Karen Christensdatter født i Sporup, Gjern, Skanderborg ca. 1768

Startet af Jane Bredkjær Pedersen, 30 Dec 2013 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Flemming Hougaard Nielsen

Hej Jan.

Bravo, jeg vil tro at det er rigtigt det du nu har fundet, men vil se på
det grundigt en af dagene.

Jeg kan så se at min 5 x tipoldefar(stedfar) Peder Pedersen Hougaard også kom
på banen!

Nu et hurtigt tillægsspørgsmål, hvad hedder gården i dag?

Det er matrikel 21, det har jeg fra min egen note:

"
Christen Sørensen, født ca. 1728/29, død 1794, fæstebonde, matr. nr. 21 af Farre. Hans aner er ukendte. Far til Karen Christensdatter, ane #25. Gift 1763 og overtog da fæstet på sin kones fødegård.
gift med Else Pedersdatter, født 1742, død 1794. Hun blev døbt i Sporup kirke 15. april 1742. Parret fik i alt 2 børn:
1) Peder Christensen (1764-1831), overtog fødegården i 1796. Deres søn Peder Pedersen (død 1856) overtog den i 1831, hvor han fik fæstebrev på den.
Denne gård har senere været ejet af:
a) søn Mads P. Pedersen 1857-1904,
b) Peder Jensen Pedersen og hustru Ane Margrethe Mikkeline Marie Nielsen 1904-40
c) og herefter Magnus Pedersen.

2) Karen Christensdatter (1769-1850), "


Med venlig hilsen
Flemming Hougaard Nielsen

Kirsten Andersen

Hej Jan og alle andre

Jeg vil tro du har det rigtige Jan

Jeg sidder med bogen, " Sægten fra Røddikgaard " og der står næsten det samme.

også at Christen er af ukendt herkomst, måske af søn af Søren Jensen Labing.

;)
Min indgangsvinkel er fra Lerbjerg sogn,
hvis nogen er interesseret
det står også i bogen fra " Røddikgaard "

Mikkel Sørensen Blach født 1660 Væth, Ørum sogn
kirkelig viet i Sporup kirke i 1684
med
Anne Christensdatter født 1663 i Farre, Sporup sogn
Bopæl i ægteskab
" Lerbjerggaard " Lerbjerg sogn

Min ane bor i Sminge Tvilum sogn

dette er et tillægs _ indlæg
:)
Kirsten

Jan B. Hansson

#32
Hej Alle - en status

I et tidligere indlæg linkede jeg til oplysninger som jeg finder flere fejl i:

CitatFra en hjemmeside har jeg suppleret det store skifte med henvisninger til yderligere informationer:

http://www.toveogflemming.dk/tove/per15774.htm#0
Stam aner: Laurids Therkildsen ~ Johanne xxxxdatter
Stam anerne tror jeg kun vi kan skrive Laurids xxxxsen ~ Kirsten xxxxdatter
Laurids er patronym for deres børn og Kirsten findes givet videre i alle deres børnebørn (ingen Johanne).

At Johanne (Kirsten) skulle være moder til den store børneflok over 40 år er jo ikke holdbar. Det store skifte godkender kun 4 af denne børneflok.

Til Niels Ørbæk: kan du svare Flemming på hvad hedder denne fæstegård matr. 21 i dag ?

CitatChristen Sørensen fik d. 5. Juni 1763 Fæstebrev paa den Gaard i Farre, som Svigerfaderen tidligere beboede og var fradød. Gaarden hørte under Skanderborg Rytterdistrikt, og dens Hartkorn var 3 Tdr. 3 Skp. 2 Fjdk. 1½ Alb. Han betaler i Indf

Til Kirsten Andersen: ser ud til at der i denne tråd er fundet nogle rettelser til bogen "Slægten fra Røddikgaard" - jeg glæder mig til at låne bogen, når det bliver min tur. Dine Lerbjerg aner vil få en bedre udredning hvis du giver dem en selvstændig tråd.



Vielsen fundet på Folket I Midten: http://www.folketimidten.dk/

CitatSogn: Røgen-Sporup     Herred: Gjern    Amt: Skanderborg
Brudgom: Christen  Sørensen    Opholdssted: Farre, Sporup
Brud: Else  Pedersdatter    Opholdssted: Farre, Sporup
Vielsesdato: 21. September 1763
Kirkebogens vielsesdata:
Trolovelse: in Januarii  Christen Sørensen af Farre, Else Pedersdaatter ibid.
Vielse: d. 21. Septem.  Viede
Arkiv: C 393-1    Folie: [108b]
Noter: [Vielse i Sporup Kirke]

Heldigvis har den dokumenterede Else Pedersdatter erstattet den fejlplacerede Else Pedersdatter Lyngholm Tilbage er at jeg ikke synes at Else Pederdatters moder og moder-gren er dokumenteret - kunne vi blot få det krydset af også har denne tråd givet en god udredning.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Niels Ørbæk

Hej!
Det er jo fantastisk, hvad der i fællesskab kan findes ud af!
I slægtsbogen fra Røddikgården skriver man på side 40, som jeg tidligere har vedhæftet tråden angående Christen Sørensen:
Det er blevet foreslået, at han skulle være født 1729 i Farre som søn af Søren Jensen (Labing) og hustru (Karen Christensdatter); men det barn, som dette par fik i 1729, var en datter ved navn Kirsten - For en teori om, at Kirsten skulle være en fejlskrift for Christen taler, at Christen Sørensen lod sin eneste datter døbe Karen, altså opkaldt efter den teoretiske farmoder - Men beviser for teorien er der desværre ikke lykkedes at finde."

Nu ser det jo ud til, efter det I har fundet, at det alligevel måske er sådan, det hænger sammen.

Med hensyn til Else Pedersdatters mor:
Låsby sogns kirkebog
Opsl. 261
Mandagen, den 7/7-1738 trolovet Peder Rasmussen af Farre med Zidsel Rasmusdatter af Låsby.
Torsdagen, den 16/10-1738 copuleret Peder Rasmussen af Farre med Zidsel Rasmusdatter af Låsby.

Sporup sogns kirkebog
Opsl. 48
15/4-1742 Peder Rasmussens Else til dåben.

Mon man ikke godt kan konkludere, at Else Pedersdatters mor hedder Zidsel. Det er også det, der fremgår af slægtsbogen side 55.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Niels Ørbæk

Hej alle!
Mtr. nr. 21, Skanderborgvej 50 i Farre hedder Broagergård.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Kirsten Andersen

#35
Det falder mig lidt for brystet at Elses mor måske hedder Zidsel, det falder udenfor navnene der før og siden er brugt, i familien, og det finder jeg underlig, da man ellers bruger at opkalde efter forældre-bedsteforældre :-\
er der noget jeg har overset

Og Jan
fordi jeg indskød en anden familie, var om nogen kan bruge det.
Jeg har selv, en god udredning af familien. Der er kun det med Zidsel at jeg, som andre også er i tvivl om.
;)
Kirsten

Jan B. Hansson

#36
Hej Kirsten

Zidsel Rasmusdatters forslægt har vi indtil nu ikke haft held med at finde. Hendes første datter Maren Pedersdatter ~ Jens Nielsen har navngivet en datter Citzel Jensdatter, så den er vist god nok.

Ses her i FT_1787:

CitatSkanderborg, Gjern, Sporup, Farre By, , 19, FT-1787, B4102
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Nielsen   67   Gift   Manden   Bonde og Gaardfæster   
Maren Pedersdatter   45   Gift   Hustruen      
Peder Jensen   18   Ugift   Deres Børn i første ægteskab   tiener forældrene   
Niels Jensen   15   Ugift   Deres Børn i første ægteskab   tiener forældrene   
Søren Jensen   12   Ugift   Deres Børn i første ægteskab   opdrages   
Citzel Jensdatter   7   Ugift   Deres Børn i første ægteskab   opdrages

Men det undrer mig at Christen Sørensen ~ Else Pedersdatter, der får 3 døtre, og ellers ser ud til at følge traditionerne, opkalder 2 af dem med navnet Maren - mon hun kan have haft begge navne ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej på tråden

CitatDet er jo fantastisk, hvad der i fællesskab kan findes ud af!

Ja, samarbejdende slægtsforskning når ofte længere og tak Niels - du startede dette ved at sætte fokus på denne gamle tråd. Er det ikke 3. tråd hvor du har sat fokus på en familie og hver gang er det endt med at jeg fik både rettelser og suppleringer (modning af mine data) ud af samarbejdet med deltagelse af DIS slægtsforskere.

Nå, inden jeg opdaterer mine web sites med resultatet af samarbejdet vedhæfter jeg et diagram med det jeg er nået frem til fra tråden. Jeg vil dog afvente lån af slægtsbogen fra Røddikgården sidst i maj, som vi nu kender nogle rettelser til. Ud over allerede nævnte rettelser, så døde Zidsel Rasmusdatter 15 dec 1776 (ikke 1766 som det står et par steder) og hendes første fødte datter der er døbt uden navn kender vi navnet Maren (gift med Jens Nielsen) fra det store skifte.

I det vedhæftede diagram fremgår det at efterkommere af trådens Karen Christensdatter ~ Jørgen Jensen nu har fået et anesammenfald, idet de stammer fra 2 søskende. Jørgen Jensen nedstammer fra Maren Lauridsdatter ~ Jens Poulsen. Karen Christensdatter nedstammer fra Rasmus Lauridsen ~ Else Pedersdatter.

I det vedhæftede diagram er også medtaget det jeg har fundet om Zidsel Rasmusdatters efterslægt. Dog ikke for sønnen Peder Pedersen, hvor den sidste sikre oplysning er at han som 21 årig i 1767 tjente hos svogeren Christen Sørensen:

CitatEen Dito Sön Peder Rasmusen, var Gaardmand i Farre, er Döed og efterladt sig 3 Börn:
a.       Een Sön Peder Pedersen tiennende Christen Sörensen i Farre.
b.      Een Datter Maren Pedersdatter gift med Jens Nielsen, Gaardmand i Farre.
c.       Een Dito Datter Else Pedersdatter gift med Christen Sörrensen, Gaardmand i Farre. –

Det er muligvis Peder Pedersen jeg har fundet, her men mangler den afgørende brik:

CitatSogn: Røgen-Sporup     Herred: Gjern    Amt: Skanderborg
Brudgom: Peder  Pedersen Sort    Opholdssted:
Brud: Sidsel  Pedersdatter    Opholdssted: Farre, Sporup
Vielsesdato: 23. --- 1778
Kirkebogens vielsesdata:
Trolovelse: d. 20. Martii  havde Peder Pedersen og Zidzel Pedersdaatter trolovelse i Farre
Vielse: d. 23.  stoede bemeldte Peder Pedersen og Zidzel Pedersd. bryllup i Sporup Kierche
Arkiv: C 393-1    Folie: 112
Noter: [Vielse i Sporup Kirke]

Skanderborg, Gjern, Sporup, Farre By, , 32, FT-1787, B4102
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Pedersen   39   Gift   Manden   Huusfolch   
Citzel Pedersdatter   29   Gift   Hustruen      
Karen Pedersdatter   36   Ugift   til Huuse   fattig og Betler

97 Sidsel Pedersdatter i Farre. 4.2.1788, fol.261B.
E: Peder Pedersen Sort. B: Karen 7. FM: morbror Oluf Pedersen i Skannerup.

[vedhæfting slettet af admin]
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Kirsten Andersen

sjovt at følge dette Jan, du har sikkert ret hun hedder nok Zidsel
;) :)
Kirsten

Flemming Hougaard Nielsen

Hej alle.

En stor tak til Niels bl.a. for at finde navnet på gården, og
også et stort tak til Jan for hans fine udredninger.

P.t. har jeg udlånt min slægtsbog om Røddikgården,
men vil når jeg får den tilbage, inden for 1-2 måneder,
igen se på Karen Christensdatters aner.

Nu kan der jo snart udgives et tillægs- og/eller rettelsesblad til bogen!

Med venlig hilsen
Flemming Hougaard Nielsen

Niels Ørbæk

Hej alle, der har Karen Christensdatter i Farre som ane!
Hendes aner har været fæstere på følgende gårde i Farre:
Gl. mtr. nr. 16, nyt mtr. nr. 14 - Gl. Skanderborgvej 110:
Gården er ikke udflyttet og ligger ligesom Damgården på sin oprindelige plads.
15/12-1724 Jørgen Rasmussen fæster efter Jens Povelsen, ægter datteren Kirsten Jensdatter, hartkorn: 2-1-3-0.
6/3-1730 Niels Michelsen fæster efter Jørgen Rasmussen Dyhr, hartkorn: 2-1-3-0.
25/6-1763 Jens Nielsen fra Woel fæster efter Niels Mikelsen, hartkorn: 2-1-3-0.
31/12-1783 Christen Rasmussen fra Skørring fæster efter Jens Nielsen Voel. Hartkorn efter udskiftning: 4-1-2-0.
30/12-1809 Christen Terkelsen af Røgen fæster efter Christen Rasmussen Woell, han ægter enken, hartkorn: 4-1-2-0.
22/4-1835 Anders Jørgensen Sal fæster efter Christen Terkildsens enke, hartkorn:4-1-2-0.
Ifølge matriklen 1844 har gården nyt mtr. nr. 14 - nyt hartkorn: 4-5-1-1.

Gl. mtr. nr. 20, nyt mtr. nr. 21, Haudalsvej 20(Broagergård) (Jeg har tidl. skrevet Skanderborgvej 50. Det ser ud til at være forkert iflg. Krak). Gården er udflyttet og ligger ikke på sin oprindelige plads.
15/12-1724 Peder Rasmussen fæster sin far Rasmus Lassens halve gård, hartkorn: 3-3-2-1½.
25/6-1763 Christen Sørensen fæster Peder Rasmussens fradøde gård, han ægter datteren, hartkorn: 3-3-2-1½.
19/10-1796 Peder Christensen fæster sin far Christen Sørensens gård, hartkorn efter udskiftning
4-4-2-0.
28/11-1831 Peder Pedersen fæster efter sin far Peder Christensen, hartkorn 4-0-3-2 3/4.
Matriklen 1844 mtr. nr. 21, gl. hartkorn 4-0-3-2 3/4, nyt hartkorn: 4-1-2-1 3/4.

Gl. mtr. nr. 19, nyt mtr. nr. 5a (gården synes nedlagt og jorden udstykket til husmandsbrug).
13/10-1723 Søren Jensen fæster Christen Sørensens halve gård, ægter enken Karen Christensdatter, hartkorn: 3-5-1-2½.
22/3-1760 Jens Sørensen fæster sin far Søren Jensens halve gård, hartkorn 3-5-1-2½.
19/12-1766 Søren Rasmussen fra Låsby fæster Jens Sørensens fradøde partgård, hartkorn:
3-5-1-2½.
22/4-1766 Rasmus Nielsen fra Møgelby fæster Søren Rasmussens fradøde partgård, han ægter enken, hartkorn: 3-5-1-2½.
30/4-1809 Høyer, avlsforpagter på Søbygård fæster efter Rasmus Møgelby. Hartkorn efter udskiftning: 4-1-2-0.
Ifølge udskiftningskortet  gammelt mtr. nr. 19, nyt mtr. nr.5a.

Farre bliver udskiftet 1779/1780.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Jan B. Hansson

Tak Niels

- for en historisk opsummering af vores ane-generationers fæste af 3 gårde i Farre

Prøver at indplacere disse matrikler på historiske kort der kan downloades fra dette link:

http://gst.dk/se-paa-kort/kort-slaegtsforskning
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Niels Ørbæk

Hej Jan!
De husmandssteder, der er udstykket fra mtr. nr. 5a, synes at ligge ud ad Sporup kirkevej. Jeg vil via det lokalhistoriske arkiv i Farre forsøge at finde ud af, hvornår den gård er nedlagt, og hvornår ejendommene er udstykket og i øvrigt der forsøge at få bekræftet, om mine oplysninger svarer til arkivets.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Jan B. Hansson

Hej Niels

Det lyder godt. Har tidligere mailet og modtaget oplysninger fra Birgit Fogh Bach på Røgen-Farre Lokalarkiv, som også tidligere har deltaget i tråde her i DIS-DANMARK. Så måske har hun fulgt denne tråd, så du meget gerne spørge om hun har supplerende oplysninger og materiale.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Niels Ørbæk

Hej!
Gl. mtr. nr. 19, nyt mtr. nr.16.
13/10-1723 Søren Jensen fæster Christen Sørensens halve gård, ægter enken Karen Christensdatter, hartkorn: 3-5-1-2½.
22/3-1760 Jens Sørensen fæster sin far Søren Jensens halve gård, hartkorn 3-5-1-2½.
19/12-1766 Søren Rasmussen fra Låsby fæster Jens Sørensens fradøde partgård, hartkorn:
3-5-1-2½.
22/4-1766 Rasmus Nielsen fra Møgelby fæster Søren Rasmussens fradøde partgård, han ægter enken, hartkorn: 3-5-1-2½.
30/4-1809 Høyer, avlsforpagter på Søbygård fæster efter Rasmus Møgelby. Hartkorn efter udskiftning: 4-1-2-0.
Efter besøg på Røgen-Farre Lokalhistoriske Arkiv blev jeg klar over, at ovennævnte gård med gammelt mtr. nr. 19 i matriklen 1844 får mtr. nr. 16 (og ikke nr. 5a).
Arkivet skriver: "På gårdens plads og en del af indmarken blev anlagt et husmandsbrug 33c, der i mange år var jordemoderbolig - senere vejman Hedemann - nu udstykket til parcelhuse. Gårdens udmark nord for Sporup kirke blev i mange år dyrket af Lyngbygård. I sidste halvdel af 1800-tallet blev her bygget Sporup Vestergård - Sporup Kirkevej 85."
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Kirsten Andersen

#45
 :)
efter bogen om Røddikgaard har den matr. 10. er det også det i dag

Jeg har været forbi Røddikgaard den ligger på Røddikvej 60, Farre Sporup sogn

Jeg bor i nærheden, så jeg var lige forbi, både i Farre by Gl. Skanderborgvej 110 midt i Farre by

og Damgaarden Silkeborgvej 1. Farre,  alle Sporup sogn

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad gaard der har hvad matr. nr, og hvem der har boet hvor

og så er der også en gård i bogen der heder Kraruplund, den ligger på Lykkegaardsvej 297-299

Mon Farregaard er den samme som Røddikgaard ?

Det er hvad jeg har lige nu
Hvis det er skrevet før om matr.nr. og adrs.
må jeg læse alt lidt bedre

;)
Kirsten

Jan B. Hansson

Hej På tråden

En god kilde til Farre Sporup gårdenes historie er Vort sogns historie hvor egnens gårde starter på side 115 og forløber over mange sider - starter her:

http://www.vortsognshistorie.dk/record.aspx?ref=030115&hitno=NaN&browse=&showfields=1
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Kirsten Andersen

Kirsten

Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)