Hans Svanning og Svane-slægten - hvem var de?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 04 Mar 2013 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Anne Ravnskjær

Frederik den II's frie skole (Sorø) 1586-1623

Svanning, Søren (Serverinus Svanning Ripensis). Født 1576 i Ribe, død 18.9.1607. Søn af kgl histograf magister Hans S. (1503-84) og Maren Sørensdatter Stage(c. 1539-1615). Vist ugift.

Optaget 1587

Fik kommunitetet 1594. Baccalaur 1598. Studerede i Rostock 1598 og i Wittenberg 1599. Hører i Sorø før 1607, da han blev sognepræst i Guldager. Få måneder efter fraskrev han sig embedet, da han ikke kunne enes med meningheden, der udtog stævning imod ham. Han døde af vattersot dagen før han skulle være aftrådt.

Mvh

Anne R

Regelsen

Hej

Når Anne nu nævner Sorø skole, så var der jo også Hans Jensen Svanning, kom 1611 i Sorø skole
......, beskikket til Rektor ved Sorø skole den 21.07.1630; Hans hustru var 1.g. gift med E.E.Eisenberg.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

... og når vi nu er på Sjælland ;)

Personalhistorisk Tidsskrift. Samfundet for dansk - norsk genealogi og personalhistorie. 1. bind. 1880.
S. 196. Uddrag af St. Nicolaj Kirkes Begravelsesprotokol. v. O. Nielsen.
Begravelser sønden for koret. 
2. Slotsskriver Cort van Busk begravedes 12. aug. 1625; 5. juni 1643 beg. Bartholomæus Haagensen, 12. juni 1647 sidstnævntes søn. "1660 bevilges Bartholomæus Mikkelsens hoved udi denne grav blev indsat, såvel og legemet, når det fra Malmø hid føres". 1664 i marts beg. Kort Barthol. Haagensens søn, 24. marts 1667 Kort v. Busks enke Margrete. Rektor i Roskilde Mag. Peder Schade solgte gravstedet som Bartholomæus Haagensens svigersøn til Kancelliråd Frederik Mecklenborg, han beg. 10. juli 1684, Landsdommer Holger Parsberg, der havde henstået i nogle år i hvælvingen, i maj 1696, hans enke Beate Ingeborg Moth, Amtmand Povl Moths 2 børn 1698 og 1705, der 1717 forflyttedes til Petri kirke, Oberst Svane 6. aug. 1745.

Personalhistorisk Tidsskrift. Samfundet for dansk - norsk genealogi og personalhistorie. 1. bind. 1880.
S. 206+207. Uddrag af St. Nicolaj Kirkes Begravelsesprotokol. v. O. Nielsen.
Den mellemste kirkegang.
28. Henrik Fyhren den ældre, hans hustru beg. 31. juni 1610, Doktor Jørgen Fyhren beg. 29. nov. 1628, Henrik Fyren selv 2. jan. 1629, Doktor Henrik Fyhren jan. 1659, Margrethe Doktor Jørgen Fyhrens marts 1665, Thomas Fyhren 21. april 1673, Bispinde Svane fornyede gravstedet, der 1708 tilhørte fru Anna Margrete Svane sal. Hr. Kancelliraad Fosses, 30. april beg. fru Else Landkommisær Nikolaj Povlsens enke; det fornyedes af Bispinde Bagger 1728 og af Grevinde Ørtz 1749, Madam Anna Kirstine Mundskænk Fiks enke beg. 6. maj 1766.

Personalhistorisk Tidsskrift. Samfundet for dansk - norsk genealogi og personalhistorie. 1. bind. 1880.
S. 207. Uddrag af St. Nicolaj Kirkes Begravelsesprotokol. v. O. Nielsen.
Den mellemste kirkegang.
34. Kaptajn Villum Evertsen begravedes 15. nov. 1648, hans enke Mette 2. maj 1654; denne sidstes søstersøn Lorens Hintz i april 1659. Peder Svane købte gravstedet og nedsatte et barn 1682, han selv beg. 12. feb. 1693, hans søn Urtekræmmer Peder Svanes 4 børn 1697-1711, hans moder 9. feb. 1705, hans hustru 6. juli 1706, hans anden hustru 25. aug. 1711.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Elizabeth Høilund Buffet


Jeg faldt tilfældigt over denne Svane i Helgenæs på Mols - Randers Amt i
FT 1787.

Chresten Rasmussen Svane 68 år  gift mand degn og skoleholder 
Birgithe Jensdatter 48 år  gift hans kone   
Ebbe Svane 14 år  ugift børn af sidste ægteskab   
Rasmus Svane 11 år  ugift børn af sidste ægteskab   
Niels Svane 8 år  ugift børn af sidste ægteskab
   
Maren Christiansdatter 27 år  ugift tjenestepige tjenestepige

Ved at gå ind på DDD - for Helgenæs viser det sig at der er "Svaner" i samtlige FT op til 1880

Mon det er noget der kan bruges

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

j Lis,

Jeg har nu fundet Jan Wibrand's artikel, det er den fra Slægt & Stavn fra 2003, artiklen fra 2004 har jeg ikke.

Jan Winbrand oplyser om de utrykte kilder, ikke de trykte, som jeg fik skrevet.

Artiklen hedder: Har du præster blandt dine aner? Andre præstehistorikere end Wiberg.

Følgende er uddrag fra artiklen:

"Disse andre præstehistoriske kilder findes alle på Rigsarkivet i København i Håndskriftsamlingen, XIV, Almindelig Præstehistorie, N, Gejstlighed.

Nr.7 Pastor L.Vestens samling til en dansk præstehistorie.
Består af 62 såkaldte "kapsler", der dækker over 62 specialfremstillede "cigarkasser" med messinghængsel (+ Rigsarkivets solide sejlgarn). Kasserne er prop fyldte med små og større sedler  - hver omhandlende en præst. Sedlerne er ordnet alfabetisk efter præsternes efternavne. Formentlig afleveret til arkivet i 1950'erne.

Nr.8 Pastor Aage Dahls præstehistoriske samlinger.
Består af i alt 89 bind, maskinskrevne og indbundne. Materialet er ordnet efter stifter, amter og herreder. Afleveret i 1975. Aa. Dahl skriver selv, at han har arbejdet på denne i 40 år. Han har gennemgået trykt litteratur af personalhistorisk og lokalhistorisk art samt systematisk gennemgået landets kirkebøger og gejstlige skifteprotokoller.

Fra samme Aage Dahl findes på Rigsarkivets læsesal hans personlige eksemplar af Wiberg(gennemstukket med hvide blade), hvilket har givet plads til egne kommentarer, hvoraf kan aflæses, hvor han har korrigeret."

Dertil kommer

Nr.10 Danmarks præstehistorie
En materialesamling (seddelarkiv) til nyudgave af Wibergs Præstehistorie i 169 kartotekskasser. Disse kasser er ikke ifølge Jan Wibrand så nemme at gå til, da registraturen ikke er præcis, hvad angår indholdet i de enkelte kasser.

Desuden findes 4 privateksemplarer af Wiberg med mange håndskrevne tilføjelser.

Venlig hilsen
Birgit



Lis Klarskov Jensen

#216
Hej på tråden

Tusind tak for de mange indslag og oplysninger ovenfor :), som jeg allerede har et godt kig på. Det er meget spændende, hvad I hver især har fundet. Det hjælper Svane-forskningen rigtig meget, forhåbentlig for mange andre også.

Jeg har kigget mig lidt omkring efter skifter på http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_skifter og har set et skifte efter Maren Svane, enke efter Hans Mathias Wolff, kandestøber. Hun blev begravet d. 30.10.1779 i Slagelse. Bog 515b VII, opslag 26 osv.
Vurderingsmænd Abraham Abrahamsen og Jørgen Ingvardsen.

Hans Mathias Wolff, kandestøber, blev begravet den 2.7.1775 i Slagelse. (bog 398 VII, opslag 29 i skifteprotokol) osv.
Der var ingen livsarvinger (opslag 521)
Skifteregistre 1699-1782, Slagelse byfoged, Sorø
Skiftearkivalier, skifteprotokol 1766-1782, Slagelse byfoged, Byfoged, Sorø.

... hvis nu nogen skulle stå og mangle :).

Jeg har også set en Ingeborg Svane i FT 1787, Slagelse, Sorø, Slagelse købstad, Bredgade 115, 56 år, ugift, hospitalslem.

En anden fT 1787
Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, Slagelse, Bredgade 135
Friderich Svane 77  Enke logerendes forhen Degn

Og et skifte efter en Lars Svane. Vender tilbage om det.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Bodil Pedersen

Hej.

Der er også "Svaner" i Dragør og Svane på Malergården ved Holbæk.
Jeg kan ikke se om disse er nævnt og om de har nogen forbindelse din Svane-slægt.

Bodil Pedersen



Marianne Christensen

Og endnu en i Tørring, Skanderborg Amt 1892-1904 opslag 191
Inger Marie Svane Forældre Jens Kristian Svane Nielsen og Ane Katrine Svane.

Mvh. Marianne C.

Lise Østerberg Bahr

#219
God morgen.

Jeg kan ikke ved en hurtig skimning af teksten se, om I har slægten SVANE bl.a. forældre til Gerda, Henrik (kunstmaler, samler, fotograf) m.fl. Svane, med fra Odsherred, fra Malergården, ...ad den smykke kuperede egn ved "Bjergene" -Ordrup /Fårevejle/Asnæs området ?

Med venlig hilsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Bodil
Tak for tippet. Jeg vil kigge efter "Svaner" i Dragør, så dem vil jeg kigge efter.
Jeg ved, at Svane på Malergården ved Holbæk stammer fra biskop Hans Jørgen Swane-slægten der hørte til II. en slægt Svane/Swane, der føres tilbage til det 18 årh. (tidligst 1709) til Peder Sørensen Svane/Swane, borger i Århus. jf. http://klarskov.org/svane/index.htm
Mere om Sigurd Svane og familien på Malergården ved Holbæk: Se Hauch-Fausbøll, Patriciske Slægter, 1915, side 265.


Hej Marianne
Tak for din interessante oplysninger, jeg kigger på dem :)

Hej Lise
Tak for den venlige tanke. Jeg kender godt Sigurd Svane og familien på Malergården ved Holbæk. Se Hauch-Fausbøll, Patriciske Slægter, 1915, side 265.
Malerfamilen stammer fra biskop Hans Jørgen Swane-slægten[/i] der hørte til II. en slægt Svane/Swane, der føres tilbage til det 18 årh. (tidligst 1709) til Peder Sørensen Svane/Swane, borger i Århus. jf. http://klarskov.org/svane/index.htm


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

(fotsættelse af Svane-skifte på indlæg 216
skifte efter Maren Svane, enke efter Hans Mathias Wolff, kandestøber. Hun blev begravet d. 30.10.1779 i Slagelse. Bog 515b VII, opslag 26 osv.
Vurderingsmænd Abraham Abrahamsen og Jørgen Ingvardsen.

Hans Mathias Wolff, kandestøber, blev begravet den 2.7.1775 i Slagelse. (bog 398 VII, opslag 29 i skifteprotokol) osv.
Der var ingen livsarvinger (opslag 521)
Skifteregistre 1699-1782, Slagelse byfoged, Sorø
Skiftearkivalier, skifteprotokol 1766-1782, Slagelse byfoged, Byfoged, Sorø.)


Sorø Byfoged, Slagelse byfoged, Skifteprotokol 1766-1782
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_skifter#
Skifteprotokollen for Lars Svane - opslag 522- oplyser 1782 den 1. febr., at hans arvepart (efter Maren Svane og Hans Wulff) nu er blevet udbetalt, da han er kommet til København. Han var en riderlig broder til den afdøde kandestøber Wulffs enke Maren Svane.
Maren Bertelsdatter Svane var en datter af Bertel Svane, som døde i Kirke Stillinge (?) og var en broder til bemeldte afdøde Wulfs enke.
Svane-skiftet går over adskillinge sider.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Skipper Abraham Christian Svane, * 1815 i Marstal, død 1894, hans husbestyrinde
Eline Cecilie Svane, * 1823 i Marstal, der var svigermoder til Johanne Caroline Susanne (Svane),
* 1865 i Nakskov, hendes 2 børn - Marie Cecillie Svane, * 1882, & Ellen Johanne Svane, * 1897.
Venlig hilsen
regelsen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej på tråden

Jeg ved ikke om der er nogen på tråden som har brugt følgende kilde til at finde "Svaner" i Københavner området mellem 1892 og 1922

http://www.politietsregisterblade.dk/

Jeg var inde for at se om der var nogle med dette navn som var født på Samsø - dog uden held, men der er ca 350 andre personer som er indregistrerede med efternavnet Svane - og født i hele landet fra København til Fanø - ja selv i Australien, Norge og Sverige  - også et par stykker i Marstal som måske hører til den familie Regelsen henviser til


Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Laila Olsen


Jeg har følgende, som kun er en meget lille kvist på mit træ - ja, det er det egentlig slet ikke. Det er alene i kraft af en tidligere hustru til min anes barn:

Anna Kirstine Sørensdatter Svane
død 1772 i Svendborg, Sunds, Svemdborg
gift med
Thønnis Pedersen Bekker
født St. Magleby, Sokkelund, København november 1687
død marts 1740 i Skt. Nikolaj, Sokkelund, København

Der er formentlig flere børn, men jeg har ikke gjort så meget ved disse, jeg har dog følgende:
Adrian Bekker f. 12.1719 København og d. 01.1803 i Svendborg
Isebrandt Bekker

Isebrandt Bekker blev iøvrigt gift med Anne Sophie Hornemann, hvis far Daniel Hornemann afslørede drabet på sin bror præsten i Kerteminde Johan Hornemann.

Hilsen Laila
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Christian Buhelt

Hej Lis
Det er fra nedestående bog jeg har mine oplysninger om "en Hansdatter Svane !"

Stamtavler over
Familien Campbell i Norge,
samt Slægteme
Megeland, Sebben, Eanje, Haltaus og Kling m. fl.
Samlede og udgivne
af
J. H. S. Campbell.
TILEGNES UDGIVERENS SØDSKENDE.
BERGEN.
UDGIVERENS FORLAG.
J. W. Eides Bogtrykkeri.
1877.

Notat fra bog:
     D. Guria Megeland, f. i Stavanger 1742, d. i Domk. 21de Jan. s. A. Ægtede 5te Oktbr. 1758 i Stavanger Domk. — henved 16 Aar 872 Md. gl. — Loitnant Ernst David von Ely, 1) f. i Stavanger 1731, d. i Domk. 13de Juni s. A., senere
') Efternævnte Kaptein Just Henrik von Ely (se Pag. 24) har i Skrivelse, dat. Stavanger 4de Juli 1788, til
Farbroderen Diederich Adolph von Ely, Proprietær til Haugland, meddelt en Underretning om deres Slægtskabsforhold, hvilken Underretning angives at være modtaget af dennes Onkel, nedennævnte Major Fredrik von Ely. Ligesaa har Diederich Adolph von Ely i en Skrivelse til sine Børn, dat. Haugland 1808, suppleret denne Underretning. Disse Skrivelser, og hvad Udgiveren af disse Stamtavler har uddraget af Stavangers og Bergens Domkirkers Mnstrb. og ellers har erfaret om Familien, ere de Materialier, hvoretter nærværende Slægttavle for Familien von Ely er udarbeidet.
Slægten von Ely nedstammer, efter Major Fredrik v. Ely's Underretning, fra England, og Stamfaderen skal
have været Erkebiskop. Om han — hvis Navn ikke er angivet — har heddet Ely, er maaske tvivlsomt. Det er ikke ganske urimeligt at antage, at han kan have været Biskop i Staden Ely i Cambridge-Shire i England, som netop er Bispcsæde. Er saa Tilfældet, saa er det ikke utænkeligt, at hans Sønner kan have optaget Stamnavnet Ely efter deres Fødested. Erkebiskoppen har nemlig havt 2 Sønner, hvoraf den ene var General-Krigskommissær i svensk Tjeneste og den anden Admiral i dansk Tjeneste og boedc i Helsingør i Kong Fredrik den 2dens Tid. Admiralen havde 2 Sønner (a 1—2).
a 1. Carl von Ely, ,,vides ikke hvor han har været henfaren".
a 2. Bendiderich von Ely, var Kaptein i dansk Tjeneste, og ægtede en Datter af den historisk bekjendte danske Erkebiskop Hans Svane, der, f. i Horsens 1G0G, blev Biskop over Sjælland 1055, og hvis Fader var Borgermester

Hilsen Chr.

Niels Marius Conradi

Jeg mener å ha lest at Marine Hansdatter Vedel Svane født 1562 døde i Barsel (ved fødsel) i 1578  etter å født en pike som fikk morens navn Marine. Stemmer det  ?

Hvem er moren til Ingeborg Sørensdatter Friis (1606- 1654) som døde i Bergen.
Er det overnevnte Marine født 1578 ?
Eller er det en annen mor med fødenavn Svane ?

Vennlig hilsen
Niels Marius Conradi

Kirsten Sanders

Marine Hansdatter (Vedel) Svaning, g.m. Anders Sørensen Vedel, f. 1562, død 1578 døde ikke i barselsseng, men som følge af hidsig feber, formentlig  pest. Hun fik aldrig nogen børn. Derimod fik hendes forældre endnu en datter, født 1578, som blev opkaldt efter den afdøde og fik navnet Marine.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Hanne Fisker

Hej "Svaner"  :D

Jeg har lige fundet en Abraham svane, under begravede i 1763
Skt. Petri, København: KB 1728-1767 opslag 361 nr. 241

Jeg kan desværre kun læse hans navn da resten vistnok er på tysk!

Håber han kan bruges.

Mvh
Hanne Fisker


Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

Nu troede jeg lige, at jeg igen kunne skrive på tråden, men der er slukket og lukket for min internetforbindelse  :-\

Jeg håber den nye ejer, Yousee, bliver klar med at initiere i dag.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

Mange tak for jeres spændende spor  :D.

Jeg har prøvet at finde flere spor efter nogle af de personer, der er nævnt her, men er endnu ikke kommet nærmere igennem de sædvanlige søgesteder - heller ikke Abraham Svane, begr. 23. okt. 1763 Skt. Petri -, KBH. Måske nogen kommer forbi med lidt flere oplysninger?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej igen

Kirkebog Skt. Petri 1728-1767, vielser:

Opslag 161, vielse 27, den 31. juli 1761 ungkarl Peter Laurop og jomfru Susanna Krebs - forlovere Christen Jensen Fischer og Christian Svane.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hanne Fisker

Godmorgen Lis

Friederich Christian Svane og Caren? Peters(Datter) trolovet/viet? 22. oktober 1766
Skt. Petri Sogn, København: KB 1728-1767 opslag 213 nr. 31

Mvh
Hanne Fisker

Lis Klarskov Jensen

#233
Hej Hanne
Tak for din Svane-vielse! Jeg ved endnu ikke, hvilken Friderich Christian Svane, det drejer sig om.



Er der nogen, der kan hjælpe med Hans Knudsen Svanes børn (Vejle) ???

Jeg har kun dette om børn - hvem var Frandts Svane?:

Hans Knudsen Svane og Johanne Jensdatter fik sammen 9 sønner og 3 døtre (http://danmarkskirker.natmus.dk):
1. "En af hans sønner, Jens Hansen, døde i Holland, men liget blev ført hjem til Vejle og begravet den 6. juni 1658." i Vejle kirke. (Kilde: Vejle Bys Historie, 1927, s. 146).
2. "En af Hans Knudsen Svanes to Døtre, Ingeborg Hansdatter (1643-1698), var gift med Hr. Hans Jeremiassen, Sognepræst (senere Provst) i Vejle." (Kilde: Vejle Bys Historie, 1927, s. 146).
3. Den anden datter var Maren Hansdatter Svane (1639-1687) der var "... Fadder i Vinding Kirke 1665 sammen med Dortea Pedersdatter Svane." (Kilde: Vejle Bys Historie, 1927, s. 146).
4. Claus Hansen Svane, Købmand, borgmester og byfoged.
"Søn af Hans Knudsen Svane, blev Borgmester den 28. juli 1675 og var det til sin Død 1718 (han blev begravet den 6. Juli s. A.). Hans Enke blev begravet i Koret den 13. Oktober 1734. Broderen Mons. Frants Svane døde 1692 (en Hans Svane, som formentlig var Søn af C. H. S., døde 1720).
Claus Svanes Datter var gift med Tolderen Hans Andersen i Vejle, og deres Søn var Peder Hansen Staal, Postmester og Tolder. Han ejede den senere saakaldte "Klubgaard" i Vejle (baade Gaardene Nr. 10 og Nr. 12). Claus Svane nævnes allerede (som Sendebud for Raadet) i 1666. Som Borgmester træffes hans Navn ofte, bl.a. 1677, 1681 (Skomagernes Lavsskraa), 1689 (da han gav til Kirken 10 Daler ved sin Hjemkomst fra Holland). 1704, 1707, 1708 og 1709. Sidstnævnte Aar kaldes han Byfoged. Hans Navn forefindes endvidere i Skr. 1712, 1713 (om Kirken, Skolen og Præstens Residents) og 1714 (Skattelisten). (Kilde: Vejle Bys Historie, 1927, s. 146). Vejle kirkes inventarie fra 1655 nævner en kalk og disk af 38 1/4 lod sølv. "I 1676 blev altersølvet atter stjålet sammen med et alterklæde. I den anledning gav borgmester Claus Hansen Svane 1678 kirken en disk (jf. sygesæt), der vejede 7 lod og 5½ kvint." Han gav også et "sygesæt" i 1578. (http://danmarkskirker.natmus.dk)
http://klarskov.org/svane/hans-k-svane.htm

Og hvordan skal oplysningen om "Broderen  Mons. Frants Svane døde 1692..." forstås?

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#234
Hej på tråden

Og nu til noget helt andet. Dorthe Svanings slægt og efterslægt - eller i hvert fald muligvis noget af den, nemlig Samsø-efterslægt.
Dette bliver et langt indlæg, men det indeholder (Elizabeths) slægtsforskning, som det ville være synd at dele op ;)

Dorthe Svaning blev iflg. Kinch s. 193 født d. 2. marts 1561, blev trolovet d. 30. sept. 1576 og gift april 1562 med Jens Lavgesen, borger i Ribe, en bror til biskoppen (Kinch s. 115).

Dorthe Svaning/Svane "... blev Moder til M. Hans Svanning den Yngre, Præst og Provst på Samsø, tillige historisk Forfatter." (Kinch, Ribe Bys Historie II, s. 193.) http://klarskov.org/svane/dorthe-svane.htm

Præst og Provst på Samsø
Wiberg oplyser: Hans Jensen Svane f. i Ribe 28.5.1600, død 29.9. eller 27.9.1676. Far: Jens Laugesen, rådmand og tolder. Mor Dorthea Hans Svanning.
Hans Jensen Svane blev student i Lund 1620, udenlands 1624-1630, magister 21.6.1630. Pr. 1635. Gift med formandens enke: Anne Jensdatter, død 16.9.1671. Formanden var Elias Eliasen Eisenberg, der døde 1636. (se Elias Eisenberg i Kallundborg). Samsø i Besser-Onsbjerg sogn, Samsø herred, Holbæk amt.


For en god ordens skyld et lille resumé: Elizabeth startede i # 42 her på trådens side 2 en spændende forskningsrække om sin Svane-slægt på Samsø:
" Jeg har også nogle Svaner i min slægt - men så vidt jeg kan se er de ikke fra Hans Svanning og Svaneslægten selvom der er en forbindelse til dem.

Skifte fra Samsø -
Elias Hansen Svane jun 1726
Ann Jensdatter 609 Alstrup
Børn
Jens 12,
Hans 10,
Margrethe 6,
Mette 3,
Anna 3 mdr.
enkens forlovede: Søren Ollesen Brundby

Anne Jensdatter er min ane - og det gælder også for Søren Ollesen/Oluffsen fra Brundby
De bliver viet den 19 September 1726 i Besser på Samsø, Jeg har flere steder set Søren Olufsen omtalt med navnet Svane efter vielsen, men har ikke kunne finde noget om at han på en eller anden måde havde haft navnet før han giftede sig med Elias Hansen Svanes enke.

I 1732 får Søren Olufsen og Anne Jensdatter en søn som bliver døbt 16 November i Besser, og som får navnet Elias Sørensen Svane. Og han giver navnet videre til sine børn.
Desuden er der et par døtre i ægteskabet. Dorthe født i 1727, og Seine i 1730

Søren Svane bliver begravet i Alstrup den 2 August 1744 - 49 år gammel

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont "

OOOO
Karin oplyser i # 43:
"Bare lige denne som regelsen nævnte på s. 1 #18. Mon ikke Elizabeth kender dette skifte?, men her er et sted hvor Søren i Brundby omtales som Svane.

Brejl:
621 Hans Hansen Svane, skipper i Horsens. 8.8.1727, fol.135B.
E: Cathrine Lyderiksdatter. LV: Oluf Pedersen Dahl sst. A:
1) bror Hans Hansen Svane i Bergen i Norge, død. Hans enke Gertrud
2) bror Jens Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
3) bror Elias Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
Søren Svane i Brundby på Samsø underskriver.

Med venlig hilsen  
Karin"

OOOO

Elizabeth svarer:
"Jo, det skifte kender jeg godt - og det har også undret mig hvorfor her stod Søren Svane.

Jeg kom til den konklusion at han jo var trolovet med enken, og man vidste at han ville flytte til Alstrup og overtage "Svane"gården. - men det er kun gætterier. Jeg har ikke set det oprindelige skifte - og ved derfor ikke om der er nogen andre brugelige oplysninger.

En Jens Hansen Svane nævnes jo i Brundby - jeg har dog ikke set forbindelser mellem ham og Søren Olufsen men der findes også følgende skifte fra Alstrup som kunne være Søren Olufsen forældre

Ole Sorensen Brunbye i Alstrup - 30 Aug 1698 pg 317
WIFE: Sinne Nielsdtr
CH: Karen Olsdtr 5 Soren Olsen 2
BRO: Morten Sorensen i Bedser Bertel Sorensen i Osterbye
WIFE.STIFFAD: Poul Jensen i Brundbye
[Samso Grevskabs Gods, Holbaek skpr; Book 5 1694-1700; FHL film 49486]

Søren og Anne får jo en datter som bliver døbt Seine/Sinne

Men måske dukker der nogle flere forklaringer op på et tidspunkt -

Med hilsen fra Elizabeth i Vermont

OOOO

Sådan startede det, og så kan I jo selv følge Elizabeths oplysninger og forskning her på tråden :)

Elizabeth har arbejdet videre med denne Samsø-slægt og har sendt mig følgende oplysninger til brug her på tråden:

"Hans Jensen Svane
Född: 1600 28/5 i Ribe
Död: 1676 27/9 eller 29/9
Hans föräldrar var Jens Laugesen, Rådman och tullare, och Dorthea Hansdatter Svanning (Hon var dotter av "den store historiograph"). Präst i BESSER på SAMSØ 1635
Gift:
Anna Jensdatter
Född:
Död: 1671 16/9
Gift 1:ä med, makens företrädare här, Elias Eliasen Eisenberg


Kunne denne præst være far til den Hans Svane der starter min Svanerække på Samsø?


GENERATION 1 - Blå,  GENERATION 2 - Grøn,  GENERATION 3 - orange,  GENERATION - Lilla
GENRATION 5 - brun


Hans Svane - fæstebonde og Skipper
born 1636
Død  1722 i Alstrup - begravet 6 jul 1722 i Besser Sogn  (86 år) - KB
gift med Mette Hansdatter
born 1640
Død 9 Maj 1723 - Alstrup - Besser Sogn
      Hans ?? , afg - Bodil Mortensdatter jun 1678 261 Per  (Mettes forældre)
      Jens i Per, Morten, Søren, afg Hans (1 barn), Dorthe g Jørgen ? i Sel
      Karen g Christopher Hansen, Mette g. Hans Svane i Sel.
Børn
1) Dorothea Hansdatter Svane
trolovet 30 Juni 1700 i Besser med Iver Jensen Due - ingen bryllup da brudgommen døde nogle få uger senere i Jylland
Ikke fundet i Hans Hansen Svanes Skifte så må været død tidligere end 1727 - men hun må høre til denne familie.
Men hvad bliver der af hende ? Der mangler sider i Besser KB fra 1706 til 1719.

2) Hans Hansen Svane
død i Bergen - se under nummer 3.

3) Hans Hansen Svane - Købmand - Skipper i Horsens
    Horsens Skifteuddrag  (Brejl)  - har ikke fundet ham begravet i Horsens
   621 Hans Hansen Svane, skipper i Horsens. 8.8.1727, fol.135B.   E: Cathrine Lyderiksdatter. LV: Oluf Pedersen Dahl sst.
    A:
   1) bror Hans Hansen Svane i Bergen i Norge, død. Hans enke Gertrud
   2) bror Jens Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
   3) bror Elias Hansen Svane på Samsø, død. Hans børn
   Søren Svane i Brundby på Samsø underskriver

Jeg accepterer to brødre der begge hedder Hans - for både Morfor og Farfar må have båret dette navn. - men hvoor stammer navnet Elias fra ???

4) Jens Hansen Svane  - Fæstebonde i Brundby
født ca 1672 - muligvis i Alstrup
død marts 1720 i Brundby -
begravet 13 marts 1720 i Tranebjerg KB
   Samsø Godskifter
   Jens Hansen Svane feb 1721  - Maren Jensdatter 269 Bru
   Jens 13, Dorte 11, Hans 7. farbror: Elias Svane   
gift 30 Juni 1705 i Tranebjerg med
Maren Jensdatter Kjæmpe
født ca 1672
død 1741 i Brundby - begravet fra Tranebjerg Kirke - 70 år gammel

Maren har først været gift med Jens Michelsen i 1701 -
Maren gifter sig igen i 1721 med Søren Jensen fra Alstrup (1691 - 1757) som overtager navnet Svane
Se under "Samsøs Sorte Svaner"
   BØRN
   A - Jens Jensen Svane
          født 1707 i Brundby - døbt den 18 Dec 1707 i Tranebjerg
          død 1788 i Brundby - begravet 18 Mar 1788 i Tranebjerg  - 81 år
          gift med
          Anne Sørensdatter
           Død 1779 i Brundby
                 Jens Svane - Anne Sørensdatter aug 1779 533 Bru
         Maren g. gmd Søren Clemmensen i Bru Dorte. Farbror Hans Svane i Bru.
      Børn
      a) Maren Jensdatter Svane
           født i Brundby - døbt 6 Juli 1738 i Tranebjerg
            gift den 4 Dec 1777 i Tranebjerg med (forlover Jens Svane)
            Søren Clemmensen  
      b) Jens Jensen Svane
           født i Brundby -  døbt 11 Okt 1739 i Tranebjerg (bl fadderne  Hans Svane og syster Magrete i Alstrup),
            død 1750 i Brundby - begravet 17 Marts 1750 i Tranebjerg
      c) Karen Jensdatter Svane
           født i Brundby - hjemmedøbt - fremstillet 14 Jan 1742 i Tranebjerg Kirke
           død i Brundby 1762 - begravet 9 Nov 1762 i Tranebjerg
      d) Søren Jensen Svane
           født 4 Nov 1747 i Brundby - døbt 12 Nove i Tranebjerg bl. fadderne  båren af Hans Svanes hustru,                                        Søren Olufsen (Svane) og Hans Svane i Alstrup
           død 1777 i Brundby - begravet d. 31 juli 1777 i Tranebjerg
      e) Dorthe Jensdatter Svane
           født i Brundby - døbt 24 juni 1751 i Tranebjerg
   B - Dorthe Jensdatter Svane
          født i Brundby - døbt 18 Aug 1709 - Tranebjerg
          gift i Tranebjerg 23 Nov 1741
         Samsø Godsskifte
         Rasmus Jørgensen - Dorthe Jensdatter feb 1747 469 Tho
         Dorthe 2. morbror: Jens Svane i Bru.
      Børn
      Karen Rasmusdatter - døbt 14 Maj 1742 i Besser - (blandt fadderne jens Svane i Brundby) - død 1742
      Dorthe Rasmusdatter - døbt 25 Aug 1743 i Besser (blandt fadderen Søren Svane i Brundby, og Hans Svane i Alstrup)
   C - Hans Jensen Svane -
          født i Brundby - døbt 1 Nov 1710 i Tranebjerg
                   død 1711 i Brundby -
           Begravet 15 Nov 1711  Tranebjerg - 2 uger og 1 dag (KB - Jens Svanes søn)            D - Hans Jensen Svane
          født i Brundby  - døbt  2 juli 1713 i Tranebjerg  (bl. fadderne Elias Svane i Alstrup)
          død 12 Marts 1783
           gift 1) med
            Kirsten (ca 1703  - begravet i Tranebjerg 1773)
         Ingen børn fundet
           gift 2) den 2 Dec 1773 i Tranebjerg med
           Anne Berthelsdatter  Øster
            født i Brundby - døbt 11 Okt 1744 i Tranebjerg -
            Begravet 23 April 1783 - Hans Svanes Enke
      Samsø Godsskifte
      Hans Jensen Svane, gmd apr 1783 - Anne Bertelsdatter apr 1783 196 Bru
      Jens 7, Dorthe 4. farbror: Jens Svane i Bru
      morbror: Jens Bertelsen Øster i Bru se folio 20
         Børn alle født i Brundby
         - Kirsten Hansdatter Svane  døbt 5 Feb 1775 i Tranebjerg -  begravet 30 Marts 1775
         - Jens Hansen Svane - døbt 11 Feb 1776 i Tranebjerg - begravet 26 Juli 1804
            findes i Tranebjerg Søruller 1803 - 27 år - ingen børn
         - Dorthe Hansdatter Svane - døbt 28 marts 1779 -----    ????
         - Berthel Hansen Svane - døbt 8 Dec 1782 i Tranebjerg - begravet 8 Jan 1783   E - Søren Jensen Svane -
          født 1715 i Brundby - døbt 7 Aug 1715 (bl. fadderne Elias Svanes hustru i Alstrup),
          død 1717 i Brundby
          begravet 19 jan 1717 - Tranebjerg - Jens Svanes yngste søn  - 1 år og 5 mdn - KB     

5) Elias Hansen Svane
   født ca 1779 - muligvis i Alstrup
   died  Marts 1726 i Alstrup -  Begravet 24 Jun 1726 -  Besser Sogn (KB) - 47 år
      overtager sin fars fæste i 1724 (Samsø fæsteregister)
   Samsø Godsskifter
   Elias Hansen Svane jun 1726  -  Ann Jensdatter 609 Alstrup
   Jens 12, Hans 10, Margrethe 6, Mette 3, Anna 3 mdr.
   enkens forlovede: Søren Ollesen Brundby
gift med
   Anne Jensdatter
   født 1688 i Permille - Koldby Sogn
   død maj 1741 i Alstrup - begravet i Besser d. 10 maj 1744
   Hun gifter sig igen med Søren Olufsen - som forsætter navnet Svane - se under Samsøs Sorte Svaner.   Samsø Godsskifte
   Søren Olsen Svane, 2 m sep 1744 - Anne Jensdatter 255  Taf
   Elias, Dorthe 17, Signe. se skifte juni 1744
   stedbørn: Jens Eliasen, Hans, Margrethe, Mette, Anne.   -   deres far: Elias Hansen Svane. se skifte 1726.
      BØRN
      A) Jens Eliasen Svane -
          født 1714 i Alstrup
      død - før 1749
      Skifteprotokol 1748-54 - Samsø Godsskifter
         Jens Eliasen, Musketer    feb 1749       63  Als
               søsk:  Hans,  Margrethe,  Mette g. Peder Bødker i Tra,  Anne.
               ½søsk: Elias Sørensen 17,  Dorthe 22,  Signe.
   B) Hans Eliasen Svane
      født 1716 i Alstrup
      død 1777 i Alstrup
         Samsø Godskifter
         Hans Svane, gmd okt 1777 - Maren Olufsdatter 469 Als
         Ole - , Elias - 22, Anna , Dorte. Farbror Elias Svane i Ørb.
      gift 24 Nov 1746 med
      Maren Olufsdatter (1719 - 28 Jun 1788 i Alstrup)         Børn
         a) Anne Hansdatter Svane - INGEN EFTERKOMMERE
         født i Alstrup - døbt 29 Okt 1747
         begravet 3 Feb 1779 i Besser
         gift 1 Okt 1778 i Besser med
         Michel Jensen Præst,  - enkemand (ca 1720 - begravet 31 maj 1798 i Besser - 78 år)
            
         b) Ole (Oluf) Hansen Svane
               født 1749 - døbt 15 Maj 1749 - Besser Sogn
              død 31 Jul 1820 i Langemark - begravet
              gift 16 Sep 1779 i Besser med
              Abelone Rasmusdatter  
            Børn
            - Maren Olesdatter Svane
              født i Langemark - døbt 12 Dec 1779 i Besser Kirke
            - Rasmus Hansen Svane
               født i Langemark - døbt 23 Sep 1781 i Besser Kirke  -
               Begravet 2 jun 1782 - Besser Kirke - 1/2 år
            - Rasmus Olesen (Svane) -
               født i Langemark - døbt 14 Mar 1784 - Besser Kirke
            - Anne Olesdatter Svane
               født i Langemark - døbt 9 Sept 1787 i Besser Kirke
            - en dødfødt søn i 1791  
         c) Dorthe Hansdatter Svane
              født 1751 i Alstrup - døbt 17 Okt 1751 i Besser Kirke
              begravet 26 Jan 1780 - i Besser Kirke - 28 år og nogle mdn.
              trolovet 1 Sep 1778 med Jens Knudsen  - KB
   C) Margrethe Eliasdatter Svane
      født i Alstrup  - Døbt 14 April 1720 i Besser
      død 1763i Onsbjerg   
      Ugift
      Samsø Godsskifter  
      Margrethe Svane nov. 1762 527 Ons
      søsk: Hans Svane i Als, Mette Eliasd. g Peder Jensen Bødker i Tra,
      afg Anne Eliasdatter

   D) Mette Eliasen Svane -
      født i Alstrup - døbt  17 Maj 1723 i Besser
      Begravet  26 December 1762 i Tranebjerg
      Samsø Godsskifter
      Peder Jensen Bødker gmd Mette Eliasdatter ja­n. 1763 537 Tra -        Jens 10, Niels 5. afdødes steddatter: Anne Pedersdatter
      gift i Besser 25 Januar 1748 med
      Peder Jensen Bødker
         Børn - alle født i Traneberg
         Elias Pedersen Bødker - døbt 26 Dec 1749 i Tranebjerg (fadder Hans Svane) - Død 1760
         Jens Pedersen Bødker - døbt 24 Sep 1752 i Tranebjerg - død 1771
         Kirsten Pedersdatter Bødker - døbt 28 Apr 1754 i Tranebjerg - død 1758
         Niels Pedersen Bødker - døbt 22 Nov 1757
         Kirsten Pedersen Bødker - fremstillet 12 Okt 1760 i Tranebjerg(fadder Jens Svane) Død 1762            
   E) Anne Eliasdatter Svane
      født 23 Dec 1725
      død 20 Okt 1762 i Brundby
      Samsø Godsskifter
      Truels Pedersen, gmd okt 1763 Anna Eliasdatter ok­t. 1763 556 Bru
      Elias 9, Karen 6, Anne 3½. morbror: Hans Eliasen Svane i Age.
      gift 6 Dec 1753 i Tranebjerg med
      Troels Pedersen ( - 1763)
         Børn
         a) Elias Troelsen Svane
             født 25 Maj 1754 i Brundby
             gift den 13 Sep 1778 med
             Barbara Jørgensdatter
            Børn - alle født i Brundby
            Jens Eliasen (Svane) - ca 1778
            Troels Eliasen (Svane) - ca 1782
            Anne Mette Eliasdatter (Svane) ca 1784
            Barbara Eliasdatter (Svane) - ca 1788
            Jørgen Eliasen (Svane) - ca 1791
            Anne Margrethe Eliasdatter (Svane) - 27 Juli 1793         b) Karen Troelsdatter
              født 1757 i Brundby
         c) Anne Troelsdatter
              1760 - 1763 i Brundby


Jeg håber, at farvekoden er korrekt kopieret!

Tusind tak til Elisabeth for din forskning, der nu kan komme andre til gode også  :D
PS: Jeg har redigeret i mine egne oplysninger vedr. Wiberg-oplysningerne)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Hvor finder jeg: Elisabeth v. Baden?  [Oluf Hansen Svane/Riber]
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Du finder Elisabeth v. Baden?  [Oluf Hansen Svane/Riber] Her:

Ærkebiskop Hans Svane's slægt. (Kilde: Patriciske slægter, bind III, s. 246 ff (egen afskrift).


Oluf Staby, borger i Ribe, rådmand.
Gift med Else, muligvis datter af Svend Neb. Begge døde før 27. aug. 1573
Børn:

•   Else, gift med borgmester i Ribe Peder Lambertssøn, død i foråret 1617
•   Anna, gift med borgmester i Horsens Anders Madssøn (Pors) død 1. maj 1607 i Horsens
•   Hans Olufssøn Riber, født i Ribe, 1573 købmand og 1582 rådmand og kirkeværge i Horsens osv. Død 2. aug. 1615 i Horsens. Gift 9. aug. 1590 med Anna Svane, død 9. okt. 1637 i Horsens, Klosterkirken, epitafie osv.
Børn nævnt:
a) Anne f. ca. 1536 i Horsens, død e. 6. sept. 1660, gift med Ernst Enrstsøn von Baden
1-Oluf Svane [205] +Ukendt b) Oluf Hanssøn Svane, købmand, skibsreder, 1629 borgmester i Horsens, død før 23. juli 1664, gift 1 med Elisabeth von Baden, 2. med Elise Eisenberg.
Børn: Maren begr. 1686 i Horsens.
Hans Svane, f. 1651 i Horsens, død 1727 på Bisgaard, begr. 12. okt. i Tamdrup.
Ernst Svane, f. 1554 i Horsens, død 1.5.1710 i Horsens.
Frederik Olufsssøn Svane, ejer af Bisgaard i Tamdrup den 25. februar 1690, begr. 26. marts 1725 i Tamdrup. Gift 1. gang 26. sept. 1688 i Horsens med Karen Nielsdatter. osv.
2-Frederik Olufsen Svane [3639] f. Omkr 1658, d. 1725, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt, Danmark. +Ukendt Nielsdatter Karen Nielsdatter [14995] d. 11-1713, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt, Danmark, +Else Marie Jørgensdatter Thorup [3400] d. 1743, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt, Danmark

o   Oluf Svane, d. 2. april 1689 i Horsens, død før 1719.
o   3-Elisabeth Cathrine Frederiksdatter Svane [3205] f. døbt 26. maj 1718, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred,Skanderborg Amt, Danmark , ejede 1749 en part i Bisgaard og var da ugift.
o   3-Oluf Frederiksen Svane [10225] f. døbt 27. okt. 1719, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt,Danmark, d. Før 1743 uden arvinger.
o   3-Gertrud Marie Frederiksdatter Svane [3677] f. døbt 22. jan. 1721, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt, Danmark, d. 12-1748, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt, Danmark , begr. der 11. dec. 1748. +Abraham Baltasar Rossel [14994] f. Omkr 1704, g. Omkr 1741 [4454], d. 1743, Skanderborg, Skanderborg Sogn, Hjelmslev Herred, Skanderborg Amt, Danmark. Gift med slotsforvalter over Skanderbog slot Abraham Balthazar Røssel (Rützel) f. ca. 1704, begr. 19. juni 1743 i Skanderborg (gift 1. gang der 20. sept. 1740 med Marie Brant).


Hans Olufsen Svane [1917] f. Omkr 1651, d. 1727, Tamdrup Bisgård, Tamdrup Sogn, Nim Herred, Skanderborg Amt,
Danmark. Var født 1651 i Horsens, 1674 student derfra, død 1727 på Bisgaard, begr. 12. okt. i Tamdrup. Var søn af Oluf Hanssøn Svane, købmand og skibsreder, 1629 borgmester i Horsens osv. Død før 23. juni 1664.


Se også http://klarskov.org/svane/hans-olufsen-riber.htm - her kan du også se et billede af hans far Han Olufsen Riber.


http://www.kandu.dk/spg44349.aspx kan du se en del af "Varla".

Venlige hilsner

lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Jeg sender dig et foto af Hauch-Fausbøll ... Patriciske slægter, bind III, s. 246 ff  ;)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Tak for fotoet.

Så kommer tillægsspørgsmålet: Sønnen - mag. Elias Olufsen Svane, der 03.12.1687 blev kaldet
til præst ved Horsens hospital & Torsted (Jd. 31.01.1724), ~ med Karen Frederiksdatter.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Godmorgen Regelsen

Sønnen mag. Elias Olufsen Svane. Jeg vedhæfter et udsnit fra Patriciske slægter, bind III, s. 249.

Jeg mailer side 248-249 hvis YouSee vil :)

Venlige hilsner
lis

[vedhæfting slettet af admin]
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291