AO KB Borre Vielse 1812, Mønbo Herred, Præstø Amt Peder Pedersen og Bodil

Startet af Ingrid Brandt, 09 Mar 2013 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Brandt

Jeg har fundet vielsen i kirkebogen for Borre 1762-1814 på opslag 27, øverst på venstre side, men det eneste jeg kan læse er stort set dato og navne på brudeparret (19. december 1812, Ungkarl Peder Pedersen af Synder Westud og pigen Bodil Kirstine Jensdatter). Jeg læser forloverne som Gmnd. af Søemarke. Resten af teksten er ren tåge.
Jeg ved at Peder er 49 år da han dør af typhus i 1832 (i Søemarke, Magleby Sogn) og at Bodil er født 26. november 1786 i Borre som datter af Jens Madsen Skov og Karen Larsdatter.

Med venlig hilsen

Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ole Brodersen

Hej Ingrid!

Det er er meget svær en at komme i gang med, men her er,  hvad jeg får ud af det første:
Aar 1812 den 19. decemb.
Mødte gårdtjenestecallen Ungkarl Peder Pedersen af Synder Vestud og forlangte at indskr(ives) i ægteskab med Pigen Bodil Kirstine Jensdatter.
Så kommer der noget for mig ulæseligt, det er noget med en attest og at de ikke er i slægtsskab, men det er ikke at tyde.

Forloverne: Ped (Peder Olsen)                                 Laurs (Lars) Hendrichsen
Gårdmand i Sømarke                                              Gårdmand i Sømarke

Jeg tror Peder Olsen er Peder Pedersens far, prøv at se FT 1787, da er Peder P. 3 år, Peder Olsen står også i 1801 og 1834 tællingen.

Det er mit bedste bud.

Mvh
Jeanne

Ingrid Brandt

Hej Jeanne. Du kom da væsentlig længere end jeg. Jeg går videre med det. Peder Olsen er den mest sandsynlige af de 3 mulige fædre, jeg hidtil har arbejdet med, så det vil jeg tro på, til andet er bevist.

Tak.

Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Kirsten Domino

Hej Ingrid!

Den er svær. Jeg har kigget på den af flere omgange, og har læst både frem og tilbage i bogen, og er kommet frem til følgende:

Mødte ved Protocollen Ungkarl Peder Pedersen af Sønder ---og forlangte at træde i Ægteskab
med Bodil Kirstine JensDatter (af ---) samt forlangte at der på lovbefalet maade maatte ske
Lysning for dem af prædikestolen. Der intet i henseende til Slægtskab eller andet hindrer deres Ægteskab Bevidner vi Undertegnede som Forlovere.

Jeg håber ikke det er helt galt
Hilsen
Kirsten.

Ingrid Brandt

Hej Kirsten.

Tak, det ser rigtigt ud. Stednavnene er sikkert Synder Westud og Borre, det passer med andre oplysninger. Men den degn eller præst burde have fået et skrivekursus, jeg synes det er meget svært at læse.
;) Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt