Hvem ved noget om Kirstine Pedersen, der i 1864 fødte Christiane Marie Jensen?

Startet af Søren Mønsted Hilm, 28 Mar 2013 - 22:14

Forrige emne - Næste emne

Søren Mønsted Hilm

Min mormor Ellen Bentzen Paulsen blev født 27. marts 1889 i Vor Frue Sogn, Ålborg. Af kirkebogen fremgår det, at hun var født som datter af ugifte Christiane Marie Jensen, St. Hansgade 14, 25 år. Endvidere, at hun blev døbt 21. juli 1889 i Budolfi Kirke i Ålborg. Både her og i kirkebogen fra Budolfi står der, at hun er adopteret af lærer Asmus Paulsen og hustru Anna Kathrine Camilla f. Bentzen ved kgl. Bevilling af 27. juni 1889.
Fornylig har jeg i Rigsarkivet set papirerne vedr. adoptionen. Den biologiske mor, Christiane Marie Jensen afgik den 9. april 1889 – altså kort efter nedkomsten – ved døden på Ålborg fattigvæsens sygehus, og der er ikke udlagt en barnefader. Dødsfaldet har jeg efterfølgende også fundet i Vor Frues kirkebog.
Et af bilagene er en udtalelse fra Dronninglund Sogneråd, der er myndigheden i moderens hjemkommune. De bifalder en adoption. Det er ellers dem, der skal forsørge barnet under opvæksten.
Christiane Marie Jensen blev født i Dronninglund 28. januar 1864 som datter af Jens Jensen og Kirstine Pedersen (34 år), Trye i Dronninglund. Jeg har ikke fundet familien i nogen folketælling, men i 1878 bliver Christiane konfirmeret i Horsens Sogn, Kær Herred, Ålborg Amt. Jens Jensen, f. i Nørresundby og hans hustru Ane Margrethe Hansdatter, f. "her i sognet", med hendes søn og deres to fælles sønner bor i Kogholm, Horsens sogn, det ses i FT 1880. Enkemand Jens Jensen har i december 1872 giftet sig med Ane Margrethe Hansdatter. I 1890 er Ane Margrethe og den yngste søn opført i en folketælling over Nørresundby. Jens er der ikke, men Ane Margrethe står opført som gift – ikke enke.
Jeg har ikke fundet noget om Kirstine Pedersens fødsel, men den må jo ligge omkring 34 år før 28. januar 1864. Heller ikke hendes død har jeg fundet, hverken i Dronninglund, Horsens eller de nærmeste sogne.
Kan nogen mon hjælpe med oplysninger eller et tip til løsning af gåden?
Min mormor havde en god opvækst hos sine adoptivforældre. 4. april 1913, altså for snart 100 år siden, blev hun gift med min morfar Otto Christian Mønsted i Vor Frelsers Kirke i Horsens, (altså købstaden), hvor min oldefar Niels Mønsted var organist. Mine morforældre fik 4 børn i 1913, 1916, 1918, 1919 – min mor var nr. 3. Desværre fik min mormor tuberkulose og døde som 33-årig fra mand og 4 børn den 2. april 1922.  Hendes mor døde som 25-årig efter nedkomsten, og hendes egen mor døde også ret få år efter at have født sin datter.  Det kunne være interessant at se, hvordan det har været i de foregående generationer. Og i den forbindelse ville det være en stor hjælp at finde ud af, hvordan det egentlig hænger sammen med Kirstine Pedersen og hendes slægt. Hvem ved noget?

Jane Valkær

Hej
Her er datteren:
Samtlige personer i husstanden:
Aalborg, Kær, Øster Hassing, Gandrup By, Østerhassing Sogn., En Gaard, 174, FT-1880, A8378
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Gregers Peter Svendsen 67  fraskilt Husfader, Gaardeier.  heri Sognet.
Karen Marie Richter f. Sørensen 39  enke Huusholderske.  heri Sognet.
Rasmus Christian Richter 15  ugift hendes Børn.  heri Sognet.
Anton Richter 14  ugift hendes Børn.  heri Sognet.
Peter Martinus Richter 11  ugift hendes Børn.  heri Sognet.
Antomine Svendsen 5  ugift hendes Børn.  heri Sognet.
Jens Christian Svendsen 3  ugift hendes Børn.  heri Sognet.
Thomas Peter Madsen 21  ugift Tjenestefolk.  Vesterhassing Sogn, Aalborg Amt.
Christiane Marie Jensen 16  ugift Tjenestefolk.  Dronninglund Sogn, Hjørring Amt

Inden jeg begynder at kigge i FT på AO, så vil jeg lige spørge om du har gennemset FT 1870 i Dronninglund (Hjørring) og FT 1870 Horsens (Ålborg).

Mvh
Jane

Søren Mønsted Hilm

Hej Jane.
Jeg burde selvfølgelig have nævnt, at jeg også havde set denne FT på DDD. Jeg prøvede (nok uden stort held  ;) ) at gøre mit indlæg kort. Og jeg var mest fokuseret på Kirstine Pedersen. Jeg har været både Dronninglund 1870 og Horsens, Kær samme år igennem uden resultat. Jeg kan jo ikke garantere, at alt er finkæmmet, men forsøget er gjort. På DDD har jeg fundet interessante resultater, men intet knytter personerne sammen med Jens Jensen eller Christiane Marie Jensen. Og navnet Kirstine Pedersen eller Pedersdatter er jo ikke helt unikt.
Jeg har også været i gang på www.familysearch.org og her fundet Christiane Marie Jensens fødsel i Dronninglund i 1865, men ikke yderligere. Så mysteriet er stadig uopklaret, som jeg ser det.
Venlig hilsen
Søren