Hans Svanning og Svane-slægten - hvem var de?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 04 Mar 2013 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej Birgit

Fra Fyens Fortid, udg. af Gustav Ludvig Wad, 1920.
(4 bind, de anførte t & r er i b3, der vedr. b1, der omh. Ingeborg & Mette), siderne 386 & 387).
Venlig hilsen
regelsen

Hej Regelsen,

Tak :-) så må jeg skynde mig også at reservere bd. 3, bd. 1 ligger klar til afhentning på Statsbiblioteket.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Regelsen

Hej Lis

En Tysker!

"De danske skolemyndigheder i Flensborg får gennem den tyske skoleråd, Dr. Swane" (06.09.1946)

03.12.1946, et dansk-slesvigholstensk præstemøde afholdes i Flensmøde - her deltager også:
skoleråd Swane.

Kender du ham?

[Sydslevisk dagbog I, grænseforeningen]

NB. Var på Swaneudstilling i dag - De tre Swaner, Christine Larsen; Sigurd Swane & Lars Swane.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit og Regelsen

Tak for jeres oplysninger om Ingeborg og Mette Svane. Det bringer mig en del videre - især med de interessante kilder. Mit bibliotek iler...


Til Regelsen - jeg kender ikke det mindste til den tyske skoleråd, Dr. Swane. Mon han har nogen relation til de danske Svaner? Tak for kilden!

NB. Var i går i Roskilde Domkirke med 2 små Svaner  :D


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej Lis,

Jeg vil godt lige supplere Regelsens citat vedr. Ingeborg Hansdatter Svane, (gift med Claus Mule) fra Wad, Fra Fyens Fortid, bd. 2, p. 387:

"Deres Ægteskab maa være indgaaet senest 1627; thi fra dette Aar haves et i Wittenberg den 20. Februar skrevet Brev til Claus Mule fra hendes i Udlandet studerende Broder, senere Provst og Præst i Besser paa Samsø, Mag. Hans Jensen Svane eller Svaning, hvori han i mange smukke latinske Talemaader udtrykker sin Glæde over Svogerskabet(Kgl. Bibliotek, Ny kgl. Samling, nr. 2127 410, S. 120 f., jf. Rørdam, Hist. Samlinger og Studier II, 156).

Når hun da i det anførte Vers kaldes en sjællandsk Kvinde, må det ikke opfattes bogstaveligt, men Sandsynligheden taler for, at hun efter sine Forældres Død har opholdt sig i Slagelse, hvor hendes Søster Mette var gift med Provst, Mag. Anders Jensen Aalborg; at hun endog i denne By (Slagelse) har ejet en Vaaning, fremgår af en Retssag, der senere paaførtes  hende af en Præstekone i Slagelse for en Haandskriftgjæld (100 Rd. -Odense Byfogeds Conceptbog 1637, fol. 108 ff.. Sikkert nok er det, at hun ikke levede godt sammen med sin aldrende Mand......Arvefaldet efter hende fremkaldte adskillige Retssager (Odense Byfogeds Stævningsbog 1652-55, fol. 251 ff., 296, 352)"

Ovenstående dokumenterer, at hun er datter af Jens Lagesen og Dorthe Svane.

På Wads sedler

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=e&ret=14&vis=2&nr=8896&navn=Svane+Ingeborg

fremgår det også, at hun tit rejste til Sjælland, da hun ikke kunne lide sin mand, det samme følte han for sin første kone Birgitte Rosenvinge. 

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

   

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit

Jeg er lidt i tvivl, om vi kan slå fast, at "Ovenstående dokumenterer, at hun er datter af Jens Lagesen og Dorthe Svane."

Der er vist en del usikkerhed med hensyn til dokumentationen.

Måske Regelsen har fundet noget ???

Jeg selv har ikke endnu fundet noget om Ingeborg Jensdatter Svanes fødsel eller andet, der kan dokumentere hendes biologiske forældre. De fleste sekundære kilder som Wad m.fl. antager, at hun var datter af rådmand i Ribe, Jens Laugesen og Dorthe Svanesdatter (Laugesen) som var datter af mag. Hans Svaning, kgl. historiograf, Ribe.

Lokalhistorikeren J. Kinch har vist ingen oplysninger om Ingeborg Jensdatter Svane.

Og jeg har heller ingenting fundet i Peder Hegelunds Almanakoptegnelser (som må være en primærkilde) men måske har nogen fundet hende nævnt her ???  Det er specielt ærgerligt (mærkeligt?), at Peder Hegelund i sine Almanakoptegnelser 1565-1613 ikke kan kaste lys over dette. Men - igen - måske her jeg overset noget?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#396
Hej

Nu er det kun en måned siden jeg på Nislevgård, men fandt ingen Svane!

Men - Claus Hansen Mule var jo adelig.

Det er korrekt at han 2.g. var gift med Ingeborg Svane.

Kilder: Svend Larsen - Carl Langholz - Finn Holbek:
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I1476&tree=2

Og - biskop Hans Mikkelsens dagbøger

Venlig hilsen
regelsen

Hej Lis,

Ja, jeg kunne også godt tænke mig, at der var en mere primær kilde, men er det ikke tilstrækkelig dokumentation, at der forefindes et brev fra hendes bror Hans Jensen Svane til hendes mand Claus Mule?

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Biskoppens notater om Ingeborgs planer om et evt. giftermål med en Hr Oluf. " 19. jan. 1638.
Hvordan skal notatet forstås?

Vedr. Ingeborgs skifte: skal man kontakte Odense for at få indholdet af skiftet at vide?


Hej Birgit
Selvfølgelig ser brevet fra Wittenberg fint ud, men det kunne jo være dejligt, hvis vi har endnu en primærkilde, og her er biskop Hans Mikkelsen ikke tilstrækkelig, desværre. Den tids brug af betegnelserne broder, søster, svoger er vist ikke helt entydige, hvis man skal se kritisk på det. Broder og søster kunne vist også bruges side om side med stedsøster, halvbroder o.l.?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på skiftet efter Ingeborg og begravelsesprædiken i 1645!!! Hvem der havde det...

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej Lis,

Nu er jeg med på, hvad du mener. Ja, det skifte ville helt sikkert være godt at kigge i. Odense kommer jeg desværre kun meget sjældent forbi.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Godaften

En Mons: Jens Pedersen Svane og Anne Xstensdatter Noes troloves den 18de oktober 1758
Hjerm, Hjerm, Ringkøbing: KB 1740-1760 opslag 154

De copuleres den 17de november 1758 opslag 155

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Lis Klarskov Jensen

#401
Hej Hanne  :D

Mange tak for dine oplysninger om "Mons: Jens Pedersen Svane og Anne Xstensdatter Noes" til vores tænketank. Det var pænt af dig at tænke på Svane-tråden!

Jeg håber, der kommer nogen forbi, der kender lidt til parret.

Venlige sommer-hilsner
lis


(tilføjet: har googlet lidt Nygaards sedler: http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=60&nr=1719&sort=e
hvor det oplyses, at Jens Pedersen Svane (*1720 - d.1800) var degn i Junget-Torum og at Anne Xstensdatter Noes var * 1723-1799. Henvisning til eftermanden.)
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Skolebarn - pasning - en uge endnu.

Mik. - ulogisk fortolkning, men er ikke sikker på at der er et skifte, måske afkald/testamente.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

 :D

Enhver åbning vil være velkommen.

Venlig hilsen
Lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Vedr. Ingeborgs skifte: skal man kontakte Odense for at få indholdet af skiftet at vide?  :)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej Lis,

Jeg har forsøgt at søge efter Sophie Elisabeth Swane/Svane her på tråden, men ikke fundet hende. Jeg har endnu ikke opdateret min hjemmeside, men her er kopi fra min offline udgave:


Navn  Else Nielsdatter Mule 
Født  ca 1608  Bisgaard præstegård, Onsbjerg, Samsø [3] 
◦Else Nielsdatter Mule dør ifølge ligstenen i sit 63. år.

Køn  Kvinde 
Død  okt. 1670  Næstved Skt.Peder [3] 
Begravet  I Næstved Skt.Peder Kirke under kordisciplenes stol [3] 

Far  Niels Hansen Mule,   f. ca 1574,   d. 3 jul. 1616, Bisgaard præstegård, Onsbjerg, Samsø   
Mor  Barbara Mikkelsdatter Møller,   d. efter 18 mar. 1643, Odense   
Gift  16 sept 1604  København   

Familie  Hans Rasmussen Bacher,   f. 1611, Rudkøbing
d. 2 mar. 1663, Næstved Skt.Peder   
Notater 
◦Ægteparret fik 5 døtre:
1. Pernille Elisabeth Bacher, gift 1. Peder Vitussen, konrektor i Ålborg, senere sognepræst i Snesere på Sjælland. 2. Jens Gregersen Weile/Wedel, også sognepræst i Snesere.
2. Helvig Bacher, g.m. Niels Christensen, byfoged i Sakskøbing
3. Barbara Bacher, gift 1. Jens Nielsen Spend, sognepræst i Herlufmagle, 2. Ludvig Henriksen Pontoppidan, ligeledes sognepræst i Herlufmagle.
4. Birgitte Marie Bacher, gift 1. Claus Tausen, sekretær, 2. Claus Güntelberg, ekvipagemester i Marinen, kommandørkaptajn, kommandør og schoutbynacht. Claus Güntelberg havde tidligere været gift med Sophie Elisabeth Swane.
5. Anne Sophie Bacher, gift med Hans Trøner, rådmand i København og kvæsthusforvalter
[1]


Kilder  1.[S3664] Slægten Siemsen, Carl Vilhelm Simonsen Bernhard Siemsen, f. 1814/15, d.1889, og hustru Zara Kirstine Christensdatter, f. 1808, d. 1883, bosat i Ulstrup, Havbro og V.Hornum sogne i Himmerland, deres efterkommere og forfædre, Georg Helbrønd m.fl., Slægtsarkivet, Viborg, juli 1987, p. 255.


2.[S3114] Danmarks Adels Aarbog, DAA, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen, Dansk Adelsforening, 1884 - 2005, 1904, p. 329.


3.[S3238] Danmarks Kirker, udgivet af Nationalmuseet, Præstø Amt, Næstved Skt.Peder Kirke, bd. 1, 1933-35, p. 128-129.

På Roskildehistorie angives hun som datter af Hans Hansen Svane, biskop over Fyns Stift og Marie Fuiren.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
I øvrigt anfører Slægten Siemsen:

◦Pernille Rasmusdatter Bacher er datter af Rasmus Hansen Bacher, rådmand i Rudkøbing fra ca. 1630 til 1646. Hun er fejlagtigt blevet anset for at være datter af sin egen broder Hans. Hun er i virkeligheden gift med en broder til hendes egen broder Hans' kone. Hun er placeret rigtigt i Anders Samsings optegnelser.
[1, 2, 3]

1.[S3664] Slægten Siemsen, Carl Vilhelm Simonsen Bernhard Siemsen, f. 1814/15, d.1889, og hustru Zara Kirstine Christensdatter, f. 1808, d. 1883, bosat i Ulstrup, Havbro og V.Hornum sogne i Himmerland, deres efterkommere og forfædre, Georg Helbrønd m.fl., Slægtsarkivet, Viborg, juli 1987, p. 261 og 263.


2.[S3088] Personalhistorisk Tidsskrift, 103, 1983, p. 147-50, Den danske Hornemannslægts oprindelse v/A.D. Danhuus, med henvisninger til Rudkøbing Skifteprotokol 1624-47, Chr. Kiilgaard: Rudkøbing Topografi og Bystyre, bd. 4, 1974, v/Jens Mollerup.

3.[S3671] Nogle Slægtebogs-Uddrag, II, Præsten Anders Samsings Efterretninger om de Odense Slægter Rosenvinge, Mule, Seeblad og Landorph, v/A.Thiset, Personalhistorisk Tidsskrift, 6. bd., 1909, p. 1-24, p. 13.

Det vil altså sige, at Pernille Rasmusdatter Bacher er gift med Mikkel Nielsen Mule, hvis søster Else Nielsdatter Mule er gift med Pernille Rasmusdatters broder Hans Rasmussen Bacher.



Venlig hilsen

Birgit Djurhuus





Regelsen

Hej Lis

CitatVedr. Ingeborgs skifte

Svaret er ja.

Fandt en oversigt over Søofficerer 1809 - heriblandt:

E.C. v. Ely, Premier-Lieutnant

(Commandeur-Capitain Peter Riegelsen, general-adjutant & næstcommanderende Chef for 3die Division).
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

#407
Hej Birgit

Lige et par bemærkninger:

Elisabeth Sophia Nielsdatter Swane (166x-1697), ~ 1680.

Hans Trøner, ~1.g. med Kirstine Bruun.

( Christence Rasmusdatter Backer ~ 2.g. med Hans Clausen Mule, der var
~1.g. med Ellen Christensdatter Wellejus)
Venlig hilsen
regelsen

Hej Regelsen,

Tak for de supplerende oplysninger :-)

Så faderen hedder altså Niels Svane og ikke Hans Svane, godt at få på plads.

Jeg har Hans Clausen Mule som gift med Ellen Christensdatter Wellejus, men vidste ikke, at han også var gift med Christence Rasmusdatter Bacher. De to familier har været tæt forbundne.

Har du nogle data på Christence Rasmusdatter Bacher? Kilde?

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Regelsen

Hej Birgit

Se eks. Carl Langholz, siderne: 106, 154, 190, 191, 270, 327 [Anetavle for berømtedanskere]
Venlig hilsen
regelsen

Hej Regelsen,

Tak :-) Der står det hele jo.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Anne Ravnskjær

Hej

Claus Eskesen Güntelberg (1639-1711) gm. Elisabeth Sophie Swane (-1697) deres søn Christian de Güntelberg (1688-1749) gm. Kirstine Catharine Rabe (-1756) datter af Adminiral Peter Rabe (1661-1727) og Elline Marie Madsdatter Robring.

Kilder: Wikipedia, Dansk biografisk leksikon m.fl.

mvh

Anne R

Regelsen

Hej Birgit

Backer i Rudkøbing:

PHT 1998 I, s. 68-69 (Anna Marie Lebech Sørensen)
Biskop Hans Mikkelsens dagbøger 1626-41, s. 141: "30.03.1637, Hans Rasmussen fra Rudkøbing,
valgt til rektor ved skolen på Ærø, anbefalede jeg til præsten og byens råd".
Venlig hilsen
regelsen

Hej Anne og Regelsen,

Tak for jeres oplysninger og kildeangivelser :-)

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus 

Lis Klarskov Jensen

#414
Hej Birgit, Regelsen og Anne

Tusind tak for jeres oplysninger af Sophie Elisabeth Swane/Svane og hendes familie - det er et vigtigt skridt i Svane-forskningen.

Jeg har en efterlysning om min forfaders kone fra 2. ægteskab, Anne Jørgensdatter Faaborg, som ses her i skiftet:

7 Laurids Gonsager, præst i Jelling og Hover. 8.3.[1703], fol.75, 137B.
E: Anne Jørgensdatter Faaborg. LV: Morten Henriksen Evendorf, økonom på Ribe Kloster.
Første ægteskab med [Maren Hansdatter Svane, skifte 6.7.1687 lbnr.4]. B:
1) Søren Lauridsen Gonsager i udlandet
2) Hans Lauridsen Svane Gonsager, informator på Donnerup[lund]
3) Johanne Lauridsdatter Gonsager, enke efter Frederik Christian Bircherod, præst i Birkerød
4) Anne Else Lauridsdatter Gonsager g.m. Jens Mikkelsen Bredal, forvalter på Skovgård [i Kollerup sogn]
5) Dorthe Lauridsdatter Gonsager hos halvbror Jørgen Sørensen [Jelling], tolder i Ringkøbing. Ved brors dødsfald 1708 g.m. [Claus Bertramsen] From [i Nykøbing Mors]. (http://www.brejl.dk/vejlegejst.html)

- Hun skulle iflg. Wiberg have været gift med Jacob Antoniussen. (http://www.klarskov.org/svane/laurits-a-gonsager.htm)


Hvad blev hendes liv efter 1702 som enke efter præsten Laurids Gonsagers død?

Det er nok ikke nemt, men jeg håber, nogen har gemt en lille note et sted :)


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Du får lige en indirekte hilsen fra Anthony Svane fra i går.

Jeg følger en del med i Lis Klarskovs sider om Humle og Svanefamilierne. Det er dejligt at se den energi og entusiasme hun ligger bag dette projekt.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak for din "hilsen" fra Anthony Svane og hils i lige måde :) - Anthonys egen energi og entusiasme har igennem årene givet mig skiftevis håb, viden og sved på panden.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lis

Faldt lige over disse Svaner i Halds Amts Skifter - måske kan de bruges

Hilsen Elizabet i Vermont

1071 Mathias Christiansen Svane, ugift tjenestekarl i Brøndum. 17.10.1805, 1805/24.
0) forældre [Johan] Christian [Pedersen] Svane, degn i Balling og Volling, [skifte Rødding herred gejstlig 10.9.1790 lbnr.98 og Inger Jepsdatter]
1) søster Anne Marie Christiansdatter 26, i Søvang [i Højst sogn] ved Tønder
2) søster Anne Margrethe Christiansdatter 24, i Nørby i Balling sogn
3) søster Anne Sofie Christiansdatter 22, i Balling præstegård.
Fars første ægteskab med [Anne Marie Andersdatter, skifte Rødding herred gejstlig 22.2.1775 lbnr.91]. B:
4) halvbror Jochum Christiansen, degn i Balling og Volling
5) halvsøster Dorthe Marie Christiansdatter, almisselem i Brøndum
6) halvsøster Else Kirstine Christiansdatter. enke efter Christen Pedersen, smed i Hindborg
7) halvsøster Maren Christiansdatter g.m. Niels Andersen på Kåstrup mark i Oddense sogn
8) halvbror Christian Christiansen i København
9) halvsøster Anne Cathrine Christiansdatter, enke efter Niels Bjørslev i Brøndum
10) halvbror Anders Christiansen, brygger i København
11) halvbror Laurids Christiansen i Vestindien.


Kirsten Sanders

Fandt lige en enkelt Svane i Odense St. Knud kirkebog , opslag 563.
Den 13. april 1737 døbes købmand Nis Brodersens søn, Ernst Svane.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Regelsen

Hej Lis

Ernst Vilhelm Kolthoff, * 20.07.1809 i Hamburg....., gift 07.11.1837 med Johanne Marie Swane,
dt. af varemægler Lars Swane & Julie Anette Clausen, * 08.09.1816, død 21.02.1885.
Venlig hilsen
regelsen