Orter i Frederiksborgs Amt+en sida saknas i kirkebogen

Startet af Eva Morfiadakis, 08 Jan 2011 - 10:29

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Min "oldefar", min mormors far, var dansk. Han hette Henrik Hansen och var född 1842 i Blovstrød sogn. Han blev konfirmerad 1857 i Hörsholms kirke (opslag 5 i den andra boken). I konfirmationsboken står det att han har fått tillåtelse att bli konfirmerad i Hörsholm fast han tillhör Blovstrød sogn. Han far står som boende i Breelte i Blovstrød.

Jag har funnit familjen 1850 i FT. Då bodde man i Karlebo sogn, Brönsholmsdal.

Jag har sökt familjen i FT 1860 och gått genom hela Blovstrød sogn. Jag har också gått genom hela Karlebo sogn. 1876 dör hans mor och i protokollet hos skifteretten i Hörsholm framgår det att hon bodde i Usserød 65. Det är fadern Hans Andersen som anmäler dödsfallet. Modern hette Lovise Jensine Hermandine Mussmann.

Jag vill veta min oldefars liv i Danmark fram tills han kommer till Sverige 1869. Han ska då ha träffat sin svenska fru i Köpenhamn vilket jag inte är så säker på eftersom hon enl. kyrkoböckerna inte kom längre än till Malmö. Jag skulle vilja kunna följa honom i laegdsrullerna men då måste jag veta var han bodde 1860, då han fyllde 18.

Finns det någon som kan ge mig ett tips?

Eva M
Eva M

Hans Poulsen

Hej Eva

Et par småkommentarer:

Stednavnet *Breelte* forbinder jeg med Hørsholm, men ser, at KRABSEN har et Breelte i

Kokkedal sogn
Lynge-Kronborg herred
Frederiksborg amt

I grunden tror jeg, at det er præcist det samme lokale område, der blot har hørt ind under forskellige inddelinger gennem tiderne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Sogneforholdene i det område er ret komplicerede - Breelte lå i Karlebo sogn, mens Usserød lå i Birkerød Sogn. Ved en folkeafstemning i 1938 regulerede man grænserne, så at bl.a. Usserød blev primært overført til Hørsholm sogn, men også dele til Karlebo sogn.

Grunden til at Birkerød sogn strakte sig så langt øst over var, at Hørsholm sogn oprindeligt (1784) blev udskilt fra Birkerød, som altså har været langt større.

I 1964 skete der igen reguleringer og i 1989 oprettede man Kokkedal sogn.

Se dette gamle kort over Birkerød sogn:
http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=sognekort&id=303&mode=2&elav=1301

se også:
http://www.denjyskekirkebog.dk/LAK/SjaellandskSogneHistorie.htm
og søg på Hørsholm
M.v.h. Peter Kristiansen

Eva Morfiadakis


Tack för info. 1858 blir hans yngsta syster också konfirmerad i Hörsholm med tillåtelse, också denna gång står det att fadern Hans Andersen bor i Breelte i Blovstrød Sogn. Jag fann en äldre bror i afgangslisten för 1853 i Blovstrød. Det står som kommentar att han hjälpt sin far innan flyttar. Kyrkligt tycks Breelte tillhöra Blovstrød vid den här tiden.

Men kan en ort tillhöra en annan sogn när det blir FT? Jag skulle gärna vilja hitta familjen 1860 och 1870. Det finns också en FT 1855. Det kan ju vara så att vissa matriklar är försvunna.

Jag chansar på Breelte när jag åker till Landsarkivet i Kb och söker i laegdsrullen. Jag hittade nu också i hans ansökan om medalj efter kriget 1864 en uppgift om Breelte. Han uppgav fel soldatnummer (ansökan gjordes på 1880-talet). Man kontrollerade och nämnde att det fanns en Henrik H. i Breelte med samma födelsedatum.

Eva M
Eva M

Hans Poulsen



Hej Eva

"..Men kan en ort tillhöra en annan sogn när det blir FT?..".

Mit umiddelbare svar er NEJ, men jeg véd godt, at verden er mangfoldig, så det går ikke an at være alt for påståelig.

Peter Kristiansen synes at være særdeles godt inde i den nordsjællandske geografi og dens inddeling gennem tiderne, så inden du tager på Landsarkivet i København var det måske en god idé at tage Peters indlæg med i fotokopi og med alle de specifikationer, du kan skrive i margenen.

God tur til Landsarkivet - altid lidt af en festdag.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eva Morfiadakis


Jag fortsätter på det här ärendet. Jag har hittat min oldefars äldre brödrars konfirmation. Två av dem blev konfirmerade i Karlebo sogn. Den äldste Peder Hansens konfirmation hittar jag emellertid inte.
1841 var han 14 år gammal. I det allmänna jämförelseregistret för Karlebo sogn finns det år 1842 en Peder Hansen som blev konfirmerad. Konfirmationen ska finnas på s. 222. Nu är det bara så att s. 222 mangler. S. 221-223 finns.

Kan man hitta s 222 i "hovedministerialbogen"?

Eva M
Eva M

Peter Kristiansen

Spørgsmålet er om s. 222 virkelig mangler, eller om man bare har "glemt" at lægge den på AO. Du kan starte med at kontrollere mikrokortet, som findes på Rigsarkivet eller et af landsarkiverne. Hvis ikke det bliver bedre, kan du prøve at ansøge om du må se de originale kirkebøger (Landsarkivet i København).

Med hensyn til Breelte, så ville jeg løbende kontrollere i alle sogne; altså Karlebo, Bloustrød, Birkerød og måske Hørsholm. Sogneforholdene er meget rodede - og det er ikke sikkert at præster og folketællere havde fuldstændig styr på det....
M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Eva
I Hørsholm kirkebog 1815 - 1844 Konfirmerede Påsken 1817 opslag 351 nr, 6
Lovise Jensine Hermandine Musman ved Hirschholm
hos Jens Jensen Musmann Gaardmand i Udserød
15 Aar Daab 10. Marts 1802 meget flittig

OBS. Jens Jensen Musmann er ikke hendes fader fordi hans søn Peder
bliver døbt i Hørsholm kirke 29.11.1801

Med venlig hilsen Ole
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere