tydning af Frederiksborg/Græsted 1846-60

Startet af carl simonsen, 31 Mar 2013 - 09:53

Forrige emne - Næste emne

carl simonsen

Hej
Vil i venligst tyde hvad der står under anmærkninger, på Frederiksborg/Græsted 1846-1860 opslag 305 nr 9

vh

CS

Asger Berg

Hej,

Mit bud:

Attest fr Skifterett dat. 26/6 Michelsen
do. angl Liigsyn 27/6

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

carl simonsen

Hej Asger

Tak for dit svar.
Jeg havde lige som håbet at jeg havde fundet ud af hvor hun var fra,jeg har hende i FT 1840-1845-1850 og normalt plejer der at stå udfra et af disse årstal hvor de er fra,men ikke her ?
Jeg må se og jeg kan finde dem gifte (hårdt arbejde ;-)
men morsomt.

vh

CS

Lis Petersen

Hej Carl!

Man kan se, at Inger Larsdatters far er Gmd Lars Ibsen, så ved at Google navnet Lars Ibsen + Paarup og Græsted, kom denne henvisning til et skifte frem:

Lars Ibsen arvefaestgmd i Paarup, Graested   7 Dec 1811   pg 24
WIFE: Karen Johansdtr
CH:   Jep Larsen       13
         Kirsten Larsdtr  21 ugift
         Inger Larsdtr    18
         Marie Larsdtr    16
gd: Mads Andersen gmd i Allume
wgd: Peder Pedersen gmd i Paarup
[Kronborg amtstuedistrikt Reg.protokol-Graested sogn; Book 27 1805-1856; film 48480]

Det er fra aurelia-clemons.dk/kronbrgx.htm
 
Alderen passer til Inger, som er død som 62-årig i 1855. Hun må være født omkr. 1793 og er altså 18 år i 1811.

Selve skiftet kan du finde her i AO:
Frederiksborg Amt/amtstue Kronborg amtstuedistrikt   Registreringsprotokol Græsted sogn
1805   1856
Opslag 26-27-28.

Vh Lis.

Lis Petersen - 3000

carl simonsen

Hej Lis

Du er godt nok skrap tak for din hjælp.
Havde lige været i ddd.dda og her fandt jeg også Lars Ibsen & Kirsten Larsdatter samt Inger men var i tvivl,det er jeg ikke mere.havde hende også som død i 1855.Jeg har netop efterlyst Inger og Hendes Mand Lars Christensen,s fødselsår og vielses år har simpelthen ikke kunnet finde dem,måske fordi jeg ikke har kunnet læse hvad der står,så nu håber jeg der er nogle der som er lige så skrappe som dig, ;-)

vh

CS

Lis Petersen

Hej Carl!

Jeg kiggede lidt efter vielsen i Græsted kirkebog som er ret svær at finde rundt i.
Jeg fandt dem her:

Kb 1754-1827 opslag 159 venstre side:
1812
2. Viede i Kirken d: 22de Maji Ungkarl og Gmd Lars Christen-
sen af Græsted og Pigen Inger Larsdatter af Paarup. Forl:
Gmd Peder Madsen ved Alume og Gmd Christen Larsen af Gr.

Her er Ingers dåb i samme kirkebog 1754-1827 opslag 77 højre side:
1794
13. d: 13de Julii Gmd Lars Ibsens ved Paarup Datter
Inger. Test. Peder Fredboes H(ustru)  Mads Jensen og
Kirsten Madsdatter, Gr. – Anders Hansen og Mette Hans-
Datter Paarup.

Dette ser ud til at være Lars´ dåb i samme kirkebog 1754-1827 opslag 7 højre side:
1795
27. d: 13de Septembr:  Gmd Christen Lars: af Græsted Søn Lars.
Test: Peder Fredboes H(ustru) Mads Jens: Jeppe Anders: Peder Ols:
Kirsten JensDatter af Græsted.

Lars dør 12. august 1841, 56 år gl. Kb. 1832-1845 opslag 542.
(I diverse Folketællinger er skrevet forkert alder ved Lars)

Her er Inger som enke (og der står at hun er født i Græsted Sogn):

Frederiksborg, Holbo, Græsted, Paarup Bye, en Gaard, 73, FT-1845, B3538
Inger Larsdatter   51    Enke(mand)      Gaardenke   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Lars Larsen   25    Ugift      hendes Børn, Hugger   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Niels Larsen   23    Ugift      hendes Børn   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Christian Larsen   15    Ugift      hendes Børn   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Mads Larsen   12    Ugift      hendes Børn   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Jens Larsen   9    Ugift      hendes Børn   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Kirsten Larsdatter   20    Ugift      hendes Børn   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]
Kristiane Larsdatter   17    Ugift      hendes Børn   her i Sognet [Græsted sogn, Fborg amt]

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

carl simonsen

Hej Lis

Det var rigtig mange dejlige informationer du der har fundet,(hvad skulle vi gøre uden jer).
Men jeg er i tvivl omkring Lars Christensens for jeg har een Lars i FT 1801 Græsted opslag 2 (56(3
her han 16 år altså født ca 1784/5 og det samme gør sig gældene i FT,erne fremadrettet,så det kan vel ikke passe at han nu er fra 1795.
Så mon ikke der findes en Lars fra ca 1784/5
Du skriver at Lars står under1754-1827 opslag 7 højre side,men dette opslag er viede personer sådan som jeg ser det ?

vh

CS ;-)

Gitte Johansen

Der er 2 Larser ved den folketælling jeg har fundet.



Frederiksborg, Holbo, Græsted, Græsted, , 3. Fam:, FT-1801, B3529
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Larsen   51   Gift   Huusbond   Bonde, Gaardbeboer og Sogne-Foget   
Nille Nielsdatter   42   Gift   hans Kone     
Lars Christensen   16   Ugift   Deres Søn     
Peder Christensen   14   Ugift   Deres Søn     
Lars Christensen   6   Ugift   Deres Søn     
Jens Christensen   3   Ugift   Deres Søn     
Hans Christensen   1   Ugift   Deres Søn     
Johanne Larsdatter   26   Ugift   Tieneste-Pige     
Nille Gundersdatter   17   Ugift   Tieneste-Tøss     
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lis Petersen

Citat fra: carl simonsen Dato 31 Mar 2013 - 18:08
Hej Lis

Det var rigtig mange dejlige informationer du der har fundet,(hvad skulle vi gøre uden jer).
Men jeg er i tvivl omkring Lars Christensens for jeg har een Lars i FT 1801 Græsted opslag 2 (56(3
her han 16 år altså født ca 1784/5 og det samme gør sig gældene i FT,erne fremadrettet,så det kan vel ikke passe at han nu er fra 1795.
Så mon ikke der findes en Lars fra ca 1784/5
Du skriver at Lars står under1754-1827 opslag 7 højre side,men dette opslag er viede personer sådan som jeg ser det ?

vh

CS ;-)

Undskyld!
Der er faldet et 9-tal ud. Det skal være opslag 79.

Jeg henviser til din anden tråd i Ane efterlysning omhandlende de samme personer: 
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,56815.0.html

Det er ALTID en god idé at blive i samme tråd. Så er vi fri for at sidde og lede efter de samme oplysninger!

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

carl simonsen

Hej Lis du har helt ret,grunden til at forsatte hos dig var at du var inde i det med tydningen,den anden tråd opfattede jeg som en efterlysning,men hvis jeg forstrår dig ret,bliver det der jeg skal lede fremover omkring dette emne.

vh

CS

Lis Petersen

Citat fra: carl simonsen Dato 31 Mar 2013 - 18:31
Hej Lis du har helt ret,grunden til at forsatte hos dig var at du var inde i det med tydningen,den anden tråd opfattede jeg som en efterlysning,men hvis jeg forstrår dig ret,bliver det der jeg skal lede fremover omkring dette emne.
vh
CS

Hej Carl.

Ja, det er altid en god idé at blive i samme tråd, så man ikke pludselig opdager at en anden allerede har løst den samme opgave, som det skete for mig før, da jeg opdagede at du også havde en søgning i gang i Ane efterlysning – og allerede fået svar på noget af det jeg lige havde fundet.
Det er lidt surt!

Men jeg ser at du lidt tidligere i tråden her skriver følgende: "Jeg må se om jeg kan finde dem gifte (hårdt arbejde ;-) men morsomt."

Ja, slægtsforskning ER hårdt arbejde OG morsomt, og det bliver endnu mere morsomt, hvis du prøver at tyde præstens kragetæer ;)
Vist er det svært, men øvelse gør mester, og hvis du virkelig gerne vil, er det en god idé at prøve om du ikke kan tyde bare lidt af det.
Man bliver så glad når det lykkes.

Der er gode hjælpeprogrammer på nettet og måske (og det er det allerbedste) er der i nærheden af dig et kursus i slægtsforskning. Jeg kan anbefale det. Det er utroligt spændende.

Ellers er her lidt tips:

Statens arkiver: Online kursus, der lærer dig at læse gotisk skrift
http://www.sa.dk/Elearning_og_webudstillinger/brug_arkivet/elearn/gotisk/default.htm

En masse gode links:
https://www.koegebib.dk/web/arena/slaegtsforskning-paa-nettet

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

carl simonsen

Hej Lis

Kan godt forstå hvad du mener,skal nok være mere opmærksom næste gang,har lige været inde og kigge på Mormpnernes hjemmeside,den er jo fin og lede i,tak for fiffet.
Til sidst,så er der stadig problemer omkring Lars,for i og med at Lars er fra 1795 vil han kun være 17 år da hanbliver gift,de får deres første barn,hvis alt ellers er rigtig,allerede i 1813,men det var et sidespring,jeg holder mig fra nu af,alene til efterlysningen i anerne,for såvidt angår dette emne.

vh

CS

Lis Petersen

Hej Carl.

Du har fuldstændig ret i, at Lars ikke er blevet gift som 17-årig, og jeg tror jeg har løst gåden..!
(Det er så spændende en sag, at jeg ikke kan lade være blande mig) ;)

I Græsted kirkebog 1754-1827 har jeg gennemgået opslagene 62-63-64-67-70.
Mellem år 1782 og 1790 har Christen Larsen fået døbt 5 børn: Jens, Margrethe, Peder, Peder og Jens.

På opslag 64 i højre side står i året 1785.
D 16 dito (9. Januar) Anders Madsens Gaardmands ved Græsted Søn
Peder Lars o.s.v.

Eod die (samme dag) Christen Larsens Fogde (foged) i Græsted Søn kaldet
Peder. Test: Hans Pedersens Hustru i Græsted,  Lars Madsen,
Lars Jepsen, Lars Hansen og Gunnild Christine Schrøder i Græsted.

Præsten har simpelthen rettet den forkerte Peder til Lars...!
Det skulle have været Christen Larsen Fogeds Søn..!

Her har du dem i FT 1787, og der får du oven i købet hans farfar Lars Jensen med, som Lars er opkaldt efter.

Frederiksborg, Holbo, Græsted, Græsted By, , 6, FT-1787, A1603
Christen Larsen   38    gift   Husbonde   Gårdmand, foged   
Nille Jensdatter   27    gift   Madmoder      
Lars Christensen   3    ugift   Barn      
Lars Jensen   69    enke   Husbonds fader      
Christen Larsen   14    ugift   Tjenestedreng      
Margrethe Hansdatter   27    ugift   Tjenestepige      

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

carl simonsen

Hej Lis

Det var godt du synes denne sag er/var spændende,og at du har fundet ud af, at det var rigtigt, at Lars var fra 1784/5.
Det har reddet mig som en mare at han kun skulle være 17 år da han blev gift,hvilket jo så også viste sig ikke at passe,men derimod 26 og Inger 18,så ser det straks mere rigtigt ud,
Ligeledes har jeg ledt efter hans konfirmation,og det kan jeg se udfra dit svar,at det behøver jeg ikke mere.
Lis tusind tak for din store hjælp,uden dig var vi ikke kommet i land.

VH

CS

Lis Petersen

Hej Carl.

Altid dejligt når det lykkes. :D

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000