Anbringelse på forbedringshus?

Startet af Anne Marie Holck, 29 Mar 2013 - 22:49

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

I 1868 blev Jensine Nielsdatter ved retten i Ebeltoft idømt 6 års forbedringshus som medvirkende i mordet på sin mand.
Hvor kan jeg finde informationer om, hvilket forbedringshus hun blev anbragt på? Eller har nogen en bud på, hvilket forbedringshus retten i Ebeltoft 'normalt' brugte?

Hun var gravid ved domsafsigelsen, og jeg vil meget gerne finde ud af, hvordan det gik det barn, hvis det da overlevede opholdet...

Eva Morfiadakis

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/boernehus.htm

Jag tror jag läst att kvindefängelset på Christianshavn hade fångar från hela Danmark. På AO finns kyrkböcker  från fängelset. Jag tror också man kan finna dop i Vor Frelser.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej igen!

Står det inte i domen vart man skickade henne? Finns det en afgangsliste från hennes sogn där hon finns med?
Jag har läst att det fanns fängelse i Horsens och Viborg men vet inte om där fanns kvinnor.

Eva M
Eva M

Anne Marie Holck

Mange tak for svaret, Eva. Jeg vil prøve at søge de steder, du nævner.

Martin Henriksen

Straffeloven af 1866 var trådt i kraft i 1868.

Helt generelt: Mænd afsonede i det nyopførte
forbedringshus i Vridsløselille, kvinder afsonede
i kvindefængslet på Christianshavn.

Hvis du ønsker at vide mere om strafferet,
kan du se mere her http://www.h58.dk/Strafferet/
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Anne Marie Holck

Mange tak for info, Martin - det vil jeg se nærmere på.

Anne Marie Holck

#6
Lige et spørgsmål i tilknytning til ovenstående; Iflg. de oplysninger jeg har kunnet finde, så skulle Forbedringshuset ligge på Christianshavn Torv i København, men jeg kan ikke finde Christianshavns Torv i FT-1870!

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at placere Forbedringshuset geografisk i FT-1870?

___________________________________________________________

Tilføjet: Jeg har nu selv fundet det. Det hedder Børnehustorvet i 1870!

Eva Morfiadakis

Hej!

Min morfars mor fanns i Christianhavns fängelset 5 år på 1880-talet. På landsarkivet (när det fanns) fick jag kopia av generalieprotokollet bl a. På Daisy kan du finna arkivet från fängelset.

Eva M
Eva M

Anne Marie Holck