Hertugdømmet Slesvig - under 3 hertuger, men hvilken kan så være den rigtige

Startet af Christian Konstmann Autzen, 31 Mar 2013 - 13:34

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Hertugdømmet Slesvig var opdelt under 3 hertuger - Haderslev, Augustenborg og Gottorp.

Men i randområder forefandtes i de enkelte sogne/steder både beboelser fra den ene hertug og fra den anden. I bogen "Tre gottorpske jordebøger 1607-13" af Peter Kr. Iversen kan jeg se, at der i f.eks. Røllum i Ensted sogn findes en af mine aner, som så er under Gottorp. Men er der nu reelt min ane - for det kunne jo være en person med samme navn, men så tilhørende f.eks. Haderslev eller Augustenborg.

Det store spørgsmål er så også, om beboerne skulle holde sig inden for egen hertug/fyrste eller kunne gå på tværs.

Min ane Christine Jørgensdatter født ca. 1652 i Røllum i Ensted sogn, gift med først Jacob Jørgensen og 2. gang med Peter Rossen. Christines far skulle så være Jørgen Jessen, som igen kunne være søn af Jes Jurgens, som findes i ovennævnte bog side 224.

- Men er jeg på afveje, hhv. hvordan kan jeg finde frem til, om jeg er på rette spor ?

PS: Jeg har så også andre aner (i andre sogne), hvor lignende kan forekomme.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Hertugdømmet Slesvig var opdelt under 3 hertuger - Haderslev, Augustenborg og Gottorp.
Njah - tre hertuger, ja, men Hertug Hans døde i 1580, og så var der kongen og hertugen af Gottorp tilbage. De delte Hans' hertugdømme imellem sig. Læs videre i Sønderjylland A-Å

Med jurisdiktionerne i Ensted sogn er du oppe i en anden tid og en højere grad af kompleksitet. Min erfaring er, at folk flyttede en del rundt - jurisdiktionerne betød især noget for, hvor man skulle afgøre retstvister.

Det bedst overblik får du i bogen af Ib Andersen Gårde og slægter i Ensted sogn (1986); den beskriver ejerfølgerne i hver landsby - Røllum er nævnt på s. 141 ff.
Hvis Christine Jørgensdatter er født 1652 i Røllum, kommer følgende Jørgen'er på tale:
1.
Jørgen Jessen overtager Røllum 1a 1634; han har i 1629 fået en bøde for at besvangre Marin Jørgensdatter, som hører under Søgård
Hans børn: Lorenz + 1659, Anna + 1659 og Gunder, som overtager gården sammen med manden Nis Petersen i 1662 - altså ingen Christine

2. Røllum 6, Røllum Bygade 20 s. 177
Jørgen Nissen (+ 1693) overtager 1656
gift med Anna
Børn:
Christine g. (1) 1670 i Tinglev med Jacob Jørgensen, Bajstrup (2) Peter Rossen, Uge, der bor i Bajstrup
Rasmus (flg. ejer)
Anna (1657-58)
Anna 1660
Hans
Nis 1664-1711 (ugift)

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Du er som sædvanligt meget velorienteret om hertugdømmet Slesvig - og det takker jeg meget for. Og så fik jeg da stillet mit spørgsmål godt nok - for du har jo hele svaret.

Jørgen Nissen havde jeg også i tankerne, men valgte så i første omgang Jørgen Jessen - som så var den forkerte. Jeg havde så også nogle betænkeligheder med Jørgen Jessen, idet han var en større gårdmand, hvor jeg faktisk ud fra den videre udvikling i min slægt ikke helt kunne se denne stand (hvis det faktisk er rigtigt ?)  som forfader til de senere indgifte i kartoffeltysker-slægten i starten og midten af 1800-tallet.

Bogen Sønderjylland A-Å har jeg haft i tankerne at købe, men valgte så i første omgang at undlade dette; men den kunne jeg så alligevel have i tankerne som en kommende fødselsdagsgave. Den vil så kunne hjælpe mig i min samlede og videre forståelse af ikke blot min men hele min slægts føderegion, Sønderjylland.

Bogen af Ib Andersen vil jeg prøve at få udlånt fra biblioteket ved kommende lejlighed. Og så har jeg jo flere aner i andre sogne, som jeg skal have tjekket; bl.a. Asmus Stød og Wois Jørgensdatter i Tinglev sogn. Men det er så uden for Ensted sogn.

Tusind tak for din hjælp.

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.