Hvordan åbner jeg Folketællinger på S.A./AO??

Startet af morten christensen, 11 Mar 2013 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

morten christensen

Goddag.

Håber på hjælp fra en venlig sjæl.

Det drejer sig om min bedstemor.

Kirstine Marie Jensen  født 19 juli 1888  i Aale sogn- Vrads Herred   Skanderborg Amt. Ft 1890.[/b]Hendes forældre er Niels Jensen (14-2 1852) og Ane Kirstine Thomsen 22 .3 1857)

Problemet er at i kirkebøgerne- SOM JEG GODT KAN ÅBNE  benytter man lokalnavnet Aale Vestermark ved alle familiens fødsler etc. Men jeg håber at i Folketællingerne håber jeg der - måske-står noget med matrikelnumre el lign- eller i hvert fald navne på beboere i nabogårdene, hvilket også kan hjælpe mig på vej, idet der er ønske om at finde ud af konkret hvilken gård/ejendom familien har boet på.

For god ordens skyld skal jeg oplyse at jeg har forerspurgt hos Arkivalier online,men de svarer blot at jeg evt skal opdatere min Pcer- og det syntes jeg ikke kan være rigtig, når jeg kan åbne alle kirkebøgerne fra samme periode,som jeg altså IKKE kan åbne FT i.

(For det kan vel ikke passe at folketællingerne ikke er digitaliserede???)

På forhånd tak for en hjælpende hånd.

Anne Mortensen

FT 1890 Aale sogn er ikke på ddd.dda.

Men er på AO - der kan komme en boks nederst på siden der spørger om du vil åbne - ved ja vises 66 0pslag.

Søg der efter stednavnet Vestermark i Aale.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

morten christensen

Tak for dit svar- Anne Mortensen.

Det kniber mig lidt at "forstå" det du skriver-

du siger at i AO kan jeg åbne Ft 1890 -og at der så kommer en boks nede i højre hjørne o s v-

jeg ved du er en af de meget dygtige brugere, så hvis du vil være så venlig at skære det lidt ud i pap,hvordan jeg kommer dertil, vil jeg være rigtig glad.

på forhånd tak

Morten Christen sen,Silkeborg

Kay-Verner Christiansen

Citat fra: morten christensen Dato 11 Mar 2013 - 21:00
Tak for dit svar- Anne Mortensen.

Det kniber mig lidt at "forstå" det du skriver-

du siger at i AO kan jeg åbne Ft 1890 -og at der så kommer en boks nede i højre hjørne o s v-

jeg ved du er en af de meget dygtige brugere, så hvis du vil være så venlig at skære det lidt ud i pap,hvordan jeg kommer dertil, vil jeg være rigtig glad.

på forhånd tak

Morten Christen sen,Silkeborg

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger

H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

John Nielsen

#4
Hej Morten

"Det virker ikke" er ikke den bedste fejlbeskrivelse.

Som jeg forstår det du skrev så kan du åbne kirkebøger men ikke Folketællinger hos AO.

AO bruger det nyeste og mest avancerede Java Script kode så de er ved at skyde sig i foden igen.
Så istedet for Java problemer får vi nu Java script problemer, og vi er ikke engang nået til den nye viewer endnu.

Der er forskelle i kodningen for kirkebøger og folketællinger, så derfor kan det godt virke forskelligt.

En del ældre browsere er ikke perfekte på det område, så rådet med at opdatere fra AO er ok, evt. kan du prøve at installere en anden browser.

Jeg havde tilsvarende problemer med en ikke helt opdateret Firefox, som løstes ved opdatering.

Hilsen John Nielsen

PS
De måtte også gerne slå et søm i HTML siden så den ikke springer tilbage til start hver gang man åbner en kirkebog, det er ret irriterende.

Anne Mortensen

og at der så kommer en boks nede i højre hjørne o s v-

Jeg skriver ikke et ord om højre hjørne, men nederst på siden.

Prøv igen - når du har udfyldt "skema" for hvad du søger - se da nederst på siden der kommer en lang boks der spørger om du vil åbne eller gemme - tryk på åbne og systemet går i gang.

Hvorfor der kan være forskel på at søge en kirkebog eller en folketælling har John Nielsen vist givet forklaring på, men når man først har løst gåden kører det.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

morten christensen

Hej Anne M.

Tak for dit svar-

Har nu fundet ud af det ved at lave en opdateringog har også fundet Ft 1906,hvor der ganske rigtig er de 66 opslagssider,som du har oplyst. Jeg fandt min familie på opslag 36.

Tak for det

MvH

Morten Christensen

Hanne Bjørn

Hej Morten
Der findes en bog om Aale sogn fra ca. 1925. Den placerer godt nok ikke gårdene på nuværende adresser.
Men lokalarkivet i Aale har udgivet nye bøger med de nyeste oplysninger.
hilsen
Hanne Bjørn