Svenske Navere. Hvor finder man oplysninger om dem?

Startet af Vagn Lindegaard Svensson, 22 Mar 2013 - 17:54

Forrige emne - Næste emne

Vagn Lindegaard Svensson

Min tip2 oldefar, Johan (Jan) Abrahamsson Synnerberg i Karlshamn i Blekinge havde en søn i 1. ægteskab ved navn Jöns Jansson Synnerberg, født 23. august 1800 i Östra Rödeby ved Karlskrona.
Ca. 1810-12 kom Jöns i lære hos en hattemager i Karlshamn, men det gik ikke så godt, så i stedet blev han sat i lære hos kobbersmeden Carl Fredrik Møller i Sölvesborg. I Husforhøret i 1818 for Sölvesborg er han nævnt hos Kobbersmeden som Läro Gossen Jöns Jaanson Sønnerberg, født 1799 i Carlscrona. Derefter mister jeg sporet, fordi de efterfølgende flere års optegnelser er gået tabt.
Jeg har forsøgt at spore ham på de forskellige mulige og logiske opholdssteder i området, men har hidtil ikke haft heldet med mig.
Jeg antager, at han er blevet udlært nogle få år efter 1818 og så kan han jo have gjort flere ting. Han kan være flyttet, giftet sig etc. Endelig kan han vel være gået på valsen som Naver? Desværre ved jeg ikke noget om de svenske Naverne og deres organisation og hele tilværelse.
Jeg håber, at nogle af dette forums medlemmer kan give mig nogle ideer til, hvordan jeg kan finde ud af, om han blev Naver. Jeg vil jo forfærdelig gerne vide, hvordan hans videre skæbne blev.

Venlig hilsen
Vagn Svensson
2730.

Elsebeth K. Kristiansen

#1
Hej

Familysearch.org

står der at han 5. januar 1837 gifter
sig med Anna Sonesdotter

I Karlshamn, Blekinge

4. juli 1839 får de en søn
Carl Emil Jons Johansson
i Karlshamn, Blekinge
Her står hustruens navn som Anna Jonsson, men
det er jo et tydningsspørgsmål.

Kig selv de får mange flere børn.


Søgte på Synnerberg og Sweden



vh
Elsebeth



MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Elsebeth.

Tak for det hurtige svar. Desværre var det ikke den rigtige person. Ham, du fandt, kender jeg udmærket. Han er efterkommer af Jöns Jansson Synnerbergs farbror og var skræddermester i Karlshamn i mange år. Han og hustruen Anna Sonesdotter blev gift 1837-01-08 og ikke den 5. jan, som FamilySearch angiver. Parret fik 5 børn.
Den eftersøgte er stadig på fri fod og må jages overalt!

Venlig hilsen
Vagn.

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

   1  1768 – 1802
   2  1802 – 1820
   3  1806 – 1824 
   4  1806 – 1824
   5 1824 – 1831

Här är listan på husförhörslängder i Sölvesborg. Står det inte där vart han beger sig? OK utflyttninslängderna börjat inte förrän 1824.

Eva M
Eva M

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Eva.

Tak for oplysningerne om CD skiven, som jeg ikke kendte til i forvejen. Jeg må forsøge ad den vej også senere.
Jo, jeg har søgt i Husforhørslængderne i Sölvesborg. Som jeg skrev øverst, kunne jeg følge ham indtil 1818 hos kobbersmeden Carl Fredrik Møller. Efter 1818 var der - såvidt jeg husker - et "hul" i længden indtil 1824 og det er netop den periode, hvor han måske er rejst fra byen.
Det er et stykke tid siden, jeg søgte i længden, så jeg vil nu gennemgå hele længden minutiøst igen. Hvis jeg ikke finder ham i Sölvesborg, må jeg atter lede i indflytningslængderne i Karlshamn og andre sandsynlige byer. Ellers er der vist kun tilfældighedsfund at bygge videre på.

Venlig hilsen
Vagn S.

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Eva.

En af mine svenske bekendte har den CD med svenske smede, som du omtaler. Han har forgæves søgt på skiven efter Jøns. Han har forsøgt med de forskellige efternavne, som Jöns kunne have anvendt efter sin tid i Sölvesborg. Min bekendte er meget i tvivl om, hvorvidt kobberslagere overhovedet er med på Cd'en.
Det ser ud til at CD muligheden heller ikke førte til et positivt resultat. I min videre søgen må jeg vel også have for øje, at Jöns kan have skiftet til et helt andet erhverv.

Vagn S.