Dorthea Luise Hansen f. ca. 1895 i Huptrup sogn, Sydslesvig

Startet af Vagn Hansen, 04 Mar 2013 - 12:08

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS_forum læsere.

Jeg er røget i udfordringer med en fødselsregistrering syd for grænsen og som jeg ikke ved, hvorledes jeg kommer videre med.

Det drejer sig om

Dorthea Luise Hansen f. ca. 1895 i Huptrup sogn i Sydslesvig

Hun blev gift med Thomas Thomsen f. 12.3. 1891 i Østerby, Daler sogn, Tønder amt

De fik to drenge

Eberhard Thomas Thomsen f. 22.9. 1920 i Skærbæk sogn og
Fritz Hansen Thomsen f. 24.10. 1923 i Skærbæk sogn

Gad vide hvorledes jeg kommer videre med Dorthea Luise Hansen?

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg tror ikke, der eksisterer et sogn i Sydslesvig ved navn Huptrup. Kunne det ikke være Hoptrup, der jo også ligger i Slesvig ( det vi kalder Sønderjylland)
se navne her
http://slesvignavne.dk/statiskliste.html

med venlig hilsen
Else

Vagn Hansen

Hej Else.

Jeg har lige talt med "familien", som mener at lokaliteten hedder Humtrup og ikke Huptrup.

Mvh, Vagn

Christian Konstmann Autzen

Hej Vagn

Du vil nok skulle have fat i de tyske kirkemyndigheder for pågældende sogn - Humptrup, som vel er det sogn, som ligger lige syd for grænsen syd for Tønder.

Ifølge et tdligere svar fra Inger Buchard, så er kirkebøger efter ca. 1870 ikke tilgængelige på landsarkivet i Aabenraa.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

#4
Hej på tråden.

Mener også jeg har set Hopdrup, men har også set Tostrup. - der minder meget om Tåstrup, og mener også har set Tastrup.

For at gøre forvirringen totat, kan jeg nævne at jeg har slægt i Hodderup b. Husby. Nemlig Müller Bahr, Carsten Christiop Wilhelm, født 1770 død i Stenten b. Alt Duvenstedt.



Måske har Helmut Martensen på sin fine forklarende webside www.Adelby.com forklaringer men KORT har han da i hvert fald. Prøv at se om der er noglet der du kan bruge.

Byerne, Sankelmark, BilschauApenrade, Handewitt,  MarkerupWolfsbrück m.fl.,  nævnes i slægtshistorien.
Elisenhof Krs (i) Schlawe/Pommern nævnes også.... Heide nævnes også - og jeg medgiver, at dét ér svært med bynavne - steder, der minder meget om hinanden, og kan skrives forkert når som helst - med den følge, fejlen går videre.

MVH
Lise Østerberg Bahr


Peter Hjort

#5
Hej

Dorothea Louise Hansen, født 7-7-1895, død 20-10-1985 i Skærbæk.
Thomas Thomsen, født 12-3-1891, død 2-8-1948 i Skærbæk

Gravstenene kan findes på http://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/sk_kgf.php.

På samme side findes de 2 sønner.

i FT1921 Skærbæk opslag 36 står der at "Dora" er født i Tyskland.



Venlig hilsen



Peter Hjort

Lise Østerberg Bahr

#6
HOv, ser lige i mine noter, at der også nævnes at Ellund, Osterby og Timmersiek er for pligtet til at levere kort til Hans Lorentzens mølle - tidl. Heidemarie Wicherts, adressen er Unaften 4, (der senere kom i Fam. Bahrs hænder) og Janne Jacobsens
og
Peter Detlefsen, hvis svigersøn var Christian THomsen født 1763 i Stübbeck/Apenrade død 9. januar 1808, gift med EMaria Elisabeth Detlefsen, født 1766 i Westerschnatebüll,død 5. juni 1828.

Andre fam. relaterede navne:
Johann Hinrich Seehusen, Thomas - Andreas Petersen,
Trincke, Christian Bruhn, Anna Jacobsen, Chr. Thomsen, Peter Dethlef Thomsen, Christina maria Hansen, fra Wallsbüll 1805 død 1832/ 30 august. HInrich Christoph Erich Bahr, , Peter Detlef, Meta Catharina Otzen, Claus Jakob, Catharina Dorothea, død Buschholm 25.12 1948, Claus og Erich Höck, Catharina Otzen. Jacob -  Hans Johannes Martensen, Anna Maria Nissen, Maria Lorentzen POST, 22.2.1845 børn Nicolaus, efterfølger (til møllen) Jürgensen ........kontakt Slægtsforskningsforeningen Haderslev ad disse sider !

Lindewitter GUtsherrschaft til  stedet, Kornwindmühlen - byerne Ellund, Osterby og Zimmersiek.
På et tidspunkt er det Fam. THOMSENS besiddelse også (Møllerne Thomsen og Bahr har gift søn og datter via Petersdorf, = Peters Mühle, på Fehmarn OGSÅ:

Måske noget du også kan bruge vedr. info ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr