Drilske Zacho-aner, København/Horsens, 1700-tallet

Startet af Ruby, 07 Apr 2013 - 02:17

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Jeg har tidligere i det gamle forum skrevet om min x-tipoldefar Peter Zacho og hans hustru samt børn. Der er dog kommet et par ekstra børn til – og dermed også flere ubesvarede spørgsmål, som driller gevaldigt, fordi jeg har svært ved at finde dem i kirkebøgerne.

Peter Zacho, fra Königsberg, borgerskab i København som øltapper 7. oktober 1716. Han gifter sig 21. januar 1717 i Vor Frue Kirke med Cathrine Christiansdatter fra København. Han dør 1726-1727 (inden 18. dec. 1727, hvor datteren Karen på 1 år bliver begravet). Inden sin død var han nu bagersvend. Jeg har ikke fundet hans død/begravelse i de Københavnske kirkebøger, men jeg er ikke god til tydning, så måske jeg har overset ham. Jeg har for nylig endnu engang været dem igen, men nej....

Cathrine Christiansdatter, datter af snedker Christian Isaksen og Helwig Mathiasdatter Rabakowski, født omtrent 1697 i København (?) og død før 1778 – formodentlig i Horsens. Under Københavns brand i 1728 udbrændte Hyskenstræde (hvor hun boede med sine børn efter Peters død) helt, og hun mistede, hvad hun ejede ved denne brand. Herefter flyttede hun med sine børn til Horsens, hvor hun havde en søster, der var gartnerfrue på Boller slot i Uth, tæt på Horsens. Hun giftede sig 24. juli 1733 med byens klokker, Peder Christensen Munk. Hendes bror ses boende i Horsens, da han dør i 1777. På dette tidspunkt er Cathrine afdød, men jeg har ikke fundet hendes begravelse i kirkebøgerne i Horsens, som jeg dog også har overordentligt svært ved at læse.

Deres børn:
- Peter Christian (Petersen) Zacho – denne har jeg alle nødvendige oplysninger om
- Andreas (Petersen) Zacho – denne har jeg alle nødvendige oplysninger om
- Hans Jacob (Petersen) Zacho (Sako), født ca. 1725 i København. Døbt i Holmens Kirke 24. april 1725. Jeg er ikke klar over, om han er kommet med til Horsens, men jeg har en fornemmelse af, at han er død før Københavns brand 1728. Jeg har dog ikke fundet hans død/begravelse i de Københavnske kirkebøger.
- Karen Petersdatter Zacho, født ca. ultimo 1726 i København (?), død af "et slag" efter 3 ugers sygdom, begravet i Helligåndskirken 18. december 1727. Jeg har ikke fundet hendes fødsel/dåb i de Københavnske kirkebøger.

Hvis nogen kan/vil hjælpe, vil jeg være meget taknemmelig. På forhånd mange tak.

Venligst
Helle Ruby

Ruby

Tilføjelse:

Ved skiftet efter Cathrines bror i Horsens 1777 er kun - efter Cathrine - nævnt hendes 2 ældste sønner. Hun står selv som "afdød". Hvis sønnen Hans Jacob var kommet med til Horsens, vil jeg tror, at han ville være nævnt i skiftet - også selvom han evt. var afdød i 1777...