Kan en Person være 2 steder på samme tid ?

Startet af Jesper Dyring, 08 Mar 2013 - 12:08

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

Hej Alle  Er der nogle derude der har oplevet at en person er talt med 2 forskelige steder i samme FT? Det var vel ikke muligt at tælle en hel by samtidigt,så det er vel muligt at en person kan optræde 2 forskelige steder, hvis personen ikke var int. i at fortælle at man var registreret et andet sted. F.eks Hvis man var indsat i arresten et par dage.. Eller er jeg helt forkert på den??? Mvh Jesper Dyring

Jytte Wind

Ja, det har jeg prøvet. Men med gode mennesker hjælp herinde fand vi ud af det  :)

En enke med 3 børn, der havde to lejligheder, en i Gothersgade 20 i København og en i Store Kongensgade 51 også i København.
Hun er noteret på begge adresser i FT 1911 og i 1916.
Forklaringen her er sandsynligvis, at hun havde erhverv på den ene adresse - hun var tandtekniker, men derfor burde hun jo kun stå et sted.
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg kan også huske et eksempel, hvor en mand både var registreret på sin arbejdsplads ( en stor gård) og hjemme sammen med kone og børn.


mvh
Else

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Jesper

Jeg har et eksempel fra min familie i FT 1801. Min ane var på det tidspunkt landmåler på Fyn, og var talt med her på godset han arbejdede for. Men hejmme hos konen og børnene i Holbæk på Sjælland figurerede han også i FT.

Ikke længe efter FT købte han en gård på Fyn - og resten af familien flyttede derover.

Så - selvom den godt kan smutte og man bliver skrevet ind på to steder, så er man vel nok kun fysisk tilstede på det ene. I mit tilfælde vil jeg tro at han opholdt sig på Fyn da FT blev skrevet

Hilsen fra Elizabeth i Vermont (USA)

Egon Hansen

Er det næsten ikke værre hvis personen ikke er talt med noget sted?
Torslev, Dronninglund herred, Hjørring amt 1787. Maren Svendsdatter. gift kone, manden tjener! men trods søgning i DDA først for sognet, dernæst for herredet og til slut for hele Hjørring amt, intet resultat.
Manden hedder Bertel Christensen. Indtil få år før var parret fæster på Try Østergaard, som overtaget af Marens bror! Manden kan dog ikke være langt væk, for i 1788 får parret en datter døbt i Torsleb kirke (Johanne Berthelsdatter) og i 1792 dukker parret op som fæstere af Fladholdt i Karup sogn.
Her er familien,( to ældre sønner og lille Johanne) samlet i 1801.
Forældrene forsvinder fra Karup sogn efter 1809, De dør ikke i Karup, og heller ikke hos nogen af de tre børn.
Mvh Egon

Jesper Dyring

Tak Til jer alle for jeres indlæg, de bekræfter det jeg troede , at det er muligt der kan ske sådanne fejl at en person kan optræde 2 steder samtidigt,

hej Jesper Dyring

Louise Sørensen


Hej Jesper :

Her er et eksempel som kan drille :

Anders Peter Olesen / Andreas Peter Olesen --   En og samme persom.


Hjørring , Dronninglund, Skæve, Hugdrup Fælled, Et Hus, 75 (11), FT-1880, C6393
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Peter Olsen 23  Ugift -  Her i Sognet



Hjørring, Dronninglund, Skæve, Lille Birket, Et Hus, 70 (11), FT-1880, C6393
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristen Jensen 52  Gift Husfader, Husmand, lever af sin Jordlod  Ugilt sogn Hjørring Amt
Margrete Andersdatter 54  Gift Hans Kone  Volstrup sogn Hjør[r]ing Amt
Marinus Kristensen 13  Ugift Deres Børn  Hell[e]vad sogn Hjørring Amt
Jens Jakob Kristensen 10  Ugift Deres Børn  Skjæve sogn Hjørring Amt
Andreas Peter Olsen 23  Ugift Deres Børn  Her i Sognet

Så er det godt at have en kirkebog.

Louise