Brandtaxationsprotokol

Startet af Helle Damkjær Nygaard, 23 Mar 2013 - 10:02

Forrige emne - Næste emne

Helle Damkjær Nygaard

Jeg har fundet min tip x3 i brandforsikringsprotokollen, men jeg kan ikke gennemskue, hvilken brandtaxationsprotokol jeg skal kigge i - om der er henvisning fra forsikringsprotokollen til taxationsprotokollen eller ....
Hvordan kommer jeg videre?

Har fundet ham i:
Brandforsikringer, landdistrikter 1800-1872, Holbæk amt, Ods Herred, brandforsikringsprotokol A, 1800-1848, opsl. 186-187, Hans Dinesen.

Håber på lidt hjælp - det er mit første forsøg med brand-arkivalier.

Mvh.
Helle Damkjær
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Peter Kristiansen

Den kan jeg ikke gennemskue :-(

Altså vi er i Asmindrup sg., Svinninge by - forsikringsnummeret er 46-4

Fire bygninger er forsikret: (over to sider)

Stuehuus i Sønder: 300
det østre Huus: 120
det vestre Huus: 80
det nordre Huus: 150

Desuden er værdien opskrevet med en lysere blæk.

Der BURDE stå et nummer i taksationskolonnen - men det gør der ikke. Jeg kan ikke svare på hvorfor.

Hvis du ser opslag 186 t.v. - så er der under forsikringsnummer 46-2 henvist til taxationsprotokol C208-2. Taksationen er foretaget 1843/44.

Så skal du finde taksationsprotokollen for det pågældende år: 1838-45.

og på opslag 306 nederst finder du selve taksationen for C208-2. Hvorfor der også står A305 i marginen ved jeg ikke. OBS sidetal - siderne ligger ikke i nummerorden.

Det er mekanikken i brandtaksationer - men det her er en af de mere rodede!!


M.v.h. Peter Kristiansen

Helle Damkjær Nygaard

Hej Peter.

Tak for dit svar.

Han står også i "Brandforsikringsprotokol B: Egebjerg, Højby..."osv 1849-1858, opsl. 153. I taksationskolonnen står der "T..19" og "For 1". Desuden står der et nummer under hans navn (No 266) og endnu et nummer under navnet Peder Pedersen (No 8) som jeg ikke er klar over hvem er. Til sidst er nævnt en dato: 1857.

Jeg har ledt på kryds og tværs: Sidetal, nummer, årstal og en kombination af det hele uden held. I de to brandforsikringsprotokoller står han opført under det samme forsikringsnummer: 46-4. Kan jeg bruge det til noget?

Ellers er det vel slavemetoden....suk!

Mvh.
Helle
Med venlig hilsen
Helle Damkjær

Peter Kristiansen

Tx 19 For 1 - der kunne godt laves flere beskrivelser på en dag - derfor delingen.

Du finder den tilhørende beskrivelse i taxationsprotokollen 1856-63 -opslag 38

Forsikringsnummeret 46-4 er et gennemgående nummer, og er vældig godt som identifikation af ejendommen før matrikelnumrene.

Mon ikke at blyantsnummeret er et matrikelnummer?

Peder Pedersen må være den følgende ejer.
M.v.h. Peter Kristiansen

Helle Damkjær Nygaard

Hej Peter.

Jeg har fundet Hans Dinesens død i 1846 og hans hustrus død i 1856, så det passer nok, som du skriver, at Peder Pedersen overtog gården. Det passer også med årstallet 1857.

Det var ikke meningen at der skulle være en smiley (No  :)) ...min pc laver nogle gange tricks. Nej, der skulle have stået No 8 - jeg har fundet matrikelkortet med Hans Dinesens navn på, matr. nr. 8.

Jeg har slavisk kigget brandtaksationspotokollen 1800-1811 igennem, men uden held. Jeg tror taksationen er i protokollen 1811 og frem, men den kan ikke åbnes i AO. Jeg må en tur på arkivet.

Jeg takker dig for en fin introduktion og for din tålmodighed.

Mvh.
Helle.
Med venlig hilsen
Helle Damkjær