KB Dråby Mols

Startet af Leo Veie, 04 Jan 2011 - 16:03

Forrige emne - Næste emne

Leo Veie

Hvem kan tyde  opslag i KB, Dråby, Mols herred, Randers amt 1769-1814, opslag 142 under 26. aug.
Det skulle gerne omtale fødsel/dåb af Maren Rasmusdatter. Hun er, ifølge FT 1801 Dråby, datter af Rasmus Pedersen og Maren Jensdatter.
Endvidere opslag 10 i KB Dråby, Mols herred 1814-1831, fødsel nr. 5, Rasmus. Her er det forældrenes navne. Det skulle gerne være Thomas Nielsen og Maren Rasmusdatter


mvh  Leo Veie

Jesper Ratjen

Dråby 1769-1814 opslag 142. Nej det er ikke en Maren, som er døbt.
Jeg læser indførelsen som:
Aug 26de Havde ..ogedmand Henrich Rasmussen og Hustru
Anne Marie Jensdatter af Sødslev en Søn i Kirke, som blev født
den 22de ...lig Hiemmedøbt den 23de og kaldet Rasmus. Som?
Olsens Datter Mette Marie af Sødslev bar ham. Fadderne vare Mic-
kel Sørensen og Anders Pedersen af St..balle Anders Østerheld
af ....bye og Peder Bertilsens Hustru af Holme.
[Stednavnene med forbehold, men de kan jo nemt slås op til kontrol]

"Dråby 1814-1831 opslag Fødsel nr.5 Rasmus" ses ikke det anførte sted!

Leo Veie

Vedr. Dråby 1814-1831 har jeg desværre glemt at skrive opslag 10. På det opslag er født en Rasmus, tilsyneladende 9. juli 1816. Her vil jeg gerne have tydet rubrikken med forældre.


mvh  Leo Veie

Hanne Vinter Henriksen

Hej

1812 Aug 2den havde Gaardmand Henrich Rasmussen og Hustru Anne Marie Jensdatter af Boeslum en søn i Kirke, som blev født den 22 Juny, hiemmedøbt d 23de og kaldet Rasmus
Søren Olesens datter Mette Marie af Boeslum bar ham, faddere var Mikkel Sørensen og Anders Pedersen af Boeslum, Anders Ostenfeld af Dråby og Peder Terkelsens hustru af Holme

Den Maren, som du henviser til i FT1801 kan du formodentlig finde på opslag 30 i stedet, døbt 1781 den 19 Aug.

Rasmus fra 1816:

Til barnefader er angivet Gaardmand Rasmus Rasmussen i Krakiersgaard udflyttet fra Lyngsbæk, Moderen Maren Rasmusdatter, herværende Tid opholdende sig hos Thyger Haug-Mølle udflytter fra Boeslum

Med venlig hilsen

Hanne