrup, Anders Christensen i Fadestrup og Maren Christensdatter i Havbro.

Omkring 1730 flyttede familien fra Haubrogaard til Lynnerupgaard i Skivum Sogn. Her døde Birgitte Christensdatter som nævnt i 1754, men det er ikke lykkedes med sikkerhed at finde Anders Andersens begravelse i kirkebogen. Der er to personer ved navn Anders Andersen, som er døde i sognet – den ene d. 20/9-1744 og den anden 4/10-1761, men hvilken er Anders Andersen på Lynnerupgaard?

Det ville være herligt, om der var nogen, som kendte til disse personer og kunne udrede, hvornår Anders Andersen døde. Jeg er også interesseret i at finde både Anders Andersens og Birgitte Christensdatters forældre, og hvad der i øvrigt findes af oplysninger om dem både på Haubrogaard og Lynnerupgaard.

Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen
Erik

Jane Valkær

Hej
Googlede lidt - der findes vist flere Lynnerupgård'er:

1729 - 27 juni
Peder Jensen Sadelmager i ????, E = Maren Jensdatter, B = Jens Pedersen, hjemme fuld myndig, Peder Pedersen nu i København i sit 22. år med sin farbroder Christen Jensen Pallesen som curator, Else Pedersdatter gift med Rasmus Pedersen i Lynnerupgaard, Elisabeth Pedersdatter i sit 19. år med sin formynder og broder Jens Pedersen, Bendt Pedersen i sit 15. år med sin formynder Jacob Andersen Skomager i Visborg, Kirsten Pedersdatter i sit 13. år med formynder hr. Envold Vagaard sognepræst for Skelund og Visborg menigheder, Mette Pedersdatter i sit 11. år med formynder svigersøn af huset Rasmus Pedersen fra Lynnerupgaard, Margrethe Pedersdatter i sit 9. år med formynder Christen Nielsen Schinberg i Visborg. Fol 78.

Fra:
http://inge-lind.bamsesdata.dk/Skifter%20fra%20Visborggaard.htm

29. november 1619 var Peder Byrialsen i Aalestrup blandt de 8 tingmµnd, da Verner Parsberg til Lynnerupgaard havde ladet optage tingsvidne angående fiskeriet i Lêastrup å og i den samme funktion nævnes han 6. november 1620, da Lerkenfelds ejer Jørgen
Parsberg lod tage et vidne angående fiskeriet i Gedsted å. (Lerchenfeldt å).
Fra:
http://www.myheritage.dk/person-1000383_122882851_122882851/peder-byrialsen

Samt disse:
http://www.myheritage.dk/person-1001364_136517771_136517771/anders-ersen
http://www.kragh.biz/genealogy/getperson.php?personID=I10520&tree=JPK20100531_G55
http://familytreemaker.genealogy.com/users/b/k/xx/Jrgen-k-Bk-Nordjylland/WEBSITE-0001/UHP-1477.html

Prøv selv at google.
Der er flere henvisninger til Lynnerupgård, men det er fra en noget nyere tid.

Mvh
Jane


Erik Bjerre Fisker

Hej Jane

Jeg har også prøvet at Google mig frem til de oplysninger samt mange flere, og det er rigtigt, at der findes flere gårde, som hedder Lynnerupgaard - bl.a. en herregård. I mine søgninger fandt jeg bl.a. en bog, der var skannet, om Skivum Sogn, og her nævnes Lynnerupgaard eller Vester Lynnerup, som den senere kom til at hedde, efter den var blevet delt i to. Her stod der også noget om de forskellige ejere og de forskelige beboere gennem tiden, bl.a. Anders Andersen og Birgitte Christensdatter, men der stod desværre ikke yderligere oplysninger om dem, andet end at de kom fra Haubrogaard, hvilket jeg jo godt vidste i forvejen.

Nogle steder har jeg fundet at Birgitte Christensdatters far skulle være Christen Poulsen fra Asferg, og der er henvist til et skifte. Christen Poulsen døde i Asferg Sogn i 1729 og i skiftet efter ham står der, at han havde to døtre, som hed Birgitte Christensdatter. De var begge to gift, men ingen af dem var gift med Anders Andersen, så jeg kan ikke regne ud, hvordan Christen Poulsen skulle kunne være far til Birgitte Christensdatter på Haubrogaard og Lynnerupgaard.

Mange hilsner
Erik


Lillian Simonsen

Hej Erik

Jeg har desværre heller ikke noget sikkert bud på, hvornår Anders Andersen dør,  og jeg har også undret mig over Skiftet efter Christen Poulsen Asferg. Som du også nævner, står der ikke ret meget om Anders Andersen i  "Bogen om Skivum". Nygaard skriver på én af sine sedler, at Anders Andersen måske er bror til foged Jens Andersen på Bjørnsholm, men jeg har ikke kunnet finde noget om denne foged.

Hvis du vil vide lidt om Havbrogaard, kan jeg henvise til denne artikel:

     Bidrag til Herregaarden Mølgaards Historie – for største Delen hentede fra Aars og
     Haubro Sognes     gamle Kirkebøger.  (af Otto J. C. Ottesen, sognepræst i Aars)

     fra "Samlinger til Jydsk Historie og Topografi, VI. Bind 1876-77"
     Udgivet af Det Jydske Historisk-Topografiske Selskab.


Haubrogaard er beskrevet heri og Anders Andersen nævnes også et par gange i teksten.

Desuden er der flg. link:

   http://skeel.info/showmedia.php?mediaID=5505&all=1

Jeg kunne godt tænke mig at høre om din relation til Anders Andersen, er han din ane?

Selv er jeg efterkommer af Anders Andersen og Birgithe Christensdatter, og hele to af deres børn er mine aner, nemlig Johanne og Morten.

Mvh
Lillian


Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Jo, så er vi i familie med hinanden :D. Jeg stammer også fra deres datter Johanne, som var gift med Niels Christensen af Rise. De fik en forfærdelig masse børn sammen - 17 stk. har jeg fundet, og af dem stammer jeg fra Erik Nielsen og igen fra hans datter Gertrud Eriksdatter.

Jeg havde helt glemt oplysningen på Nygaards Sedler om Anders Andersens mulige bror Jens Andersen. Ham havde jeg nemlig også i sin tid ledt efter uden held. Mon man skal finde noget om ham i godsarkivet eller måske tingbøgerne?

Afsnittet om Haubrogaard fra artiklen om Mølgaards historie kender jeg godt, men jeg kendte ikke den beskrivelse af Mølgaard, som du gav linket til. Tak for det. Historien om Stoltzig og Leschle er meget interessant, og han optræder jo flere gange som fadder til Anders Andersen og Birgitte Christensdatters børns dåb sammen med noget af hans og konens familie (døtre eller søskende går jeg ud fra - har ikke undersøgt det nærmere).

Det kunne være interessant at finde ud af, hvor Anders Andersen og Birgitte Christensdatter stammer fra.


Og hej Jane

Tak for forslaget om at prøve Vesthimmerlands Museum. Jeg så, at de har et lokalhistorisk arkiv i Års. Måske ligger de inde med noget interessant. Det er i hvert fald værd at prøve.

Mange hilsner
Erik

Kurt Dahl

Hej alle

Jeg har lige set skifte efter Christen Poulsen fra Asferg der døde i 1729. I skiftet er en af hans døtre en Birgithe Christendatter"havende til Ecte Anders Andersen paa Haubrogaard"

Det er Bidstrup gods skifteprotkol 1719-1758 - set hos FS opslag 111.

AA og BC er også mine aner - jeg er efterkommer af deres søn Morten Andersen

Venlig hilsen

Kurt Dahl

Venlig hilsen

Kurt Dahl

Peter Mikkelsen

Hej alle
Det er ikke mit indtryk, at Anders Andersen kom til Lynderupgård men stednavnet Lynderup, men jeg hører da gerne, hvis der måtte være andet, der peger på Lynderupgård, der dog ikke må forveksles med den Lynderupgård ved Hjarbæk fjord.

I 1731 bor han i Lynderup i Skivum sogn, for her var han den 24. maj fadder og hustruen Birgithe står gudmor ved datteren Johannes søns dåb, Christen i Riese, Vester Hornum sogn. Ægteparret bor i Lynderup i resten af deres levetid.

Hans hustru dør/begraves den 2. februar 1754 fra Skivum kirke, Års herred som Birgitta Christensdatter i Skivum, 69 år og 5 mdr. gammel.

Manden dør/begraves den 4. oktober 1761 fra samme kirke som And. Anderson, nød almisse, nedsat i Skivum kirkegård, 84 år gammel.

På nettet har jeg fundet, at han skulle have følgende herkomst, men det er uden garanti, og der var ingen kildeangivelse, men geografisk stemmer det fint nok med hans fødsel i Mammen og hustruens i Asferg, som er den samme hos mig fra skiftet efter Gårdfæster Christen Poulsen.
"Anders Andersen blev født ca. 1677 i Mammen sogn som søn af Anders Sørensen (Hvam), født ca. 1631 og hustru Maren Nielsdatter Hvamme, født 1641"

Denne Anders Sørensen (Hvam) stammede selv af god familie, uden jeg har yderligere oplysninger om ham, så det stemmer også godt overens med, at Anders Andersen selv kom til Haubrogård som forpagter.

Desværre har jeg ikke kildeangivelse til sidstnævnte oplysninger, og derfor er det også uden garanti, men jeg hører da gerne, hvis der måtte findes kilder herom.

Venlig hilsen
Peter Mikkelsen

Erik Bjerre Fisker

Hej Kurt

Tusind tak for oplysningen. Jeg har nu selv været inde og læse originalen af skiftet efter Christen Poulsen i Asferg, og det er fuldstændig rigtigt, at der står, at den ældste af de to Birgitte Christensdøtre var gift med Anders Andersen på Haubrogaard. Det er bare pudsigt, at der i den ekstrakt, man kan finde på nettet står, at hun er gift med Anders Christensen Møller i Fastrup Mølle:

Ekstrakten ser ud som følger:

Christen Poulsen, død
Kirsten Nielsdatter, enke
Hans børn af tidligere ægteskab:
Poul Christensen, tjener i Asferg, knap 40 år
Anne Christensdatter ~ Jens Nielsen i Asferg
Birgitte Christensdatter ~ Anders Christensen Møller i Fastrup Mølle
Børn med enken:
Niels Christensen, 22 år
Peder Christensen, 17 år
Birgitte Christensdatter ~ Christen Nielsen i Asferg
Anne Christensdatter
Zidsel Christensdatter
Karen Christensdatter

Men det bekræfter jo bare endnu engang, at man altid skal have fat i de originale tekster, for at være sikker på, at det man finder er rigtigt. Jeg kan se, at fejlen er sket, fordi man har glemt den yngste datter i første ægteskab: Maren Christensdatter. Det var hende, der var gift med Anders Christensen Møller i Fastrup Mølle.

Men det betyder så, at jeg med sikkerhed kan føje Christen Poulsen til min anetavle - herligt.


Hej Peter
Det er rigtigt, at der oftest står Lynnerup eller Lynderup som stednavn, men jeg har også set gården nævnt som Lynnerupgaard. I "Bogen om Skivum" kaldes gården både Lynderup og Lynderupgaard, for det var en enestegård, og efter den blev delt (før 1787) kaldes den Vester Lynderupgaard i modsætning til Øster Lynderupgaard, som blev udskilt fra den oprindelige Lynderupgaard / Lynderup. Uanset navnet er vi enige om, at det er den gård, som ligger i Skivum Sogn. Jeg har valgt at kalde den Lynnerupgaard for at understrege, at det er navnet på en gård og ikke en landsby.

Jeg har også læst om Anders Andersens mulige afstamning fra Anders Sørensen (Hvam) og der skulle slægten muligvis kunne føres videre tilbage til slægten Bloch, som bl.a. var herredsfogeder i Rold. i 1500-tallet. Jeg prøvede for nogle år siden at forfølge dette spor, men kunne ikke finde nogen beviser for, at det var rigtigt. Snarere var der nogle ting, der fik mig til at blive mistænkelig, og jeg har ikke arbejdet yderligere i den retning. Men skulle det være rigtig, ville det da være en spændende historie.

Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig, at man kunne komme videre med disse personer.

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej Alle

Jeg har kikket lidt i Bidstrup Godsarkiv, og har fundet Christen Poulsen nævnt i en Matrikelekstrakt fra 1726. Matrikelekstrakten minder en del om Chr.V's Markbøger fra første del af 1680'erne, som var forarbejderne til matriklen i 1688 - og er vel også hentet derfra. De forskellige agre i hver mark er beskrevet med længder og bredder og gården har her matr.nr. 1 i Asferg. Der var åbenbart 2 gårde i Asferg, som hørte under Bidstrup: matr.nr. 1 og matr.nr. 14, som tilhørte en Jens Pedersen. Desværre står der ingen hartkornsangivelser, så man kan ikke se, hvor stor gården har været, men som matr.nr. 1 har det nok ikke været den mindste. Jeg har fundet ekstrakten i FamilySearch under Bidstrup, Matrikelekstrakter 1726, opslag 133-145 samt 152-53.

Og til Peter:
kunne jeg godt tænke mig at høre, om du har flere oplysninger omkring Anders Andersens død. Den dato (4/10-1761) du nævner er også den, jeg hælder mest til. Men der er også en Anders Andersen i Skivum Sogn, som døde og blev begravet 20/9-1744, men desværre uden aldersangivelse. Jeg har ikke fundet noget, som kan bekræfte, at det ikke er ham, der er "vores" Anders Andersen.

Jeg har også fundet en Anders Andersen på Veggergaard i Skivum Sogn. Er der nogen, som kender noget til ham? Kan han være den søn Anders, som Anders Andersen og Birgitte Christensdatter får døbt i Havbro Kirke d. 6/4-1712, eller er det en anden tilfældig Anders Andersen?

Mange hilsner
Erik

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg er og så interesseret i infos herfra.

Er der slægtsrelationer til Anker & Bistrup, Bornholm (dvs så også til Grønland) ??

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

se i.ø. ad.: Bahr slægten med indgifte på Helmut Martensens webside:
www.Adelby.com, måske der kunne hentes noget her til videre forskning.

Lillian Simonsen

Hej Erik

Anders Andersen (Veggergaard) er ganske rigtigt søn af Anders Andersen og Birgitte Christensdatter.
Han er hjemmedøbt 16/3 1712 og fremstillet i Havbro kirke 6/4 1712. (opls. 248-249)
Han bliver i 1734 gift med Mette Sørensdatter i Skivum kirke.
Jeg har registreret følgende børn:
   Ane Andersdatter, 1636-1736
   Absalon Andersen, 1737-1738
   Ane Andersdatter, 1739
   Søsren Andersen, 1741
   Kirsten Andersdatter, 1743
   Birgitte Andersdatter, 1747
   Gjertrud Andersdatter, 1749
   Anders Andersen, 1753

Anders Andersen (Veggergaard) dør i 1762. Hans begravelse er lidt svær at læse i Skivum kirkebog (opsl. 157-158), men jeg fandt dette:

Register og Skifteuddrag, Restrup Gods http://www.vendsysselshistorie.dk/Caspersen/Godsskifte/Store%20Restrup%20register.pdf

Belært af ovenstående har jeg også fundet dette:
FamSearch    Restrup Gods    Skifteforretninger 1749-1763 (Image 456), og jeg når frem til følgende:

20.02.1762
Anders Andersen i  Veggergaård, på  30. dagen
Enken Mette Sørensdatter
Børn:
    Søren Andersen, 21 år
    Anders Andersen, 9 år
    Anne Andersdatter, 23 år
    Kirsten Andersdatter, 18 år
    Birgitte Andersdatter, 14 år
    Gjertrud Andersdatter, 11 år, alle hjemme
Formynder for Anders og Anne, deres farbror Morten Andersen af Lynnerup
og for Kirsten og Birgitte, Jens Christensen af Skivum, gift med afdødes søster
og for Gjertrud, Jens Therkelsen fra Skivum, også gift med en søster til afdøde.
Lauværge for enken, Anders Pedersen af Hedegaard, hendes slægtning.

Mvh
Lillian

Kurt Dahl

Hej alle

Jeg har set at et par stykker holder sig til at "vores" Anders Andersen er ham der døde i 1761 og ikke i 1744.

Jeg tror mest på at det er "vores" Anders Andersen der blev begravet i 1744. I kirkebogen står der: "Anders Andersen af Lynderup begrafven i Schivum Kirkegaard".

Ved Anders Andersen der blev begravet i 1761 står der at han nød almisse. - Jeg tror ikke på at "vores" AA har været udsat for en social deroute med det antal børn han havde, og set ud fra sønnen Morten Andersens levned, som viser at han hørte til i den rigere ende af den sociale skala. - hvilket uden tvivl også har gjort sig gældende for andre af AA´s børn.

Venlig hilsen

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Så var min tanke alligevel rigtig, at Anders Andersen af Veggergaard var sønnen til Anders Andersen og Birgitte Christensdatter. Så kom der styr på det. Og mange tak for link m.v. til hans skifte samt de yderligere oplysninger. Det vil jeg kikke nærmere på.

Og hej Kurt
Du har fuldstændig ret. Det er lang tid siden, jeg fandt oplysningerne om de to begravelser af Anders Andersen, og da havde jeg endnu ikke fundet ud af, at der kun var én gård i Lynderup, men troede, at det var en landsby og havde ikke hæftet mig så meget ved stednavnet. Men nu hvor jeg ved, at der kun på det tidspunkt var én gård, kan det jo kun være "vores" Anders Andersen, der er død i 1744. Jeg skulle have kikket i kirkebogen igen ;). Jeg vil mene, at vi nu har hans begravelse på plads. Jeg havde dog også undret mig over, at han nød almisse, da han døde, men tænkte at det måske var en anden måde at skrive, at han var på aftægt hos ét af børnene. Mange tak for at det nu kom på plads.

Mange hilsner
Erik

Morten Jensen

Hej

Jeg vækker lige denne tråd igen da jeg kan se der er en del der skriver om Lynnerupgård, og håber på lidt hjælp.
Min forfader Herman(n) Fischer solgte Dybvad Mølle i 1806 og flyttede til Den østre gård Lynderup/Lynnerup hvor han døde knapt 3 år efter og blev begravet i Skivum.
Men jeg kan ikke hitte gården. Har kigget på matrikelkort, men uden held.
Jeg har også kørt rundt i området, og der er virkeligt skønt, men fandt kun Lynnerupgaard, og så noget der lignede en smedie ved landevejen, og kunne se en gård i lavningen på den anden side.

Jeg skal derop igen til maj med amerikanske slægtninge, så ville jo forfærdeligt gerne finde det præcise sted. Hans dåb er der aldrig nogen der har fundet, ca. 1735 (måske i Lynnerup). Har fundet placeringerne for hans mølle i Dybvad og den han forpagtede på St. Restrup.

Det her stod i skødet for den østre gård i Lynnerup (sakset fra en anden slægtning):
"Jeg, Anders Christensen, Sønderlund mark, sælger og skjøder til velædle Hermann Fischer af Dybvad mølle, min ejendom den østre gård i Lynderup i Skivum sogn af hartkorn, ager og eng, 5 tdr. 5 skp. 2 fjk., 2 1/2 alb. med påstående bygninger og tilhørende ejendom, sæd og avling, herligheder og rettigheder af ager og eng, hede, mose, fiskeri, fægang, således som ejendommen af min svigerfader Chresten Jensen, Smed forhenboende i Aagaard i Skivum sogn, er bleven solgt med alt tilbehør og skal tilhøre Hermann Fischer som er ret købt ejendom, da han har betalt mig købesummen 24 rgd. så forpligter jeg mig til fri og frels at hjemle Hermann Fischer forbemeldte gård med alt tilbehørende fri for hver mandstiltale. Sønderlund mark den 24/6-1806."

Tænker nogle af jer måske har fundet ud af mere om gården, så vil jeg meget gerne høre mere :-)

På forhånd tak

Morten

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Morten
Undre mig over hvilke veje du har kørt på, måske skulle du tage et bedre kort med næste gang, forleden da jeg kørte ad Lynnerupvej, lå begge Lynnerupgårdene der, ligesom Dybvad Mølle, ligger på Dybvad Møllevej, prøv at skriv Lynnerupvej 3 eller 4 i Google maps eller Krak!
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lindy Kirkensgaard Kær

Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Morten Jensen

Hej Lindy

Mange tak!! :-)

Jeg havde kigget på et kort hvor jeg fik for mig at gården lå på Sønderlundvej. Så derfor det nok ikke lige var til at finde, eller jeg har jo kørt lige forbi, men troede ikke det var der. Utroligt smukt er der i området, kørte der i maj måned sidste år i strålende solskin. Bor i Sverige, så kommer ikke sådan lige forbi, desværre.

Så jeg skal gå ud fra at den østre gård er Lynnerupvej nr. 3, den højre af de 2 markerede røde på kortet? :-)

Dybbøl Mølle har jeg fundet, men ser ud til det bare en farm nu. Ved du om der evt. er noget tilbage af møllen?

bh
Morten

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Morten
Ved Dybvad Møllegård ligger en høj gul bygning, som kunne ligne et møllehus, udefra kan jeg ikke se et møllehjul, om der eksisterer noget af mølleværket inde i bygningen ved jeg ikke, men ofte havde de himmerlandske møller møllehjulet inde i bygningen!
Den lille smule jeg ved om Hermann Fisher, har jeg fået fortalt, af en nu afdød slægtsforsker, ifølge hende var han født i Tyskland, han var inden han kom til Dybvad gartner (karpedams-passer) på godset Store Restrup, en af hans sønner bosatte sig her i sognet (Veggerby), Højris Møllegård og mølle, den lille mølle eksisterer i dag, møllehjulet inde i bygningen, men værket er væk, stedet tilhører i dag en naturfond.
Måske skulle du lave en ny tråd her i forummet, angående Hermann Fisher, jeg tror helt sikkert at du kan få mange gode oplysninger!
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland


Lindy Kirkensgaard Kær

Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lindy Kirkensgaard Kær

Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lindy Kirkensgaard Kær

Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Morten Jensen

Hej Lindy

Mange tak. Er du  slægt med Herman/n?
Jeg vil kigge ned over marken i maj når jeg kommer forbi igen. Det ligger jo noget væk fra vejen.

Den med at han var karpedams-passer var nyt for mig, så vidt jeg ved var han chefgartner, og overtog så den nye mølle der blev bygget på stedet inden han købte Dybvad.
Det med Tyskland har har jeg læst flere steder, og der var også en Herman Fischer i Kbh. der blev gift i den tyske kirke, det tegnede den rigtige vej, men må havde været en anden med det lidt specielle navn, for der var pludseligt flere ægteskaber der ramlede sammen. Det var min gamle slægtning på 97 i USA, der havde fundet det frem på mikro-film i gamle dage. Jeg fandt dog et dokument hvor der stod at Mette Marie var 2. ægteskab efter han flyttede til St. Restrup fra Blegdammen i Kbh.med første kone.
Det undrer mig at han, hvis han er tysk født evt. har det mellemnavn, Ingvardsen/Ingwordsen, som nogle nævner. Det lyder jo ikke så tysk.

Jeg må begynde at lede lidt mere og lave opslag for at se om der dukker mere op. Håber jeg en dag finder hans fødsel, det kunne give god indsigt :-)

Nu må vi heller stoppe med at hi-jacke tråden her, tak for hjælpen :-)

bh
Morten

Lindy Kirkensgaard Kær

#24
Hej Morten
Nej Hermann er ikke familie, men jeg har aner i Dronningholm, Vester Oustrup, Gundestrup og en af min anes søstre var kone i Dybvad Mølle, desuden var min tipoldefar finder af Gundestrupkarret, derfor min interesse for beboere i Aars sogn.
Min begrænsede viden om familien Fisher, som stadig er bosat her på egnen, har jeg fra samtaler på det lokalhistoriske arkiv i Øster Hornum (tidligere Støvring kommune).😉
P.S. jeg mente selvfølgelig prøv at søg på Højris Mølle i arkiv.dk
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Tla

Citat fra: Kurt Dahl Dato 10 Apr 2013 - 23:39Hej alle

Jeg har lige set skifte efter Christen Poulsen fra Asferg der døde i 1729. I skiftet er en af hans døtre en Birgithe Christendatter"havende til Ecte Anders Andersen paa Haubrogaard"

Det er Bidstrup gods skifteprotkol 1719-1758 - set hos FS opslag 111.

AA og BC er også mine aner - jeg er efterkommer af deres søn Morten Andersen

Venlig hilsen

Kurt Dahl



Hej Alle,

Alt, alt for sent indlæg i denne tråd, men dels skulle jeg starte på at slægtsforske, og dels skulle jeg finde tråden. Da det kun er 3,5 år siden jeg startede på forskningen, ja så gi'r forsinkelsen vel sig selv...
Sjovt i øvrigt, at denne tråd slutter af med Herman Ingvorsen Fischer, for han har jo egentlig ikke det mindste med Anders Andersen at gøre.
Ikke indtil min mor bliver født, for der mødes de to slægter faktisk, i lige linje. Jeg har derfor også begge i lige anelinje.
Christen Poulsens skifte i Asferg 1729 kan jeg ikke finde på sa.dk, men heldigvis findes det her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=192363&side=109
Ingen tvivl om datteren Birgithe Christensdatters afstamning og tilknytning til Anders Andersen i Haubrogaard.

Mvh,

Torben Larsen
Aars