Laugsforeninger

Startet af Sofie K. Hansen, 14 Mar 2013 - 23:03

Forrige emne - Næste emne

Sofie K. Hansen

Hej

Jeg har nogle spørgsmål i forhold til laug i Danmark. På frilandsmuseerne rundt om i Danmark, ser man ofte på væggene i de gamle huse, at der hænger svendebreve. Som for mange andre, er der i min familie også mange håndværkere, og det kunne være vældigt interessant, om man kan finde frem til dem i laug-dokumenter, hvis de f.eks. er indskrevet eller nævnt et eller andet sted.

Er der nogen der ved, hvad der skulle til, for at man i hin tid kunne indskrives/nævnes i laugsarkivalier? En af mine forfædre (født 1830'erne) blev slagtermester på Falster. Er det muligt at finde ham i laugsdokumenter? Så vidt vides, var han ikke hos en mester og er ikke fundet som slagtersvend ved folketællinger. Var det typisk folk fra byerne, som blev indskrevet i laugsdokumenterne eller var det alle?

Jeg har læst et sted, at man for at kunne indskrives i laugsdokumenter (som medlem?), skulle være udlært hos en mester samt have været på valsen i 2 år. Hvad skete med de f.eks. slagtere, som ikke var i lære hos en mester, men som alligevel blev etablerede slagtere (efter 1857, hvor laugene blev ophævet)?

Findes der evt. litteratur som belyser dette emne, vil henvisninger til disse være velkomne.

Med venlig hilsen
Sofie Hansen

Hans Poulsen



Hej Sofie

Google: Laugsvæsenet

bringer en kort artikel: *LAUGSVÆSENET OG DETS SKIKKE* - og flere følger med i kølvandet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Hej Sofie!

Du nævner bl.a. "slagtermester på Falster"

Hvis han blev slagtermester i en købstad, har han løst borgerskab.
På Rigsarkivet er borgerskabsprotokoller (fra bl.a. Falsters købstæder).
Der vil ofte stå, hvor ansøgeren er født - af og til også fødselsdatoen.

Måske findes der laugsprotokoller fra disse købstæder (på Rigsarkivet).


Prøv også de lokalhistoriske arkiver - for Falster må det være Guldborgsund Kommunes arkiver.
Der kan måske findes avisudklip fra jubilæer og/eller runde fødselsdage med større eller mindre biografier.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998