Kan heller ikke åbne AO - brug for hjælp på engelsk

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 16 Mar 2013 - 20:01

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Også jeg er kørt helt fast

Min computer har Windows 7, og indtil for nyligt havde jeg Java 6, og kunne uden problemer åbne FT og KB på AO

For en uges tid siden installerede min mand Java 7 og siden da kan jeg ikke komme ind.
Vores Sikkerhedsprogram er NORTON

Jeg har set Joans tråd om samme problem, men da jeg kun har meget lidt kendskab til hvordan en computer virker har det ikke hjulpet meget.

Desværre forstår min mand kun engelsk og fransk -

Så er der en engelsk computerekspert i vores flok der kan give nogle gode råd.

Uden adgang til KB og FT har jeg ikke mange muligheder for at komme videre

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Jesper Skov

Hvordan udarter problemet sig? Hvilke fejl giver computeren (om nogen)?

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Jeg kan komme frem til sognet både på FT og KB, men når jeg prøver at åbne får jeg istedet for et vindue der siger

Do you want to save this file, or find a program on line to open it
Name :viewimage.aspx
type : unknown file type
From: www.sa.dk

find   -  save  - cancel

Når jeg trykker på find kommer der et Window vindu frem med en hel masse som jeg ikke kan forstå nok af til af bringe mig videre. Jeg kan desværre ikke "Cut and paste" det

En enkelt gang har jeg også fået denne besked

Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.
--------------------------------------------------------------------------------
Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at www.sa.dk Port 80


Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

John Nielsen

Hello Elizabeth

Der er to fejl.
Den ene kan du ikke gøre så meget ved, AO her i et par dage haft fejl når man åbner en folketælling.
Du kan muligvis med en anden browser, min gamle IE6 virker.

Den anden med aspx filen der skal du vælge at åbne den med "Web start launcher" eller i værste fald så må du ud under programmer/java og vælge javaws.exe.

Hilsen John Nielsen 

Leif Sommerdal

Vælg - find program

Programmet ligger i c:\Porgram files\java\jre7\bin

og hedder javaws.exe
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Eva Morfiadakis

Had the same problem. Got the same message. I also got a message that this kind of files could be a risk to the computer. After I had installed Explorer 10 the problem was gone.

Eva M
Eva M

Elizabeth Høilund Buffet

Hej til Eva, John og Leif

Tak for jeres gode råd - jeg bruger Internet explorer 10

Men mens jeg laver vores middagsmad vil jeg sætte min mand i gang med at se om han kan finde

Programmet  i c:\Porgram files\java\jre7\bin og få det til at virke

I begge tilfælde lader jeg høre fra mig igen

Med hilsen fra Elizabeth i Vermont

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Jeg ville ønske at jeg havde godr nyheder - men vi er ikke kommet et skridt videre.

Under Support - på sa.dk  fandt vi følgende  

her er et eksempel på en løsning på en Windows 7 (64 Bit)
- Gå til kontrokpanel/programmer/standardprogrammer/knyt en filtype eller protokol til et program
computer
- Find og Klik på .jnlp
- klik på "rediger program
- Klik på "gennemse"
- Vælg C:/program Files/Java/jre7/bin
- klik på "javaws"
- Klik på åben
- Klick på ok


Da eksemplet var givet for netop "vores" computer prøvede vi - men

Vi fandt ikke .jnlp
Under javsws er der ingen "open" åbn - og ingen ok

Så nogle ideer - hvad nu ?

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Jesper Skov

Gem en viewimage.aspx fil et eller andet sted f.eks. på skrivebordet.

Omdøb filen til viewimage.jnlp.

I første omgang åbn filen og skriv tilbage.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Jesper

Jeg gemte Besser 1700 - 17.. -
fik en viewimage.aspx  - og når jeg åbnede det fik jeg følgende

e='http://www.sa.dk/LAView'>   <information>       <title>LAView Application</title>       <vendor>Statens Arkiver</vendor>       <description>Fremviser til online arkivalier</description>       <description kind='short'></description>   </information>   <security>       <all-permissions/>   </security>   <resources>       <j2se version='1.5+' initial-heap-size='64m' max-heap-size='512m'/>       <jar href='LAView.jar'/>       <jar href='axis.jar'/>       <jar href='clibwrapper_jiio.jar'/>       <jar href='commons-discovery-0.2.jar'/>       <jar href='commons-logging-1.0.4.jar'/>       <jar href='jai_core.jar'/>       <jar href='jai_codec.jar'/>       <jar href='jai_imageio.jar'/>       <jar href='jaxrpc.jar'/>       <jar href='log4j-1.2.8.jar'/>       <jar href='saaj.jar'/>       <jar href='wsdl4j-1.5.1.jar'/>       <property name='bog' value='/data/kirkeboeger/'/>       <property name='opslag' value='C437A/A/001/K01-01-A.Tif,C437A/A/001/K01-02-A.Tif,C437A/A/001/K01-03-A.Tif,C437A/A/001/K01-04-A.Tif,C437A/A/001/K01-05-A.Tif,C437A/A/001/K01-06-A.Tif,C437A/A/001/K01-07-A.Tif,C437A/A/001/K01-08-A.Tif,C437A/A/001/K01-09-A.Tif,C437A/A/001/K01-10--
OSV - en kæmpe side
Men ingen billeder

Ved at prøve at skifte til viewimage.jnlp blev det ikke bedre

Men tak for foreslaget - jeg er villig til at prøve lidt af hver

Hilsen fra Elizabeth

Jesper Skov

Højreklik på viewimage.jnlp og vælg "Open with ..."

Find programmet C:/program Files/Java/jre7/bin/javaws.exe og marker "Always open ..."


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Elizabeth Høilund Buffet

Hej til alle

Det lykkedes mig at "crash" min computer ved at prøve at få AO til at virke i  lørdags - spørg mig ikke hvordan .... aner det ikke.

Men efter at min mand har fået det op og køre igen her i eftermiddags, nogle enkelte opdateringer virker det.

Og best af alt jeg kan  komme ind på Kirkebøgerne.

Tak for hjælpen

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Finn Hansen

@Elizabeth Høilund Buffet

Husk at sig til din kære mand, at når du cracher din computer, så skal han starte den i "fejlsikret tilstand" og køre en scandisk.

Under start af computeren tip igen og igen på F8 tasten

Der dukker en sort skærm op med en masse hvid tekst.

Vælg med piltasterne "Fejlsikret tilstand" tryk på ENTER tasten

Lad maskinen starte og nå frem til skrivebrodet "Gerne som Administrator"

Dobbelt klik på "Denne Computer" eller "Computer" eller hvad den nu hedder på lige dit system

Find "C: disken" - den gør du BLÅ og trykker på HØJRE musetast og vælger EGENSKABER

I den box der åbens, vælger du FUNKTIONER - heri vælger du punktet "Undersøg Nu"

Du sætter HAK i øverste punkt, hvis der ikke er noget hak - ellers trykker du på OK

Du svare JA til at vælge planlæg .... og trykker OK

Du genstarter maskinen via START funktionen neders på din skærm

Når maskinen genstarter, da dukker der en "SORT" skæm op med hvide bogstaver som tæller ned fra 10 til 0

Lad nu endelig være med at røre ved tastaturet ... bare lad den arbejde - Nu undersøger din din harddisk for eventuelle fejl, som skyldes maskinen er crachet eller er blevet lukket via STRØM knappen eller hvad der nu kunne være årsagen til forkert nedlukning.

Maskinen genopstarter når den er færdig og du kan så blot arbejde videre som normalt...

Hvis du er nysgerrig, så kan du nå at se, om den finder fejl, ved at følge med "hurtigt" i det som skrives med hvid tekst på sort baggrund og siden gå i roden af C: disken og finde logfilen og læse hvad der evt. blev fundet af fejl... men i de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt, fejlene er rettet korrekt.

Jeg har faktisk skrevet et lignende indlæg om dette for ca. ½ år siden, det kan du søge, der står en del mere detaljeret end der gør her.

Venligst
Finn Hansen

Elizabeth Høilund Buffet

Hi Finn

tak for din forklaring om hvordan man starter efter et crash - det var vist også swn metode at min mand brugte for at få den startet igen.  Men han skal jo have den engelske brugsanvisning. Heldigvis er han ret god til det med computerne -

Jeg hører til dem det ikke ved noget om hvordan computerere virker - det er ligesom med min bil - den skal bare starte når jeg sætter nøgle i tændingen. Og computeren skal virke når jeg trykker på startknapapen.

Men jeg har gemt din forklaring til det måske sker en dag hvor han ikke er hjemme - trykt ud.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont