aner i Romalt, Kristrup

Startet af Jette Sørensen, 01 Jan 2011 - 17:46

Forrige emne - Næste emne

Jette Sørensen

Hej, jeg har en tipoldemor Ane Kirstine Rasmusdatter f. 8.7.1833 i Romalt, Kristrup.KB 1832-1847 opslag 67, nr. 9. Hendes far Rasmus Fastbinder Laursen f. 22.3.1802. i Romalt, Kristrup. Jeg har fundet en laurs Jensen Fastbinder i Folketællingerne 1801 opslag 17 nr. 41 under Kristrup, Randers Amt, men er i tvivl om det er den rigtigtige forældre til Rasmus. Er der nogen der ved noget, vil jeg blive meget glad.
Venlig hilsen JLS

Anne Mortensen

Der er ingen kirkebøger i Kristrup, Randers omkring året 1802.

Men du finder:

Randers
Kristrup 1814-1831
Konf.
opslag 117
Rasmus Laursen
15 år
ingen fødselsdato nævnt.
forældrne er de samme som i FT 1801


randers, Sønderhald, Kristrup, Romalt Bye, , 41, FT-1801, B3254
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurs Jensen Fassbinder 40  Gift husbond Jordløs Huusmand, muersvend, afskediget rytter 
Ane Rasmusdatter 46  Gift hans kone   
Maren Laursdatter 11  - deres barn   
Birthe Kirstine Laursdatter 9  - deres barn   
Ane Cathrine Laursdatter 6  - deres barn   
Jens Laursen 3  - deres barn

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jette Sørensen

Tusinde tak skal du have

Ellen Marie Kaae

Hej Jette

Jeg har også aner i Fassbinderslægten og er ligesom du nået tilbage til Laurs Jensen Fassbinder.

Jeg har ikke fundet ham i 1787 i Danmark og spekulerer på, om familien måske er indvandret fra Tyskland. Fassbinder betyder jo bare bødker...

Der er rigtig mange Fassbindere i Randersområdet og på Lolland Falster, men det er ikke lykkedes mig at få dem "bundet sammen"

Mon der er andre her i forum, der kan bidrage med oplysninger om "tøndebinderne"?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jette Sørensen

Hej, det lyder spændende.
Det jeg har er:
FT Kristrup 1834
opslag 4, nr. 31 Jens Jensen Fastbinder 73 år og hans kone Anne jensdatter 61 år.
opslag 216        Jens Jensen er død d. 3.3.1842
opslag 12 nr. 116 Søren Jensen Fastbinder 66 år og hans kone Maren Christendatter 42 år
                         Søren Jensen Fastbinder død d. 15.9.1855
opslag 17 nr. 75 Laurs Jensen 75 år enkemand
                         Laurs jensen er død d. 29.1. 1837
måske er de brødre, fordi Søren og Jens står på dåbsattesten hos min tipoldemor Ane Kirstine Rasmusdatter.
Men jeg ville jo gerne finde forældrene til Laurs Jensen, og hvad historien er i Romalt, da vi pludselig har tilknytning til Romalt.
Jeg har forøvrigt brugt Family search en del, og har fundet rigtig meget der

Venlig hilsen JLS

Ellen Marie Kaae

Hej Jette

Jeg sætter det ind, jeg har om Laurs Jensen Fassbinders efterslægt.

Jeg havde ikke fundet din ane Rasmus, så ham skal jeg lige have puttet ind.

1. Murer Laurs Jensen Fassbinder, f. o, 1760
    g. m. Ane Rasmusdatter, f. o. 1755
    2. a. Maren f. o. 1790
    2. b. Birthe Kirstine f.o. 1792
    2. c. Ane Cathrine f. o. 1795
    2. d. Murer Jens Laursen Fassbinder, f. o. 1799 i Kristrup sogn, Sønderhald herred, d. 6. nov.
            1876 smst
            g.m. Mette Marie Christensdatter, f. o. 1785
            3. a. Ane f. 9. jul. 1826 i Kristrup sogn
            3. b. Laurs, f. 3. feb. 1829 smst
            3. c. Bodil Marie, f. feb 1832, smst
            3. d. Christine, f. 12 dec 1834 smst
            g.m. Maren Andersdatter, f. o. 1810, død 18 nov 1874 smst
            3. e. Mette Marie, f. 29 aug 1839 smst
            3. f. Anders, f. 3. aug 1840 smst
            3. g. Karen Marie  f. 27 okt 1842 smst
                    g.m. arbejdsmand Karl Peter Anderssin, f. 1. aug 1829 i Malmø, Sverige
                    4. a. Jensine Marie, f. 27. maj 1874 i Krstrup sogn, Sønderhald Herred
                    4.b. Anders Peter Andersen, f. 29 jul. 1879 i Gjerning sogn, Houlberg Herred,
                           Viborg,død 28. maj 1967 i Vinstrup, Dalbyover sogn, Gjerlev Herred, Randers
                           g.m. Johanne Kirstine Rasmine Jacobsen, f. 30 nov 1871 i Dalbyover sogn, Gjerlev
                           Herred, Randers
                           5. a. Karen Marie Elisabeth, f. 28 nov 1896 smst, død 14. sept 1849 smst
                           5. b. Andrea Sophie, f. 29 maj 1898 smst
                           5. c. Petra Kirstine, f. 5. okt 1900 smst
                           5. d. Karl Peter, f. 4. aug 1902 smst
                           5. e. Peder Christian Fløj, f. 24. sep 1903 smst
                           5. f.  Elisabeth, f. 17. jul 1905, smst
                           5. g. Kirstine Marie, f. 28 jun 1907 smst, død 20 mar. 1908 smst
                           5. h. Kirstine Marie, f. 26 jan 1909 smst
                    4. c. Bent f. 12 aug 1880 i Udbyneder sogn, Gjerlev Herred, Randers, d. 23 jun 1881
                           smst
                    4. d. Bent f. 24. maj 1882 smst
            3. h. Ane Cathrine, f. 17. noiv 1846 Kristrup sogn, Sønderhald herred,
                   Randers
            3. g. Lars, f. 7. maj 1852 smst, d. 10 maj 1852 smst
     2. e. Rasmus, f. 1802                                     

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jette Sørensen

#6
Hej Ellen Marie
Nu er jeg nysgerrig, hvor er din tilgang til Laurs Jensen.
Iflg. family search er der en "godt nok" Laurids Jensen, f. d. 27. marts 1758. Mon det er den rigtige.Men dataerne passer.
iflg. kirkebog Helgenæs , Randers 1751-1816, opslag 62, er der en Laurids Jensen.
Men jeg kan ikke rigtig få det til at passe din ane række ang. Jens Laursen gift med Mette Marie Christensdatter. Prøv lige at se på FT Kristrup 1834, opslag 17, nr. 33. Der hedder han Laurs Jensen ham der er gift med Mette Marie, og børnene passer også.

Venlig hilsen Jette

Ellen Marie Kaae

Hej Jette

Jeg mener, der er en fejl i FT 1834.

Jeg har fundet Jens Laursens vielse med Mette Marie i Kristrup KB 1822-31, s. 5
Derudover fødselsdata på deres 4 børn i Kristrup KB 1814-31, s. 98 (Ane), s. 45 (Laurs), s. 64 (Bodil Marie) og i 1832-47, s. 74 (Christine).

Jeg er lidt mindre sikker på, at Jens Laursen er søn af Laurs Jensen Fastbinder, men af det, jeg har fundet, tyder en del på det:

Fælles erhverv - de er murere begge to
FT 1801:
Randers, Sønderhald, Kristrup, Romalt Bye, , 41, FT-1801, B3254
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurs Jensen Fassbinder 40  Gift husbond Jordløs Huusmand, muersvend, afskediget rytter 
Ane Rasmusdatter 46  Gift hans kone   
Maren Laursdatter 11  - deres barn   
Birthe Kirstine Laursdatter 9  - deres barn   
Ane Cathrine Laursdatter 6  - deres barn   
Jens Laursen 3  - deres barn

FT 1834:
Randers, Sønderhald, Kristrup, Christrup Sogn Romalt Bye, et Huus, 33, FT-1834, C3667
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laus Jensen 35  Gift  Huusmand, Fisker (det er her, der skal stå Jens Laursen) 
Mette Marie Christensdatter 40  Gift  hans Kone 
Laus Sørensen 11  Ugift  deres Børn (Mette Maries søn uden for ægteskab/fra tidligere ægteskab)
Ane Jensdatter 6  Ugift  deres Børn 
Laus Jensen 6  Ugift  deres Børn 
Bodil Marie Jensdatter 2  Ugift  deres Børn 
Laus Jensen 75  Enkemand  Huusmands Enkemand Lewer af sin Aftægt

FT 1845
Randers, Sønderhald, Kristrup, Romalt bye, Et huus, 28, FT-1845, b8661
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Laursen 45  Gift  Huusmand og muurer Heri sognet
Maren Andersdatter 32  Gift  Hans kone ??Haa...bye sogn Wiborg amt
Laurs Jensen 16  Ugift  Deres børn Heri sognet
Bodil Jensdatter 12  Ugift  Deres børn Heri sognet
Christine Jensdatter 9  Ugift  Deres børn Heri sognet
Mette Marie Jensdatter 4  Ugift  Deres børn Heri sognet
Anders Jensen 3  Ugift  Deres børn Heri sognet
Karen Mari Jensdatter 2  Ugift  Deres børn Heri sognet

I kirkebøgerne ved fødslen af de børn, han få med Maren er hans erhverv angivet som murer eller murersvend.

Jeg mangler stadig at finde hans fødsel og konfirmation, men har ikke ledt ret meget i nyere tid.

Din ane Rasmus og hans kone Kirsten står i øvrigt faddere til flere af Jens Laursens børn.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jette Sørensen

Tusinde tak, så er der noget at gå i gang med.
Det med faddere havde jeg ikke lagt mærke til.
Du hører nærmere hvis jeg finder noget.

Venlig hilsen
Jette

Erling Kildal

Hej Jette.
Jeg har også rødder i Fassbinder/Fastbinder/Fasbinder - slægten.Der er tilsyneladende 5 brødre af slægten, der alle er født i Kristrup sogn i perioden ca. 1758 - 1773, hvoraf de 4  lever hele deres liv i sognet, men den sidste Anders lander i Veggerslev sogn i Nr. Djurs Hrd. Jeg har fundet flg:
1. Laurs Jensen Fassbinder, født i Kristrup sogn ca. 1758 - 1761. I 1801 er han gift med Ane Rasmusdatter og bor i Romalt by. Han dør her i 1837, 79 år gl. opholdende sig hos gmd. Jens Fassbinder i Romalt ( sikkert en søn).
2. Jens Jensen Fassbinder, født i Kristrup sogn ca. 1761. I 1834 er han i Kristrup by gift med Ane Jensdatter. Han dør her i 1842, som almisselem.
3. Anders Jensen Fassbinder, født ca. 1768 i Kristrup sogn. Han bosætter sig i Veggerslev by på Djursland. Danner stor efterslægt her - og dør i 1835. (min "rod").
4. Søren Jensen Fassbinder, født i Kristrup sogn ca. 1768 - 70. I 1834 er han i Romalt by og gift med Ane Marie Christensdatter. Han dør i 1855, 86 år gl. i Kristrup som almisselem.
5. Peder/Peter Fassbinder, født i Kristrup sogn ca. 1773. I 1801 er han i Romalt by og gift med Ane Marie Sørensdatter. Han dør som husmand i Romalt i 1826. Druknet på fjorden ved at tatte ål.
Måske kan dette sammenhæng af børnene give lidt overblik og nøglen til at finde fødslerne og forældrene, som jeg mener kan have tilknytning til Essenbæk Klosteret evt. som fæstere. Den ældste søn Laurs kan sagtens være fæster efter faderen og derefrer sønnen Jens. Jeg vil meget gerne også have de oplysninger frem, så ved fælles hjælp.....kan vi måske opnå det.
mvh
Erling Kildal

Ellen Marie Kaae

Hej igen

Til Erling - velkommen i tråden, kære grand-grand fætter.

Jeg har en yderligere bekræftelse på, at Søren Jensen Fassbinder og Laurs Jensen/Jens Laursen ertæt i familie. Søren står fadder til det ældste af Jens Laursen Fassbinders børn. Har du fundet nogen af brødrene i FT 1787?

Til Jette

Jeg har fundet Jens Laursens konfirmation i KB Kristrup 1814-31, opsl 116 - konfirmeret i 1815, 16 år gl. Søn af selvejerhusmand Laurs Jensen Fassbinder. Så skulle slægtskabet vist være slået fast uden for enhver rimelig tvivl
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

#11
Rasmus er her med familie i 1845

Randers, Sønderhald, Kristrup, Romalt bye, Et huus, 29, FT-1845, b8661
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Laursen 43  Gift  Muuer Heri sognet
Kirsten Chrestensdatter 40  Gift  Hans kone Woldby sogn Aarhuus amt (Skanderborg eller Randers)
Chresten Rasmussen 14  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ane Christ Rasmusdatter 11  Ugift  Deres børn Heri sognet
Bodil Rasmusdatter 8  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ane Mette Rasmusdatter 4  Ugift  Deres børn Heri sognet
Maren Rasmusdatter 2  Ugift  Deres børn Heri sognet

i 1850 har han skiftet konen ud

Randers, Sønderhald, Kristrup, Romalt Bye, Huus, 7 F3, FT-1850, D2706
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Laursen 48  Gift  Muurmester, Huusfader Her i Sognet
Ane Margrethe Sørensen 45  Gift  hans Kone Nibe
Bodild Marie Rasmussen 14  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Ane Mette Rasmussen 9  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Maren Rasmussen 7  Ugift  deres Børn Her i Sognet
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jette Sørensen

Hej Ellen Marie
tusinde tak for hjælpen. Er vi også grand gran et eller andet?
Du har ret m.h.t.Laurs jensen under FT 1834, der skal stå Jens Laursen.

M.h.t Rasmus, at han skifter konen ud. Han var så uheldig, at have 3 koner, der døde fra ham.
Det bliver spændende om nogen finder forældrene til Laurs, Jens, Anders, Peder og Søren Jensen Fastbinder.

Venlig hilsen
Jette ::)

Jette Sørensen

Hej Erling

Tusinde tak for hjælpen. Folk er utrolig hjælpsomme

Det lyder spændende. Vi må se hvad vi kan finde.
Hvem mon finder forældrene til Brødrene Jensen Fastbinder

Venlig hilsen
Jette

Teddy Thrue

Hej Jette m. fl

Laurs Jensen findes i ft 1787 for Kristrup sogn.
Det er i org. ft på A.O opslag 15, familie nr 18 i Romalt.
Han kaldes Laurs Jensen, tjenestekarl og national rytter, gift 1. gang, 30 år.
Konen ses ikke.

I samme ft. 1787 ses på A.O. opslag 13, familie nr. 9 i Romalt, Jens Laursen, 60 år, insidder og hustru Else Andersdatter, 85 år, begge i første ægteskab. Navnene kunne passe som forældre til brødrene, men så er moderens alder skrevet forkert!!

Bedste mulighed for at finde de rette forældre er måske at finde Laurs i lægdsrullen.

I Virring sogn begraves 17/2 1782 hyrden Jens Laursen Fassbinder af Floes, 59 år
( Virring-Essenbæk kb. 1780-1804 opslag 24 ). Det er jo tæt på Romalt, måske kan han også være en mulighed.

venlig hilsen
Teddy

Jette Sørensen

Hej Teddy
Den fra FT 1787 med national rytter har jeg også set. Det kan være en mulighed. For i Ft 1801 står der afskediget rytter.
Det er fint med hjælp

Hej Erling
Vil du prøve at se i KB 1814-1831.opslag 52. Chresten Rasmussen f. d. 8.7.1831. Det er fadderne der lyder spændende. Ser det ud som om der er en Anders ?
Rasmus Laursen Fastbinder og Kirsten Christensdatter er min ane. laurs Jensen Fasbinder er far til Rasmus.

Venlig hilsen

Jette

Ellen Marie Kaae

#16
Hej Jette

vedr. Rasmus Fastbinders søn Christen: Ja, der er en Anders blandt fadderne, men han hedder så vidt jeg kan se Hert og er fra Kristrup. Måske hedder han Hest eller Hæst?
Blandt de andre interssante faddere er Laurs Fastbinder og hans søn Jens Laursen Fastbinder...

Tilføjet: Samme Anders står i øvrigt også fadder til Jens Laursens søn Laurs i 1829, se samme KB opsl 48
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Teddy Thrue

Hej Ellen Marie,

undskyld jeg kom til at svare Jette. Det var dig der spurgte efter ft. 1787.
I ft 1834 optræder i Jens Laursens husstand, et barn Laus Sørensen, som du formoder er søn af
Mette Marie. Det er han nu ikke. Han er søn af Jens Laursens søster Maren Laursdatter, og er født 18/7, døbt Laurs den 7/9 1825 ( Kristrup kb. 1814-1831 opslag 35 )

venlig hilsen
Teddy

Jette Sørensen

#18
Hej alle
Tusinde tak for hjælpen.
Jeg har fået meget sat på plads.
Jeg har ikke forsket så længe, så jeg har da lært, at det at kigge på faddere til søskende børn, er meget givtigt.
::)

Endnu en gang tak.

Venlig hilsen

Jette

Erling Kildal

Hej Jette

Det er efterhånden en del data der kommer frem om de kære Fassbindere i Kristrup Sogn m.v. Glædeligt med de "mange hænder". Størsteparten af oplysningerne har dog kilde i Arkivalier- online via kirkebøger og Ft. - det er også fint, men her kan jo ikke findes alt, og især ikke når noget af dette ikke er bevaret eller ulæseligt.... Jeg er helt sikker på, at hvis vi skal løse vort problem med forældrene,  så skal vi her have fat i andre kilder bl.a matriklerne - m.h.t fæsteprotokoller eller ejendomsbesiddelser. Brødrene bor jo koncentreret alle undtagen "min" Anders i Kristrup sogn, ja i Romalt by.Jeg så ved lidt gennemgang af eks. kirkebogen 1814-31,  at der nævnes flere fæstebønder under grevskabet Scheel og Stamhuset Gl. Estrup.( Scheelerne ejede godset Benzon i Gjerrild Sogn, men også på dette tidspunkt Gl. Estrup i Favsing Sogn). Da min Anders Fassbinder "lander" i Veggerslev får han netop en fæstegård tilhørende Scheel. Denne fæstekontrakt og skifter om ham har jeg studeret. så fæsteprotokoller med fæstebrevene er et yderst interessant materiale. Et fæste gik ofte i arv fra far til ældste søn. Endvidere er skifteprotokoller en oplagt mulighed - et skifte indeholder mange slægtsnavne. Se lige dette link fra Kort og Matr. styrelsen fra Romalt ejerlav 1814 -64. Her ser du angivet Peder Fasbinders navn på jordstykket matr. nr. 18.b (placeringen lidt nord for "Romalt centrum"). Har du mulighed for at granske noget af ovenstående på arkivet Viborg? Jeg er bosiddende på Fyn.   
http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=5936&mode=2&elav=0930954
mvh
Erling

Ellen Marie Kaae

#20
Hej Teddy

Vedr. Laus (Lars) Sørensen. Han er 11 år i FT 1834 og må derved være født i 1822 eller 1823.
Jeg har fundet en konfirmation i 1838 i KB Kristrup 1832 - 47, s. 139, Lars Sørensen i Romalt - ophold hos stiffar Jens Laursen i Romalt, født den 19 dec 1823 og vaccineret den 15. april 1824 af Skousen i Frisenborg. Det er på det grundlag jeg er gået ud fra, at det var Mette Maries søn.

Den Lars, du har fundet fra 1825, ville jo kun være 8-9 år i 1834... og hvorfor skulle han også hedde Sørensen? Som barnefader er udlagt en Peder Smed fra Uglehusene

Der må være 2 af dem - Larserne altså.

Hej Erling

Jeg er enig med dig i, at hvis vi skal videre i Romalt med Fassbinderne, skal der andre kilder til end folketællinger og kirkebøger. Desværre har jeg ikke mulighed for at komme på arkivet i Viborg, så længe jeg er erhvervsaktiv, og det er jeg jo nok en halv snes år endnu. Derfor synes jeg, det er rigtig fint, at dem, der tager sig tid til at besøge arkiverne, deler deres viden med vi andre her i forum.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Hej Teddy
Vedrørende Marens søn Lars:

Jeg tror, du har dem her i 1834:

Randers, Sønderhald, Kristrup, Christrup Sogn Romalt Bye, et Huus, 35, FT-1834, C3667
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Andersen 25  Gift  Huusmand, Fisker 
Maren Lausdatter 42  Gift  hans Kone 
Laus Pedersen 9  Ugift  deres Barn
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jette Sørensen

Nå, nu kan jeg jo nok høre, hvem der skal til Viborg. Jeg er efterlønner.

Hilsen Jette

Teddy Thrue


Hej Ellen Marie,

du har ret. Din familie må være den rigtige, selv om jeg godt nok har noteret at Maren blev gift som 23. årig med Jens Andersen i 1832. ---Jeg har aldrig søgt efter hende i ft.
Min tante har samme "rod" Erling, men de undersøgelser jeg gjorde, betragter jeg som afsluttet, så jeg vil overlade de videre undersøgelser til de rigtige "rødder".

venlig hilsen
Teddy

Vibek Bogner

Hej.

Jeg har Laurs Jensen Farsbinder.
født 1759,døbt 2-9-1759 i Hørning Kirke.
fremstillet af Kirsten Nielsdatter,Jens Rasmussens hustru af Fløistrup.
Christen Andersen,Niels Kirkegaard,Søren Andersen,søstrene Maren Pedersdatter og Karen Pedersdatter af Fløistrup.
Forældrene Jens Lauersen og Margrethe Jensdatter(ikke mere om forældre)

Laurs blev gift med Ane Rasmusdatter 1787 i Kristrup.

deres børn Maren 1790 død 4-1 -1866
Birthe Kirstine  1792
Ane Kathrine  1795
Jens 24-6-1797 død 6-11-1864 (min ane gift med Maren Andersdatter født Skivum Aalborg amt)
Rasmus 22-3-1801? død 12-9-1864 (har noteret ??? i tvivl da moderen er for gammel.
men han passer fint ind.
Vh. Vibek Bogner.

Ellen Marie Kaae

Hej Vibek

Spændende med flere oplysninger om familien

Min ane er også Jens Laursen Fassbinder, nærmre bestemt hans datter Karen Marie med kone nr. 2, Maren Andersdatter.

Hvor har du oplysningen om hans fødselsdato fra? Kirkebogen for Kristrup for perioden 1787-1813 er så vidt jeg kan se gået tabt?

Har du også en kildehenvisning til Laurs´fødsel og til hans ægteskab?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Erling Kildal

Hej alle.
Så fik vi ram på Fastbindernes fødsler m.m.- dog med een undtagelse.
Hørning Sogn, Sdr. Hald H.Rds. Amt. KB 1737-97:
Opslag 136: Laurs Jensen,født i Fløjstrup 1759.
Opslag 139: Jens Jensen, født i Fløjstrup 1761.
Opslag 145: Peder Jensen, født i Fløjstrup 1763.
Opslag 151: Henric Jensen, født i Fløjstrup 1765.
Opslag 154: Anders Jensen, født i Fløjstrup 1767, dog død samme år. Iøvrigt er her det tidligste, som jeg har set Fastbinder-navnet anført - og kun på faderen, Jens Laursen Fastbinder.
Opslag 157: Søren Jensen, født i Mosekær 1769. Her bliver faderen nævnt som Jens Fastbinder og har "titlen" hyrde.
Ved alle fødslerne er moderens navn ikke nævnt, som meget almindeligt på den tid, men:
Opslag 267 viser ægteskabsindgåelsen mellem forældrene Jens Laursen og Margrethe Jensdatter i Hørning Kirke i 1758.
På et eller andet tidspunkt lander familien i Floes, Virring Sogn, hvor sønnen Henrik bliver konfirmeret i 1782 - søn af hyrden Jens Laursen ( Virring -Essenbæk Sogn, KB 1780-1804, opslag 200.)
I Floes dør faderen i 1782 - samme KB opslag 24. Her står han som hyrden Jens Laursen Fasbinder, 59 år.
I FT.1787 ser vi moderen i Romalt boende hos sønnen Jens Jensen. Her står hun som Margrethe Jensdatter 67 år, enke og husbondens moder. Jens Jensen er bonde og gårdbeboer, 26 år og gift.
Moderens død er sikkert i Romalt, men p.g.a mgl. KB kan hendes død vel findes i  dødsanmeldelsesprotolollen.
Men til sidst, men ikke mindst-der mangler een søn, nemlig min Anders, som er født i "mellemrummet" mellem den Anders, der døde i 1767 og så den næste Søren fra 1769. Hjælp mig venligst med at finde hans fødsel. Familien har nok boet i et af nabosognene i den korte periode inden de fik Søren i Mosekær i 1769.
Jeg er yderst interesseret i Jeres hjælp.
mvh
Erling



Vibek Bogner

#27
Hej.
Ane Kathrine Larsen født 17-11-1847,er så søster til din Karen Marie?

oplysningerne er fra Fs,det er via Noget mormonerne har noteret,da en del af familien rejste til Usa.så det har bare været at kotrolere det?
Maren Andersdatter er født 7-12-1810 Skivum sog Aalborg amt, forældrene er Anders Poulsen og Karen Marie Christensdatter.
Anders er døbt 14-1-1770 i Løgsted Aalborg amt,
faderen Poul Christensen (Tollerup) og Kirsten Jensdatter.

Anders var smed, de forsvinder og er sikkert endt i Randers området.

og ellers har Erling, fundet data og opslag,mit er fra arkivet i Viborg fra ca 40 år siden,
men nu er der da noget at bygge videre på.

Vh. Vibek Bogner.

Jette Sørensen

Hej alle

Jeg bor i Vendsyssel, men tager til Viborg på torsdag.
Hvad og hvor skal jeg søge.
Hilsen
Jette ::)

Vibek Bogner

#29
Hej Jette.

Ja hvis du nærlæser de oplysninger du har fået, giver de dig svar på en del og så kunne du spare turen til Viborg,Men skriv hvad du konkret mangler.

At Rasmus er søn af Laurs Jensen er rigtig, Fejlagtige ting slettet. Rasmus kone er Kirsten Christensdatter han var gårdmand?

Vh. Vibek Bogner.