Dom over "Bitte Stoffer" m.fl. 1872

Startet af Helen Jepsen, 04 Jan 2011 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

I forbindelse med forskning i
Johannes Eliassen's slægt i Sebber,
er jeg stødt på, at han skulle være impliceret i en tyverisag vedr "Bitte stoffer" og skulle være dømt til vand og brød i Viborg Tugthus.
Er der mon en, der har kendskab til denne dom?
venlig hilsen
Helen Jepsen

Heidi Ilsoee

De første Natmandsfolk, gamle Folk paa Himmerland kan mindes, drev næsten alle sammen paa at flaa, rense Latriner og feje Skorstene; senere hen i Tiden, da Flaaningen ikke indbragte tilstrække-
ligt, tog baade disse og saa godt som alle andre af Stammens mandlige Medlemmer Glarkisten x )
paa Nakken og forenede fra nu af næsten alle mulige Haandværker i en og samme Person, offi-
cielt kaldte de sig selv Glarmestere og Blikkenslagere; men Anders Eliasen lavede endvidere f. Eks. Lynglimer og efter 1848 var Rensningen af Seminariets og Præstegaardens Latriner i Ranum
udelukkende i Hænderne paa ham, hans to Brødre og Bitte Stoffer; Arbejdet betaltes med 4 Mk. Stoffer der var »en tynd Pjalt«, var den eneste, som kunde gaa op i Seminariets Skorsten at feje, hvorfor han tik 1 Mk.; alle disse Penge omsatte de i Brændevin, som fortæredes i nogle Sandgrave ved Østsiden af Præstegaarden.

Bitte Stoffer er blandt Himmerlands Rakkere den, hvem baade gamle Folk og Retsakterne tillægger det største Antal Tyverisager. Man tænke sig blot, at han under en Arrestation i 1872 overraskede Dommeren med at bekende 18 Tyverier, han havde begaaet i Løbet af de sidste faa Aar, og saa er det endda sikkert nok, at dette Antal kun var en ringe Brøkdel af samtlige Tyverier, denne Mestertyv havde paa sin Samvittighed inden for det samme Tidsrum.

http://www.archive.org/stream/himmerlandsrakk00klitgoog/himmerlandsrakk00klitgoog_djvu.txt


Heidi Ilsoee

Lidt mere fra denne side

Bitte Stoffer stjal et Lam i Ajstrup Sogn i Sommeren 1869, som han kom bærende med paa Nakken til Johannes Eliasens  Kone i Valsted, for at hun skulde slagte Lammet for ham; men da hun nægtede dette, gik den fule Tyveknægt hen og lagde det bundne Lam i en Rugmark sønden for sidstnævnte By. Om Høsten fandt man Resterne af Dyret, der havde ædt Rugen rundt omkring sig og var derefter sultet ihjel. Et Par andre Rakkere stjal for 60 Aar siden et Faar i Mejlby, tog Skindet og Indvolde af Dyret og gravede ned i en Bakke og forsvandt saa med Kroppen; man red vel efter Tyvene, men traf dem ikke.

Heidi

Helen Jepsen

Tak for oplysningerne. Historien om lammet kendte jeg ikke.
Johannes Eliasen og hans kone Sophie Frederikke var mine tipoldeforældre.
Jeg har læst, at de for det meste prøvede at leve et hæderligt liv, men fik så øje på en notits om, at de var indblandet i førnævnte dom over Bitte Stoffer, og det kunne derfor være interessant at se selve domsafsigelsen.
Jeg har selv fået afskrevet nogle andre domme over Johannes Eliasen, og der er deri nogle personoplysninger, man ikke har på anden måde.
venlig hilsen
Helen Jepsen

Jens Ole Jensen

Da Johannes Eliasen er min farmors morfar er jeg meget interesseret i dommene om ham.
Kan man få en kopi af afskrifterne.

Jens Ole Jensen, Aalborg

Helen Jepsen

Jeg har forskellige domme, som jeg har fået afskrevet på Landsarkivet i Viborg
vedr. slægten, men det er helt tilbage i 2002, jeg har tydeliggjort, hvem det er, det vedrører, men det ser ud til jeg har dem som Word filer, som jeg så må konvertere til pdf, så de kan sendes med mail uden at ændres.
Det vil jeg gerne gøre og jeg håber, jeg har alle filer til de mapper, jeg har lavet.

Jeg vil gerne vide hvem din farmor er. Jeg tror hun stammer fra Attrup, hvor mine oldeforældre også boede. Det var Niels Johansen og Kathrine (Cathrine) Jensen.

For få dage siden begyndte jeg at søge efter Kathrine Jensens slægt, der kom fra Gjøl og flyttede til Klitgård i Nørholm sogn.
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvorfor flere familier flyttede til Attrup fra Klitgård.
Var det mon for at komme væk fra rakkerslægten i Sebber?

Har du stødt på noget om det?

venlig hilsen
Helen Jepsen

Jens Ole Jensen

#6
Hej.
Ser først dit indlæg nu.

Jeg stammer fra Karen Marie Johannesdatter f. 1848 i Valsted
Gift med Jens Christian Jørgensen.
Han var barnebarn af rakkeren Jørgen Jørgensen "Kolle"

I 1880 boede de sammen med Johannes Eliasen  i Valsted

Her boede de stadig 1911 men flyttede så til Nibe hvor Karen Marie Johannesdatter døde.

De fik min farmor Jensine Camilla Jørgensen f. 13/7 1889 i Valsted som deres 7. barn.

Da Andreas Jørgensen - Jensines farbror, i 1892 skulle giftes advarede brudens forældre hende mod at gifte sig med rakkerpak.


Jeg har selv forsøgt at spore alle efterkommere efter Axel Eliasen og Bodil.

Det her har jeg fundet om Niels:
29/10 1875 Niels giftede sig med Cathrine Jensdatter i Restrup kirke,  
Cathrine blev født 29/7 1855 som datter af Jens Christian Knudsen og Johanne Andersdatter i "Klitgaard", Nørholm, Aalborg

Børn:
13/6 1876 Jensine Johanne Frederikke
11/1 1883 Thorvald Kristian Møller
11/12 1885 Knud Møller
25/10 1888 Jensine
5/8 1892 Johan Marinus. Døde 14/8 1892
14/12 1893 Johan Marinus
1/4 1898 Otto

20/6 1907 Niels Johannesen døde i Attrup, Torslev sogn, Øster Han herred
15/4 1922 Hustruen Cathrine Jensdatter døde i Attrup, Torslev, Øster Han herred

min  mail er jojensen(@)stofanet.dk Fjern()
du må gerne sende word dokumenter.

mvh
Jens Ole

Majken Eliasen

Hej Helen
Det er en gammel tråd den her - mon du ser mit indlæg? Jeg har forsøgt at finde ud af mere om min tipoldefar Johannes Eliassen, der var svensker og som bortrømte, da han fandt ud af, at han havde gjort min tipoldemor gravid. Hun udlagde ham dog som barnefader, hvortil min oldefar, der er født i 1867, fik hans efternavn, som siden er gået videre i arv til mig.
Jeg spekulerer på om det mon kan være den Johannes Eliassen, du skriver om? Min oldefar, Niels Christian Eliassen, blev født 20. juni 1867 i Tise Sogn, Viborg Amt.
Mvh Majken Eliasen

Helen Jepsen

Kære Majken
Jeg tror ikke det er den Johannes Eliasen, jeg "kender", der er din tipoldefar.
Der er ikke i mine oplysninger noget om, at han skulle have været i Thise, skønt han jo
var omvandrende, og også var udlagt barnefar i Viborg Tugthus 1839.

Jeg har set på opslaget hvor din oldefar er født, at den Johannes Eliassen, der er udlagt barnefar,
havde tjent på en gård. Det ville nok ikke ske for "min" Johannes Eliasen at tjene på en gård. Han var en fri fugl.

Dog kunne han sikkert godt have fundet på, at sige, at han var svensker.

"Min" Johannes Eliasen blev gift (1846) med Sofie Frederikke Frederiksen, som han havde vandret rundt med i flere.
De fik efterfølgende en del børn sammen og er begge begravet på Sebber kirkegård.
Så desværre kan jeg ikke hjælpe dig.
venlig hilsen Helen