Hvad står der?

Startet af Poul Erik Pallesen, 02 Mar 2013 - 08:36

Forrige emne - Næste emne

Poul Erik Pallesen

I Sønder Omme Kirkebog 1829-1843  opsl. 155 er der ved Mette Madsdatter død 15.03 1842 tilføjet at hun er født i Hveisel Sogn. Hun blev 75 år og skulle således kunne findes døbt i Hveisel i 1767 c. Problemet er at hun ikke er at finde der. Mit spørgsmål er så om jeg har gættet rigtigt. Står der Hveisel Sogn i Sønder Ommes kirkebog? Eller?

Min 3-tipoldefars søster, Mette Kirstine Jacobsdatter Sax, døde i Vester Nebel Sogn 16.10 1839 - se Vester Nebel 1838-1855 opsl. 133. Præsten har gjort en anmærkning, som måske ikke  er af den bedste slags. Men hvad har præsten dog skrevet?

Håber nogen vil hjælpe med disse oversættelser. På forhånd tak. Poul Erik Pallesen.

Asger Berg

Hej!

Vedr. Mette Kirstine Jacobsdatter Sax er det dødsårsagen:

Rhømmatisk Feber - det må være gigtfeber.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Asger Berg

Hej igen,

Vedr. Mette Madsdatter: Ja, der står Hveisel Sogn. - Hvis ikke du kan finde hende født dér omkring det rigtige tidspunkt, kan der jo være mange årsager, fx forkert aldersangivelse ved død (tjek tidligere FT'er). Prøv om du kan følge hende tilbage i tiden, vielse, konfirmation ...

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Poul Erik Pallesen

Til Asger. Fint. Så blev dødsårsagen for Mette Kirstine opklaret. M.h.t. aldersangivelsen for Mette Madsdatter stemmer den overens med den i folketællingerne inden for nogle få år. Men som det mindste bekræfter kirkebogen at hendes forældre har haft en eller anden tilknytning til Hveisel Sogn. Hendes far Mads Pedersen Wemmelund i Give Sogn "menes" at være fra Bjerlev i Hvejsel Sogn. Det kunne jo have sin rigtighed så.
Mange tak for hjælpen. Poul Erik.