Birthe Marie Adamsen eller Bodil Marie Adamsen, Hvilsted ??

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 15 Mar 2013 - 14:55

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil gerne høre jeres mening om følgende:
Ilf. kirkebog 1814-1846 den 7.8.1842 får Adam Nielsen og Ane Andersdatter en datter, Birthe Marie Adamsen, opsl. 70, nr. 5.

Ifl.samme kirkebog, opsl. 70, nr. 1, 1856.  Her bliver Bodil Marie Adamsen konfirmeret.( f. ca.1842

Ifl. FT i 1845 og 1850, (DDD) er Bodil hhv. 3 og 8 år.

ifl. KB 1861-1874, opsl. 142, 3, i 1870 gifter Bodil Marie Adamsen sig , 28 år gammel (f. 1842 ?)

For at gøre forvirringen større, fik Adam Nielsen og 1839, opsl. 67, en datter, der også fik navnet Bodil.

Mit spørgsmål er derfor:   Er det en fejl, at der i kirkebogen er skrevet Birthe Marie og ikke Bodil Marie i 1842.  (Jeg har ikke fundet dødsfald for nogen Birthe Marie - og i øvrigt heller ikke nogen fødsel for Bodil Marie)
Hvad er der blevet af den Bodil, der blev født i 1939 ? Heller ikke hendes dødsfald har jeg kunnet finde.

Det er ret forvirrende, og jeg hører gerne jeres mening, og jeg takker på forhånd for eventuelle svar.

Dagny Salomonsen


dagny elisabeth salomonsen

Det ser ud til, at jeg laver den ene fejl oveni den anden.    Jeg har rettet mit første spørgsmål.  Nu må jeg beklage endnu en gang i denne forespørgsel:      Det handler om Hvilsager sogn, Sønderhald herred, Randers amt - (altså ikke Hvilsted)     BEKLAGER RIGTIG MANGE GANGE.

Dagny Salomonsen

Anne Mortensen

Ja jeg kunne ikke forstå jeg intet fandt.
-------------------

Skriv altid amt og sogn.

Vis de FT'er du nævner så vi ikke selv skal søge dem.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Camilla Ramsgaard

at mor og datter hedder det samme er vist helt normalt..
og at aldren på folketællingerne er sådan lidt med margen er også ok.. at der er sådan 2-3 års forskel på den faktiske alder jf dåbsattesten og folketællingen er ikke noget særsyn..

og stavemåde+ navne der er medtaget kan også varier en del..

tror den der variere mest er af dem jeg har er
Karl christian Krause  fra prussen
Carl chr kruse  micklenborg
karl kruse  tyskland.
carl crause

det er samme person hele vejen 
her passer fødselsdatoen så..

men en del af de andre jeg har fundet variere aldren 3+/-

Inger Toudal

#4
Hej Dagny

Der må være en fejl i Bodil Maries fødselsoptegnelse i kontraministerialbogen (degnens) - det er den der er på AO.

Hvis du kan få lov at kigge i hovedministerialbogen (præstens) på Landsarkivet i Viborg, kan du finde ud af, om Bodil Maries navn er skrevet rigtigt dér.

Ved Bodil Maries konfirmation (Hvilsager 1846-1860, opslag 70) er forældrene Adam Nielsen Grdfæster i Bendstrup og Hustru Ane Andersdatter, og der står, at B.M. er født i Bendstrup 7 Aug. 1842. Hun bliver opkaldt efter Adam Nielsens afdøde hustru (se https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,55560.0.html).

Bodil f. 1839 ser ud til at være kommet i pleje, måske hos en moster (Adam Nielsens første kone hed jo Bodil Marie Sørensdatter):

Randers, Sønderhald, Hvilsager, Bendstrup Bye, En Gaard, 8, FT-1840, c6327
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Adam Nielsen   39    Gift      Fæstegaardmand   
Bodil Marie Sørensdatter   31    Gift      hans Kone   
Søren Adamsen   6    Ugift      hans Børn   
Eva Adamsdatter   4    Ugift      hans Børn   
Bodil Adamsdatter   1    Ugift      hans Børn   
Wellads Hansen   25    Ugift      Tjenestefolk   
Esben Laursen   20    Ugift      Tjenestefolk   
Kristen Sørensdatter   25    Ugift      Tjenestefolk   
Karen Nielsdatter   16    Ugift      Tjenestefolk   
Eva Nielsdatter   78    Enke      Aftægtskone

Randers, Sønderhald, Virring, Floes, , 2, FT-1845, B5926
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Sørensen   70    Gift      gårdmand   Virring, Randers amt
Karen Sørensdatter   45    Gift      hans kone   Virring, Randers amt
Laurs Christensen   45    Ugift      tjenestekarl   Virring, Randers amt
Laurs Rasmussen   37    Ugift      tjenestekarl   Virring, Randers amt
Kirsten Nielsdatter   26    Ugift      tjenestepige   Virring, Randers amt
Bodil Adamsen   5    Ugift      plejedatter   Hvilsager, Randers amt

Randers, Sønderhald, Virring, Floes, Gaard, 32, FT-1850, D2710
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Sørensens enke   46    Enke      Gaardkone, Huusmoder   Virring
Laurs Christensen   50    Ugift      Tjenestekarl   Ammelhede, Her i Sognet
Søren Sørensen   56    Enkemand      Arbejdsmand   Virring
Ane Kirstine Neilsen   17    Ugift      Tjenestepige   Ølst, Randers Amt
Peder Axelsen   10    Ugift      Tjenestedreng   Langcastrup, Her i Sognet
Bodil Adamsdatter   10    Ugift      Plejedatter   ....strup, Randers Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

dagny elisabeth salomonsen

Til Anne.     Du har ret i, at jeg nærmest manglede alle relevante data.  Det var fejl på fejl, som jeg fik rettet op på.   Det er den slags, der er virkelig pinligt, og jeg vil være meget omhyggelig næste gang.   

Til Camilla:  Du har ret i, at navnene kan ændres "hen ad vejen".  Det er i hvert fald et tydeligt eksempel du giver - en og samme person med 4 forskellige stavemåder.   Du har også ret i, at alderen er usikker i forbindelse med folketællingerne.

Tak til jer begge.

Til Inger.

Det er virkelig et flot arbejde, du har foretaget.  Jeg har slet ikke haft i tankerne at den "første Bodil" kunne være sat i pleje, men der er da ingen tvivl om, at det er hende, du har fundet hos familien i Virring.   Du har ret i, at der kan være tale om et familiemedlem til Adams første kone Bodil Marie.  Man kan så undre sig over, HVORFOR hun blev sat i pleje !

Men denne oplysning giver mig yderligere et tip til at finde frem til Bodil Maries fødselsdata.  Jeg har forgæves ledt efter hende i Hvilsager sogn, men jeg skal nok nu lede i Virring sogn.   

Det var virkelig et skub, du gav her.   Tusind tak for din hjælp - og god week-end.

Dagny Salomonsen