Hvor er Anders Paulsen født, døbt og viet?

Startet af Johannes Paulsen, 06 Jan 2011 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Johannes Paulsen

Jeg søger efter min tiptipoldefar Anders Paulsen.
Han findes med sikkerhed i FT-1801: FT Toftlund 1801 Opslag 26 nr. 10: Anders Paulsen, 30 år, gift med Kjesten Margretha Andersdatter, 27 år samt sønnen Paul Andersen, 2 år. I 1809 fødes yderligere en søn tipoldefar Anders Paulsen Erichsen (KB Toftlund (Ørderup)-Nr. Rangstrup-Haderslev 1610-1810 Opslag 108).
Kjesten Margretha Andersdatter er født i Tornum (Lintrup Sogn) i 1775 og konfirmeret samme sted 1790 (KB Hjerting-Frøs-Haderslev 1774-1874 Opslag 3 1775 nr. 2 og KB Ane 4 Hjerting-Frøs-Haderslev 1774-1874 Opslag 192 1790).
??? Kan nogen hjælpe med at lokalisere Anders Paulsens fødsel/dåb og vielse i kirkebøgerne?
Jeg har selv været igennem kirkebøgerne for hele Haderslev Amt – uden held. Jeg kan dog nemt have overset noget, da jeg ikke har den store erfaring med læsning af gotisk håndskrift. Jeg har også søgt i FT for hele DK – ligeledes uden held.
Håber det kan lykkes!
På forhånd tak.
Mvh Johannes

Hans Poulsen



Hej Johannes

KRABSEN oplyser, i hvilket herred og amt Toftlund sogn ligger, og ft. 1801, at Anders var 30 år og derfor må være født omkring 1771.

Toftlund Nørre Rangstrup Haderslev

Samtlige personer i husstanden

Haderslev, Nørre Rangstrup, Toftlund (Kongerigsk), Ørderup Bye, , 10, FT-1801, B8776
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anders Paulsen 30  Gift Mand Landbolsbeboer 
Kjesten Margretha Andersdatter 27  Gift Hans Kone Konen spinder 
Paul Andersen 2   Deres Søn   
 
De normale fremgangsmåder vil ikke afsløre noget om Anders Paulsens dåb omkr. 1771, så måske skal du gå en anden vej: Se på børnenes faddere, og om du ud fra deres navne m.v. kan indkredse Anders' rødder.

Er du heldig, blev Anders så gammel, at han *overlevede* ft. 1845, og dér vil hans føde-/dåbssogn helt givet stå.

Venlig hilsen
Hans

--------------------------------------------------------------------------------
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Dorch

Fs har følgende oplysninger om hans børn:

  Father: Anders Poulsen, Mother: Kirsten Andersdatter

1. Anna AARUP - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 03 Mar 1801 Toftlund, Haderslev, Denmark

2. Maren Aarup ANDERSDATTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 26 Jan 1804 Toftlund, Haderslev, Denmark

3. Anna Kjestine Aarup ANDERSDATTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 15 Jul 1806 Toftlund, Haderslev, Denmark

4. Anders PAULSEN ERICHSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 12 May 1809 Toftlund, Haderslev, Denmark

Ser du på datteren Annes dåb i 1801 (opsl. 104 Toftlund 104) kan du læse at han har et tilnavn: Aarup.

Aarup ligger i Gram sogn. I kb 1786-1804 opsl 142 kan du finde hans vielse med Kirsten 18 februar 1799. I samme kb opsl. 131 ses deres trolovelse 30 jan 1799.

Deres 1 søn Anders ses ligeledes døbt i Gram (opsl. 71) 30 juni 1799, og i opsl. 161 er det formentlig din Anders Poulsen fra Aarup som ses konfirmeret i 1787.

Jeg har ikke lige kunnet finde ham døbt i Gram?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Johannes Paulsen

 :)  :) Kære Ole. Jeg er dig virkelig taknemmelig for dine oplysninger. Jeg er netop igang med at finde oplysningerne på Family Search. Jeg har dog vanskeligheder med at komme de rette steder hen. Vil du oplyse mig adressen på den søgeside, hvor du har fundet oplysningerne. Jeg har forsøgt på www.familysearch.org. Jeg kan godt finde f.eks. Anna AARUP, men det er jo fordi jeg nu kender navnet. Burde jeg ikke kunde finde alle børn af Anders Poulsen og Kirsten Andersdatter i én søgning?

Håber du vil hjælpe.
Mvh. Johannes

Ole Dorch

Børnene er søgt og fundet på Fs:

http://www.familysearch.org/eng/Search/frameset_search.asp

skriv kun:

Father: Anders Poulsen
Mother: Kirsten Andersdatter

..og så dukker de op hos VRI Denmark.


De andre oplysninger stammer fra kirkebøger.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Johannes Paulsen

Hej Ole.

Tak for hintet.
Jeg har muligvis fundet Anders Paulsens fødsel (Gram-Frøs-Haderselv 1762-1786 Opslag 37). Åbenbart en tvillingefødsel. Kan du hjælpe mig med at tyde hele indskrivelsen, eller skal jeg lave et separat emne under forum for tydning?

Hvordan kom du egentlig på Aarup navnet?

Mvh. Johannes

Ole Dorch

Johannes skrev: "Jeg har muligvis fundet Anders Paulsens fødsel (Gram-Frøs-Haderselv 1762-1786 Opslag 37). Åbenbart en tvillingefødsel".

Dåben er i 1771, men forældrene til tvillingerne er Peder Andersen og Maren Thomasdatter i Thiset.
Anders Poulsens fader skulle gerne hedde Poul?

Jeg tror han er døbt i et helt andet sogn.

Johannes skrev også: "Hvordan kom du egentlig på Aarup navnet?".

Som jeg skrev:" Ser du på datteren Annes dåb i 1801 (opsl. 104 Toftlund 104) kan du læse at han har et tilnavn: Aarup".

Jeg tjekker normalt kirkebogsopslag når jeg hjælper. Tilfældigt blev det lige dette. Egentligt ville jeg lige se hvilke stednavne og personnavne der blev nævnt i forbindelse med fadderne.

mvh.
Ole Fabricius Dorch


Johannes Paulsen

Ja, naturligvis.
Anders Paulsens far skulle gerne hedde Poul (Paul).
Jeg søger videre.

Tak for oplysningen vedr. Aarup!

Mvh Johannes

Ole Dorch

En ting mere:

Anders Paulsen dør i Schousbjerg (Toftlund) 14 maj 1809 og begraves d. 18 maj. (Toftlund 1610-1810 opsl. 234).
Her har præsten noteret at han blev 38 år og 4 dage gl.

Hvis man kan stole på det, så leder du efter en Anders Paulsen født d. 10 maj 1771 (eller tæt deromkring).

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Johannes Paulsen

Alder ved død passer også med FT 1801, hvor hans alder er oplyst til 30 år.
Jeg var ellers ved at tro at der kunne være en fejl i FT 1801.
En Anders Paulsen, søn af Poul Andersen, er født i 1763 (Toftlund-Nr. Rangstrup-Haderslev 1610-1810 Opslag 62). Og ham kan jeg i FS følge helt tilbage til 1651 (Clemend Paulson).
Men nu må jeg vel stole mest på at min Anders Paulsen er født i 1771?
Jeg søger videre.

Nok engang tak (indtil videre).

Mvh Johannes

Johannes Paulsen

Hej derude!

Fakta ser nu ud til at være følgende:
Anders Paulsen er født 10. maj 1771, konfirmeret i Gram 1787, trolovet 30. januar 1799, viet 18. februar 1799, død 14. maj 1809, begravet 18. maj 1809.
Søgninger i DDD og FS samt KB i Gram Sogn og tilstødende sogne har ikke afdækket, hvor Anders Paulsen er døbt og ej heller er det lykkedes at afdække navnene på hans forældre og evt. søskende.

Efterfølgende har jeg været igennem KB for samtlige sogne i Haderslev, Åbenrå, Tønder, Ribe og Sønderborg amter. Resultat negativt. Endvidere KB for de sydligste sogne i Ringkøbing og Vejle amter. Ligeledes med negativt resultat.

Kan nogen hjælpe mig videre, evt. oplyse andre kilder, hvor jeg kan søge efter Anders Paulsen?

På forhånd tak.
Mvh. Johannes Paulsen