Salomon Nielsen, hvor er han født:

Startet af Henrik Farsøe, 11 Okt 2010 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Henrik Farsøe

Saa prøver jeg med denne, det er ikke for at, være besværlig, men, det er noget siden, at jeg har fundet dette, så derfor ikke nogen sidetal eller henvisninger til kirkebøgerne.

Salomon skulle være født/døbt ca. 1757 men hvor, det er hans fødsel/dåb jeg søger.

De eneste ting jeg ved på nuværende er følgende, af omveje har jeg fået afvide, at hans for skulle hedde Niels Smed, men så, hvem var denne Niels Smed, og kan det være hvad han var i livet dette efternavn??

Dette er fra en folketælling, saa i kan se hvem jeg leder efter.

Holbæk, Tuse, Gislinge, Gislinge by, Folketællingen 1787

Salomon Nielsen, 28, gift, mand, bonde og husmand foruden national soldat
Else Christensdatter, 24gift, hans kone

Mvh. Henrik

Henrik Farsøe

Konfirmeret 26.4.1778 i Hagested kirke

Dette staar ved; Peder Nielsen som gik i to aar og broderen Salomon Nielsen ere, den bortløbne Niels Smed, s sønner i Gislinge..

Saa, nu er mit spørgsmaal, hvem er/var denne Niels Smed.

Mvh Henrik :-\ 

Kathe Rasmussen


Med navnet Niels Smed i 1787, kan Du vist nok gaa ud fra at smed er mandens erhverv.  Prøv at lave en søgning i FT 1787 med navn:  Niels %%%, erhverv: Smed, Holbæk Amt, Tuse Herred.  Saafremt Du udelader sogn, saa faar Du frem en del smede, hvoraf kun 2 aldersmæssigt kan være Din ane, i.e Niels Iversen, 68 aar, Hagested Bye og Niels Pedersen, 60 aar, Skamstrup.  Gaa KB igennem for disse sogne  og se om Du kan finde nogle fødsler hvori disse smede har faaet børn døbt... Der er ikke nogen let vej, men kun haardt arbejde.

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke, Lolland
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke

Henrik Farsøe

Haj Kathe.

Jeg har gået med den tanke, at han evt. kunne være fra Hagested, da han er konfirmeret der.

Mvh Henrik ;)

Kaare Grodal

Hej Henrik

Salomon har været op i aneefterlysning i det gamle forum.

Med teksten i kirkebogen er der for mig ingen tvivl om at han er født i Gislinge, som fra Reformationen har været annexsogn til Hagested, og konfirmerede for begge sogne er ført i Hagested. Da der først findes kirkebøger fra Gislinge fra efter 1812, er den eneste mulighed for at finde noget om Niels Smed nok, hvis du kan finde noget om den efterforskning myndighederne har iværksat efter hans rømning.

Hilsen
Kaare Grodal
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Henrik Farsøe

Og skal jeg saa i nogle protokoller, på landsarkivet :(
Det bliver ikke let.

Mvh Henrik

Henrik Farsøe

Salomon er konfirmeret her Hagested 1744-1814, opslag 298, den 26 april 1778, men hvorfor så sent, og jeg blev ikke meget klogere på hvem hans forældre var, har snart været hele herredet igennem, uden at finde noget.

Hjælp modtages med stor glæde og tak :D

Flemming Willum Petersen

Hej Henrik

I 1700-tallet var det meget almindeligt at blive konfirmeret så sent.

Min erfaring er, at de fleste var 16-18 år ved konfirmationen, og jeg har set enkelte
være hele 24-25 år gamle ved konfirmationen.

Du skriver at du snart har været hele herredet igennem, så jeg går ud fra at du har forsøgt at finde hans fødsel i Hagested. Gislinge må vel så snart være den eneste mulighed når kirkebøgerne for perioden ikke eksisterer der, og samtidig er annekssogn til Hagested.

Jeg kan også se at Salomon Nielsen er angivet som national soldat i FT1787, og det må jo betyde
at han på tidspunktet var medlem af landmilitsen. Det må du også kunne finde noget om på Landsarkivet, men det er ikke lægdsruller du skal ud i, for de blev først indført i årene efter indførelsen af værnepligt i 1788.

Jeg har ikke selv rodet med kilder fra landmilitsen endnu, så jeg ved ikke hvad man muligt kan trække ud af kilderne af informationer, men herfra i hvertfald en lille tanke om dette, samt en bemærkning omkring konfirmationerne.

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Henrik Farsøe

Hej.

Det bliver spændende, om jeg finder noget, og tak, herfra :)

Henrik

Henrik Farsøe

Kan Dette være Salomons forældre, hvad skal vi siger, der er beskrevet her.

1720-1771 Frydendal , opslag 155, 23 marts 1757 Niels Smeds hustru introduceret

samme aar og kirke, opslag 154, 17 febr. blev Niels Smeds liden søn Jens begr.

Henrik :)