En dyrlæge i 1848

Startet af Peter Rasmussen, 04 Apr 2013 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Peter Rasmussen

Jeg håber, at dette forum er det rigtige sted at spørge.
Det drejer sig om en af mine aner Christen Christensen, død 28. december 1848, Kirkebogen for Sønder Onsild 1830 - 1856, Randers Amt - opslag 135.
Da han dør er han nævnt som Dyrlæge i Sønder Onsild.
Er der nogen der ved, om denne stilling i 1848 krævede en særlig uddannelse ?
Kunne alle blive dyrlæger ? eller fandtes Veterinærhøjskolen dengang ? og skulle man til København for at uddanne sig ?
Findes der oplysninger om, hvem der blev uddannet som dyrlæger dengang ?
Jeg håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Peter Rasmussen

Peter Kristiansen

Mange faggrupper har udgivet "stater" over alle uddannede fra en bestemt institution - så hvorfor ikke over dyrlæger?

Prøv at spørge på biblioteket.
M.v.h. Peter Kristiansen

Hans Poulsen


Hej Peter

"Er der nogen der ved, om denne stilling i 1848 krævede en særlig uddannelse ?".

KVL = Den Kongelige Veterinærhøjskole blev grundlagt 1773

og var [ er?] det eneste sted i landet, hvor der uddannedes dyrlæger.

Da jeg var ung og smuk, kunne enhver med bestået realeksamen blive optaget på dyrlægestudiet helt i modsætning til i dag, hvor der kræves en gymnasial uddannelse med høj kvotient for at komme igennem nøglehullet.

Der findes helt givet en *dyrlægestat*, det vil sige et værk med biografier over danske dyrlæger gennem tiderne. Spøg efter værket på dit lokale bibliotek.

Dyrlæge-titlen er en beskytte titel i modsætning til fx arkitekt, ingeniør, direktør etc., som enhver spradebasse kan kalde sig.



Venlig hilsen
Hans
Ingeniør, arkitekt, direktør
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag