Hvem var Peder Degn i Vejerslev, Houlbjerg herred, Viborg ?

Startet af Inge S, Jensen, 29 Mar 2013 - 21:01

Forrige emne - Næste emne

Inge S, Jensen

Hej.

Nu har jeg virkelig brug for en livline.
Mon nogen skulle kende til Peder Degn i Vejerslev.

Peder Degn i Vejerslev er min 4 x tip-oldefar.
Han døde 1766 i Vejerslev sogn, 64 år gammel (født ca. 1702).
I skiftet efter ham, Houlbjerg herreds skifteuddrag (Hagsholm Gods), skifte nr. 304
5.11.1766, hedder han Peder Pedersen Degn.
Enken Kirsten Pedersdatter.
De blev gift 12. juni 1739 i Vejerslev kirke. Hun var datter af Peder Fisker i Vejerslev, og blev
født 1712.

Nu har jeg søgt i Fam.S. fæstebreve. Viborg amt, Hagsholm Gods, og fundet på fol. 363
(opslag 185) - Fæstebrev for Peder Deign i Vejerslev på Peder Fiskers ½ gård. 22. dec. 1738.
Men her hedder han - Peder Jensen Degn. ??

I Viborg Amts degne- og skolehistorier, hedder degnen i Vejerslev Jens Sørensen (død 1722).
Han har, iflg. denne bog, ikke en søn Peder, som skulle være født omkring 1702 i Vejerslev.

At han har overtaget fæstet efter Peder Fisker, kan jeg få til at passe med, at han giftede sig
med Peder Fiskers datter 12. juni 1739.

I Vejerslev KB er der født en Peder Pedersen 1702, søn af Peder Fisker i Borre, Vejerslev sogn.
Men hvorfor skulle han så kalde sig Peder Degn? (Der var 2 Peder Fisker i Vejerslev, en i Borre og
en i Vejerslev by.)

Er der nogen i dette forum som kan udrede trådene for mig?
Hedder han Peder Pedersen Degn eller Peder Jensen Degn???

mvh
Inge S. Jensen

Jane Valkær

Hej
Vielsen er opslag 183.
Desværre kun meget få oplysninger.

Den omtalte degn Jens Sørensen:
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=60&nr=3676&sort=s

Din Peder Degn var ikke degn i Vejerslev. Degnens hustru optæder nemlig ved en del dåb inden 1739.
Der optræder flere Peder Jensen'er med dåb i årene inden 1739, men har ikke kunnet finde nogen relationer til din Peder Degn.

Prøvet at kigge faddere gennem i årene 1730-1739, da det kunne være, at din Peder Degn optrådte med sit mellemnavn. Desværre ikke.

Peder Degn som fadder:
KB Viborg, Houlberg, Vejerslev sogn 1694-1760 opslag 76+opslag 84

Ved min gennemgang af kb fandt jeg dette (der kan være flere dåb, hvor Degn optræder, men ikke lige fundet dem, da jeg mest havde fokus på Peder Degn).

Christen Degns datters dåb:
KB Viborg, Houlberg, Vejerslev sogn 1694-1760 opslag 69 øverst
Her optræder ingen andre ved navn Degn.

Hans Degns to børns dåb:
KB Viborg, Houlberg, Vejerslev sogn 1694-1760 opslag 69+73
Her optræder heller ingen andre ved navn Degn.

Mvh
Jane

Inge S, Jensen

Hej Jane.

Allerførst tak for dit arbejde med at finde Peder Degn.

Jeg er godt klar over, at min Peder Degn ikke var degn i Vejerslev, men sikkert søn af en
degn.
Ud over de forskellige "Degn" du har fundet i KB, er der også degnen, Niels Fisker (Fischer)
gift med Kirsten Madsdatter. De fik 7 børn i Vejerslev, opslag 89, 91, 95, 98, 101, 107 og 118.

I opslag 98 "Degnen Peder Fischers hustru i Haurum bar det".
I opslag 107 "Degnen Peder Fisker i Haurum"

Måske kunne det være interessant. Desværre findes der ikke KB fra Haurum så tidligt.

Min Peder Degn, har åbenbart været fadder i Vejerslev i 1735 (opslag 76) og 1737 (opskag 84).
Han blev først gift i 1739.
Det får mig til at tænke over, om det nu er "min" Peder Degn som fæster Peder Fiskers gård i Vejerslev 22. dec. 1738. Så vidt jeg læser deri står, at han var ungkarl tjenende præsten i Hammel.

Hvis ikke det er ham, hedder han jo ikke Jensen til mellemnavn, men Pedersen, som nævnt i skiftet efter ham.

Mon der er en eller anden som kan se logikken i dette her.

mvh
Inge S. Jensen

Jane Valkær

Hej
Husk at man godt kan komme udenbys fra og være fadder. Men det ved du jo nok.
Og man kan vist også være fadder uden at være gift. Men det ved du nok også.
Har du studeret hvem, han var fadder til?
Måske blev han interesseret i gården på sine besøg, fæstede den i 1738 mod at Peder Fiskers familie kunne bliver boende, forelskede sig i datteren og blev gift. Bare en hypotese.

Nej, jeg havde ikke medtaget den tjenende degn - kun dem der faktisk hed/kaldt Degn.

Mvh
Jane

Kirsten Brodersen Cox

Hej Inge
Har du prøvet at kigge i de omkringliggende sogne, ex. Skorup, Tvilum, Thorsø måske også Gjern og Hammel?
vh Kirsten

Inge S, Jensen

Hej.

Jane. Ja, jeg har været de forskellige faddere igennem, uden at noget har fænget.

Kirsten. Tak for din respons. Ja, jeg har også været igennem de omkringliggende sogne, og så
vidt jeg har kunne læse, har der ikke været nogen "Degn" med en søn Peder omkring 1702.

Så jeg må nok se i øjnene, at det bliver svært at komme videre med denne Peder Degn.

Tak for jeres forsøg på at hjælpe.

mvh
Inge S. Jensen