Junias død og begravelse i 1944, hvor og hvornår?

Startet af Jørgen Bue Lond, 14 Mar 2013 - 10:04

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bue Lond

Hej,

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde Junias dødsfald fx i en kirkebog?

Junia er født i Rudkjøbing 19/6-1952.
Hun blev gift 5/7-1873 med Carl Christian Hansen i Aså, Dronninglund, Hjørring.
Begge indtrådte Adventistsamfundet i 1880, hvor de begge fik en fremtrædende rolle på landsplan.
De boede de sidste år og indtil deres død i Smallegade 15, Frederiksberg.
CCH døde 1932 på Skodsborg Sanatorium, og jeg har fundet ham både i Vedbæk og Solbjergs KB.
Jeg ved fra en nekrolog modtaget fra Aventistsamfundets arkiv, at Junia døde sidst i maj 1944 under en konference i Århus, og at hun blev begravet på Solbjerg kgd den 4-6-1944.
I Politiken 4/6 står hun også under dagens begravelser fra Søndre Kapel, Solbjerg, men jeg har ikke fundet hendes dødsannonce i de omliggende dage.
Jeg har uden resultat søgt hende i kirkebøger fra Århus og Solbjerg.
Hvor  kan mon dødsfaldet være registreret?

Jørgen

bente lindhardt

Hun burde være registreret i en af kirkebøgerne i Århus, hvis hun reelt er død der.
I København og Frederiksberg er der mere reglen end undtagelsen, at døde kun registreres der, hvor de reelt er døde.

Hilsen
Bente

Jørgen Bue Lond

Tak for tipset, Bente,

Jeg mangler vist lidt lokalkenskab.
Jeg prøvede kun kirkerne inde i byen. Kiggede i de omliggende sogne og fandt hende lidt udenfor byen i Vejlby Sogn:

Århus, Vejlby KB 1936-1951
1944, nr. 4:
1944 - 30. Maj. Vejlby sogn, Hasle Hrd. Aarhus Amt. (Tretommervej 13, Midlertidig Opholdssted)
1944 - 4. Juni Solbjerg Kirkegaard. København.
Junia Caroline Hansen f. Christiansen
Rentier, Enke, Frøbelsalle 14, København F. F. 19. Juni 1852 i Rudkjøbing. - Enke efter Købmand Carl Christian Hansen. - Sidste fælles Bopæl: Smallegade 17, København, Datter af Murermester Henrich Christiansen og Hustru Johanne Cathrine Margrethe Krøyer.
1852 19. Juni.
Pastor Kirkeløkke (Adventistpræst.)
Anmeldt 30/5 1944 For Hasle Hrds. Skifteret. Afdøde var Medlem af Adventistsamfundet. Medd. om begravelsen modtaget 18/7 1944.

Den 25. august 1951 blev datteren Christine Marie Hansen, ugift, også begravet på Solbjerg kirkegård.
Det har jeg fra en nekrolog. Hun boede til sin død på Smallegade 15. Andre oplysninger har jeg ikke.
Jeg fandt hende heller ikke Solbjergs KB. Jeg ved hun var indlagt på Skodsborg Sanatorium, og måske døde der. Men hun står heller ikke i Vedbæks KB.
Hvor mon jeg skal lede efter hende?



Hilsen Jørgen

John Nielsen

Hej Jørgen

Har du sønnen der er født i Odense.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Bue Lond

Hej John,
Han er født 7/4-1889 i Odense iht FT 1901 fra Flade sogn.
Jeg har endnu ikke fundet ham i en af Odenses kirkebøger.
Jeg har en nekrolog.
Han blev bisat fra Adventistkirken i Århus den 13/3-1984.
De var 9 søskende. Jeg har vist nok fundet de andre i kirkebøgerne i Dronninglund. Fem af dem bosatte sig i USA.

Hilsen Jørgen

John Nielsen

Hej Jørgen

Det her er fra en afskrift, du må kunne finde originalen ud fra det.

Odense Sankt Knud1888-1891F:
07.04.1889 Carl Christian Hansen Æ 1
Carl Christian Hansen Agent for Sundhedsbladet Dronningensgade 32
Junia Caroline Christiansen Dronningensgade
32 36
Viede i Rudkjøbing 05.07.73.
Barnets Navn er d. 19.12.01 anmeldt af Faderen i Henhold til Lov 04.03.1857 § 2.;

Hilsen John Nielsen

Jørgen Bue Lond

Tak, John,

Jeg har fundet ham i SKt. Knud.
Jeg undrer mig lidt over datoen 19.12.01 for navnets anmeldelse. Det er 12 år efter fødslen.
Men jeg læser selv det samme.
Hans død kan jeg endnu ikke søge på AO. Men begravelsesdagen er ok.

Hilsen Jørgen

John Nielsen

Hej Jørgen

Der er en på Vestre Kirkegård, det kunne godt være ham, der er desværre ikke dato.

   Carl Christian    Hansen                 4 LIT A 0521 - 0522 

Hilsen John Nielsen