Maren Kirstine Saxesdatter født 1806 i Borre, Mønbo Herred, Præstø Amt

Startet af Ingrid Brandt, 06 Mar 2013 - 11:02

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Brandt

Jeg har ad andre veje, bl.a. konfirmationen fundet ud af, at Maren Kirstine er født i Borre 8. februar 1806, men kan ikke finde hendes fødsel/dåb i kirkebøgerne, hverken som "ægte" eller "uægte". Er der nogen, der har et forslag til, hvor jeg skal lede? Jeg har styr på hende i alle folketællinger fra 1834 og frem. Hun er konfirmeret i 1820, men der kan jeg ikke tyde opholdsstedet, bortset fra "Raabyelille" (KB Borre 1814-1836, opslag 251, nr. 20).
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Søren Juul Mikkelsen

Hej Ingrid,

jeg tror du tager fejl med hensyn til konfirmationen.

Nr. 19 og 20 på det opslag du nævner er Karen og Maren Kirstine Nielsdatter.
Faderen er Niels Larsen i Raabyelille.

Prøv at vise de data du har på folketællingerne, som du skriver du har styr på.

vh Søren

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Præstø, Mønbo, Borre, Søndervestud By, et Huus, 144-F2, FT-1850, B9437


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Larsen   31   Gift      Inderste og Dagleier, Huusfader, Arbejder fraværende   her i Sognet
Maren Kirstine Saksedsdatter   41   Gift      hans Kone [Rasmus Larsen]   Magleby Sogn, Præstø Amt
Emilie Marie Kirstine Hemmingsdatter   11   -      deres Børn [Rasmus Larsen og Maren Kirstine Saksedsdatter]   her i Sognet
Niels Peder Rasmussen   9   -      deres Børn [Rasmus Larsen og Maren Kirstine Saksedsdatter]   Do [her i Sognet]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen





Præstø, Mønbo, Borre, Borre Skoledistrikt, Nørre Vestud, Et Hus, 43, FT-1860, D5972
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Larsen   41   Gift   Husfader. Husmand. Daglejer      Borre Sogn, Møn, Præstø Amt
Maren Kirstine Saxesen   53   Gift   Hans Kone      Borre Sogn, Møn, Præstø Amt
Maren Emilie Saxesen   21   Ugift   Barn      Borre Sogn, Møn, Præstø Amt
Niels Peder Rasmussen   11   Ugift   Barn      Borre Sogn, Møn, Præstø Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Juul Mikkelsen

Gitte, du har ret i at konfirmationen er opslag 252, nr.8 i 1821.

Men kan du læse hvad der står?

Døbt ...? 1807.

vh Søren

Gitte Johansen

Nej desværre.


Men jeg tror der står døbt og ved de andre født.

Kan det være fordi hun er født i et andet sogn?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Juul Mikkelsen

Ja, det konkluderede jeg også.

I Magleby 1786-1814 opslag 59 øverst er der en Maren Stine Saxesdatter, døbt Onsdag i Fasten 11. marts 1807.

Mon ikke det er hende.

vh Søren

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

Tak. Jeg så også ved folketællingen i 1870, at Maren Kirstine oplyses at være født i Magleby, så der går jeg ind nu. Jeg vil også se nærmere på konfirmationen. I øvrigt undrer det mig, at de har til huse i Sønder Vestud i 1850, de har ellers holdt sig til Nørre Vestud, men det havde jeg fundet inden.

Den norske T-shirt med 2 nye problemer er en underdrivelse!

;) Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Søren Juul Mikkelsen

Jeg tror det må være denne familie fra FT 1801:

Præstø, Mønbo, Magleby, Søemarche, , 25de familie, FT-1801, b9312
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Saxo Hanssen   40    Gift   Mand   Huusmand uden Jord   
Maren Hansdatter   26    Gift   hans Koene [Saxo Hanssen]      
Hans Saxosen   6    -   hans Søn [Saxo Hanssen og Maren Hansdatter]      

vh Søren

Ingrid Brandt

Konfirmationen er god nok på opslag 252, og der står noget med født i Maglebye. Hvis det er familien i Sømarke i 1801 (Faderens navn passer) må han have skiftet kone inden Marens fødsel, idet Marens mor er Ane Hansdatter, så jeg skal have fundet nogle dødsfald. I 1829, ved Marens datters dåb, angives Maren at være steddatter af Peder Nielsen. Noget forvirrende, men jeg forsøger at holde fast.

Mvh.
Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ole Brodersen

Hej Ingrid!

Saxe Hansen bliver gift med Ane Hansdatter 23/6-1806, begge af Sømarke. Opslag 99.

Saxe Hansen bliver begravet 4/3-1807 52 år gl. opslag 119.

Peder Nielsen Enkemand i Nr. Vestud og enke Ane Hansdatter i Sømarke bliver viet i Magleby 15/7-1809.

opslag 101.

Jeg har Saxe Hansen født i 1961 i Magleby sogn og nogle af hans forfædre i min database. Hvis du ønslker mere omkring dem er du velkommen til at kontakte mig.

Venlig hilsen

Jeanne Raae Brodersen

Søren Juul Mikkelsen

Hustruen Maren er begravet 26. feb 1806, 28 år gl., opslag 118, næstsidst.

vh Søren

Ingrid Brandt

I er simpelthen fantastiske! Det sparer en hel del tid i de ikke helt let læselige kirkebøger i Magleby, så nu skal jeg til at skrive ind. Jeanne det er ikke utænkeligt at jeg vender tilbage, Saxe Hansen er min 3Xtip oldefar, og også på andre leder interessant, da Saxe'rne senere bliver blandet ind i min fars familie også.
Mvh.
Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ingrid Brandt

Jeg har kigget lidt i kirkebøgerne, og kan godt finde Saxe Hansens fødsel i Magleby i 1761 Magleby (1739-1785, opslag 91, nr 21), men det stemmer ikke med hans alder ved begravelsen i 1807. Kan der være tale om 2 forskellige Saxe'r? Jeg leder videre.

Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ole Brodersen

Hej Ingrid.

Hans Hansen Frimand og Karen Saxesdatter får også en søn kaldet Saxe i 1752, og så passer alderen bedre ved hans død. Du finder ham på opslag 51, dom 7 post trin. (7/7).
Jeg kan ikke umiddelbart finde ham død inden den næste bliver født i 1761, men prøv selv at kigge, jeg kan have overset noget.

Prøv at finde ham fra 1752 konfirmeret og se om han bliver voksen.

Det er da sket, at der er 2 børn med det samme navn i samme familie, men så er det næsten altid almindelige navne.

De får også 2 døtre, der kaldes Maren, men da er den ene lige død i 1759 i marts, og den næste bliver døbt Maren i april samme år, hun dør ligeledes i 1759 ½ år gammel.

Karen Saxesdatter er datter af Saxe Svendsen og Kirsten Jensdatter i Sømarke og er døbt 25/7-1723 og dør 1787.

Hans Hansen Frimand er født i Stubberup, Magleby sogn søn af Hans Hansen Frimand og Elisabeth Madtzdatter, han er døbt 29/-1719 og dør 1787.

Venlig hilsen
Jeanne Raae Brodersen

Ingrid Brandt

Hej Jeanne.
1759 har været et endnu hårdere år for familien. På opslag 205 dør 4 af deres børn: nr. 4: Datter Maren, 4 år. Nr. 29 Datter Mette Kirstine, 9 år. Nr. 36: Datter Maren, ½ år. Nr. 37: Søn Saxe, 7 år.
Degnen er nok gået ind på den forkerte fødsel ved begravelsen, så det forklarer den forkerte alder.
Mvh.
Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ole Brodersen

Hej Ingrid!

Ja, det er også min teori, at den første Saxes dato er kigget på af præsten, da han fandt at den 2. var død, og har skrevet forkert dødsår. Godt, du fandt det sidste dødsfald, den var jeg let og elegant sprunget over, der må have været en epedemi det år, men jeg kan ikke huske hvilken, siden 4 børn i samme år døde.

Venlig hilsen
Jeanne

Ingrid Brandt

Jeg har via Google set, at der var et større udbrud af "Småkopper" på Møn i 1758-1760, så det er nok årsagen. Det har været en barsk tid!

Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Søren Juul Mikkelsen

Hej Ingrid,

har du et link til en hjemmeside om dette udbryd af småkopper?

vh Søren

Ingrid Brandt

Hej Søren.

Nej, det har jeg ikke, jeg skrev bare "epidemi 1759 møn" og kiggede på et par af de forslag, der kom op. Så vidt jeg husker stod der noget om "Den Schmugelske syge" eller noget i den retning.
Mvh.
Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt