Mangler vielse i kirkebog

Startet af Charlotte Jensen, 26 Feb 2013 - 17:28

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Jensen

Hej
Jeg har fundet Jonna Helle Elisabeth Marie Haar fødsel den 26/1-1955 i Kirkebog fra Mogenstrup 1940-1962 opslag 61. Herunder står der er hendes forældre er viet for sognefogeden i St. Tårnby 8/2-1955.

Når jeg så prøver at finde denne vielse i Kirkebogen for St. Tårnby er der intet resultat. Hvad kan det skyldes?

Med venlig hilsen
Charlotte

bente lindhardt

Det er en borgerlig vielse, og de står som regel ikke i kirkebøgerne. Den vielse skal du se på Rigsarkivet.

Hilsen
Bente Lindhardt

Anne Mortensen

Hej Charlotte

Først -  skriv altid det rette navn på sognet - St. Tårnby er Tårnby sogn - brug Krabsen til at finde sogne
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php
----------------

Tårnby sogn har en borgerlig vielse i kirkebogen i 1954 - så det må være alm. praksis at skrive borgerlige vielser ind i kirkebogen ?

Jonna er ikke født i Mogenstrup men døbt der - 0 der står i stedet for nr. ude til ve. viser at hun er født i et andet sogn.

Født
Tårnby 1931-1965
opslag 45
her er der flere oplysninger end ved dåben
her er noteret at forældrene er viet på den nævnte dato - men ikke hvor.
Jonna skifter fornavn og efternavn i 1965.
---------------------
Kan forældrene være viet et andet sogn ?
--------------------
Kommer dit indlæg under - læs:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,24.0.html

Bemærk at oplysninger om nulevende personer (dvs. personer, født indenfor de sidste 100 år, hvis dødsåret ikke kendes) ikke må videregives på nettet og altså heller ikke her i Forum.
Hvis du har brug for et sådan opslag, så vær varsom og bed om svar i privat mail. Skulle sådanne oplysninger blive givet i et indlæg, vil det blive slettet.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Charlotte Jensen

Til Bente
Kan du se det er en borgerlig vielse, fordi de er viet for sognefogeden?

bente lindhardt

Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg har bare selv gjort den erfaring.

Hilsen
Bente


Kate Nielsen

Hej Charlotte

Ja, de er borgerlig viet af sognefogeden - hvis de var kirkelig viet ville det have været af præsten.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Charlotte Jensen

Hej Anne

Mange tak, for yderligere oplysninger.

Hvor de ellers kan være gift aner jeg ikke. Meget ærgerligt, da jeg så ikke kan finde hendes forældre.

Charlotte Jensen

#7
Anmærkningen i kirkebogen vedr. Jonna
Tårnby 1931-1965
opslag 45 nr. 1
Iflg. medd. fra politimesteren i Næstved af 4/7-55 har barnefader indgået ægteskab med barnemoder d. 8-2-55.
Kan man finde yderligere oplysninger om dette i et andet arkiv?
Vh. Charlotte

[vedhæfting slettet af admin]

Inger Toudal

#8
Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=54310.msg284303#msg284303 date=1361898258

Tårnby sogn har en borgerlig vielse i kirkebogen i 1954 - så det må være alm. praksis at skrive borgerlige vielser ind i kirkebogen ?


Jeg kan ikke se nogen borgerlige vielser i kirkebogen 1931-1965 for Tårnby sogn, Præstø amt. Alle vielser er foretaget i kirken. *

På opslag 101 (1954) står der længst ude til højre a) Sognefogeden i St. Tårnby - det er den borgerlige Myndighed, der har udstedt attest om, at Bevislighederne er i orden!! Se også opslag 99 og 100.

Så vielsen skal vel findes på Rigsarkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=taarnby&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=1673344&henid=1673344&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Arkivserie: Ægteskabsbog (duplikat) for Tårnby Sogn  1931 - 1966

Navn(e): Ægteskabsbog (duplikat) for Tårnby Sogn (officielt)

Dateringer: Arkivserien er dannet i perioden: 1931 - 1966

Eksemplar:      Fysiske enheder:      Arkivinstitution:
Original, Papir m.m.    1 fysiske enhed(er) v    Rigsarkivet

Fra    Til    Arkivskaber(e)
1931    1962    Valløby-Tårnby Kommune
1962    1966    Vallø Kommune

* RETTELSE.: Der er én borgerlig vielse i 1944, men det er vel fordi der er foretaget lysning i kirken (opslag 92).

Se http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/lysning.htm

Valg mellem kirkelig og borgerlig lysning
Oprindeligt foregik lysning altid i kirken, men med Lov af 30. juni 1922 om Ægteskabs Indgaaelse og Opløsning fik parterne frit valg mellem at lade lysningen ske for kirkelig eller borgerlig myndighed. Det skulle dog altid være "paa det Sted her i landet, hvor Bruden bor".

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Charlotte Jensen

Citat fra: Inger Toudal Dato 27 Feb 2013 - 10:40
Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=54310.msg284303#msg284303 date=1361898258

Tårnby sogn har en borgerlig vielse i kirkebogen i 1954 - så det må være alm. praksis at skrive borgerlige vielser ind i kirkebogen ?


Jeg kan ikke se nogen borgerlige vielser i kirkebogen 1931-1965 for Tårnby sogn, Præstø amt. Alle vielser er foretaget i kirken. *

På opslag 101 (1954) står der længst ude til højre a) Sognefogeden i St. Tårnby - det er den borgerlige Myndighed, der har udstedt attest om, at Bevislighederne er i orden!! Se også opslag 99 og 100.

Så vielsen skal vel findes på Rigsarkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=taarnby&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=1673344&henid=1673344&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Arkivserie: Ægteskabsbog (duplikat) for Tårnby Sogn  1931 - 1966

Navn(e): Ægteskabsbog (duplikat) for Tårnby Sogn (officielt)

Dateringer: Arkivserien er dannet i perioden: 1931 - 1966

Eksemplar:      Fysiske enheder:      Arkivinstitution:
Original, Papir m.m.    1 fysiske enhed(er) v    Rigsarkivet

Fra    Til    Arkivskaber(e)
1931    1962    Valløby-Tårnby Kommune
1962    1966    Vallø Kommune

* RETTELSE.: Der er én borgerlig vielse i 1944, men det er vel fordi der er foretaget lysning i kirken (opslag 92).

Se http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/lysning.htm

Valg mellem kirkelig og borgerlig lysning
Oprindeligt foregik lysning altid i kirken, men med Lov af 30. juni 1922 om Ægteskabs Indgaaelse og Opløsning fik parterne frit valg mellem at lade lysningen ske for kirkelig eller borgerlig myndighed. Det skulle dog altid være "paa det Sted her i landet, hvor Bruden bor".

Venlig hilsen
Inger Toudal

Til Inger Toudal

Mange tak, for dit meget præcise svar og henvisning til arkivet.

Vh. Charlotte