Folketællinger på AO

Startet af Lene Dræby Kottal, 03 Apr 2013 - 17:27

Forrige emne - Næste emne

Lene Dræby Kottal

Jeg er ikke sikker på, at jeg skriver i det rigtige under-forum, men jeg kan ikke se, hvor det ellers skal placeres.

Det drejer sig om erfaringsudveksling vedr. brug af folketællinger på AO. Jeg har tit undret mig over, hvorfor man skal vælge årstal, før man vælger sogn.

Ofte foregår min søgning således:
Jeg har en person eller et ægtepar som jeg finder i diverse folketællinger via ddd.dda.dk. Bagefter finder jeg de relevante sider på AO, og der vil det ofte være en række af folketællinger i samme sogn, men naturligvis forskellige årstal. Så ville det være dejligt, hvis man kunne undgå at vælge amt/herred/sogn igen og igen, men i stedet for bare skiftede til et nyt årstal.

Jeg forventer ikke, at nogen herinde kan komme med en forklaring på, hvorfor det er lavet sådan. Jeg vil bare gerne høre om andre har gjort sig samme tanker, eller om jeg er den eneste, der gerne vil slippe for de ekstra klik med musen. Altså ren og skær erfarings-/meningsudveksling.

mvh
Lene Dræby Kottal
Med venlig hilsen
Lene Dræby Kottal
Slægtsforsker og blogger
https://www.slaegtshistoriker.dk/blog/

Jørgen Sørensen

Hej

Det har også undret mig med den "bagvendte" opbygning.

Jeg har foreslået din løsning til SA.

Intet svar...

Jørgen

John Nielsen

Hej Lene og Jørgen

Grunden er at folketællingerne meget forskellige, specielt med hensyn til opdelingen.
Nogle delt i kun kvarterer og andre i gader endda lige og ulige numre.
Prøv at kikke på indekserne her: FT Indekser

Jeg er dog enig i at det ville være smart de steder hvor den valgte del findes begge steder.

Hilsen John Nielsen

Lene Dræby Kottal

John:
Så fik jeg alligvel svar på hvorfor :-)

Jeg er godt klar over, at der er forskelle fra år til år, men jeg kan stadig ikke se problemet i at lave det på den anden måde. Vælger man først et sogn eller en gade, så får man ganske enkelt en dropdown liste med de mulige årstal, i stedet for at man ved først at vælge årstal får en liste med de mulige sogne/gader.

Ifølge min mand, som er hjemmesideprogrammør, kan man faktisk godt bibeholde den opsætning, der er nu, og derfra lave det sådan, at systemet husker sognet, når man skifter årstal. Det var jo også en mulighed, hvis man altså ved, hvordan man gør (og det gør jeg absolut ikke).

Jørgen:
Jeg tænkte nok, at jeg ikke var den eneste, der havde fået den tanke. Jeg havde også overvejet at foreslå det, men det er ikke sikkert, det nytter noget.

mvh
Lene Dræby Kottal
Med venlig hilsen
Lene Dræby Kottal
Slægtsforsker og blogger
https://www.slaegtshistoriker.dk/blog/

John Nielsen

Hej Lene

Jeg er fuldstændig enig i at det kan lade sig gøre.
Om AO kan gøre det er nok mere tvivlsomt, når man tænker på hvordan de hidtil har klaret sig.
Under alle omstændigheder vil det være ret arbejdskrævende, og AO kan næppe klare det foreløbigt.

Når du vurderer indekserne skal du huske at de er lavet ved at kombinere mikrokortkataloger og AO, dvs de er mange steder mere detaljerede end AO.

Hilsen John Nielsen