Hvem var Søren Hansen....?

Startet af Ole Bregnedal, 14 Jan 2013 - 13:58

Forrige emne - Næste emne

Ole Bregnedal

Nu må jeg ha´hjælp :)
Efter forgæves at have søgt efter ham i mange måneder beder jeg venligt om hjælp:

SØREN HANSEN.....?

Er sandsynligvis født ca. 1776 i Aasted by i Aasted sogn, Harre herred, Viborg amt...

Jeg har lidt fakta om ham:

BRYLLUP
KB Aasted sogn, Harre herred, Viborg amt
Detaljer for citat: 1744-1808, opslag 153, 1807 - 19. april
Note: 1807, 19. April: Lyst første Gang for Ungkarlen Søren Hansen og Enken Else
Mortens Datter, begge af Aasted Bye.

Forloverne vare
Jacob Chrestensen Gaardmand i Aasted
og Jørgen Bodilsen Møller ibid.

ægteviede d. 28 Maj.

BEGRAVELSE:12 april 1829 (9 dage efter dødsfald)
Aasted, Danmark
Kirkegård: Aasted kirkegård
Kilde: KB Aasted sogn, Harre herred, Viborg amt
Detaljer for citat: 1813-1836, opslag 194
Tekst: Søren Hansen, gaardmand i Aasted, 52 Aar


Om hans hustru, Else Mortensdatter har  en del, bl.a.:

FOLKETÆLLINGER:
februar 1787 (Alder 11)
Aasted, Danmark
Kilde: FT Viborg, Harre, Aasted
Detaljer for citat: Aasted Bye, , 11, FT-1787
Note: Morten Jensen 52 gift Hosbonde Huusmand og Daglejer noget fattig nyder Almisse
Else Christ:Datter 45 gift Madmoder .
Neils Mortensen 5 ugift Deres Børn .
Else MortensDatter 9 ugift Deres Børn

   1 februar 1834 (Alder 58)
Aasted, Danmark
Kilde: FT Viborg, Harre, Aasted
Detaljer for citat: Aasted Bye, et Huus, 12, FT-1834
Note: Else Mortensdatter 59 Enke Indsidderske
Dorthe Sørensdatter 12 Ugift Indsidderske

   1 februar 1845 (Alder 69)
Aasted, Danmark
Kilde: FT Viborg, Harre, Aasted
Detaljer for citat: Aasted bye, Et huus uden jord, 12, FT-1845
Note: Else Mortensdatter 77 Enke Aftægtskone Selde sogn Viborg amt
Morten Sørensen 28 Ugift Hendes søn Selde sogn Viborg amt
Ane Kirstine Nielsdatter 31 Ugift Indsidderske Hviberg sogn Viborg amt
Else Marie Hansdatter 4 Ugift Hendes datter Hviberg sogn Viborg amt


Jeg har fundet 3 af parrets børn:

Morten Sørenen, f. 10.05.1816
Kilde: KB Aasted sogn, Harre herred, Viborg amt
Detaljer for citat: 1813-1836, opslag 20 - øverst

Dorthe Sørensdatter f. 20.05.1822 i Aasted

Ane Sørensdatter
døbt 5 maj 1811 (Alder 29 dage)
Aasted Kirke, Danmark
Kilde: KB Aasted sogn, Harre herred, Viborg amt
Detaljer for citat: 1809-1813, opslag 9

Såvidt jeg ved mangler blade i kirkebogen for Søren Hansens fødsel......

Jeg synes at denne opgave er svær og vil blive glad for nogle god bud.

TAK.

hej/Ole
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Jane Valkær

Hej Ole

Jeg har kigget KB Viborg, Harre, Åsted sogn 1744-1808 gennem fra år 1788. Der mangler desværre ikke nogen sider omkring 1776. Og der blev kun døbt én Søren (1775), men hans far hed Morten. Den eneste far ved navn Hans, som jeg kunne få øje på, er en Hans Jacobsen - og han får ikke en Søren. Har også kigget konfirmationer gennem - ingen Søren Hansen.

Søgt FT 1801 igennem - de sogne der ligger omkring Åsted sogn.

Her har muligvis fundet Else (uddrag fra en lang liste, hvor der var én til Else Mortensdatter, men ugift):
Samtlige personer i husstanden:
Viborg, Harre, Aasted, Østergaard Hovedgaard, 1, 1, FT-1801, A9208
Else Mortensdatter 24  gift Tjenestefolk Balliepige

Søren Hansen var ikke at finde i Åsted, heller ikke i 1787, men her er én fra Junget 1801 - et sogn tæt på Åsted sogn:
Samtlige personer i husstanden:
Viborg, Nørre, Junget, Junget Bye, 4, 4, FT-1801, A9204
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 64  gift Huusbonde Gaardfæster, uformuende 
Anne Madsdatter 54  gift Hans Kone . 
Søren Hansen 23  ugift Tienestefolk LandSoldat 
Peter Andersen 21  ugift Tienestefolk . 
Jens Jeppesen 13  ugift Tienestefolk . 
Boel Jeppesdatter 16  ugift Tienestefolk

Måske skal du have fat i lægdsrullerne.

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Det der med lægdsruller er vist en speget opgave.

Se denne tråd  ???
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=5870.0

Mvh
Jane

Ole Bregnedal

hej Jane,

Jeg tænkte nok at du ville dukke op her i sneen for at hjælpe mig - du ER jo skrap ;D

Ingen tvivl om at "ballepigen" er Else Mortensdatter, som bliver gift med Søren. På balletidspunktet er hun anført som gift - og jeg har hos hendes forældre fundet et plejebarn der er 3 år gammelt og som er en datters barn. Så Elses første mand er nok død på det tidspunkt.

JA; jeg tror også at du har fundet den rette Søren - alderen passer og Junget sogn er næsten også en del af Aasted.

Det svære - for mig, som ikke er nogen hare udi dette - bliver at finde Søren via Lægdsrullen.......? Det må jeg til at arbejde lidt med.
Jeg håber dog også på at en venlig lægdsrulle-expert vil række hånden frem mod mig ???

Foreløbig tak, Jane - og Godt Nytår.


P.S. På denne måde startede vor fælles "grynerup-sag" også; og jeg må sige, at den gav pote. Vi får se ::)
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Jane Valkær

Godt nytår til dig Ole

Lige det med lægdsruller har jeg absolut ingen viden om - så lad os håbe, at en venlig expert vil komme på banen.

Og skrap, ja, som en gammel bedstemor, men ikke inden for slægtsforskning. Bare heldig og ihærdig.

held og lykke
Jane

Asbjørn Thomsen

Kære Ole,

Jeg har arbejdet en del med sognene Junget, Torum og Selde. I den forbindelse har jeg konstateret, at drengen Søren i 1777 blev født i Hinderup i Torum sogn som uægte søn af Anne Rasmusdatter (født 1748 i Hinderup og død 1815 i Hinderup - Torum sogn) og mølleren Hans Jensen Kisum af Hegnets Mølle i Tøndering sogn (født 1728 i Krejbjerg, død 1781 i Tøndering).

Denne dreng kom altså til at hedde Søren Hansen - og jeg har ikke kunnet få ham til at være andre end den Søren Hansen, som du efterlyser. Jeg har ikke noget endegyldigt bevis på identiteten, men slutter det dels ud fra, at Søren Hansen ikke var det mest almindelige navn i Salling på dette tidspunkt, dels ud fra mit kendskab til persongalleriet i det nordøstlige Salling på dette tidspunkt (=der var ikke andre med navnet). Han boede i 1787 sammen med sin mor og mormor i Hinderup, og i 1801 boede han ganske rigtigt i Junget som tjenestekarl.

Venlig hilsen
Asbjørn

Ole Bregnedal

hej Asbjørn,

Dette lyder meget spændende.

Måske du vil give mig henvisningerne til kirkebøgerne for de data du er så venlig at oplyse mig. Det vil gøre det nemmere for mig da det jo var noget knudret noget som de gamle skrev ind:-)

På forhånd tak. Jeg skal nok vende tilbage til dig.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

hej igen Asbjørn,

Den SØREN HANSEN du henviser til er i 1787 anført som værende 6 år gl. - d.v.s. at han skulle værefødt i 1781. Dengang var man ikke så nøjagtig med aldersangivelserne.

Men hvad synes du om denne SØREN - han er nok mindre end 2 år gl. i 1880 og er fra Thorum kirkeby:


Viborg, Nørre, Torum, Thorum Kirkeby, , 4. Gaard, FT-1880, c2244

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Hansen   33 aar   Gift   Gaardeier      Selde
Dortea Jensen   32 aar   Gift   hans Kone      Thorum
Ane Hansen   9 aar   Ugift   deres Barn      do [Thorum]
Hans Christian Hansen   8 aar   Ugift   deres Barn      do [Thorum]
Karl Hansen   5 aar   Ugift   deres Barn      do [Thorum]
Christian Hansen   2 aar   Ugift   deres Barn      do [Thorum]
Søren Hansen   under??   Ugift   deres Barn      do [Thorum]


Håber at du kan hjælpe mig på gled ???

TAK.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Asbjørn Thomsen

Kære Ole,

Jeg har ikke de præcise henvisninger til AO's opslag, da det er gamle notater fra en kopi af kirkebogen... Søren blev døbt Festum Ascensionis (Kristi Himmelfart), den 8. maj 1777. Der er ingen tvivl om, at det er den samme som findes i folketællingen 1787, selv om alderen er angivet så upræcist (som det ganske rigtigt var normalt): han bor her sammen med sin mor.

Jeg har også fundet ham i hovedrullen 1789 for Viborg amt under Torum sogn som nr. 38. Jeg har ikke fulgt ham videre deri. Nu ved jeg ikke, hvor du bor i landet, men du kan finde original-rullen på Rigsarkivet (så vidt jeg husker), mens der er rullefilmkopier på læsesalen på landsarkivet i Viborg.

Den anden Søren Hansen, du har fundet - ham ville jeg i al stilfærdighed glemme igen: han er født 100 år for sent... ;)

Hvis du bestemmer dig for at være enig med mig, at 'din' og 'min' Søren Hansen er identiske, så skal jeg gerne oplyse dig om flere navne og datoer og deslige, hvis du skulle være interesseret. Men jeg synes først, at du skal danne dig din egen mening...

Venlig hilsen
Asbjørn


Ole Bregnedal

hej igen Asbjørn,

TAK for din tålmodighed.

Naturligvis er det noget vrøvl jeg har lagt ind om de forkerte Søren - forstår heller ikke hvordan jeg kunne se 100 år forkert; da jeg har brugt meget tid på at fange "min" Søren - som er min tip-tip:-)

JA, TAK jeg er overbevist om at du har fundet den rigtige.

Det vil glæde mig at høre mere fra dig.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Ole Bregnedal

hej Asbjørn,

JA TAK.

Jeg vil gerne tage mod dit tilbud om at modtage flere navne, steder m.v. i f.m. Søren Hansen.

På forhånd tak.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Asbjørn Thomsen

#11
Øh, jah, pyh... Det er ikke lige så tit, jeg kommer forbi herinde... ;D

Her kommer, hvad jeg kan bidrage med. Held og lykke med det videre arbejde!

1. Søren Hansen, døbt fest. ascens. 1777 Hinderup, Torum sogn.

2. HANS JENSEN KISUM (døbt 23. søndag efter trinitatis 1728 Krejbjerg sogn, død 25.9.1781 i Tøndering)  Mine noter:

HJK blev døbt 23 p tr 1728 i Krejbjerg sogn som søn af Jens Olesen Kisum og Else Hansdatter.

Viet 1756 Hjerk

d: 28de Octobr: blef Hans Jensen Kisum og Kiersten Nielsdaatter af Bajlum troelovede, forlofverne Otthe Møller og Niels Abildgd:

d: 12 Xbris ere de viede tilsammen udi Hierch Kirche

[hun var datter af Niels Andersen, Bajlum (+e 1763)]

Børn:
db 9.10.1757      Niels Chr   Hjerk
db 2.7.1759      Boel      Hjerk (bg 10.4.1763 Overhj)

Død 1763 Hjerk

d: 27 Junii Kiesten Nielsd: Hans Kisums Hustru af Overhierk
29 2 2 -

Viet 1763 Hjerk

d: 22 Sept: blef Hans Jensen Kisum og Karen Christensd: Rindum troelofvede. Forloverne Otthe Handberg i Wium Mølle og Niels Stephansen paa Bajlumgd.

d: 30 Octobr ere de Viede tilsammen udi Hierch Kirche.

[KCR var tilsyneladende af pæn slægt; søsteren Else Christensd Rindum, som der afholdtes skifte efter 1763 (amtet) kaldes i hvert fald "Mademoiselle", og alle søskende hedder Rindum til efternavn – mange penge efterlod hun imidlertid ikke just... Vist underbalance]

Eneste overlevende barn:
* 1763-1771   Peder Christian Hansen   [se B 3 A-15, 297b] Han boede 1785 på Samsø...

Pub abs 1763 Hjerk

Dom: 14 p Trinit: d: 4 Sept: blef Hans Jensen Kisum publice absolvered udi Hierch Kirche for begangne forseelse imod det 6te bud med Johanne Jensd: af Synder=Qvistgaard udi Wejrum Sogn.

Viet 1771 Ro-Ry

d: 29 Octobr troelovet Enke=Manden Hans Kisum med Pigen Elisabeth Christensdatter af Hestbech
copulerede d: 17 Novembr

[I 1777 beskrives han som en velkendt fyldebøtte, der nok hurtigt skal få bugt med den slat penge, han har fået ud af at afstå fæstet på hin mølle! LAV: B3A-4, 338-339]

Skifte 23.7.1763 (B 3 A-14, 210a-213a)
"efter Hans Jensen Kiisum Selv Ejer i Hierch Hans Huustrue Kirsten Niels Datter". Arvingen var, udover Hans, den 5-årige Niels Christian Hansen, hvis morfader, Niels Andersen i Bajlum, var formynder. HJK havde skøde af 18.1.1758, udstedt af Otte Handberg i Vium Mølle, på bostedet (0-6-2-0), der vurderedes til 40 rbd. Balance: 127-2-9/84-1-8. Af gælden var de 40 rbd til svigerfaderen, der havde betalt bostedet.
"Enckemanden Hans Jensen Kiisum beklagede der ej kunde blive meere til deeling imellem ham og Søn end eftter allereede giorde Balance udi alt 43 Rdr 1 mk 1 s saasom han af Kierlighed til sin Salig Koene, i Faderlig omsorg for sit Barn, og i Regarde af sine Sviger Forældre gierne vilde have undt det meere, end det halve deraf, som er 21 r 3 mk 8½ s. Alt dette Uanseet og siden han er en ung Mand og venter at leve og fortjene noget til sin underholdning, vil han dog nu paa Stædet indgaae at forøge sin Søns Møderne Arv som nu forefindes eftter Deelingen at kand blive............... 21 Rdr 3 mk 8½ s
Med................. 30 R   -     -
Der i alt bliver ... 51 Rdr 3 mk 8½ s"
Pengene bliver "hos Faderen bestaaende uden Rentter, indtil Sønnen fylder sit 14. Aar"

fb 11.2.1767 (Hegnet, G 182-1, 113-114)
"til Hans Kiisom, den mig tilhørende Heignets Mølle som Anders Johnsen sidst har beboet og haftt i fæste, og nu godvillig til hannem har opladt". Ved fb af 1.5.1777 (162-163) overlod HK "godvillig" fæstet til Erik Jacobsen, til gengæld modtager HK strax fb (8.9.1777, 163) på "det af ham [HK] nu paa min Grund i Tøndring Bye opsadte Huus", tilligemed 4 skp htk.

13.8.1781 indkaldtes "Hans Kiisum, forhen boende i Hegnetz Mølle, men nu skal være boende i Tøndering Bye og Sogn" for at vidne i sagen mod Christoffer Christoffersen. "Anno 1781 d 25 og 26de Septemb: haver Vi tvende underskrevne lovlig forkyndet denne Stævning, for alle de deri nævnte Vidner, undtagen dette at Hans Kiisum var Død" (B 43 A-4, 278a-b).

Noget arvevæsen i amtsarkivet, 1781: "Da Hans Jensen Kisum Fæster forhen herpaa Godset, ved Døden er afgl: den 25 Septembr sidst"... [B 3 A-3, 219-220]

Sønnen Peder Christian Hansen arvede 1785 25 rdl efter sin moster og dennes mand, Maren Christensdatter Rindum og Otte Pedersen Handberg i Vium Mølle – der var i alt 200 rdl til uddeling blandt arvingerne.

3. ANNE RASMUSDATTER (født 1748 Hinderup, Torum sogn, død 1815 samme sted)
Mine noter:

Født 1748 Thorum

Dom: 1 Adv: Rasmus Smeds daatt: i Hinderup - Anne, Susc: Niels Thordals pige i M: T:, Test: Jens Hinderup i Modbek, Niels Jens: i Lendum, Christen Mortens: i L:thorum, Marie Clausdttr i Hinderup

FKT 1787 Hinderup by, Thorum

Anne Christensd:, Kone, 74, ee1, Jordløs Huus, Tigerie og Almisse
Anne Rasmusdatter, 36, ugivt
Søren Hansen, Hendes uægte Barn, 6

[ikke i Thorum sogn 1801]

Død 1.6/11.6.1815 To

Anne Rasmusdatter Smed
Almisselem i Hindrup.
68 Aar

4. JENS OLESEN KISUM (død ca. 1765 Krejbjerg)
5. ELSE HANSDATTER (født ca 1696, død 1776 Krejbjerg)
Mine noter:

Jens Olesen Kisum (+ ca 1765)og Else Hansdatter (ca 1696-1776), begge af Krejbjerg blev trolovede 20.11.1727 i Krejbjerg og gift 4.1.1728. Kirkebogen MEGET ødelagt.

Børn:
1728 - 23 p tr: Hans
1730 - 17 p tr: Maren
1733 - fes Joh Bapt: Maren
1737 - 5 p epiph: Peder
...

[Jens Olesen Kisums dødsfald ej fundet 1758-1776 i Krejbjerg kb]

Død 1776 Krejbjerg

Dom: reminiscere d: 3 Martii blev Jens Olufsens Enke af Kreiberg begravet ..... 80 Aar.

Ca 1765 døde Jens Olesen Kisum i Krejbjerg. 19.4.1774 afholdtes der, med 9 års forsinkelse, skifte efter ham (Spøttrup, G 194-2, 55-60). Man mødte op i "det Huus og Boelig i Kreiberg Bye", som han og hans enke, Else Hansdatter, havde haft i fæste. Deres fælles børn var: 1) "Hans Jensen Kiisum boendes i Heignets Mølle som med Paß herfra Godset er afskeediget", 2) "Peder Jensen Kiisum som har været Rytter og med Paß fra Kongen skal være afskeediget" og 3) Maren Jensdatter, de to sidste "skal opholde sig i K:hafn". "Encken blev til spurt om hun havde ladet hendes Søn Hans Jensen Kiisum vide det at her i Dag blev holdt Registering og Vurdering, hvortil hun svarede ja, men icke er kommen". Balance: 5-2-14/21-0-0.

29.3.1776 afholdtes skifte efter Else Hansdatter (78-80). Kun Hans mødte op, de andre angaves at være 44 (PJK) og 46 (MJ) år gamle og opholde sig i Kbh. HJK var stadig "fra Heignets Mølle". Balance: 4-1-1/18-3-0.

Der er intet fb, da fæsteprotokollen først starter i 1730.

6. RASMUS JENSEN SMED (født ca. 1712 Hinderup, Torum sogn, død 1787 samme sted)
7. ANNE CHRISTENSDATTER (født 1721 Hinderup, Torum sogn, død 1787 samme sted)
Mine noter:

RJS blev født ca 1712 i Hinderup som søn af Jens Rasmussen Smed (ca 1691-1751) og Anne Sørensdatter (ca 1677-1754, gift i Rybjerg). Han og AC blev gift 1743 i Torum sogn (ved vielsen kaldes Rasmus fejlagtigt for "Søren Smed" - men der er ingen tvivl om, at det er en fejlskrift fra præstens side).

Børn:
db 11 p tr 1744      Anne      Hinderup (bg d mis 1745)
db dom sexag 1746   Jens      do
db dom 1 adv 1748   Anne      do [M-To-1777-4]
db 17 p tr 1751      Christen   do [MF-To-1812-3]
db fest purific 1756   Dorthe      do [M-To-1793]
db dom jud 1759      Inger      do
db 10.3.1762         Søren      do (+1770)
db 13.11.1765      Jens      do

Død 1787 Thorum

Dom: 22da p: Trinit: Rasmus Smeds Kone af Hindrup, gaml: 67 Aar

Død 1787 Thorum

Nok samme Dag [2 adv] Rasmus Jensen Smed af Hindrup gaml: 75 Aar.

[findes ej i fkt 1787 for Thorum sogn]

14.10.1733 fik Rasmus Jensen (* Hinderup) fb på det hus i Hinderup, som hans fader Jens Rasmussen Smed afstod til ham (Kjeldgaard, G 188-1, 54b-55a). Forældrene (moderen: Anne Sørensdatter) går på aftægt hos ham. Dette fæste overgår i 1788 til Thomas Mehlsen (G 188-1, 160)

12. JENS RASMUSSEN SMED (født ca 1683, død 1751 i Hinderup, Torum sogn)
13. ANNE SØRENSDATTER (født ca. 1677, nok i Rybjerg sogn, død 1754 i Hinderup, Torum sogn)

Jens og Anne blev gift i 1705 i Rybjerg sogn.

Jens fik i 1719 fæstebrev på huset i Hinderup, som han da allerede havde beboet en del år (G 188-1, 38), og han overlod det i 1733 til sønnen Rasmus (se ovenfor).

14. CHRISTEN LAURSEN (født ca. 1656, død 1743 i Hinderup, Torum sogn)

Ole Bregnedal

TAK Asbjørn.

Dette var mere end hjælpsomt = imponerende.

TAK.

Ole
mvh. Ole
ole@bregnedal.net