Aner til Jens Christian Nielsen, Tårs, Vendsyssel

Startet af Jacob Nørhaven Larsen, 06 Jan 2011 - 00:23

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg har brug for hjælp til at komme videre med min oldefars slægt i Vendsyssel.

Min oldefar hed Jens Christian Nielsen, født 22/02-1877 i Taars, Børglum herred, Hjørring amt

Far: Niels Christian Nielsen,  født 02.12.1832 i Jerslev, Børglum herred, Hjørring amt
Mor: Ane Marie Sophie Nielsdatter, 01.07.1836 i Ugilt, Vennebjerg herred, Hjørring amt
De blev gift i Taars 29.07.1876

På mikrofilmen over kirkebogen på landsarkivet står der at Ane Marie Sophie Nielsdatter bragte 4 uægte børn ind i ægteskabet, (det står der ikke i de kirkebøger man kan se på nettet!):
d. 26.03.1859 fik hun Nielsine Oline Jensen med opgivet fader: Jens Thomsen i Taars
d. 02.11.1862 fik hun Mariane Petra Andersen med opgivet fader: Jacob Nielsen i Taars
d. 30.01.1865 fik hun Peter Christian Madsen med opgivet fader: Mads Pedersen i Taars
d. 09.06.1868 fik hun Christen Madsen med opgivet fader: Mads Nielsen i Taars

Ligeledes står der i kirkebogen at Niels Christian Nielsen var fraskilt da han indgik i ægteskabet.

Historien i familien går på at en eller to af disse sønner rejste til Amerika og at den ene evt. blev borgmester i San Francisco, men det har jeg ikke kunnet påvise.

I folketællingen fra 1880 dukker familien op i Voer, Dronninglund herred, Hjørring amt

Historien i familien går på at Moderen døde få år senere i barsel og at faderen døde da Jens Christian var 9år gammel, derefter er Jens Christian kommet ud at tjene.

I folketællingen fra 1890 dukker Jens Christian op som 12årig tjenestetyende på gården "Nordhaven" i Taars.


Niels Christian Nielsen's slægt har voldt mig lidt kvaler:

Far: Niels Christensen født ca. 1792 ??? har ikke kunnet finde ham I kirkebogen, men tror det er den Niels Christensen der er nævnt I folketællingen 1834  for Jerslev, Børglum herred, Hjørring sogn (Steerup skoledistrict, Steerup bye, Krattet.) Hans kone skulle så være:
Mor: Kjersten Jensdatter født ca. 1803. Der er nævnt 3 børn: Christen Nielsen, 11år; Jens Christian Nielsen, 9år; og Niels Christian Nielsen, 2år.

Kjersten Jensdatters moder, Maren Christensdatter, er også nævnt som enke der forsørges på gården.

I folketællingen fra 1840 sammested er Kirsten (nu staves hun Kirsten) Jensdatter nævnt som enke. Niels Christian hedder pludselig Christensen! Og  der er kommet et barn mere til: Thomas Christian Christensen, 5år. Maren Christensdatter lever stadig, 72år.

I folketællingen fra 1845 sammested er Kirsten Jensdatter nu 41 og gift uden at manden nævnes, og der er kommet et barn til siden sidst der også kaldes Niels Christian Nielsen således at der nu er to børn der hedder det samme. Maren Christensdatter lever stadig nu 77 år og opgivet som født i Vreilev. Jeg har ikke kunnet finde hende i kirkebogen.

I folketællingen fra 1850 sammested er der stadig ikke opgivet en ny ægtemand til Kirsten Jensdatter, Christen Nielsen står som 27år, og hjempermitteret soldat og skrædder. Jens Christian Nielsen står som 25år og ligeledes hjempermitteret soldat. Niels Christian Nielsen står som værende 9år og det må så være den sidst tilkomne Niels Christian. Maren Christensdatter lever stadig nu 82 år.

Det har ikke lykkedes mig at finde dem i kirkebøger, hvis nogen finder dem og også gerne forfædre til Niels Christian og Kirsten Jensdatter hører jeg gerne om det.


Ane Marie Sophie Nielsdatter's slægt har også været et hovedbrud. Iflg kirkebogen for Ugilt sogn er hun datter af:

Far: Niels Christian Nielsen, Ugilt og Mor: Jensine Christensdatter, Lørslev (hører under Ugilt sogn) --- Jeg har ikke kunnet finde nogle af dem i kirkebøger.

I folketællingen fra 1845 for Taars, Børglum herred, Hjørring amt. (Agdrup mark, jordløs huus) står de nævnt:
Niels Chr. Nielsen, 38år (hvilket betyder han skulle være født 1807) Inderste, daglejer, fødested: Ugilt sogn, Hjørring amt. Jensine Christensdatter, 35år, her er hun opgivet som født i Nibe! – så er Ane Marie Sophie Nielsdatter nævnt 9år, og lille broderen Jacob Peter Nielsen 4år som jeg heller ikke kan finde i kirkebøger, jeg har kigget både i Taars og Ugilt kirkebog.

I folketællingen fra 1850 sammested er Jensine Christensdatter igen opgivet som født i Nibe, Jacob Peter Nielsen er opgivet som født i Taars, Ane Marie Soffie Nielsdatter og en ny datter: Christense Frederikke Nielsen på 5år. Hende har jeg endelig fundet i kirkebogen for Taars som født 09.02.1845 døbt 18.05.1845.

Jeg har ikke kunnet finde Jensine Christensdatter før 1840, i folketællingen for 1840 står hun som "Christiansdatter" men før 1840 er hun sunket i jorden selvom jeg har søgt i flere amter, og hun står ikke i kirkebogen for Nibe.

Ellers kan jeg fortælle at Ane Marie Sophies faddere ved barnedåben var: Birgithe Mortensdatter, Maren Pedersdatter, gmd Mikkel Pedersen, ungkarl Jens Pedersen, Jens Nielsen,- Alle fra Lørslev (som der står.) Kan nogle af dem have været familie?
Ane Marie Sophie blev konfirmeret i 1850 i Taars kirke, 14 år gammel.
Det er alt hvad jeg har kunnet finde. Hvem har noget at supplere med?
Venligst Jacob Larsen
jlarsen@gmx.net

Jytte Rauh


Tror du ikke, dette er den rigtige Ane Marie Sophie?

AO 1866-1882 Dronninglund sogn, opslag 141 nr. 8:
død 8. marts 1882 - begravet 10. marts 1882 - Ane Marie Sofia Nielsen - Hmd. Niels Kr. Nielsens Kone paa Løgtholtsmark - 46 Aar.

På AO 1882-1891 Dronninglund sogn, opslag 21 finder du
død 17. november 1887 - begravet 27. november 1887 - Niels Kristian Nielsen - Fattiglem i Jerslev - Død i Drd. - 54 Aar

Kan det være den rigtige?

Venlig hilsen
Jytte Rauh 

Jacob Nørhaven Larsen

Jo det ser rigtigt ud  ;D
Så vidt så godt.
Tak for det
Jacob

K. Thidemann

#3
Citat fra: Jacob Nørhaven Larsen Dato 06 Jan 2011 - 00:23

Niels Christian Nielsen's slægt har voldt mig lidt kvaler:

Far: Niels Christensen født ca. 1792 ??? har ikke kunnet finde ham I kirkebogen, men tror det er den Niels Christensen der er nævnt I folketællingen 1834  for Jerslev, Børglum herred, Hjørring sogn (Steerup skoledistrict, Steerup bye, Krattet.) Hans kone skulle så være:
Mor: Kjersten Jensdatter født ca. 1803. Der er nævnt 3 børn: Christen Nielsen, 11år; Jens Christian Nielsen, 9år; og Niels Christian Nielsen, 2år.

Kjersten Jensdatters moder, Maren Christensdatter, er også nævnt som enke der forsørges på gården.

I folketællingen fra 1840 sammested er Kirsten (nu staves hun Kirsten) Jensdatter nævnt som enke. Niels Christian hedder pludselig Christensen! Og  der er kommet et barn mere til: Thomas Christian Christensen, 5år. Maren Christensdatter lever stadig, 72år.


Hej Jacob

Det er en stor "omgang" - selvom du opstiller det meget flot vil jeg foreslå at tage dine spørgsmål i "bidder".

Derfor får du først Niels Christian Nielsens MOR

Hjørring, Børglum, Jerslev, Steerup Skoledistrict, Steerup Bye, Krattet, en Gaard, 59, FT-1834, C9079
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Christensen 42  Gift  Gaardmand  
Kjersten Jensdatter 31  Gift  hans Kone  
Christen Nielsen 11  Ugift  deres Børn  
Jens Christian Nielsen 9  Ugift  deres Børn
Niels Christian Nielsen 2  Ugift  deres Børn  
Birthe Marie Hansdatter 23  Ugift  Tjenestepige  
Maren Christensdatter 65    Enke  Konens Moder og som forsørges der

===========
Hjørring, Børglum, Jerslev, Sterup Skoledistrikt, Jerslev Sogn, Krattet, en Gaard, 89, FT-1840, B6987
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirsten Jensdatter 36  Enke  Gaardmands Enke   
Niels Christian Christensen 8  Ugift  hendes Barn  
Thomas Christian Christensen 5  Ugift  hendes Barn  
Christen Justesen 36  Ugift  Plejesøn  
Maren Christensdatter 72  Enke  Aftægtskone

===========
Kirsten bliver viet 2. gang 1841 se Jerslev sogn 1834- 1862 opslag 142

Enke efter første mand Kirsten Jensdatter, Krattet

Samtlige personer i husstanden

Hjørring, Børglum, Jerslev, Krattet, et Huus, 2.27, FT-1845, B2877
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirsten Jensdatter  41  Gift  Husmands Kone, lever af sin Jordlod her i Sognet
Christen Nielsen 22  Ugift  hendes Barn her i Sognet
Niels Christian Nielsen  13  Ugift  hendes Barn her i Sognet
Niels Christian Christensen 4  Ugift  hendes Barn her i Sognet
Maren Christensdatter 77  Enke  Aftægtskone Vreilev Sogn
Christen Justesen 41  Ugift  Almisselem her i Sognet

======================

Hjørring, Børglum, Jerslev, Sterup By, Huus, 224, FT-1850, C8785
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirsten Jensdatter 46   Fraskilt  lever af sin jordlod Her i Sognet
Christen Nielsen 27  Ugift  hjempermitteret soldat skrædder Her i Sognet
Jens Christian Nielsen 25  Ugift  hjempermitteret soldat Her i Sognet
Niels Christian Nielsen 9  -  hendes søn Her i Sognet
Maren Christensdatter 82  Enke  Aftægtskone Vreilev Sogn Hjørring
------

Kirsten's første vielse finder du i Jerslev sogn 1815-1849 opslag 135 (Niels Christensens, boelsmand i Krattert dør 1838)

Her står:pige Kirsten Jensdatter  Jens Thomsens datter af Krattet
Kirstens far er forlover, den anden forlover er Christen Nielsen i Tranget Tårs sogn, måske en far til Niels Christensen.

NIELS CHRISTENSEN
Marriages:
 Spouse:  KIRSTEN JENSDATTER  Family
 Marriage: 22 OCT 1822   Jerslev, Hjorring, Denmark
Husband Age at Marriage:  31  
 Wife Age at Marriage:  19

==================

KIRSTEN JENSEN
Christening:  19 FEB 1804   Jerslev, Hjorring, Denmark
Parents:
 Father:  JENS THOMSEN  Family
 Mother:  MAREN XSTENSDR   

======================


Hjørring, Børglum, Jerslev, Krattet, , 6, FT-1801, B3725
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Thomsen 42  Gift Mand Boelsmand  
Maren Christensdatter 32  Gift Hans Kone    

Karen Marie Nielsdatter 5  Ugift Hendes Børn  
Margret Nielsdatter 2  Ugift Hendes Børn

mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#4
Citat fra: Jacob Nørhaven Larsen Dato 06 Jan 2011 - 00:23
Niels Christian Nielsen's slægt har voldt mig lidt kvaler:

Far: Niels Christensen født ca. 1792 ??? har ikke kunnet finde ham I kirkebogen,


Prøv at se på denne Niels. - Christen Nielsen Tårs er forlover ved vielsen.

Hjørring, Børglum, Taars, Terpet, Terpet, 153, FT-1801, A3102
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Nielsen 56  gift huusbond bonde og gaardbeboer  
Johanne Nielsdatter 34  gift hands kone -  
Niels Christensen 8  ugift deres barn [Christen Nielsen og Johanne Nielsdatter] -  
Christen Christensen 6  ugift deres barn [Christen Nielsen og Johanne Nielsdatter] -  
Maren Christensdatter 10  ugift deres barn [Christen Nielsen og Johanne Nielsdatter] -  
Poul Christensen 60  ugift tjenestekarl -
=====
Igen se vielsen efter i sømmene.

NIELS CHRISTENSEN
Marriages:
 Spouse:  KIRSTEN JENSDATTER  Family
 Marriage: 22 OCT 1822   Jerslev, Hjorring, Denmark
Husband Age at Marriage:  31  
 Wife Age at Marriage:  19

========================

Ja, nu bliver jeg da i tvivl, det må være nedenstående. Niels Christensen.
Da Niels Christensens søn bliver døbt 1823 i Jerslev er pige Kirsten Christensdatter Tranget fadder,
endvidere forloveren ved vielsen 1822 er også Christen Nielsen af Tranget



Hjørring, Børglum, Taars, Tranget, Tranget, 163, FT-1801, A3102
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Nielsen 36  gift huusbond bonde og gaardbeboer  
Anne Christensdatter 32  gift hands kone -  
Niels Christensen 10  ugift deres barn [Christen Nielsen og Anne Christensdatter] -  
Kirsten Christensdatter 6  ugift deres barn [Christen Nielsen og Anne Christensdatter] -  
Anne Nielsdatter 76  enke konens moder
-------------

Tårs sogn 1777-1797 opslag 90 øverst

NIELS CHRISTENSEN  
Male    
Birth:  
Christening:  21 APR 1791   Taars, Hjorring, Denmark
Parents:
 Father:  CHRISTEN NIELSEN  Family
 Mother:  ANNE CHRISTENSDR
mvh K.Thidemann 9000

Jacob Nørhaven Larsen

Tak for jeres svar. Det er imponerende, jeg skrev det sent i går aftes og inden solen stod op næste dag var der allerede løst et problem!

Jeg er også interesseret i Gården "Nordhaven" ved Taars
Se folketællingen fra 1890:

Hjørring, Børglum, Taars, Taars Sogn, Nordhaven, 10, FT-1890, C3311

Else Marie Kristine Johansen 19  Ugift Husholder Jorbruger Jerslev Sogn Hjørring Amt
Petrine Tomine Johansen      17  Ugift Medhjælper  Jerslev Sogn Hjørring Amt
Jens Kristian Nielsen            12  Ugift Tjenestetyende  Taars Sogn Hjørring Amt
Søren Kristian Sørensen      21  Ugift Tjenestetyende  Taars Sogn Hjørring Amt
Karl Ludvig Sørensen           18  Ugift Tjenestetyende  Taars Sogn Hjørring Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Læg mærke til hvor unge de er, kan det have været en Gård hvor forældreløse fik en chance for at forsørge sig selv? Jeg ved at det er min oldefar der er nævnt, for han har selv sagt han tjente på en gård der hed Nordhaven. Så vidt jeg ved eksisterer gården ikke længere.

Jytte Rauh


I går var jeg kommet næsten lige så langt som fru Tidemann, men da jeg så trykkede "send", forsvandt det hele ud i den blå luft! Måske sendte vi samtidigt, for så lå Tidemanns svar der, og jeg havde desværre ikke tid mere i går til at kigge på sagen.

Jeg var dog kommet så langt, at jeg havde fundet ud af, at Kirsten Jensdatter giftede sig igen efter den første mands død i 1838. Hun blev den 14. december 1841 gift med enkemanden Christen Larsen, gårdmand i Aare Vrængmose, Skæve Sogn (AO Jerslev sogn 1834-1862 opslag 142 - nr. 12).

Et opslag i DDD på FT 1840 viser da også følgende for en gård i Carmisholt Skoledistrikt, Vrengmose, Skæve sogn, Dronninglund herred:

Christen Larsen  47  Enke(mand)  Gårdmand 
Ane Marie Christensdatter 21  Ugift  Hans barn 
Lars Christensen 17  Ugift  Hans barn 
Knud Christensen 14  Ugift  Hans barn 
Christen Christensen 10  Ugift  Hans barn 
Søren Knudsen 36  Gift  Indsidder, daglejer 
Ingeborg Jensdatter 32  Gift  Hans kone 
Knud Sørensen 7  Ugift  Deres barn

Parret fik i øvrigt sønnen Niels Christian den 1. jan. 1842 (AO Jerslev sogn 1834-1862 opslag 20). Heraf fremgår det også, at Kirsten Jensdatter boede i Krattet, mens ægtemanden stadig var af Vrængmose, Skjæve sogn.

Ved FT 1845 er Kirsten stadig bosiddende i Krattet, mens Christen Larsen boede i Vrængmosen i Skæve sogn (FT 1845 på AO opslag 29 nr. 51). Hans voksne ugifte datter Mette Marie førte hus for ham.

Løsningen på de adskilte adresser skal nok findes i FT 1850 for Jerslev sogn. Her er Kirsten Jensdatter opført på listen - AO opslag 31 - som fraskilt. Christen Nielsen og Jens Christian Nielsen er stadig hjempermitterede soldater, hjemmeboende og ugifte. Også sønnen Niels Christian (9) er på listen ligesom moderen Maren Christensdatter (82).

Maren Christensdatter, tror jeg, døde i 1852 (Jerslev 1834-1862 - opslag 217 - nr. 7. Hun var 84 år og almisselem, enke efter anden mand i Sterup.

Nu har du et par oplysninger mere at arbejde videre med.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Jytte Rauh


Niels Christian blev konfirmeret i Jerslev kirke i 1856 (AO opslag 144 i Jerslev kirkebog 1852-1868). Han tjente da på Østermølle Mark.

Ved FT 1870 boede Kirsten Jensdatter (66) på Sterup Gade, Jerslev sogn (AO opslag 44). Hun var enke og delvis almisselem. Sønnen Niels Christian Nielsen (38) boede hjemme. Han var daglejer og fraskilt. Endvidere var der en logerende på adressen, Else Marie Mangelsen (50), der var ugift daglejerske.

Kirsten Jensdatter døde den 3. marts 1879 i Jerslev sogn, som fattiglem og enke efter Hmd. Niels K(Ch)ristensen i Krattet. Hun døde i Sterup, står der. (AO Jerslev 1869-1889 opslag 396). - Sterup ligger i Jerslev sogn.






Jacob Nørhaven Larsen

Nå det var synd jeg havde lige selv fundet Kirstens Jensdatters dødsdag. Men jeg har også fundet ud af at Niels Christensen døde 26 Juni 1838 KB 1815-1849 opslag 255, nævnt som Boels mand i Krattet, 46 år. Mit problem er at jeg hurtigt bliver træt i øjnene af at læse kirkebøger så al hjælp er meget påskønnet  :D
Både mig og min far har svedt over denne gren i familien. Men i hans tid var der også kun lidt computer hjælp.
Venligst Jacob

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg har prøvet at sende et indlæg hele weekenden, men det kan man åbenbart ikke når man bruger Macintosh computer? Eller har der været problemer med serveren? Hvad siger moderator?

Jeg har prøvet at bruge familysearch på Jensine Christensdatter, Jens Christian's mormor, og fik følgende svar:

Name:   Jensine Christensen
Gender:   Female
Baptism/Christening Date:   09 Sep 1810
Baptism/Christening Place:   NIBE,AALBORG,DENMARK
Birth Date:   30 Jul 1810
Birthplace:   
Death Date:   
Name Note:   
Race:   
Father's Name:   Christen Jensen Brystrup
Father's Birthplace:   
Father's Age:   
Mother's Name:   
Mother's Birthplace:   
Mother's Age:   

Det fik mig til at søge i kirkebogen igen og fandt hende i Nibe-Vokslevs kirkebog, jeg mener det var opslag 132. Moderens navn er svært at læse, står der Johanne Pedersdatter? Faderens navn kunne godt være Christen Jensen Brystrup, men jeg har søgt på navnet og fandt ingen ved det navn, derimod fandt jeg en Bejstrup ved folketællingen i Nibe for 1787:
Aalborg, Hornum, Nibe Købstad, Nibe Købstad, Lille Grønnegade, 230, FT-1787, A0672
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Nielsen Bejstrup   48    Gift   hosbonde   krejler   
Dorte Marie Christensdatter   50    Gift   hustrue      
Christen Jensen   10    Ugift   deres barn      
Anne Margrete Jensdatter   7    Ugift   deres barn      

Det kunne godt passe med at Christen Jensen på 10 år kunne nå at vokse op og få en datter i 1910...

Jeg har også prøvet at slå de 4 uægte halvsøskende til Jens Christian op i kirkebogen, og ved Christen Madsen står der at en af fadderne er en Jensine Christensdatter fra Sørup hede. Mig bekendt er der ingen Sørup i  nærheden af Tårs, kunne det være den Sørup hede der ligger sydøst fra Nibe?

Ved folketællingen i 1801:

Aalborg, Hornum, Buderup, Søerup, , 41, FT-1801, A7222
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Andersen   38    Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Karen Pedersdatter   46    Gift   Hans Kone      
Mette Andersdatter   2    -   Deres Datter      
Christen Jensen   23    Ugift   Tjenestekarl      

Aldersmæssigt kunne det godt passe med denne Christen Jensen. (Der er ingen i Nibe der passer på alderen) Jeg prøvede også at se om Jensine Christensdatter er konfirmeret her men uden resultat og tilsyneladende er hun ikke konfirmeret i Nibe.

Knud Ejstrup Larsen

Citat fra: Jacob Nørhaven Larsen Dato 10 Jan 2011 - 21:13...
Jeg har også prøvet at slå de 4 uægte halvsøskende til Jens Christian op i kirkebogen, og ved Christen Madsen står der at en af fadderne er en Jensine Christensdatter fra Sørup hede. Mig bekendt er der ingen Sørup i  nærheden af Tårs, kunne det være den Sørup hede der ligger sydøst fra Nibe?

Et par opslag på Google viser at der er et par aner eller mere fra Søruphede, Tårs! Iøvrigt er Sørup et sted i Tårs/Vrejlev: Der findes Sørupvej (prøv Google Maps), Siørup Sø, Siørupgaard, Lille Siørup, Siørup Huus (se på Matrikelstyrelsen http://www.kms.dk/) og altså også åbenbart Søruphede. Jeg er selv optaget af Sørup fordi jeg på min fars side har en række aner der har fået Sørup som mellemnavn. Det fik de fordi min farmors forældre i nogle år boede i Sørup By, Vrejlev Sogn, Børglum. Da de så flyttede til Græsdal By, Tårs Sogn, Børglum, blev fik børnene fra da af mellemnavnet Sørup!

Hilsen Knud og held og lykke med den videre efterforskning